Supermuona: päivän ravinnontarve?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli ajatukseni oli aloittaa ketju, jossa suunnitellaan superruoka-annos, jsota saa kaikki päivän aikana tarvitsemansa vitamiinit, proteiinit ja hivenaineet.

Tarkoitus ei ole suunnitella mitään nälännäkijän tai bodarin ruokapakettia, vaan sellainen, josta riittää energiaa keskiraskaan työn tekijälle tai vapaa-ajan touhuihin.

Päivän energiantarve määritellään niin, että energiaa ruokalajissa tarvitsee olla vain noin 4-6 tunnin urheilu- tai työpätkää varten, mutta muuten siinä pitäisi olla kaikki tarvittavat aineet.

Itse mietin, että jokin ruoka, missä on papuja, riisiä, eri vihanneksia ja pieni määrä kalaa voisi olla aika hyvä.

Kommentit (7)

Vierailija

Paista kasviöljyssä (hyvät rasvahapot) nopeasti reilusti vihreitä kasveja (kivennäisaineita ja vitamiineja sekä kuituja) sisältävä wok-vihannessekoitus. Lisää sekaan paistettua lohta sekä katkarapuja (hyvät rasvahapot lohesta, proteiinilisää katkaravuista). Keitä desi-pari tummaa pätkäspagettia ja lisää seokseen loppuvaiheessa (hiilihydraatit ja kuidut). Sekaan asiaankuuluvat mausteet (curry, chili, soijakastike). Jos ei tykkää vähänesteisestä annoksesta, lisää sekaan pari ruokalusikkaa tummaa maizena-suurustetta ja desi-puolitoista vettä.

Tuommoisesta annoksesta saat n. 35g hyviä rasvahappoja (kala ja kasviöljy), 60-100g hiilihydraattia (pasta ja kasvit), 50-70g proteiinia (kalasta ja pastasta) sekä 15-20 g kuituja (vihanekset ja pasta). kaloreita suunnilleen puolen päivän tarpeeksi, karvan alle 1000, ihan riippuen pastan ja vihannesten sekä lohen ja katkarapujen suhteesta. Syön tuota muutaman kerran kuussa eri muunnoksina (kala -> kana jne.) ja se pitää nälkää neljästä kuuteen tuntiin. Tumma pasta ja vihannekset estävät verensokeria nousemasta liian nopeasti ja sitä kautta pidentävät kylläisyyden tunnetta.

Vierailija

hampurilainen siitä löytyy kaikkea tosin epäsuhtaisissa määrissä. tehdään siis purilaisesta ravinnerikas versio.

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
SiamSkull
hampurilainen siitä löytyy kaikkea tosin epäsuhtaisissa määrissä. tehdään siis purilaisesta ravinnerikas versio.

Hampurilaisateriasta on hyvinkin mahdollista tehdä terveellinen.

Aloitetaan mieluiten täysjyvärukiista (100 % ruista) valmistetusta kuitupitoinesta (yli 15 %) "sämpylästä". Väliin tuplafileet, toinen jotakin kalaa jossa on hyviä rasvoja, toinen vaikkapa jokin vaalea broilerin- tai kalkkunaleike (ei friteerattu). Joka välissä runsaasti kasviksia, majoneesia tuuraa kalanrasvan lisäksi kasviöljy.

Ranskalaiset huonoine tärkkelyksine sekä rasvoine hemmettiin; tilalle vaikkapa porkkanaa, kaalia, papuja sekä paprikaa. Juomaksi rasvatonta maitoa, jälkiruoaksi jogurttia, ehkä marjasmoothie ilman lisäsokeria.

Vierailija
meikämie
Eli ajatukseni oli aloittaa ketju, jossa suunnitellaan superruoka-annos, jsota saa kaikki päivän aikana tarvitsemansa vitamiinit, proteiinit ja hivenaineet.

Tarkoitus ei ole suunnitella mitään nälännäkijän tai bodarin ruokapakettia, vaan sellainen, josta riittää energiaa keskiraskaan työn tekijälle tai vapaa-ajan touhuihin.

Päivän energiantarve määritellään niin, että energiaa ruokalajissa tarvitsee olla vain noin 4-6 tunnin urheilu- tai työpätkää varten, mutta muuten siinä pitäisi olla kaikki tarvittavat aineet.

Itse mietin, että jokin ruoka, missä on papuja, riisiä, eri vihanneksia ja pieni määrä kalaa voisi olla aika hyvä.

Päivän varmaan pärjää ilman mitään vitamiineja tms. ihmisille tarpeellisia aineita ja tuskin päivässä kerkeää kuolla sydän ja verisuonitauteihinkaan. Ja jos oli tarkoitus saada aikaan mahdollisimman kompakti ja energiasisällöltään tehokas annos niin suosittelisin runsaassa voissa paistettua mahdollisimman hyvälaatuista (kuitenkin suhteellisen rasvaista) esim. sian-/naudanlihaa maustettuna mieltymysten mukaan. Esim. 400-500 g Entrecote:lla varmaan pärjäisi jonkun aikaa raavaampikin mies.

Vierailija
Olbe
SiamSkull
hampurilainen siitä löytyy kaikkea tosin epäsuhtaisissa määrissä. tehdään siis purilaisesta ravinnerikas versio.



Hampurilaisateriasta on hyvinkin mahdollista tehdä terveellinen.

Aloitetaan mieluiten täysjyvärukiista (100 % ruista) valmistetusta kuitupitoinesta (yli 15 %) "sämpylästä". Väliin tuplafileet, toinen jotakin kalaa jossa on hyviä rasvoja, toinen vaikkapa jokin vaalea broilerin- tai kalkkunaleike (ei friteerattu). Joka välissä runsaasti kasviksia, majoneesia tuuraa kalanrasvan lisäksi kasviöljy.

Ranskalaiset huonoine tärkkelyksine sekä rasvoine hemmettiin; tilalle vaikkapa porkkanaa, kaalia, papuja sekä paprikaa. Juomaksi rasvatonta maitoa, jälkiruoaksi jogurttia, ehkä marjasmoothie ilman lisäsokeria.

Sämpylän pitää olla helposti purtavaa, ettei kaikki täytteet tursua ulos kun puraisee.

Muuten kuulostaa siltä, että paikallisen grillin hampurilaiset ovat melko terveellistä sapuskaa, kun välistä löytyy tomaattia ja salaattia ja muuta mukavaa.

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005

Heraproteiinia, maissitärkkelystä, rypsiöljyä ja vehnäleseitä sekoitetaan tarvittavaan määrään vettä halutussa suhteessa (esim. 30%prot./40hh/30rasva) ja nautitaan sisäisesti. Siinä on proteiinit, laadukkaat hiilidydraatit sekä -rasvat ja kuituja leseistä. Vitamiinejakin ainankin herajauhe sisältää.
No joo, kai pelkästä nesteravinnon "syömisestä" jonkinlainen suolisolmu ajan myötä tulisi, mutta kyllä minä ihan oikeasti tuollaisia juomia kittaan päivittäin.

Uusimmat

Suosituimmat