Jättiläiskalmari

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuohon kun törmäisi sukellusreisulla niin kyllä minua ainakin pelottaisi !

http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/vasen/id54090.html

Sivut

Kommentit (24)

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Uuuuu, lonkeropor... eikusiis...

Kaikenlaiset pääjalkaiset on hienoja. Miksei mulla ole omaa tursasakvaariota?

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005

Kuvassa näkyvä pääjalkainen ei oikein stemmaa jutun tekstin kanssa, jossa sanotaan, että otuksesta tehdyt mustekalarenkaat olisivat autonrenkaan kokoisia. Kuvan kalmarin lonkerot näyttävät kutakuinkin miehen käsivarren paksuisilta. Mikäli kuvan eläin painaa 450 kiloa, sillä täytyy olla suhteettoman suuri ruho lonkeroidensa takana.

Vierailija
Sepi
Kuvassa näkyvä pääjalkainen ei oikein stemmaa jutun tekstin kanssa, jossa sanotaan, että otuksesta tehdyt mustekalarenkaat olisivat autonrenkaan kokoisia. Kuvan kalmarin lonkerot näyttävät kutakuinkin miehen käsivarren paksuisilta. Mikäli kuvan eläin painaa 450 kiloa, sillä täytyy olla suhteettoman suuri ruho lonkeroidensa takana.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2007022 ... 2_uu.shtml

Niin sillä näköjään on

Vierailija

Järjettömän kokoinen mustekala. Antaa varmasti kaskelotillekin vastusta Nuohan voivat arvioiden mukaan olla jopa 25m pitkiä, painoa tuon mittaisella arvatenkin olisi jo pari tonnia

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Sepi

Mustekalarenkaat tehdään nimenomaan kalmarista (eng. squid), josta ne leikataan ruumiinontelosta, eikä lonkeroista. Kalmarin ontelon voi myös täyttää. Kalmarin kypsennys vaatii kuitenkin kokemusta, sillä se ylikypsyy helposti ja siitä tulee sitkeää - yksi, jos toinenkin on varmaan saanut kumisia mustekalarenkaita joskus. Ammattitaidottomia kokkeja.

Kalmari perataan siten, että otetaan lonkeroiden tyvesti kiinni ja vedetään sisukset niiden mukana pois. Musteella voi värjätä vaikka pastan ja se tuo samalla herkullisen meren aromin. Myös kalmarin lonkeroita voidaan syödä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
sitakin
Eikös mustekala ja kalmari ole kuitenkin eri eläimiä?

Mustekala on yleisnimitys. Mustekaloja ovat kalmarit, tursaat ja seepiat. Mustekala nimitys johtuu eläimien puolustusmenetelmänä käyttämästään mustasta väriaineesta.

Vierailija

helsingin sanomista olen kerran lukenut, että kolossikalmari on arvioitu agressiiviseksi.
siinä myäs sanottiin ,että ihminen olisi todennäköisesti heikoilla, jos tuollainen kimppuun kävisi.
tämä teksti oli pistetty vuonna 2003 ylös saatuun ensimmäiseen kolossikalmariin.

voi pohtia itse, kuinka vahvoja nuo lonkerot ovat.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Pikku Gen

Miksei mulla ole omaa tursasakvaariota?

Tursaat sopivat hyvin akvaarioon ja niistä löytyy pieniäkin lajeja. Ainoa haittapuoli on, että tursaat ovat kovin lyhytikäisiä. Naaras laskee mätimunat ja hoitaa niitä oli ne sitten hedelmöitetty tai ei - ja lopettaa samalla syömisen ja kuolee pois.

Vierailija

Kyllä siitä kalmarista olisi tehnyt monta herkullista lounasta, mutta ymärtämättömät tiedemiehet pakastivat sen tutkimuksia varten. Varsinaista ruan tuhlausta.

Vierailija
Sininen
Tuohon kun törmäisi sukellusreisulla niin kyllä minua ainakin pelottaisi !

http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/vasen/id54090.html

>Otuksella kerrotaan olevan painoa 450 kiloa ja pituutta kymmenen metriä. >Mikäli tieto varmistuu, vanha ennätys rikkoontui 150 kilolla.

Miteköhän mittasivat pituuden? Nimittäin pari-kolme vuotta sitten tuohon rantaan ajautui uutisen mukaan noin 15 metrinen elukka! 7 metrinen nähtin viimeksi tänä vuonna talvimyrskyjen jälkeen tuossa Benalmádenan rannalla.
Painoista ei ole tietoa..

Ja harvinainen muka?? Nuo on kuulemma lisäänyneet hirveästi.... Vai onko eri laji.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat