Smash ASEM -aktivistien lakimies vapautettu epäilyistä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tällä keskustelupalstalla on puhuttu Smash ASEM -tapahtumista 9.9.2006. Siinä yhteydessä kerrottiin, että poliisi kielsi minua toimimasta pidätettyjen avustajana esitutkinnassa, koska minua epäiltiin avunannosta mellakkaan.

Rikoskomisario Jari Koski on 13.2.2007 tekemällään päätöksellä lopettanut minua koskevan esitutkinnan. Minua ei siis enää epäillä mistään rikoksesta asiaan liittyen.

Olin kuulusteltavana asian johdosta joulukuussa 2006. Poliisi oli mielenosoituksen yhteydessä todennut, että mielenosoituksen järjestäjät olivat lähetelleet mielenosoittajille tekstiviestejä, joissa opastettiin toimimaan eri tilanteissa. Eräässä viestissä oli neuvottu, että "jos sinut pidätetään ja viedään kuulusteluihin, kaikkiin kysymyksiin tulee vastata en kommentoi ja vaatia lakimies Ville Hoikkalaa paikalle".

Poliisi oli arvaillut, että minä olisin kirjoittanut nuo tekstiviestit. Arvaus oli kuitenkin väärä, sain kuulla viesteistä vasta useita päiviä tapahtumien jälkeen.

Vastaan mielelläni asiaan liittyviin kysymyksiin.

Helsingissä 27.2.2007

Ville Hoikkala
lakimies

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija
Ville Hoikkala
...

Helsingissä 27.2.2007

Ville Hoikkala
lakimies

Miten tiesit, että mielenosoittajat aikovat rikkoa lakia? Mekkalointihan on Suomessa aina spontaania eikä sitä ole koskaan ennalta suunniteltu, vaikka netissäkin olisi käsketty jo viikkoja aiemmin ottaa polttopullot mukaan?

Olithan jossakin lähikuppilassa päivystämässä mahdollisia asiakkaita jo ennen kähinän alkua?

Vierailija

Sain Smash ASEM:ista tiedon Iltalehden verkkosivuilta. Tunsin joitakin anarkistiporukoissa liikkuvia tyyppejä, ja lupasin pitää kännykkäni auki lauantai-iltana ja sanoin että sanaa saa levittää. Tulin Helsingin keskustaan vasta kymmenen aikoihin.

Jos olisin tiennyt, että pidätettyjä tulee noin valtava määrä, olisin varmasti rekrytoinut suuren joukon apulaisia.

Olen aikaisemminkin toiminut mielenosoitusten päivystävänä lakimiehenä, mm. vappuna 2005. Tuolloin tuli hukkareissu taloudellisesti, mutta hauskaa oli muuten.

Vierailija
Ville Hoikkala

Olen aikaisemminkin toiminut mielenosoitusten päivystävänä lakimiehenä, mm. vappuna 2005. Tuolloin tuli hukkareissu taloudellisesti, mutta hauskaa oli muuten.

Mutta eiväthän mielenosoittajat tarvitse päivystävää lakimiestä, sillä hehän eivät aio käyttäytyä väkivaltaisesti!?

Poliisikin on todistanut, ettei vappumellakoita valmisteltu etukäteen vaikka Jukkis Vuoriokin messusi netissä viikkoja aiemmin väkivaltaisin kielikuvin, ja "prekaari" Miika Saukkonen kertoi eräässä esitelmässään kuukautta ennen vappua, että "vappuna tapahtuu rajuja juttuja". Oletkos jonkinlainen selvännäkijä??

Ei ole tullut mieleen "päivystää" niiden yrittäjien hyväksi, joilla on näyteikkunoita Helsingin keskustassa?

"Sakki rynnii Kampin upouuteen kauppakeskukseen kuin hyökyaalto. Se rikkoo ulko-oven lasin ja jättää seiniin merkkinsä tusseilla ja tarroilla. Hyökyaalto sotkee shoppailun temppelin, rikkoo kaupankäynnin rutiinin, eikä näytä välittävän tippaakaan siitä, että tila on varmasti täynnä kameroita.

”Ei vittu, tätä mä oon halunnu tehdä pitkään!” joku huutaa. Pukumies jatkaa matkaansa kuin mitään ei tapahtuisi. Kukkapaitoihin pukeutuneet naiset katsovat hämillään kun matkapuhelinliikkeen ovi saa naarmuja ja elektroniikkaliikkeen lasiovi tipahtaa pieninä siruina lattialle.

Helsingin kaupungin nollatoleranssi näyttää toimivan päinvastoin kuin päättäjät kaiketi toivovat. Kun pienimmästäkin teosta joutuu tekemisiin poliisin kanssa, ei maailma kaadu, jos joutuu isommastakin.
Tästä Jontti ja Shaka räppäävät kappaleessaan Vittuun koko sakki: ”Ei enää mitään läppää vaan elämäntehtävä, kun possel ei oo enää mitään menetettävää.” Anna-Reetta Korhonen / Voima

http://www.voima.fi/content/view/full/1808

Vierailija

Eihän siellä tapahtunut mitään siellä keskustassa! Olin katsomassa ja ei näkynyt yhtään mellakointia, poliisi tosin aiheutti toimillaan paljon epäjärjestystä ja levottomuutta ihmisten mielissä.

Pari poliisia lasipalatsin nurkilla potki toisiaan kuin juuri keltaisen vyön karatessa saaneet nulikat. Leikkitappeluu, kun ei oikeata ole näköpiirissä.

Yhtään ikkunaa ei rikottu, mitään julkista omaisuutta ei tuhottu. Ei näkynyt edes rikottuja pulloja, oli paljon siistimpää kuin esim. vappuna tai uutena vuotena. Ja rauhallisempaa, jos poissulkee poliisin toimet. Missä on tämä mellakka? Ei ollut kuin tukahdutettu mielenosoitus. En osallistunut, olin sattumalta paikalla, ja tuo on objektiivinen näkemykseni.

Vierailija
kalmankenkku

Mutta eiväthän mielenosoittajat tarvitse päivystävää lakimiestä, sillä hehän eivät aio käyttäytyä väkivaltaisesti!?

Mutta katsos kun Suomessa ei enää tarvitse edes tehdä mitään laitonta ja silti laitetaan putkaan. Jos et seurannut uutisointia tuolloin, ei voi mitään. Poliisi nöyryytti monet sivullisetkin samalla vaivalla. Sinällään siis ihan fiksua varautua seuraamuksiin mikäli lähtee niinkin radikaaliin toimintaan kuin osoittamaan mieltä.

Vierailija
A. Ankka
Sinällään siis ihan fiksua varautua seuraamuksiin mikäli lähtee niinkin radikaaliin toimintaan kuin osoittamaan mieltä.

On sitä itsekin tullut osallistuneeksi mielenosoituksiin, jos on aihe ollut sopiva ja on ollut aikaa. Ei koskaan mitään syytteitä, eikä sähläystä.

Mutta mitäs tekemistä tällä on mielenosoittamisen kanssa:

Sakki rynnii Kampin upouuteen kauppakeskukseen kuin hyökyaalto. Se rikkoo ulko-oven lasin ja jättää seiniin merkkinsä tusseilla ja tarroilla. Hyökyaalto sotkee shoppailun temppelin, rikkoo kaupankäynnin rutiinin, eikä näytä välittävän tippaakaan siitä, että tila on varmasti täynnä kameroita.

”Ei vittu, tätä mä oon halunnu tehdä pitkään!” joku huutaa.

Pukumies jatkaa matkaansa kuin mitään ei tapahtuisi. Kukkapaitoihin pukeutuneet naiset katsovat hämillään kun matkapuhelinliikkeen ovi saa naarmuja ja elektroniikkaliikkeen lasiovi tipahtaa pieninä siruina lattialle.

http://www.voima.fi/content/view/full/1808

Jos on päätetty mennä vähän rikkomaan paikkoja ja sekoilemaan, toki täytyy varautua rangaistuksiin jos poliisi niinkun uskaltaisi koskea apuraha-kapinallisiin ja Tavjan sudenpentuihin, joista kasvatetaan Suomelle uutta poliittista eliittiä nykyisen kleptokratian työn jatkajaksi.

Vierailija
Ville Hoikkala

Poliisi oli arvaillut, että minä olisin kirjoittanut nuo tekstiviestit. Arvaus oli kuitenkin väärä, sain kuulla viesteistä vasta useita päiviä tapahtumien jälkeen.

Nuorisotutkimusseuran Smash Asem -selvityksessä kirjoitit:

Niinpä osasin varautua vilkkaaseen viikonloppuun, kun luin muistaakseni Iltalehden verkkosivuilta,
että ASEM-kokouksen aikana järjestetään suuri mielenosoitus, jonka järjestäjät lupailivat sekasortoa Helsingin kaduille. Soittelin joillekin asiakkailleni ja tuttavilleni, lupasin pitää puhelimeni auki lauantai-iltana ja sanoin, että numeroani saa levittää eteenpäin.
.
.
.
Lauantai-ilta sitten koitti. Vietin alkuiltaa ystäväperheeni lapsen syntymäpäivillä Vantaalla, ja puhelin oli auki. Kellon lähestyessä yhdeksää alkoi tekstiviestejä ja puheluita tulla sellaista tahtia, että totesin työpäivän alkaneen.

http://www.nuorisotutkimusseura.fi/smashasem.pdf
s.47

Ville Hoikkala

Miten tuo raporttiin kirjoittamasi "totesin työpäivän alkaneen" menee yksiin sen kanssa, että kuulit tekstiviesteistä vasta useita päiviä tapahtumien jälkeen?

Vierailija
kalmankenkku

On sitä itsekin tullut osallistuneeksi mielenosoituksiin, jos on aihe ollut sopiva ja on ollut aikaa. Ei koskaan mitään syytteitä, eikä sähläystä.

Aivan. Jos nykyään teet täsmälleen samalla tavalla, sinut voidaan mielivaltaisesti pidättää. Niin ne ajat muuttuu.

Vierailija

Muistaakseni 300 somalia osoitti hiljattain mieltään Helsingissä siksi, että USA:n joukot pommittivat islamisteja Etelä-Somaliassa. Moniko somali joutui Helsingissä pidätetyksi?

Vierailija

Hyvä Ville Hoikkala. On epätoivoista tulla kalastelemaan tiede-foorumista asiakkaita, kun bisnekset ei suju.

Olet itse katkera anarkisti ja sinun kehitys asianajajana on loppusuoralla. Jos minua syytetään palstalle kirjoittamieni juttujen takia herjaamisesta tai jostain muusta, niin EN VARMASTI OTA SINUUN YHTEYTTÄ.

Olitko varmasti KAIKKIEN ASEM-aktivistien AA vai kolmen puusilmän?

Vierailija
A. Ankka
kalmankenkku

Aivan. Jos nykyään teet täsmälleen samalla tavalla, sinut voidaan mielivaltaisesti pidättää. Niin ne ajat muuttuu.

Jos nykyään "teen täsmälleen samalla tavalla" en ota rautapamppuja mukaan lyömäaseiksi, enkä polttopullojakaan, enkä riko ikkunoita marssireitin varrelta.

Näin toimimalla uskon saavani poliisilta aivan asiallisen palvelun.

Niin ne "mielenosoitukset" muuttuu....

Vierailija

Aatos:

En tiennyt, että minun numeroani oli levitelty tekstiviesteissä, mutta eipä minulla mitään ollut sitä vastaan, että minun palveluitani mainostetaan. Olin vain sanonut, että pidän puhelimeni auki.

En siis ollut itse kirjoittanut tekstiviestejä eli en syyllistynyt avunantoon mellakkaan. Poliisi on samaa mieltä kanssani. Toinen kysymys tietenkin on, olisiko ko. tekstiviestien lähettäminen muutenkaan ollut rikos.

Risat:

Mielestäni kuuluu hyviin tapoihin ilmoittaa, jos jollain foorumilla liikkuu vanhentunutta tietoa. Kun minun tekemisiäni oli tällä foorumilla käsitelty syyskuussa, mielestäni tein palveluksen lukijakunnalle kun ilmoitin tapahtumien viimeisistä käänteistä.

Kysymyksiin lakimiehen urastani voi joku muu ottaa kantaa.

Ainakaan minun mielestäni et ainakaan tässä foorumissa ole syyllistynyt herjaukseen. Sellaista rikosta ei muuten nykyään enää ole, sen nimeksi on tullut kunnianloukkaus. Joten käy rauhassa nukkumaan.

Vierailija

Kalmankenkku:

tiettävästi rautapamppuja löytyi vain kahdelta mielenosoittajalta. Etteivät vain olleet siviilipukuisia poliiseja tai maksettuja agentteja....

Vierailija
Ville Hoikkala
Kalmankenkku:

tiettävästi rautapamppuja löytyi vain kahdelta mielenosoittajalta. Etteivät vain olleet siviilipukuisia poliiseja tai maksettuja agentteja....

Aivan. Ei taida kalmankenkku taaskaan tietää mistä kirjoittaa. Hänelle erittäin tyypillistä.

Vierailija
Ville Hoikkala
Kalmankenkku:

Ihan poliiseja! -Ja maksettuja agentteja!! Mistäs tiedät sen noin varmasti?

Mitens nämä muut löydetyt astalot? Ja videoilla nähdyt syöksyt poliisiketjua päin? Eivät näytä minun silmiini poliiseilta nämä hörhöt.

Jos poliisi ei paljasta aseita mukanaankuljetelleiden nimiä, mikä olisikin kohtuutonta, emme voi olla täysin varmoja siitä, keitä he olivat. Siitä voimme saadaa kuitenkin varmempaa tietoa, ketkä ovat etukäteen yllyttäneet mm. nettiviesteillä mellakointiin tai tapahtumien jälkeen kehuneet julkisesssa mediassa ikkunoiden rikkomista ja mekkalointia.

Nämä henkilöt voivat toki olla ehdottamiasi "maksettuja agentteja", mutta poliiseja he eivät ole.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat