Suurista ikäluokista aiheutuvat kustannukset kasvavat...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

kohisten! Ehkä kannattaisi alkaa heittää porukkaa yli laidan vielä kun voi!

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/vasen/id54354.html

Sivut

Kommentit (114)

Vierailija

Suuret ikäluokat ovat eläkkeensä tienanneet ja korkeasta sosiaaliturvasta maksaneet. Ruotsikin osallistuu talkoisiin. Juuri suurilla ikäluokilla on kertynyt työeläkettä myös Ruotsista. Sen verran vahvaa oli muuttoliike 60-80- luvuilla.

Vierailija

käsittääkseni yksi suuri ongelma nykyvanhusten hoidossa on se, että lääketieteen kehittymisen seurauksena on mahdollista hoitaa lähes kaikkia terveyden ongelmia, mutta hoidon ja lääkkeiden hinta voi olla käsittämättömän iso ja yhteiskunta loppupeleissä maksaa.

Kun ikäihmisten määrä kasvaa ja hoidot ja uudet lääkkeet kallistuvat ja monipuolistuvat, missä menee raja? Montako miljoonaa yhteiskunta voi sijoittaa yhteen potilaaseen?

Vaihtoehtona on luopuminen ihanteesta, että terveydellä ei ole hintaa ja valtio pitää huolta kaikilla mahdollisilla keinoilla sairaista.

Olisiko kaikkein kalliimpien hoitojen hinnalla sittenkin jokin yläraja? vaiko eikö?

Vierailija

Kai tuollaista säätelyä on jo olemassa? Terveyspalveluihin annetaan x määrä rahaa ja sillä on selvittävä. Jos ihminen on vanha niin sairaalassa sitten lääkäri päättää, että millaisia vaivoja aletaan hoitamaan.

L
Seuraa 
Viestejä7878
Liittynyt17.3.2005

delta

Kirjoitit:

Suuret ikäluokat ovat eläkkeensä tienanneet

Eivät ole. Meillä on ns. pay-as-you-go eläkejärjestelmä, jossa kullakin ajanhetkellä töissä olevat maksavat sen hetkiset eläkkeet. Tämä systeemihän menee bankrottiin, kun eläkeläisten määrä kasvaa ja työssäkäyvien määrä pienenee. Eläkeikä siis tulevaisuudessa nousee ja jo sovittuja eläkkeitä leikataan rajusti.

Vierailija

Eikö vanhuksia voisi pakottaa elämään terveellisesti, jotta heidän harrastukset olisi myös rakentavia, eikä pelkästään sairaalassa ramppaamista?

Narkomaanitkin, jotka tuhoavat oman kehonsa sekä mielen, sanovat itse olevansa syypäitä, eikä huumediilerit. Miksi siis vanhuksia ei voisi syöttää ja juottaa hengiltä koska itsehän sen ovat aloittaneet?

Vierailija
L
delta

Kirjoitit:

Eivät ole. Meillä on ns. pay-as-you-go eläkejärjestelmä, jossa kullakin ajanhetkellä töissä olevat maksavat sen hetkiset eläkkeet. Tämä systeemihän menee bankrottiin, kun eläkeläisten määrä kasvaa ja työssäkäyvien määrä pienenee. Eläkeikä siis tulevaisuudessa nousee ja jo sovittuja eläkkeitä leikataan rajusti.

Kyllä me olemme ne eläkkeemme tienanneet. Ensinnäkin eläkejärjestelmämme on osittain rahastoiva ja toisekseen me olemme maksaneet edellisen polven eläkemenoja. Yhteiskunta perustuu sukupolvien väliselle solidaarisuudelle. Jos solidaarisuutta ei löydy nykyiseltä nuorisolta, niin saammehan me suuret ikäluokat sitten varmaankin ulosmitata sen kansallisvarallisuuden, jonka olemme luoneet? Aloittakoon nuoriso nollasta.

Vierailija

delta
Kirjoitit:

L kirjoitti:
"Eivät ole. Meillä on ns. pay-as-you-go eläkejärjestelmä, jossa kullakin ajanhetkellä töissä olevat maksavat sen hetkiset eläkkeet."

Kylläpä ovat. Minäkin maksoin 30-40 vuotta!

Vierailija

L varmaan tarkoitti sitä, että missään ei ole olemassa tiliä jonne ne eläkeet olisi talletettu vaan ne (suurimmaksi osaksi?) maksetaan verokertymästä. Suomessa on ikärakenne valitettavasti sellainen, että eläkeläisten määrä suhteessa koko väestöön kasvaa. Kun veronmaksajien määrä vähenee ja eläkeensaajien määrä kasvaa niin varmasti se tulee myös näkymään veronmaksajien verotaakassa.

On varmasti paikallaan pohtia sitä, että kuinka suuri osa töissäkäyvien palkasta verotetaan. Oletteko te eläkeläiset valmiita vaatimaan nuoria maksamaan enemmän veroja kuin itse maksoitte teidän oman hyvinvoinnin takia?

Vierailija

[quote="risat"]Eikö vanhuksia voisi pakottaa elämään terveellisesti, jotta heidän harrastukset olisi myös rakentavia, eikä pelkästään sairaalassa ramppaamista?

Ei voi pakottaa sen enempää kuin nuoriakaan. Ei ikääntyminen syyllistä mihinkään.

Vierailija

Sarmal kirjoitti:
"Oletteko te eläkeläiset valmiita vaatimaan nuoria maksamaan enemmän veroja kuin itse maksoitte teidän oman hyvinvoinnin takia?"

Väärin kysytty.
Me olemme itse rakentaneet tämän yhteiskunnan talouden perusteet, jotta te saisitte sen tuloksista nauttia ja maksella velkojanne meille.
Me kustansimme teille tämän "hyvinvointi"-valtion. Meidän eläkesäästömme meni teidän elämän rakentamiseen.
Tiedätkö muuten, että eläkerahastoilla valjastettiin Suomen vesistöt sähköntuotantoon. Hyvä tai paha, mutta raha ratkaisee.

Vierailija
markent
Sarmal kirjoitti:
"Oletteko te eläkeläiset valmiita vaatimaan nuoria maksamaan enemmän veroja kuin itse maksoitte teidän oman hyvinvoinnin takia?"

Väärin kysytty.
Me olemme itse rakentaneet tämän yhteiskunnan talouden perusteet, jotta te saisitte sen tuloksista nauttia ja maksella velkojanne meille.
Me kustansimme teille tämän "hyvinvointi"-valtion. Meidän eläkesäästömme meni teidän elämän rakentamiseen.
Tiedätkö muuten, että eläkerahastoilla valjastettiin Suomen vesistöt sähköntuotantoon. Hyvä tai paha, mutta raha ratkaisee.

Miten tuo minun kysymykseni olisi syytä esittää ja mikä siihen olisi vastaus? =)

Vierailija

"Sarmal" kirjoitti:
L varmaan tarkoitti sitä, että missään ei ole olemassa tiliä jonne ne eläkeet olisi talletettu vaan ne (suurimmaksi osaksi?) maksetaan verokertymästä. Suomessa on ikärakenne valitettavasti sellainen, että eläkeläisten määrä suhteessa koko väestöön kasvaa. Kun veronmaksajien määrä vähenee ja eläkeensaajien määrä kasvaa niin varmasti se tulee myös näkymään veronmaksajien verotaakassa.

On varmasti paikallaan pohtia sitä, että kuinka suuri osa töissäkäyvien palkasta verotetaan. Oletteko te eläkeläiset valmiita vaatimaan nuoria maksamaan enemmän veroja kuin itse maksoitte teidän oman hyvinvoinnin takia?

Kyllä myös eläkkeistä menee veroa. Työeläkettä saava voi olla ihan merkittäväkin veronmaksaja.
Eläkevakuutusyhtiöt ovat myös merkittäviä sijoittajia , Niiden pääomia tulisi leikata eläkeiden maksuun eläkeläisten määrän ollessa suurimmillaan.
Minua ei ole tehty sukset jalassa ja/ tai reppu selässä. En kuulu suuriin ikäluokkiin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat