Araknofobia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mistäs se hämähäkkikammo taas johtuikaan? Kovinkin rationaalisena ihmisenä ymmärrän, että pikku huonehämähäkkejä on ihan turha pelätä. Silti se kirkaisu pääsee aina kun 8 koipea vilahtaa lattialla.

Sivut

Kommentit (47)

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Mistä mikään fobia johtuu?

Hämpit ovat liian pieniä, jalkaisia ja älykkäitä. Normaalihyönteisellä on vain kuusi jalkaa, se toimii kuin kellopeli ja on suunnilleen yhtä fiksukin. Hämiksellä on se strateginen ylimääräinen jalkapari, ne ovat liian fiksuja ja se silkka muoto on ällö.

Kerran laitoin lelumustekalan raajat hämähäkinmuotoisesti kun halusin siedättää itseäni... lopulta oli pakko jollain tikulla sotkea jalkojen järjestys että pystyin taas ottamaan viattoman pehmoelukan käteeni. Minulla se on se muoto. Yök.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Olen miettinyt että jos joutuisin jostain syystä samaan huoneeseen semmoisen ison, tyyliin Amazonista kotoisin olevan, tarantellan kanssa, saisin varmasti sydankohtauksen. Itsellä on kammo periaatteessa niiden kokoon suhteutettua nopeutta kohtaan, äkkipikaiset liikkeet saavat minut tolaltani, lol. Mietin että niiltä menisi vain sekunti ja ne voisivat jo olla murhanhimoisesti puremassa... Enään niiden ei tarvitse edes liikkua kun se ensireaktio ne nähdessään on (vähintään sisäinen) kiljahdus.

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005

Ahtaiden- , korkeiden paikkojen -kammo, hämähäkkien tai käärmeiden pelkääminen on ollut järkevää lajin säilymisen kannalta (ainakin minun mielestäni).

Itselläni on lievä korkean paikan kammo. Ei siis sellainen ehdottomasti halvaannuttava kauhu.

Käärmeitä en kammoksu, mutta kerran yritettyä syöttää sormeani korallikäärmeelle olen oppinut varovaiseksi alueilla joilla esiintyy myrkyllisiä käärmeitä.

Onko kellään henkilökohtaista kokemusta fobian parantamisesta tai sen kanssa elämään oppimisesta?

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Olen miettinyt että oikeastaan jos olisi sellainen hämähäkki robotti niin sekin olisi aivan kuvottava. Ei sen täydy olla oikea hämähäkki, riittää että sillä on ne kahdeksan inhottavaa jalkaa ja se liikkuu vikkelästi ja on sen näköinen. Kuvitelkaa sellainen robotti jolla on kahdeksan ohutta jalkaa jotka liikkuvat ja tuntuvat käsivarrellasi, se kipittää kättäsi ylös kuin oikea hämähäkki.. minusta se olisi melkein yhtä paha kuin oikea hämähäkki.

くそっ!

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
Finlandes
Ahtaiden- , korkeiden paikkojen -kammo, hämähäkkien tai käärmeiden pelkääminen on ollut järkevää lajin säilymisen kannalta (ainakin minun mielestäni).

Aamen. Sillä minäkin aina yritän selittää fobiaani...

Finlandes
Onko kellään henkilökohtaista kokemusta fobian parantamisesta tai sen kanssa elämään oppimisesta?

Käsittääkseni jonkinlainen siedätyshoito on olemassa? En ole itse kokenut tarvitsevani, koskapa hämähäkkejä ei työssäni suorastaan vilise eikä normaalielämäni juurikaan häiriinny satunnaisista vingahduksista... Lähinnä tuskaisaa on sietää hyväntahtoisten kanssaihmisten lohdutteluyrityksiä.

Vierailija
Pikku Gen
Kerran laitoin lelumustekalan raajat hämähäkinmuotoisesti kun halusin siedättää itseäni... lopulta oli pakko jollain tikulla sotkea jalkojen järjestys että pystyin taas ottamaan viattoman pehmoelukan käteeni. Minulla se on se muoto. Yök.

Siinä tapauksessa Babylon 5 -tieteissarja ei sovi sinulle:

Kuvassa on yksi "Varjojen", sarjan pahisten, aluksista.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Hämähäkkikammo peräytyy ihmislajin alkuhämäristä. Ensimmäiset lajitoverimme elilellivät alueilla, joilla asuu lukuisia ihmisille kuolettavan vaarallisia hämähäkkejä. Näin ollen taito vaistomaisesti välttää liian likeistä kontaktia kahdeksanjalan kanssa auttoi ihmistä selviytymään elinympäristössään riittävän pitkään jatkaakseen sukuaan.
Kaikki eivät pelkää hämähäkkejä. Mutta löytyykö hämähäkkejä pelkäämättömiä yhtä usein alueilta, joilla asuvien ei realistisesti tarvitse niitä pelätä kuin vaarallisten hämähäkkien naapurustoista? Pohjolan asukkaiden araknofobiaa kummaksutaan toisinaan sanoen: "Eihän hämähäkki mitään tee".

Vierailija

Minun hamiskammo johtuu lapsuudesta. Halusin joskus 4 vuotiaana kovasti leikkia isonveljen ja hanen kaverdeiden kanssa. Se ryhma oli koostui kulmakunnan 7 vuotiaitiaista pojankoltiaisista.
Ennen kun paasin poikien mukaan kiipeilemaan puihin, piti suorittaa tulikoe. Se sisalsi mm. hamahakin syomisen.
Kun naen hamiksen, tunnen ne satkyilevat jalat vielakin suussani. Brrrrr!
Mutta puihin paasin kiipeilemaan ja salakielenkin opin

Exposure in vivo on metodi jolla hamisfobiaakin voidaan hoitaa.
Mielenkiintoinen sinansa ja todistetusti tehokas.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Pikku Gen
Hämpit ovat liian pieniä, jalkaisia ja älykkäitä. Normaalihyönteisellä on vain kuusi jalkaa, se toimii kuin kellopeli ja on suunnilleen yhtä fiksukin. Hämiksellä on se strateginen ylimääräinen jalkapari, ne ovat liian fiksuja ja se silkka muoto on ällö.

Minkälainen mahtaa olla se niveljalkaisten älykkyystesti, josta hämähäkit suoriutuvat oleellisesti hyönteisiä paremmin?

Siedätyshoito on tehokasta. Kesällä kannattaa kerätä purkkiin satakunta hämähäkkiä. Rantahämähäkit kannattaa jättää rauhaan, ellei halua saada lisäperustetta pelolle. Sitten vain ahtautuu vaikka isoon akvaarioon tai pahvilaatikkoon, johon on tehnyt ikkunan kasvihuonemuovista, ja vapauttaa hämähäkit sinne. Niitä voi vaikka viihtyttää laulamalla "hämä hämä häkki" -lastenlaulua. Tunti päivässä 14 päivän ajan parantaa pelot. Kannattaa varoa, ettei tallo hämähäkkejä ja vapauttaa ne hoidon jälkeen.

Se on sitten 80 E (psykiatrin palkkio meinaan), lähetän tilinumeron yksityisviestinä. Hämähäkkien palkkion voi suorittaa panemalla kärpäsiä niiden verkkoihin. Ellei hoito tehoa kerralla, niin uusintahoidon saa ilmaiseksi.

Vierailija

Mä ARVASIN, että Neutroni tulee tänne pelottelemaan kamalilla hämppisjutuilla! Iiskotti! Insinööri! Epäempaattinen sahapukki!

Sinusta oli vekarana varmaan h u r j a n hyvä vitsi kiljuttaa tyttöjä pulpettiin piilotetuilla hämähäkeillä ja sittisontiaisilla??

Olen omaa hämppisinhoani lieventänyt tuijottamalla niiden kuvia. Ensin kaukaa, sitten vähän lähempää ja koko ajan keskittyen tasaiseen hengittämiseen.

Täysi arvoitus on fobiani alkulähde, en ole muuten erityisen pelokas. Lievästi inhoan korkeita paikkoja, mutten sentään juokse pakoon.

Uskallan pitää puheen vieraan yleisön edessä ja laulaa vaikka lapseni vanhempainillassa ( tuli kyllä pahaa silmää), mutta hyönteisiä käsittelevät luonto-ohjelmat skippaan. Ihan liian pikkutarkkoja kameroita nykyään.

Vierailija

Ai niin, unohdinkin että ihan vastikään oli Tiede-palstalla uutinen otsikolla "Hehku kutsuu kosijaa". Kun avasin sivuston aamuyöstä nokka kiinni ruudussa ja silmieni eteen möllähtää jumalattoman kokoiset hämähäkin silmät, ei äänihuuliani pidätellyt mikään...

hehe.

Vierailija
Finlandes

Milloinkas korkeanpaikankammo tuli hyödylliseksi? Silloinko kun ihmisestä tuli tarppeksi tyhmä hypätäkseen tarpeeksi korkealta paikalta vammautuakseen syyttä?

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
Fëanor
Pikku Gen

Siinä tapauksessa Babylon 5 -tieteissarja ei sovi sinulle:

Kuvassa on yksi "Varjojen", sarjan pahisten, aluksista.

Pyh, Beevitonenhan on ihan loistava! Ota huomioon, että se on nimenomaan 8 raajaa mikä ällöttää. Noilla aluksilla on niitä liikaa. Tuhatjalkainen on jo mielenkiintoinen...

(Ei kuulu kelleen, mutta minä olen Pervy Vorlon Fancier. Hihi.)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat