Bussi kärysi jälleen Helsingissä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lainaus Iltalehdestä:
"22.2.2007 9:49
Kaupunkiliikenteen linja-auto alkoi jälleen kärytä Helsingissä Hakuninmaalla torstaiaamuna.

Kuljettaja pysäytti auton ja sai sammutettua auton takarenkaiden tienoille tulleen palonalun itse, eikä vaaratilannetta päässyt pelastuslaitoksen mukaan syntymään.

Edellinen bussipalo sattui Helsingissä keskiviikkoiltana, kun kaupunkiliikenteen auto leimahti liekkeihin kesken ajon Pihlajamäessä. Bussi paloi käyttökelvottomaksi, mutta autossa yksin ollut kuljettaja ei loukkaantunut.

Pakkanen jäädyttää renkaita

Molemmat bussipalot syttyivät autojen takarenkaiden tienoilta. Palomestari Kalle Taipalinen Helsingin pelastuslaitokselta arvelee, että palot johtuvat siitä, että pakkanen on jäädyttänyt isojen autojen renkaat. Kuumentuneet pyörät taas sytyttävät auton öljyt palamaan.

- Meidänkin autoissamme on ollut jäätymisongelmia. Tämä on tietenkin vain minun arvaukseni, Taipalinen pohtii."

Siis RENKAAT jäätyvät ja syttyvät sitten palamaan ???
Eipä mene minun jakeluuni. Osaisiko joku selittää kansantajuisemmin ?

Kommentit (6)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Ertsu

Siis RENKAAT jäätyvät ja syttyvät sitten palamaan ???
Eipä mene minun jakeluuni. Osaisiko joku selittää kansantajuisemmin ?

Olisiko niin, että jarrut jäätyvät kiinni ja ylikuumenevat. Tuo, että rengas jäätymisen takia ylikuumenee ja sytyttää öljyn palamaan kuulostaa bussien tekniikkaa tarkemin tuntemattomasta todella järjettömältä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Joku talvi sitten -25 C:n pakkasella ihmettelin, että auton tehoja on omituisesti kadoksissa. Muutaman kilometrin jälkeen alkoi etuosasta tulla savua ja syy selvisi: Jarrut olivat jäätyneet jotenkin ja napanneet kiinni niin, että oikean puoleinen jarrulevy (12"!) oli kauttaaltaan valkohehkuinen. Sitä sitten jäähdyttelin hieman aikaa ja heittelin luntakin. Ongelma katosi, mitä nyt jarrulevyt ja palat menivät vaihtoon keväällä vaihtoon - olisi menneet muutenkin.

Huollossa kertoivat, että ei ole kovinkaan harvinaista. En kyllä äkkiä keksi miten jarrut voivat niin jäätyä. Jarrut olivat tavanomaiset jäähdytetyt levyjarrut, joissa neljä sylinteriä / pyörä. Jarrulevyissä oli keskipakojäähdytys ja edestä tuli jarruille erillinen jäähdytysputki noin 10 dm2 halkaisijaltaan. Ilmeisesti ajoviima piti kuitenkin jarrumännät jäässä, vaikka jarrulevy olikin tulikuuma.

Vierailija

Busseissa on tietääkseni rumpujarrut. Niiden jäätymisen kyllä ymmärrän, mutta levyjarrun?

Veikkaan että palaneissa busseissa oli teli takana, jonka takimmaisen akselin ykköspyörien jarrut olivat jumissa. Jos rengas oli laahaillut useamman kilometrin lukossa, niin kyllä se palamaan voi syttyä. Tai ainakin sytyttää jotain palonarkaa lähistössä palamaan. Täällä pk-seudulla nuo bussit, eli dösät, eivät aina ole niin putipuhtaita. Moottoritilat ovat varmaan aika täynnä palonarkaa pölyä jms.

boddah
Seuraa 
Viestejä77
Liittynyt23.5.2005

En ole mikään jarrujen asiantuntija.

ilesoft
Busseissa on tietääkseni rumpujarrut. Niiden jäätymisen kyllä ymmärrän, mutta levyjarrun?

Miksi?

Itselleni tuli mieleen, että paineilmalla toimivissa
rumpujarruissa (busseissa takana rumpujarrut,
edessä levyjarrut ?) varmasti tiivistyy ilmasta
vettä, joka sitten bussin ollessa pysähtyneenä
jäädyttäisi jarrukengän kiinni pyörään.

Se miten vesi joutuu sylintereistä jarrukengälle
en tiedä. Toiseksi paineilmasta varmasti poistetaan
kosteutta ennen sen puristamista, jotta ko.
ongelmalta vältyttäisiin.

Olin itse muutama kuukausi sitten bussin kyydissä,
kun jarrut jäätyivät kiinni (kuski kertoi).
Ulkoilman lämpötila oli -3 ºC.

Vierailija

Boddah kirjoitti:

En ole mikään jarrujen asiantuntija.

ilesoft kirjoitti:

Miksi?

Itselleni tuli mieleen, että paineilmalla toimivissa
rumpujarruissa (busseissa takana rumpujarrut,
edessä levyjarrut ?) varmasti tiivistyy ilmasta
vettä, joka sitten bussin ollessa pysähtyneenä
jäädyttäisi jarrukengän kiinni pyörään.

Se miten vesi joutuu sylintereistä jarrukengälle
en tiedä. Toiseksi paineilmasta varmasti poistetaan
kosteutta ennen sen puristamista, jotta ko.
ongelmalta vältyttäisiin.

Paineilmajarruissa jarrukellot ovat niin kaukana jarrukengistä, että ei sieltä luulisi paljoa vettä kulkeutuvan kengille. Sitä en vain ymmärrä, miksi jarrukellon kalvo jäätyy. Tenut ja kaikki pitäisi olla paineilmajärjestelmissä.

Uusimmat

Suosituimmat