Joka neljäs suomalainen tuntee huumeiden käyttäjän

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Helsingin sanomilla mielenkiintoista matematiikkaa.

Joka neljäs suomalainen tuntee huumeiden käyttäjän. Asia koskettaa siis noin 1,3 miljoonaa suomalaista.

Jos jokainen suomalainen tuntee kaksi Tommia, Suomessa asuu siis noin 12 Miljonaa Tommia.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Joka ... 5225457702

Onko tämä nyt ongelman vääristelyä?

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija
skOh
Öö mitenkähän liität nuo 2 Tommia tuohon neljänneksen matematiikkaan?

Jos me olisimme veljeksiä ja meidän kolme muuta sisarta käyttäisi huumeita. Pelkästään meiltä kysymällä samalla logiikalla suomessa olisi kuusi huumeiden käyttäjää .

Oli se nyt Tommi tai huumeiden käyttäjä, älä välitä yksiköstä.
En myöskään tarkoittanut loukata ketään Tommia.

edit: en myöskään puolustele mitään, ihmettelen vain toimittajan matemaattisia oivalluksia.

Vierailija
konna
skOh

Jos me olisimme veljeksiä ja meidän kolme muuta sisarta käyttäisi huumeita. Pelkästään meiltä kysymällä samalla logiikalla suomessa olisi kuusi huumeiden käyttäjää .

edit: en myöskään puolustele mitään, ihmettelen vain toimittajan matemaattisia oivalluksia.

No ei se nyt aivan niin mene. Tuossahan selvästi sanotaan vaan että 'asia koskee'. Eli jos neljännes kansasta tuntee käyttäjän, se asia koskaa neljännestä? Vaikka sinä minä tunnettaisiin sama käyttäjä, meitä on edelleen 2 jotka tuntee. Ei tuossa käyttäjien määrästä puhuta

Vierailija

Niin siinähän selvitettiin Suomen huumeongelman laajuutta ja todetaan tämän laajuiseksi tuon kummallisen matematiikan avulla, joka vaikuttaa aika tarkoitushakuiselta. Ei noin voi kuvata asiaa oikein, kuten konna esitti.

Vierailija
skOh

No ei se nyt aivan niin mene. Tuossahan selvästi sanotaan vaan että 'asia koskee'. Eli jos neljännes kansasta tuntee käyttäjän, se asia koskaa neljännestä? Vaikka sinä minä tunnettaisiin sama käyttäjä, meitä on edelleen 2 jotka tuntee. Ei tuossa käyttäjien määrästä puhuta

Vähän ehkä hauskasti paisuteltu ongelmaa ja meikäläisen luetun ymmärtäminen ei oo tänään vahvimmillaan..

edit: toksia korjauksesta skoh.

Vierailija
skOh
konna
skOh

Ei puhutakaan, mutta ymmärsin että jutun kirjoittajan mielestä ongelman laajuutta kuvaa se, kuinka montaa (1,2 milj.) ihmistä asia (huumeongelma?) näin välillisesti koskee.

edit: minusta tämä on hyvin kyseenalainen tapa kuvata tai mitoittaa huumeongelman laajuutta. Kuinka monelle se on oikea ongelma, että tuntee jonkun hampunpolttajan?

Vierailija
konna
skOh

Vähän ehkä hauskasti paisuteltu ongelmaa ja meikäläisen luetun ymmärtäminen ei oo tänään vahvimmillaan..

edit: toksia korjauksesta skoh.

Kyllä se paisuteltua tuntuu olevan, että siinä yhdyn täysin.

Vierailija

Varmaan lähes jokainen tuntee huumeiden käyttäjän, mutta ei tiedä sitä.

Olettaen että ihmiset tuntee jopa satoja muita ihmisiä. Kannabiksen kokeilijoitakin Suomessa on jopa ½ miljoonaa.

Vierailija

Jos tuntee huumeidenkäyttäjän, niin onko se ongelma?

Minä tunnen moniakin, jotka huumeita käyttelevät. Lähinnä kait ongelma on heillä, eikä minulla. Ei vielä yksikään ole tullut kirveen kanssa ovesta läpi varastamaan stereoita, tai kadulla pummaamaan rahaa.

Vierailija
Tuppu L
Varmaan lähes jokainen tuntee huumeiden käyttäjän, mutta eivät tiedä sitä.

Olettaen että ihminen tuntee jopa satoja ihmisiä.

Luin lukioaikana jonkun artikkelin, tutkimuksen, jonka mukaan jokainen suomalainen 'tuntee' kaikki maailman ihmiset kuuden kontaktin kautta.

Mietiskelin sitä, ja etenin heti kolmen tuntemani ihmisen kautta aika laajoihin piireihin; tyttöystävän äiti tuntee hyvin ja henkilökohtasesti pääministeri Vanhasen, tämä avaa jo kasapäin kontakteja.

Itse tunnen Tony Halmeen, jonka kautta myös kasapäin kontakteja.

Eli eihän kyseessä tietty ole henkilön tunteminen, mutta kuitenkin, huvittava tutkimus.

Ja aivan varmalla hyvin moni tuntee henkilön joka käyttää huumetta/huumeita, muttei sitä tiedä. Esim. usein vanhemmat eivät tiedä jos kakara käyttää

Vierailija

Itse tunnen huomattavasti enemmän huumeita käyttäviä ihmisiä kuin absolutisteja.
Melkein jokainen käyttää vähintään alkoholia sillointällöin. Suurin osa käyttää myös kannabista sillointällöin. Osa kokeilee myös ajoittain kaikkea muuta.
Ongelmatapauksia ei jostainsyystä ole lähipiiriini ilmaantunut.

On kyllä totta että ei sitä ulospäin huomaa jos ei osaa tarkkailla oikealla tavalla. Luulen että jos puhutaan että neljännes tuntee huumeidenkäyttäjän niin pahasti mennään alakanttiin arvioissa. Sitä ei vain tiedosteta.

Vierailija

NYT kaikki ottaa toisiaan kädestä ja ääneen toistaa kauhun katse kasvoillaan HUUMEHUUMEHUUME!

Jokainen suomalainen tuntee huumeen käyttäjän. Tämä erittäin vahva huume eroaa muista huumeista laillisen asemansa vuoksi.

Vierailija
Cosmic-Fairy

On kyllä totta että ei sitä ulospäin huomaa jos ei osaa tarkkailla oikealla tavalla. Luulen että jos puhutaan että neljännes tuntee huumeidenkäyttäjän niin pahasti mennään alakanttiin arvioissa. Sitä ei vain tiedosteta.

Kovin monet vanhemmat mm. tuntevat ainakin yhden huumeidenkäyttäjän. Eivät vain tiedä sitä.

Opiskellessani huomasin, että pilveä polteltiin aika paljon, varmaan puolet ihmisistä joiden kanssa olin enemmän tekemisissä poltti. Nykyisessä työpaikassani tiedän olevan n. 5 polttajaa ja epäilen useamman olevan vielä kaapissa. Kavereistani polttaa suurin osa, tyttöystäväni kavereista kuitenkin alle puolet. Ainakin tietääkseni. Sukulaisistani en osaa sanoa muuta kuin että siskoni on poltellut nuorempana. Uskoisin että veljenikin, mutta ei ole tullut koskaan puheeksi koska sillä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä.
Vanhempani eivät ole polttaneet, ellei sitten isäni hurjina nuoruusvuosinaan. Nykyään hän on lopettanut alkoholinkin kokonaan, vanha mies kun on.

asdf
Seuraa 
Viestejä11068
Liittynyt16.3.2005
h&h
edit: minusta tämä on hyvin kyseenalainen tapa kuvata tai mitoittaa huumeongelman laajuutta. Kuinka monelle se on oikea ongelma, että tuntee jonkun hampunpolttajan?

Ei kai sen mikään ongelma tarvitse olla, eikä jutussa sitä väitetäkään. Miten on kyseenalaista kirjoittaa, että joka neljäs suomalainen tuntee huumeiden käyttäjän, jos joka neljäs suomalainen tuntee (tietää tuntevansa) huumeiden käyttäjän?

Eihän tuossa väitetä, että joka neljäs suomalainen joutuu kärsimään huumeiden käytön takia. Sen sijaan se kertoo totuudenmukaisesti, että huumeet ovat ainakin joka neljännen suomalaisen "lähettyvillä", luultavasti helposti saatavilla.

Kuten jo aiemmin ketjussa on todettu, luultavasti "joka neljäs" on reilusti alakanttiin.

Myönnettäköön tosin, että jos huumeisiin suhtautuu kovin hysteerisesti, tuollainen otsikointi saattaa lisätä hysteriaa. "Hui kauhia, joka neljäs!"

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat