Liuoksen pitoisuus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Näytti niin helpolta tämä lasku, mutta toisin oli. Joten kyllä ihmetyttää miten tuota en osannu laskea?

Valmistetaan 100ml kaliumpermanganaattiliuosta jonka pitoisuus on
1g/l.

Lasketaan ensin kuinka paljon kaliumpermanganaattia ja vettä tulisi laittaa:

1g/l = massa KMnO4/tilavuus H2O + KMnO4

Verranto:

Muutetaan ennen laskemista samoihin yksikköihin:
1g = 1000mg
1l = 1000ml

[code:1a9hqvvh]1000mg 1000ml
--------- = ---------
x 100ml[/code:1a9hqvvh]

1000x = 100 000 |:1000
x = 100

KMnO4 pitää liuottaa 100mg 100ml vettä jotta pitoisuus olisi se 1g/l

Tee liuoksesta 100ml laimennettua liuosta, jonka pitoisuus on 0,1g/l. Miten teet laimennuksen?

Tuota en osannu millään, että voi sanoa että hävettää koska toi oli minusta niin perus lasku hommia?

Voisko jo auttaa minua näihin laskuihin, että en ikinä enään tarvitse vaivata päätäni tällaisilla yksinkertaisilla laimennus laskuilla?

Kommentit (13)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
nuclear

Tee liuoksesta 100ml laimennettua liuosta, jonka pitoisuus on 0,1g/l. Miten teet laimennuksen?

Lähde järkeilemään sen kautta, että kuinka paljon liuotettua ainetta lopputuloksessa pitää olla. nähdään melko suoraan, että 10mg. Sitten otat liuoksesta sen verran, että tuo määrä liuotettavaa ainetta sisältyy siihen. (tiedät kokonaismäärän, joten voit laskea monesko osa pitää ottaa) Sitten vain loput vettä perään.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Onkos nyt kysymyksessä joku perusmatikan kompa tms?

1ml vettä painaa 1g, joten jos liuotat 100mg KMnO[size=75:3marav7x]4[/size:3marav7x] 100g vettä, sinulla on 100.1g liuosta, eli väärin menee. Jos halutaan 100ml liuosta, jonka pitoisuus on 1g/l, tarvitset tietenkin sen 0.1g KMnO[size=75:3marav7x]4[/size:3marav7x] ja 99.9ml vettä.

Laboratoriossa tämä onnistuu kätevimmin punnitsemalla 0.100g KMnO[size=75:3marav7x]4[/size:3marav7x] 100ml mittapulloon ja täytät sen vedellä merkkiin saakka. Laimennoksen saa aikaan ottamalla mittapullosta liuosta 10ml täyspipetillä toiseen 100ml mittapulloon ja taas vain täyttäen merkkiin vedellä. Ja kas, sinulla on 100ml KMnO[size=75:3marav7x]4[/size:3marav7x]-liuosta. jonka pitoisuus on 0.1g/l.

Helppoa, eikös

Vierailija

Mikä tuossa on vaikeaa? Otat desin vettä ja lisäät joukkoon 0,1 grammaa kaliumpermanganaattijauhetta. Jos kaliumpermanganaatti on valmiiksi nesteenä, tulisi tietää sen pitoisuus jotta saadaan tarkka tulos.

Vierailija

Otetaan huomioon se, että vesi painaa erillä tavalla eri lämpötiloissa?

1l vettä painaa 4 Celsiuksen lämpötilassa noin 1kg

Vierailija

Eikö tuohon löydy jotain laskutoimitusta? Voin myöntää, että olen huono matikassa ja tuollainen päättely menee yli hilseen.

Mitkä ovat ne oikeat vastaukset sitten ovat? Kuka täällä on oikeassa? Nyt meni aivan sekasin.

Vierailija

Kerätään tiedot:
1ml = 1g

100ml laimennettua liosta jonka pitoisuus on 0,1g/l

liuonneen aineen massa(g)/ liuoksen kokonais tilavuus(l) = pitoisuus(g/l)

lionneen aineen massa (g) = pitoisuus(g/l) * liuoksen kokonais tilavuus(l)

0,1ml/l (0,1g/l ) * 100ml = 10mg (10ml)

1ml/l (1g/l) * 100ml = 100mg (100ml)

Eli vastaus on että lasketaan grammat milleinä ja muutetaan vastaus grammoiksi.
Jos halutaan 100ml laimennettua liosta pitää olla siinä 10ml(10mg) KMnO4 joten
mitataan 10ml KMnO4:sta ja lisätään loput 100ml-10ml= 90ml vettä. Jotenkin noin?

Vierailija

Et ole yksin ahdingossasi, minä olen työn ja opiskelun puolesta joutunut laskemaan sadoittain liuoslaskuja ja aina ne tökkivät. Voit päästä pitkälle, vaikka luontaista liuoslaskupäätä ei olisikaan, itse olen elävä esimerkki.

Tuohon jälkimmäiseen laskuun on olemassa kaava, joka kuuluu seuraavasti:

V1 x C1 = V2 x C2

V1 = alkutilavuus
C1 = alkukonsentraatio
V2 = lopputilavuus
C2 = loppukonsentraatio

Tässä kysymyksessä kysytään yllä olevan kaavan V1:stä. Eli sitä tilavuutta 1g/l KMnO4 liuosta, joka sinun tulee ottaa, että lopputilavuus on 100 ml ja loppukonsentraatio 0,1g/l.

Sijoitetaan luvut kaavaan:

V1 x C1 = V2 x C2

X x 1g/l = 0,100l x 0,1g/l

X = 0,01l = 10 ml

Eli KMnO4-liuosta tulee ottaa 10 ml, loput 90 ml tulee vettä.

--

Valmistetaan 100ml kaliumpermanganaattiliuosta jonka pitoisuus on
1g/l.

Ensimmäisen laskun ajattelisin näin:

1. Paljonko pitäisi punnita, jos tehtäisiin litra liuosta?

V: Jos minun pitäisi tehdä 1l, niin siihen punnittaisiin 1g. Tämä siksi, että 1g/l:han tarkoittaa 1 gramma per litra.

2. Muuta grammamäärää sen mukaan, mikä tilavuus on.

Eli: Täytyy tehdä 100 ml, joka on 0,1 litraa. Koska litrasta on siirretty pilkun paikkaa, siirretään sitä myös grammoista, eli 1g --> 0,1g.

Jolloin saadaan vastaus: KMnO4:a on liuotettava 0,1g eli 100 mg.

---

Tietenkin voit kehitellä jonkin aivan oman ajattelutavan näihin laskuihin, kunhan se toimii.

Vierailija
nuclear
Eikö tuohon löydy jotain laskutoimitusta? Voin myöntää, että olen huono matikassa ja tuollainen päättely menee yli hilseen.

Taidat ajatella liian monimutkaisesti..

Jos laimennat 1g/l -> 0,1g/l, laimennussuhde on 1:10. Eli yksi osa perusliuosta ja yhdeksän osaa vettä.

Vierailija

Kiitos teidän hyvistä vastauksista, mutta haluan varmuuden siitä, että oliko tuo edellinen juttuni oikein ja osasinko laskea sen?

Jos tuolla minun laskutavallakin sen voi laskea niin ei tuo loppujen lopuksi kovin vaikea ole laskea.

Vierailija

En ihan pysty seuraamaan ajattelutapaasi, mutta on helppo tarkastaa tuleeko sillä samat vastaukset kuin muilla laskutavoilla. Eli, saatko samat vastaukset kuin minä, jos laskuissa onkin eri luvut:

Valmistetaan 300ml kaliumpermanganaattiliuosta jonka pitoisuus on 2g/l.

Vastaus: KMnO4:a liuotetaan 0.6g 300ml:aan.

Tee liuoksesta 400ml laimennettua liuosta, jonka pitoisuus on 0,7g/l. Miten teet laimennuksen?

Vastaus: liuosta otetaan 140 ml ja vettä loput 260 ml.

Vierailija

Sinun ja minun kaavallani laskettuna tulee kyllä tällainen vastaus:

280ml KMnO4 liuosta ja loput 120ml vettä

Joten laskehan uudelleen sinäkin.

Hox! 280mg(280ml)/400ml = 0,7g/l

Tässähän tulee kohta päähän pipi...

Vierailija
nuclear
Sinun ja minun kaavallani laskettuna tulee kyllä tällainen vastaus:

280ml KMnO4 liuosta ja loput 120ml vettä

Joten laskehan uudelleen sinäkin.

Hox! 280mg(280ml)/400ml = 0,7g/l

Tässähän tulee kohta päähän pipi...

Kyllä dinoflagellat oli laskenut aivan oikein. Halutussa liuoksessa massapitoisuus on siis 0,7 g/dm^3 ja tilavuus 0,4 dm^3. Lasketaan ensin, paljonko kaliumpermanganaattia tällaisessa liuoksessa on.

m = pitoisuus * V = 0,7 g/dm^3 * 0,4 dm^3 = 0,28 g

Seuraavaksi lasketaan, kuinka suuri tilavuus alkuperäistä liuosta tarvitaan, jotta liuenneen kaliumpermanganaatin massa olisi laimennetussa liuoksessa oikea.

V = m/pitoisuus = 0,28 g / 2 g/dm^3 = 0,14 dm^3 = 140 ml

Eli siis mittapullon pohjalle tulee pistää 140 ml kantaliuosta, ja sen jälkeen pitää laimentaa vedellä niin, että lopullinen tilavuus on se haluttu 400 ml.

Uusimmat

Suosituimmat