Heja Sverige!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Neljä ihmistä tuomitaan joukkoraiskauksesta.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=333767

Tämän jälkeen korkeampi oikeusaste alentaa rangaistusta huomattavasti ja jotkut pääsevät jopa suoraan vapaalle jalalle. (Rangaistuksen alentamisen syy ei siis ollut epätieto tapahtumien kulusta.)

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/st ... 21,00.html

Esimerkiksi uhrille maksettu korvaus vähenee 220 000 kruunusta 95 000 kruunuun.

Tämän jälkeen yksi tekijöistä, joka siis on saanut alennetun tuomion, hakee korvausta valtiolta ensimmäisestä tuomiosta.

On palstalaisten vuoro arvata, kuinka paljon rahaa hän sai. Oikea vastaus löytyy täältä.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/arkiv.asp ... kel=649082

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Meillähän on Suomessa eukonkannon MM-kisat joka vuosi. Eikös aloiteta järjestämään Ruotsin Skånessa JOUKKORAISKAUKSEN PM-kisoja

Vierailija

Olen iloinen, etten asu Ruotsissa enkä omista asetta. Vaikka juttu onkin aika vanha, on mielestäni hyvä nostaa se esille, jotta mahdollisimman moni näkisi millaisessa maailmassa todella elämme.

Kuinka aseen voi muuten hankkia? Luulisin, että lupaan tarvitaan muu syy kuin itsesuojelu. Mikä on asian laita?

Vierailija

Siis mistä tämä tyyppi ne korvaukset sai? Sehän sai enemmän massia kuin se raiskattu? Eikö se raiskattu ollut vielä alaikäinen? (voi olla, että olen ymmärtänyt aivan väärin, ruotsinkieli ei ole vahvuuksiani, enkä jaksanut tutkia noita settejä pitkään).

Vierailija
zat
Olen iloinen, etten asu Ruotsissa enkä omista asetta. Vaikka juttu onkin aika vanha, on mielestäni hyvä nostaa se esille, jotta mahdollisimman moni näkisi millaisessa maailmassa todella elämme.

Kuinka aseen voi muuten hankkia? Luulisin, että lupaan tarvitaan muu syy kuin itsesuojelu. Mikä on asian laita?

Oikeusjärjestelmäin absurdit päätökset välillä kummastuttavat. En kuitenkaan suosittele kenellekään aseen hankkimista tappamistarkoituksessa. Koska täälläkin asiaa kysellään, olen entistä vakuuttuneempi siitä, että aseen hankkimisesta ei saa tehdä yhtään sen helpompaa kuin se nykyään on. Aseenkantoluvanhan saa jos on nuhteeton tausta ja joku oikea syy, kuten metsästys- tai ampumaharrastus.

Vierailija
zat

Ruotsista en tiedä, mutta Suomessa käsittääkseni tarvitaan todiste siitä että kuuluu johonkin yhdistykseen, jonka perusteella tarvitsee asetta. Siis ampumaseurat, reserviläisyhdistykset. Ikäraja taitaa olla 15v, ainakin metsästyskorttiin, liekö sama käsiaseille mutta epäilen että voi olla 18.

muoks:

A.Ankka
Aseenkantoluvanhan saa jos on nuhteeton tausta

Niin tietenkin tämä vielä..

Vierailija
Tohtori Faustus
Siis mistä tämä tyyppi ne korvaukset sai? Sehän sai enemmän massia kuin se raiskattu? Eikö se raiskattu ollut vielä alaikäinen? (voi olla, että olen ymmärtänyt aivan väärin, ruotsinkieli ei ole vahvuuksiani, enkä jaksanut tutkia noita settejä pitkään).

Raiskattu oli 13-vuotias.

En lukenut kaikkea täydellisesti läpi mutta sain kuvan, että hän ehti kärsiä enemmän rangaistusta kuin hänelle lopussa myönnettin. Korvausta tuli esimerkiksi menetetystä työajasta.

Edit:

ersättas med 230 900 kronor för det lidande och den förlorade inkomst det innebar att sitta inlåst i fyra månader

Kyse lienee neljästä kuukaudesta.

Rahamäärä on suunnilleen 6000 euroa kuukaudessa.

Vierailija
zat

Sehän riippuu kovin aseesta. Jollekki 9mm ei Suomessa lupia ihan kevyin perustein jaeta. Ammuntaharrastukseen saa luvat lähinnä piekoille. Kivääri ja haulikko taasen metsästysaseiksi.

Vierailija
Sigmund
zat
Sigmund
Meillä on sama käytäntö korvausasioissa:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1974/19740422

Kyse on korvauksen sijaan enemmänkin alku -ja lopputilanteesta. Oikeus ei selvästikään toteutunut.

Samaa mieltä.

Kukapa ei olisi. Mutta miten estää moiset hölmöilyt jatkossa? Ei tällaisilla kansalaisten luottamusta oikeusjärjestelmän toimivuuteen ainakaan paranneta.

Vierailija

Ruotsin taitoni ei ole ihan parhaasta päästä mutta olin noista uutisista ymmärtäväni että korvauksia saanut mies todettiin hovioikeudessa kokonaan syyttömäksi.

"Mannen dömdes i tingsrätten till fyra års fängelse för medhjälp till grov våldtäkt, men friades helt av hovrätten."

Mies oli siis istunut syyttömänä vankilassa 4 kuukautta. Kyllä tuo ihan minun oikeustajuni mukaisesti meni (jos oikein tuon tekstin ymmärsin).

Vierailija
entinen
Ruotsista en tiedä, mutta Suomessa käsittääkseni tarvitaan todiste siitä että kuuluu johonkin yhdistykseen, jonka perusteella tarvitsee asetta. Siis ampumaseurat, reserviläisyhdistykset. Ikäraja taitaa olla 15v, ainakin metsästyskorttiin, liekö sama käsiaseille mutta epäilen että voi olla 18.

Pelkkä metsästyskortti riittää kiväärille. Itse ainakin sain luvan, vaikka en seuraan kuulukkaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat