Tekes panostaa polttokennoihin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tekes käynnisti Polttokennot-teknologiaohjelman, jonka keskeisenä tavoitteena on uuden teollisuusklusterin synnyttäminen Suomeen yhteistyössä ulkomaisten teknologiapartnereiden, tutkimusyhteisön ja valtiovallan kanssa.

Ohjelman budjetti tulee olemaan arviolta 150 miljoonaa euroa, josta Tekesin osuus on 50 miljoonaa euroa. Ohjelma on osa EU:n vety- ja polttokennoalueen yhteistyöhanketta jossa kokonaispanostus on 7,4 miljardia euroa. Se on kestoltaan seitsenvuotinen, ja painopistealueita ovat kiinteät polttokennosovellukset energiantuotantoon, polttokennot työkoneiden voimanlähteinä sekä kannettavat polttokennosovellukset. Tekesin mukaan teknologian demonstraatioilla on tärkeä rooli ohjelmassa ja ne palvelevat järjestelmäkehitystä ennen kaupallisia sovelluksia.

http://www.tekes.fi/polttokennot

Eipä ainakaan voi enää väittää etteikö uusia energiamuotoja tuettaisi.

Kommentit (12)

Vierailija

Jos tulos on taas samanlainen nolla, kuin esim. hiukkas ja savukaasuprojektissa.. (22 miljoonaa) Hukkaan menee taas veroeurot.

boddah
Seuraa 
Viestejä77
Liittynyt23.5.2005
hangover
Jos tulos on taas samanlainen nolla, kuin esim. hiukkas ja savukaasuprojektissa.. (22 miljoonaa) Hukkaan menee taas veroeurot.

ja tutkimushan on yhä kesken (?)

Vierailija

Osaisiko joku vielä kertoa, soveltuuko metaani, jossa on neljä atomia vetyä ja vain yksi hiiliatomi, polttokennon voimanlähteeksi, vai pitääkö olla puhdasta vetyä ?

Vierailija

Käsittääkseni edelleen suurin ongelma on juuri vedyn saanti/tuottaminen. Johtava idea näissäkin laitteissa on ollut keksiä polttomoottoreiden ja fossiilisten polttoaineiden korvaaja. Jospa joku kemisti joskus toteis että joku bakteeri/levä/vast. sitä vetyä piereskelis niin pääsis homma kunnolla vauhtiin. Tai saattaahan niitäkin jo olla...

D'oh
Seuraa 
Viestejä281
Liittynyt17.3.2005

Kuinka paljon parempi hyötysuhde polttokennoissa sitten on kun polttomoottoreissa? Sekin olisi kyllä toivottavaa edistystä että liikenne voisi tulevaisuudessa olla äänetöntä polttokennojen ansiosta. Eikä pääse syntymään typen oksideja ilmakehään kuuman moottorikoneiston puuttuessa.
Mutta riittääkö sähkö sitten antamaan puhtia voimakoneille, raskaalle liikenteelle yms?

Alennuskoodi ensitilaajille @ iherb.com: RIX283

Vierailija
boddah
hangover
Jos tulos on taas samanlainen nolla, kuin esim. hiukkas ja savukaasuprojektissa.. (22 miljoonaa) Hukkaan menee taas veroeurot.



ja tutkimushan on yhä kesken (?)

kyllä se päätty jo.

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
D'oh
Kuinka paljon parempi hyötysuhde polttokennoissa sitten on kun polttomoottoreissa? Sekin olisi kyllä toivottavaa edistystä että liikenne voisi tulevaisuudessa olla äänetöntä polttokennojen ansiosta. Eikä pääse syntymään typen oksideja ilmakehään kuuman moottorikoneiston puuttuessa.
Mutta riittääkö sähkö sitten antamaan puhtia voimakoneille, raskaalle liikenteelle yms?

Parhaat polttokennot toimivat nykyään noin 80%:n teholla.
Parhaat vetypolttokennot toimivat noin 55%:n teholla
Parhaat laiva- ja teollisuusdieselit toimivat noin 55%:n teholla
Parhaat autodieselit toimivat noin 40%:n teholla
Bensiinimoottorit toimivat noin 20%:n teholla

Vierailija
hangover
Jos tulos on taas samanlainen nolla, kuin esim. hiukkas ja savukaasuprojektissa.. (22 miljoonaa) Hukkaan menee taas veroeurot.

Mikäs siellä niin pieleen on mennyT?

Vierailija

Kalliita tutkimustuloksia tuli kyllä. Mitään järkevää keinoa vähentää hiukkaspäästöjä ei. Yhdessä palaverissa ko. puulaakin kanssa kysyin, tätä nollatulosta, harmittelivat myöskin asiaa.

VTT on muuten käsittääkseni rahallisissa vaikeuksissa. Kuka haluaa ostaa heidän superkalliita palveluita, kun samaisia testejä saa tehtyä murto-osalla heidän hinnoistaan.

Ilmeisesti Tekes yrittää pitää rahoituksillaan VTT:tä pystyssä.

Mene ja tiedä..

Uusimmat

Suosituimmat