Miksi linnut törmäilevät ikkunoihin?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi linnut törmäilevät ikkunoihin?

Linnuillahan on käytössä nelivärinäkö, eli näkevät punaisen, sinisen ja vihreän lisäksi myös uv-säteilyn. Normaali ikkunalasi on kuitenkin vain huonosti uv-säteilyä läpäisevää, joten lintujen pitäisi nähdä lasi helposti, eikä suinkaan törmätä siihen, kuten eivät törmäile muihinkaan kiinteisiin esteisiin.

Kommentit (3)

Vierailija

Ilmeisesti sen johdosta, että ikkunoista heijastuu ulkona oleva maisema puineen ym. Olen huomannut, että törmäily on erityisen vilkasta kun sisällä on pimeätä ja täten ikkunat heijastavat maisemaa hyvin.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Snaut
Ilmeisesti sen johdosta, että ikkunoista heijastuu ulkona oleva maisema puineen ym. Olen huomannut, että törmäily on erityisen vilkasta kun sisällä on pimeätä ja täten ikkunat heijastavat maisemaa hyvin.

Totta. Hyvin se ikkunoista heijastuva maisema ihmistäkin hämää, mutta ihminen ymmärtää, että kun on raamit ympärillä, niin se on ikkuna, eikä sen läpi voi kävellä.

Päivisin on lähes poikkeuksetta sisällä niin paljon pimeämpää, että sisäpuolen valot eivät heijastu ulos. Päivisinhän ei sisälle käytännössä näe lainkaan, kun valoisuus sisällä on huomattavasti ulkoilmaa pienempi.

Itsellä on etelän puolelle neljä suurta ikkunaa ja niihin noita lintuja useamman kerran kesässä kopsahtelee. Harvemmin kuolevat. Usein ovat aika pökerryksissä ja silloin kissa ne yleensä nappaa. Muutama vuosi sitten oli joulukuusen hopeisia palloja narussa roikkumassa ja lintuja tuntui lentävän vähemmän ikkunaan - voi olla tilastoharhaakin.

Vierailija

Lintujen laseihin törmäily on yleisintä kesällä, jolloin linnunpoikaset ovat oppineet lentämään vaan eivät vielä "ymmärtämään" kaikkia tarvittavia asioita.
Tuo heijastus on varmaankin yksi syy, mutta kesämökilläni olen havainnut, että lasiintörmäilyjä tapahtuu varsinkin silloin, jos huoneen molemmilla puolilla olevien ikkunoiden verhot ovat auki; jotkut linnut harhautuvat silloin luulemaan, että rakennuksen läpi voi lentää. Ne eivät ymmärrä ikkunalasin olemassaoloa. Hyönteisiä jahdatessa kun ei tule niin tarkkaan arvioitua tilannetta.

Uusimmat

Suosituimmat