Ilmianto - moraali

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ilmianto, vasikointi näyttäisi olevan luonnikasta useille tämän foorumin kirjoittajille.

Itse kuulun siihen vanhaan ikäpolveen, joka eräänlaisella karseudella vierastaa tätä tiedottamismuotoa.
Elin pirtusodan jälkeisessä suomalaisessa yhteiskunnassa, jossa vasikointi koettiin hyvin alhaiseksi teoksi.
Sota ja sen jälkeisen ajan mustanpörssin kaupustelijoiden vasikointiin viranomaisille suhtauduttiin ristiriitaisesti.

Neuvostoliitossa lapset ilmiantoivat vanhempansa kansanvihollisina. Muun muassa Josef Stalin kuvatutti itsensä sylissään lapsi, joka oli ilmiantanut vanhempansa.

Ilmiannanko rattijuopon. Ehkä, ehkä en. Entä jos rattijuoppo onkin lähiomainen?
Tämä on minulle vaikea ristiriita - entäs sinulle?

Sivut

Kommentit (255)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Ei kaveria käräytetä, mutta vieras kyllä. Sillä saa itsensä paremmaksi. Tietysti jos on kostoiskun vaara, kehoitan harkitsemaan. Toisaalta vasikkana eläminen saattaa tuoda elämään kaivattua jännitystä.

Vierailija

Mietippä kuinka monta kuolonkolaria sattuu vuodessa juuri rattijuoppojen vuoksi, jos näet tilanteen, niin syy on sen humalaisen, ei sen joka sen yrittää estää tämän toiminnan.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

En minäkään käräyttänyt huumekauppiaita koska se oli vähäosaisia ihmisiä ja niiden on sovelliasta tienata rahaa myös. Ilmeisesti ostavat ruokaa ja huumeita ehkä itsellekin.

Enkä kokenut että siitä oli mitenkään minulle haittaa, eikä kukaan minun tuttu käytä huumeita, eli en tulle todennäköisesti kokemaan sosiaalisiaongelmia mitä ehkä huumausaineet aiheuttavat.

2 syytä, miksi en kokenut haitaksi tilannetta.

Olenko 2000 luvun jeesus?

Vierailija
tiäremiäs
En minäkään käräyttänyt huumekauppiaita koska se oli vähäosaisia ihmisiä ja niiden on sovelliasta tienata rahaa myös. Ilmeisesti ostavat ruokaa ja huumeita ehkä itsellekin.

Onkos Jeesus nyt palannut maan päälle ja tullut hakemaan omiaan taivaaseen? Otakko sää mut mukaan?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Kyllä rattijuoppo käräytetään aina. Toisaalta jos kuolonkolarin toisena osapuolena on henkilö, joka on nippa nappa lain ylittävässä saunakaljassa/aamukrapulassa, onko kolari automaattisesti hänen vikansa. Tai olisiko kolari voinut sattua ilman alkoholia.

Vierailija

Markent kirjoitti:

Minä sensijaan en käräytä rattijuoppoa vaikka ei olisikaan lähiomainen. Voin kyllä yrittää estää tai suostutella juopunutta olemaan lähtemättä ajamaan, mutta käräyttämisen pidän alhaisena tekona.

Henkka kirjoitti:

Mietippä kuinka monta kuolonkolaria sattuu vuodessa juuri rattijuoppojen vuoksi, jos näet tilanteen, niin syy on sen humalaisen, ei sen joka sen yrittää estää tämän toiminnan.

Mietippä kuinka monta kuolonkolaria sattuu vuodessa juuri selvinpäin ajavien vuoksi. Muistaakseni joka neljäs kuolonkolari on rattijuopon aiheuttama. Toisin sanoen kolme neljästä kuolonkolarista on selvinpäin ajavan aiheuttama.

Vierailija
tiäremiäs

Enkä kokenut että siitä oli mitenkään minulle haittaa, eikä kukaan minun tuttu käytä huumeita, eli en tulle todennäköisesti kokemaan sosiaalisiaongelmia mitä ehkä huumausaineet aiheuttavat.

2 syytä, miksi en kokenut haitaksi tilannetta.

Olisihan se hienoa, jos Jesse tekisi paluun ja armahtaisi huumekauppiaat. Viimeksihän menivät jo huorat.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs

Paitsi että olet yksi niistä, jotka maksavat sen sosiaalityön ja kaikki kulut, joita tuo rikollisuudenmuoto lieveilmiöineen aiheuttaa. Maksat sitä mm. aina kun menet kauppaan ostamaan ruokaa. Varkaiden aiheuttamat kulut lisätään suoraan tuotteiden hintaan. Verotkin on Suomessa aika korkeat mm. siksi, kun haluamme pitää sosiaalihuoltomme tason laadukkaana.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005
markent

Ei pienintäkään ristiriitaa.
Jos ei hyvällä tokene ja jätä rattia väliin, niin sata varmasti soitan kytille.
Mä en ota tunnolleni sitä, että joku voi heittää mun saamattomuuden takia henkensä.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
markent
Ilmianto, vasikointi näyttäisi olevan luonnikasta useille tämän foorumin kirjoittajille.

Siltä se tuntuu. Liittyy varmaan siihen, että täällä sen voi tehdä kasvojaan menettämättä.

Itse kuulun siihen vanhaan ikäpolveen, joka eräänlaisella karseudella vierastaa tätä tiedottamismuotoa.

Kuin myös, vaikka en vanha olekaan. Vasikointi uhrittomasta rikoksesta (tai sellaisesta jonka uhrina on yhteiskunta, suuryritys tai vastaava kasvoton taho jolle rikoksesta koituva haitta on pieni) on yksi raukkamaisimmista teoista, jonka voi ihmiselle tehdä.

Ei ole. Minä en pystyisi ilmiantamaan omaa kaveria tai omaista, en paljon isommistakaan rikoksista. Tuntemattomasta voisi tietysti ilmoittaa poliisille, jos olisi hyvin ilmeistä että ajo aiheuttaa vakavaa vaaraa. Esimerkiksi hän ajaisi änkyräkännissä kaupungissa.

Vierailija

Mitä sillä asialla on tämän kanssa tekemistä, jos tarkoitat sitä että koko autolla- ajaminen olisi kiellettävä, silloin ei varmaan olisi yhtään.

On tietekin eroa onko ottanut pullon kaljaa, tai pullon kossua.

Jos käräyttää rattijuopon pelastaa mahdollisesti hänen, tai jonkun muun henken.

Vierailija
Ertsu

Minä sensijaan en käräytä rattijuoppoa vaikka ei olisikaan lähiomainen. Voin kyllä yrittää estää tai suostutella juopunutta olemaan lähtemättä ajamaan, mutta käräyttämisen pidän alhaisena tekona.

On kyllä käsitys alhaisesta melko häiriintyny. Ite kyllä käräytän ainakin jos rattiin hyppää selvästi humaltunut henkilö. Tuo alhainen vasikointi parhaassa tapauksessa säästää henkiä. Jos henkilö ei ole vielä päässyt autoon silloin sopii itse estää ilmoittamatta poliisille.

Vierailija
Ertsu
Markent kirjoitti:

Entäpä jos saat lukea seuraavan päivän lehdestä, että juuri se sinun käräyttämättä jättämäsi rattijuoppo ajoi lapsen kuoliaaksi? Kumpi oli silloin mielestäsi alhaisempaa, käräyttäminen, vai käräyttämättä jättäminen? Kummasta aiheutui enemmän vahinkoa a) viattomille sivullisille b) rattijuopolle itselleen?

Onko vain rattijuopon käräyttäminen mielestäsi alhaista, vai kaikki ilmiantaminen? Myymälävaras? Mummonryöstäjä? Pankkirosvo? Raiskaaja? Murhjaaja? Muuttuuko suhtautumisesi olettamasi rikoksen vakavuuden myötä, vai onko kaikki ilmiantaminen sinusta alhaista vasikointia?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
droid
Entäpä jos saat lukea seuraanvan päivän lehdestä, että juuri se sinun käräyttämättä jättämäsi rattijuoppo ajoi lapsen kuoliaaksi? Kumpi oli silloin mielestäsi alhaisempaa, käräyttäminen, vai käräyttämättä jättäminen? Kummasta aiheutui enemmän vahinkoa a) viattomille sivullisille b) rattijuopolle itselleen?

Joskus tuota mietin, kun asia kuitenkin on aikanaan ollut ajankohtainen. Varmasti, jos noin olisi käynyt, tieto siitä että olisi voinut estää sekä uhrin että myös juopon elämän tuhoavan teon, olisi jättänyt elinikäisen trauman. Mutta onnettomuus on hyvin epätodennäköinen humalassakin, kun taas käräyttämisen seurauksetkin olleet sataprosenttisen varmasti tuhoisia sosiaalisille suhteilleni ja vaikuttaneet nekin tavallaan hyvin pitkään.

Onko vain rattijuopon käräyttäminen mielestäsi alhaista, vai kaikki ilmiantaminen? Myymälävaras? Mummonryöstäjä? Pankkirosvo? Raiskaaja? Murhjaaja? Muuttuuko suhtautumisesi olettamasi rikoksen vakavuuden myötä, vai onko kaikki ilmiantaminen sinusta alhaista vasikointia?

Totta kai rikoksen vakavuudella ja vasikoitavan ja itsen suhteilla on merkitystä. Nuo ovat kaikki rikoksia, jolla on selkeä uhri. Sellaisissa minäkin käräyttäsin. Tai no jos uhri olisi tuntematon ja tekijä hyvin läheinen (vaikkapa oma lapsi, vaimo tai vanhempi), sitten en tiedä. Varmaan pitäisi arvioida yleistä mahdollisuutta sille, että käykö käry vai ei.

Rattijuopumus kuitenkin johtaa onnettomuuteen hyvin pienellä todennäköisyydellä ja toisaalta moni rikostyyppi on sellainen että uhri ei ole ketään yksittäinen ihminen. Silloin käräyttämisen kynnys on hyvin korkea ja pidän tekoa moraalittomampana. Olkoon se miten alhaista tahansa, minulle omaisten etu käy aina yhteiskunnan edun edelle. Niin melkein kaikilla muillakin, vaikka monet eivät sitä kehtaa myöntää edes anonyymisti.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
markent
Ilmiannanko rattijuopon. Ehkä, ehkä en. Entä jos rattijuoppo onkin lähiomainen? Tämä on minulle vaikea ristiriita - entäs sinulle?

Rattijuopumus on rikos, jossa sivulliset ja syyttömät kärsivät - usein hyvin vakavasti - rattijuopon saadessa teostaan vain vähäiset juridiset seuraukset.

Itselleni ei rattijuopon ilmoittaminen poliisille aiheuta minkäänlaista ristiriitaa - päinvastoin -, teenhän näin palveluksen kanssaihmiselleni, joka ei humalaltaan tajua saattavansa itsensä ja muut hengenvaaraan. Mitä läheisempi ko. ihminen on, sitä tärkeämpää on estää häntä tuhoamasta itsensä tai muiden elämää. Oleellinen asia on tässä muiden ihmisten hengen vaarantaminen; se, miten se tehdään tai mihin silloin syyllistytään, on toissijaista.

Aikoinaan tein selväksi kavereillenikin, että jos joku lähtee kännissä ajelemaan autolla liikenteeseen, niin ilmoitan automaattisesti poliisille. Kukaan ei koskaan lähtenyt, eikä asiasta tarvinnut keskustella sen enempää.

edit:typos

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat