Räjähtävätkö aerosolipullot käteen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka todennäköistä on että aerosolipullo räjähtää käteen jos siitä suihkuttaa tuleen?

Yksinkertaistaen sanotaan että aerosolipulloissa ei ole happea, mutta eikö valmistettaessa sitä voi jäädä sisälle jos tyhjiöitäessässä pullossa ei ole suojakaasua? ja lisäksi kys pullojen sisällön luulisi voivan tulla silmille jos

A) pullon painikeosaan liitetty letku menee sisään painettaessa (jolloin pullon yläosan metallin voisi arvella taipuvan ja antavan periksi kun kaasu tulee paineella ulos ja kys osan tulevan silmille) spaupullohan räjähtää pelkän paineen takia jos saumaan tuikkaa neulan kun heikennut kohta ei kestä kaasun paineen siihen kohdistamaa voimaa ja pullo lähtee repeämään (vrt akselien yms katkeaminen niiden pintaan tulleiden poikkisuuntaisten naarmujen takia).

b) pullon letkuun menee ilmaa diffuusion avulla ja letku palaa sisältä jolloin sisältö tulee silmille (ei kuitenkaan räjähdä). (en pitäisi tätä kylläkään todennäköisenä skenaariona, miten palava aine muuten ylipäätään vetää happea itseensä?)

C)pullon sisällä on hapettavaa ja palavaa kaasua (vaikkapa ilokaasua ja butaania), mutta luulisi näiden olevan kiellettyjä.

Sivut

Kommentit (17)

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
Skitsorusina
Kuinka todennäköistä on että aerosolipullo räjähtää käteen jos siitä suihkuttaa tuleen?

Voisitko vielä valistaa minua, mikä tarve sinulla on suihkuttaa etenkin tulenherkkää aerosolia tuleen? Itse en ainakaan keksi sellaiseen mitään järjellistä syytä.

Vanha jäärä

Vierailija
Vanha jäärä
Skitsorusina

Voisitko vielä valistaa minua, mikä tarve sinulla on suihkuttaa etenkin tulenherkkää aerosolia tuleen? Itse en ainakaan keksi sellaiseen mitään järjellistä syytä.

No sinä nyt oletkin yksi vanha jäärä.. hei haloo.

Syy: Se on hauskaa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26897
Liittynyt16.3.2005
Skitsorusina

Ei varmasti kukaan takaa mitään, mutta kyllä tuo on astronomisen epätodennäköinen tapahtuma. Lienee tavattoman monta kertaluokkaa todennäköisempää, että toheloit sen liekin kanssa itsesti tai kämppäsi tuleen kuin että pullo räjähtäisi käsiin.

Yksinkertaistaen sanotaan että aerosolipulloissa ei ole happea, mutta eikö valmistettaessa sitä voi jäädä sisälle jos tyhjiöitäessässä pullossa ei ole suojakaasua? ja lisäksi kys pullojen sisällön luulisi voivan tulla silmille jos

Palavilla kaasuilla on tietyt pitoisuusrajat, jotka ovat räjähtäviä. Aerosolipullon tapauksessa palavaa ainetta on aivan liikaa verrattuna ilmaan, että se voisi palaa.

A) pullon painikeosaan liitetty letku menee sisään painettaessa

Ei tämä liity tuleen mitenkään. Eivät pullot räjähtele siitä, että niistä päästää kaasua ulos.

b) pullon letkuun menee ilmaa diffuusion avulla ja letku palaa sisältä jolloin sisältö tulee silmille (ei kuitenkaan räjähdä). (en pitäisi tätä kylläkään todennäköisenä skenaariona, miten palava aine muuten ylipäätään vetää happea itseensä?)

Pullon poistoputkessa on suihkutettaessa voimakas virtaus ulospäin. Ei diffuusio siitä läpi mene. Ja muutenkin diffuusio on niin heikko, ettei se voi räjäyttää mitään.

C)pullon sisällä on hapettavaa ja palavaa kaasua (vaikkapa ilokaasua ja butaania), mutta luulisi näiden olevan kiellettyjä.

Tuollaisia ei varmasti ole. Niiden säilytys ja käyttö olisivat aivan liian vaarallisia ilman tulella leikkimistäkin.

Varovasti sitten niiden tulileikkien kanssa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26897
Liittynyt16.3.2005
tupakka
Vanha jäärä

No sinä nyt oletkin yksi vanha jäärä.. hei haloo.

Syy: Se on hauskaa.

Totta, järjellistä syytä tuolle ei ole, niin kuin ei useimmille muillekaan ihmisen tekemille asioille. Sitä miksi tulella leikkiminen on hauskaa ei voi selitää niille, joiden mielestä se ei ole. Niinhän se on liki kaikilla huvituksilla, että jotkut ymmärtävät ja toiset eivät.

asdf
Seuraa 
Viestejä11072
Liittynyt16.3.2005
Vanha jäärä
Skitsorusina

Minä tiedän yhden järjellisen syyn. Kun auton oven lukko on jäätynyt, kannata tuikata spraysuihku palamaan ja sohia tällä tulipatsaalla lukkoa. Päihittää minkä tahansa lukkosulan.

Kaerini käytti tätä keinoa joskus parikymppisenä omistamaansa peltikasaan. Tietysti ovi mustui tuosta käsittelystä, mutta ei se "auton" ulkonäköä pahemmin haitannut, se kun oli muutenkin ruosteen ja ties minkä laikuttama. Kyseisen menopelin stereot olivat kalliimmat kuin koko muu osa sitä, ja ne olivat halvat stereot.

On tietysti aika huvittavan näköistä, kun nuori mies liekittää autoaan, mutta huvittavintä siinä oli, että se oli kaverilleni niin arkinen toimenpide, ettei se edes hymyilyttänyt häntä. Jos ovi ei aunnet avaimella, niin hän otti naama vakavana spraypullon repustaan, sytkärin taskustaan, likitti hetken ovea ja hetken päästä se aukesi.

Vierailija
Vanha jäärä
Skitsorusina

Olen kyseisen toiminnon tehnyt viimeksi arviolta 6 vuotta sitten yläasteella. Minua vain kiinnosti saada selkoa tähän urbaanilegendaan.

Vierailija
Neutroni
Skitsorusina

Ei varmasti kukaan takaa mitään, mutta kyllä tuo on astronomisen epätodennäköinen tapahtuma. Lienee tavattoman monta kertaluokkaa todennäköisempää, että toheloit sen liekin kanssa itsesti tai kämppäsi tuleen kuin että pullo räjähtäisi käsiin.

Palavilla kaasuilla on tietyt pitoisuusrajat, jotka ovat räjähtäviä. Aerosolipullon tapauksessa palavaa ainetta on aivan liikaa verrattuna ilmaan, että se voisi palaa.

A) pullon painikeosaan liitetty letku menee sisään painettaessa

Ei tämä liity tuleen mitenkään. Eivät pullot räjähtele siitä, että niistä päästää kaasua ulos.

Pullon poistoputkessa on suihkutettaessa voimakas virtaus ulospäin. Ei diffuusio siitä läpi mene. Ja muutenkin diffuusio on niin heikko, ettei se voi räjäyttää mitään.

Tuollaisia ei varmasti ole. Niiden säilytys ja käyttö olisivat aivan liian vaarallisia ilman tulella leikkimistäkin.

Varovasti sitten niiden tulileikkien kanssa.

Ajattelin tuossa letkun sisälleme nokohdassa enemmänkin että pullo voisi periaatteessa revetä kun metalli vääntyy letkun sisään mennessä (tajuan itsekin että oli tod kaukaa haettu ajatus) mutta jos joku herra x on saanut äkkiä sprayputelista palavan suihkun silmilleen niin tästä tulisi 25 vuodessa valemuistikuva pullon räjähtämisestä. Tunnen idiootteja jotka kertovat kuinka tulenarkaa ainetta x sisältänyt lasipullo syttyi palamaan ja kun he nakkasivat sen ikkunasta pellolle se räjähti pihalla. Helvetti mitä aaseja, kyllä asioita voi havainnoidakin tarkkaan. Tottakai se roihahtaa kun puteli hajoaa pihalla.

Kyllähän vanhat akatkin monesti "muistavat" että ensimmäisissä laskukoneissa oli johdolla kiinni akku jota piti raahata mukana. Eli muuntajasta/laturista on tälläinen valemuistikuva tullut.

Vierailija

Voin lisätä että em kaltaiset tylsät tulileikit eivät kiinnosta.

On paljon mukavampaa vaikkapa värkätä muutaman vuoden päästä työsopimuksensa irtisanovan mikroaaltouunini kanssa (täytyy vaan varata pitkä jatkojohto ja automaattisulakkeellinen kämppä).

Vierailija

Tästä pääsemme edelleen hyvin mielenkiintoisen kysymykseen siitä,
palaako pieru ? Paljon on urbaanilegendaa,mutta vähän todellisia
koetuloksia. Ja mielenkiintoinen kysymys myös on,räjähtääkö kokei-
lija ? Mistä löytyy se urho,joka tieteen nimisssä uhrautuu ? No, ei sen-
tään, älköön kukaan saako tästä virikettä,vaikka kuinka juovuksissa
olisi.

Hengitys kyllä voi palaa eräässä harvinaisessa sairaudessa,joka tuottaa
vetykaasua vatsaan. 1700-luvulla tällainen oli onnettomuudeksi erään
seurakunnan pastorilla. Joulusaarnaa kynttilöiden yli pitäessään tämä
alkoi päästellä suustaan metrisiä lieskoja ja seurakuntalaiset pakenivat
ikkunanapokat kaulassa .

Vierailija

Aerosolipullossa oleva paine on aina ulkopuolista ilmanpainetta suurempi, joten liekin sisäänpääsyn mahdollisuus on käytännössä mitätön. Eri asia on sitten lopussa, kun pullon henki alkaa hiipumaan ja ulosvirtaus vähenee.

asdf
Minä tiedän yhden järjellisen syyn. Kun auton oven lukko on jäätynyt, kannata tuikata spraysuihku palamaan ja sohia tällä tulipatsaalla lukkoa. Päihittää minkä tahansa lukkosulan.

Minä olen käyttänyt nestekaasutäytteistä kynätöhöä, jolla olen kuumentanut avainta. Sitten avain nopeasti lukkoon kun se vielä on kuuma. Suoraan lukkoon en ole liekillä osoittanut, ettei lukon/ovenkahvan muoviosat sula mömmöksi. Kyllä yli 1000°C liekki voittaa lukkosulan. Tosin jään sulaessa lukkoon muodostuu vettä ja seuraavalla kerralla on taas jäässä.

Hannibal the kannibal
palaako pieru ?

Kyllä palaa. Ei sillä että itse olisin kokeillut, mutta onhan noita nettivideoita nähty.

sipu250
Seuraa 
Viestejä400
Liittynyt23.3.2005

Räjähtämisestä en tiedä mutta eräs toinen efekti tuli koettua.

Suihkuttelin noin +5 asteen kelillä silikonispraylla auton ovien tiivisteitä. Meni liki pari pulloa aerosolia.

Ihmettelin kun etusormeen ilmaantui pienoinen valkea patti. Sepä olikin jäätynyt, selvä ja ikävä paleltumisvamma.

Vierailija
Hannibal the kannibal
palaako pieru ? Paljon on urbaanilegendaa,mutta vähän todellisia
koetuloksia. Ja mielenkiintoinen kysymys myös on,räjähtääkö kokei-
lija ? Mistä löytyy se urho,joka tieteen nimisssä uhrautuu ? No, ei sen-
tään, älköön kukaan saako tästä virikettä,vaikka kuinka juovuksissa
olisi.

Totta hemmetissä palaa! Tuli testattua joskus penskana. Mitä haisevampi ja ilmavampi, sitä paremmin palaa.

Ja ei se todellakaan ole vaarallista koska sulkijalihas pitää kaiken palavan ulkopuoellla - jotkut läpipäästävät housutkaan ei ole pahasta

Siitä vaan kaikki hernekeittoa mättämään ja kokeilemaan!!

D'oh
Seuraa 
Viestejä281
Liittynyt17.3.2005

Jos pitää jotain liekittää niin älkää sprayta käyttäkö vaan sytkäreiden täyttöön tarkoitettua nestebutaania
Siihen "pilliin" saanee spraypullon korkin kiinni, samanmoinen letku aerosoleistakin löytyy sen korkin alta (en ole kyllä kokeillut butaanipulloon liittää). Varmasti palaa puhtaammin.

Jos oletetaan että jostain syystä olisi painepullo jossa tulenarka neste olisi paineistettu hapella, niin voisiko tarpeeksi nopea kaasun purkautuminen estää liekkiä palamasta sisään pulloon ja räjäyttämästä sitä? Tällöin räjähtäminen tapahtuisi toki kaasunpaineen vähetessä ja ulosvirtauksen hidastuessa, mutta hetkellisesti?

Alennuskoodi ensitilaajille @ iherb.com: RIX283

Vierailija

Ei ainakaan lapsena bensa räjähtänyt kukkaruiskusta suihkittuna...

Oli hienon näköistä pistää sumutuksella, tuli sellainen räjähtävä tulipallo.

Ihme kyllä on vielä kaikki sormet tallella... onnea oli matkassa...

Tuossa joku toinen hullu:

http://www.chaffinchshoelace.com/view/2690/

EDIT: Ja pieru kyllä palaa, ollaan kokeiltu...

D'oh
Seuraa 
Viestejä281
Liittynyt17.3.2005
Armitage
Ei ainakaan lapsena bensa räjähtänyt kukkaruiskusta suihkittuna...

Oli hienon näköistä pistää sumutuksella, tuli sellainen räjähtävä tulipallo.

Jep, ja kapealla suihkulla tulirengas.

Alennuskoodi ensitilaajille @ iherb.com: RIX283

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat