Veriarvoissa mätää?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mistähän kyse, kun verikokeissa oli arvot vähän kierteellään?
Tammikuussa lopetettiin pari vuotta kestänyt Remeron-lääkitys, jonka myötä aamuinen Citalopram nostettiin 40mg:aan. Olen laihtunut kuukaudessa 8 kg. Ilmeisesti tuo mirtatsapiini lihotti ja tai keräs nestettä.

Tässä vähän arvoja:

B-Leuk 7.6
B-Eryt 4.93
B-Hb 159
B-HKR 48
E-MCV 97
E-MCH 32
E-MCHC 332
B-Trom 250
fP-Kol-LDL 4.7
fp-Kol 7.8
fp-Kol-HDL 1.84
fP-Trigly 2.63
P-AFOS 128
P-ALAT 189
P-CRP 7
P-GT 418
P-K 4.1
P-Krea 88
P-Na 145
S-TSH 1.92
fP-Gluk 5.5

Ota noista nyt selvää. Jotain se lääkäri mutisi maksa-arvoista. Olin juonut verikoetta edeltävänä iltana punaviinipullon ja oluen.

Osaisiko joku noita tulkata maallikolle?

Kommentit (14)

Vierailija
Munkkisaaren Keisari
Oletko nainen vai mies?

Afos , Alat, Gt ovat maksa arvoja jotka näyttävät olevan kohollaa.

Alko yleensä aiheutta ainakin GT:n nousun, voi rasvainen ruoka ja liikkumattomuuskin vaikuttaa kuten myös monet lääkkeet ja sitten vielä nämä tekijät yhdessä.

Vierailija

Maksa arvot hieman koholla, johtuisiko lääkityksestä, edellispäivän juominen ei juurikaan vaikuta, pudempiaikainen kyllä.

Lääkäri ilmeisesti on katsonut tulokset, liekö hän antanut ohjeita, tai neuvoja.

Myös sappikivet, sappikivitauti voi nostaa arvoja.

Vierailija

Hemoglobiinisi (Hb, punasolujen rauta-arvo) ja hematokrittisi (Hkr) ovat hivenen koholla, mikä viittaa lievään kuivumiseen; tämän voi saada aikaan esim. edellisen illan alkoholinkäytöllä tai liian vähäisellä (alkoholittomien) nesteiden nauttimisella.

Kolesteroliarvosi ovat selvästi koholla, kokonaiskolesteroli (fP-Kol) ja ns. paha kolesteroli (LDL) selvästi yli viitearvojen ja ns. hyvä kolesteroli (HDL) viitearvoja matalampi, triglyseridit (veren glyserolin rasvahappoesterit, Trigly) ovat myös jonkin verran koholla. Muutos dieettiin ja elämäntapoihin (liikunta jne.) ja 3-6 kk seuranta, jos ei auta, kolesterolilääkitys.

Alkalinen fosfataasi (AFOS) on maksa- ja luustoperäinen solukalvoentsyymi. Sen kohonnut arvo (yli 105) viittaa yhdessä kohonneiden maksa-arvojen (ASAT, ALAT, viitearvot alle 45 ja 70) ja glutamyylitransferaasin (GT, viitearvo alle 80) kanssa liialliseen alkoholin käyttöön ja alkavaan maksavaurioon.

CRP on tulehdusarvo, K ja Na kalium ja natrium (veren suoloja), Krea munuaisarvo, TSH kilpirauhasta stimuloiva hormoni ja fP-Gluk paastoverensokeri. Nämä arvot ovat verikokeissasi normaalin rajoissa.

Vierailija
OtherWise
Mistähän kyse, kun verikokeissa oli arvot vähän kierteellään?
Tammikuussa lopetettiin pari vuotta kestänyt Remeron-lääkitys, jonka myötä aamuinen Citalopram nostettiin 40mg:aan. Olen laihtunut kuukaudessa 8 kg. Ilmeisesti tuo mirtatsapiini lihotti ja tai keräs nestettä.

....

Osaisiko joku noita tulkata maallikolle?

Laihtumisesi johtuu mitä ilmeisimmin mirtatsapiinin lopettamisesta, olettaisin tuota painoa kertyneen silloin kuin aloitit? Samoin maksaentsyymien kohoaminen sijoittuu sitalopraamin (väliaikaisten) haittavaikutusten luokkaan; melko harvinainen (> 1/1000, < 1/100). Jottenpa sinua kuitenkaan näillä tiedoilla alkkikseksi julistaisi, kun alkuperäinen kertomus otetaan huomioon.

Seuranta jonkin ajan päähän ja sillä välillä lenkkiä keväisessä auringossa, niin kolesterolit (ja ne loputkin mirtatsapiinikilot?) sieltä tippuu. Aijoo, ja mieli piristyy. Jaksuja.

Vierailija

Jotenkin mieluusti uskoisin tuohon mielialalääkkeiden muutoksien vaikutuksiin. Noh, seurantaverikokeet huhtikuun alkupuolella. Kiitoksia selvennyksistä.

Miten ne kuukauden supervauhdilla kadonneet kilot vaikuttavat arvoihin?

Vierailija

Maallikkona myöskin yhdistyy noiden lääkemuutosten ja nopean painonlaskun vaikutus veriarvojen heilahteluun.

Mistä se 10 kg poistuisi paitsi verenkierron kautta?

Vierailija

Juopottelusi jäljet eivät vielä näy, mutta niin usein käykin, että jäävät hälyttämättä. Muuten sinussa näkyy kuivumisen merkkejä. Lääkitys taitaa heiluttaa sinua lisää muun epävakauden ohella. Kiinnittäisin huomiota terveisiin elintapoihin ja oikeaan nestetaspainoon.

Uusimmat

Suosituimmat