Mitä mieltä tällaisista lemmikeistä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Netistä on oiein iso yhteisö joka harrastaa kaikenlaisten tällaisten lemmikeiden keruuta, pitoa ja vaihtoakin välillä.
http://www.herppi.net/gallery/index.php
Selatkaapas gallerioiden kuvia. Miksi useimmat ihmiset suhtautuvat noihin negatiivisesti ja ovat peräti kieltämässä koko touhun, vaikka se on mitä mukavinta puuhaa ja täysin laillistakin vielä.
Itseltänikin löytyy vaikka mitä kotoa

Kommentit (13)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Minä en ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä on suotavaa tunkea eläimiä purkkeihin. Tällaiset ihmiset pitäisi itse tunkea purkkiin.

**tuttaa tommonen.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

itseasiassa terraario vastaa vähän liikkuvan vaihtolämpöisen eläimen tarvevaatimuksia paremmin kuin luonto. Oli tehty testi, missä muutamalle sammakkoeläimelle/liskolle/käärmeelle ja hyönteiselle oli varattu ison huoneen tila, mutta kun ei tarvinnut paeta petoja eikä muuta, ne olivat muuttuneet laiskoiksi ja pysyneet noin puolentoista neliömetrin alalla.
Ne eivät myöskään enää pakene muita eläviä olentoja vaan ovat rennosti.
Jotkut jopa oppivat ottamaan vain parhaimman näköistä elävää ravintoa ja tietyllä tavalla tarjottuna.
Sanoisin, että ihmiset vain pelkäävät matelijoita. ja tärkeintä on se, etteivät nämä eläimet joudu saalistuksen tai muun kohteeksi. Terraarioissa jokainen matelija saa kaikki poikaset kuoriutumaan, vaikka munia olisi 50, luonnossa ei elä isoksi kuin 10.. Munia ja vankeudessa kasvaneita jälkeläisiä -aikuistumisprosentti on 95 tai yli. Monet näistä lajeista ovat jo kuolet luonnossa sukupuuttoon, tai vähentyneet rajusti. Lisääntymisprosentti on tärkeintä, lajin säilyntä. OLETETAAN ETTÄ LUONNOSSA LAJI ON JO KUOLLUT SUKUPUUTTOON; JA LAjI SÄILYISI VAIN TERRAARIOIDEN KAUTTA, Aweb sallisi sen kuolla sukupuuttoon koska ei voi elää luonnossa? Tällaisia on jo muutamia lajeja, joiden elinympäristö on täysin tuhottu Mihin aweb lykkää lajin, jota ei voi palauttaa luontoon? Lajirasisti!

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
taiteilijatyyppi
OLETETAAN ETTÄ LUONNOSSA LAJI ON JO KUOLLUT SUKUPUUTTOON; JA LAjI SÄILYISI VAIN TERRAARIOIDEN KAUTTA, Aweb sallisi sen kuolla sukupuuttoon koska ei voi elää luonnossa? Tällaisia on jo muutamia lajeja, joiden elinympäristö on täysin tuhottu Mihin aweb lykkää lajin, jota ei voi palauttaa luontoon? Lajirasisti!

Oletan, että sinulla ei ole purkissa yhtään sukupuuttoon kuolevaa eläintä.

Ja kyllä, en näe minkäänlaista järkeä enkä arvoa minkään lajin elävänä museoinnilla.

Jos jokin laji voidaan pelastaa luontoon säilyttämällä sitä jonkin aikaa purkissa samalla kun sen luonnollinen ekologinen lokero entistetään ts., niin silloinhan se on oikein hyvä asia. Mutta jonkun purkki-idiootin halu töllöttää elävää otusta lasin takaa ja perustella tuota tarvetta ylevin käsityksin: 'sen on parempi olla purkissa kuin luonnossa', 'purkissa se säästyy sukupuutolta' yms. on kylläkin ihan täyttä roskaa.

Sinulla ei ole purkissa mitään, mikä ansaitsisi joutua purkkiisi. Yksikään säilömistäsi otuksista, vaikka kuinka itse niistä tykkäisit, ei todellakaan kuulu sinun purkkiisi, etkä yhdeltäkään niistä voi kysyä haluaisiko se ehkä luonnolliseen elinympäristöönsä vaiko sinun purkkiisi. Se ei yksinkertaisesti voi sitä kertoa. Yleensä eläin kuin eläin lähtee purkista lipettiin, jos sille annetaan tilaisuus. Routa voi ajaa porsaan kotiin, mutta siinä tapauksessa on kyse siitä, että ympäristö on ko. otukselle väärä, tai sen luontainen kyky saalistaa ja hankkia sapuskaa luonnosta on purkkielämän avulla tuhottu.

Jos minä saisin päätää, niin eläinten purkittaminen olisi rikos tästä päivästä lähtien. Purkittajat pantaisiin jalkapuuhun torille muutamaksi viikoksi, että saisivat tietää, miltä tuntuu olla töllisteltävänä.

Vierailija

taiteilijatyyppi

No niin, täällä olen nyt.

Mutta aion sanoa vain että käärmeet ja itikat kuuluu luontoon. Luonto on niitten koti eikä mikään purkki.

Vierailija

Aweb, sovitaankos rauhasta, jookos. Olin pari päivää sitten kovassa kuumeessa kun kirjoitin tämän threadin, samoin sen että naiset olisivat vieraantuneet luonnosta. Nytkin saikulla, silloin oli kuumetta 40,1, nyt vain 38,2... Eli pistän sen levottoman juttuni flunssan piikkiin.

Mutta me suhtaudumme eri tavalla luonnon säilyttämiseen. Minusta jos ihmisen toimesta laji katoaa luonnosta, ihmisen velvollisuus on säilyttää lajia sitten vaikka keinotekoisesti. Ehkä joskus tulevaisuudessa laji voidaan palauttaa luontoon. Minulla ei muuten ole käärmeitä purkissa, vaan kahta eri lajin sammakkoeläintä. (käärmeet vaativat isohkon terraarion viihtyäkseen, jokseenkin kaapinkokoisen, siksipä en suosittele niitä monellekaan.
Ja ei noita herppejä eli vaihtolämpöisiä tuijotella lasin läpi. Niillä on yli sadan litran vetoiset terraariot, jotka lavastetaan niin luonnonmukaisiksi- kiviä, eläviä kasveja, turvetta, piilopaikkaluolia- ettet näe herppiäsi päiväkausiin. Näiden eläinten terraariot ovat kuin pala luontoa itseään. Ja näin pitääkin.
Vaan kyllä nykyään on eläinkauppain herppilistoissa jo mukana matelijoita, jotka ovat luonnosta kadonneet. Tai katoamassa. mm. Aksolotli ja muutamat muut Mexikon alueen salamanterieläimet. Samoin on luonnosta jo kadonneita nuolimyrkkysammakoita ym. Varsinkin sammakkoeläimiä on paljon, joita nykyään näkee vain terraarioissa, kun luonnonalueet ovat tuhottu. Me länsimaalaiset kun emme voi mitään sademetsiä raivaaville ihmisille kehitysmaassa- jos menet paasaamaan sellaisille, voi saada machetesta kurkkuun.
Vaan nämä luonnosta jo kadonneet lajit ovat hyvin tyytyväisiä elämäänsä terraariossa. Kun on riittävästi tilaa, oikeat olosuhteet, sopiva ravinto -matelija ei muuta vaadi. Matelijat vaativat tarpeidensa hyvää tyydytystä, mutta sen pidemmälle ne eivät vaadi- ne eivät vaadi abstraktioita kuten sosiaalisuutta, ylimääräsisiä ärsykkeitä ym. Päinvastoin, herppiä ei käsitellä ollenkaan käsin. Siksi mua ärsyttääkin ne herppinetin kuvat joissa noita käpälöidään. Itse en koske eläimiini käsin, kun ne luonnossakaan eivät käsiä näe.
Kissa ja koira vaatiikin enemmän, monesti näitä kohdellaan huonommin. Esim. Schäfer tai jokin vasikankokoinen vinttikoira ei minusta ole kaupunkikoira, koska ne vaativat paaljon liikuntaa. Matelijat taas liikkuvat pienemmillä aloilla, lähinnä vain saalistusmielessä.
Ja sitäpaitsi, tämä harrastus ei ole lailla kielletty. On kait parempi että asialleen omistautunut ja välittävä harrastaja ostaa sen matelijan kuin jokin pikkukakara, joka vain kinuaa vanhemmiltaan joko marsua tai vaikka liskoa.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
taiteilijatyyppi
Aweb, sovitaankos rauhasta, jookos.

Ei kai tässä mitään sotaa ole?

Kyllä minä jatkossakin ilmaisen selkeästi, jos olen eri mieltä jostain asiasta, ja jos olen kovasti eri mieltä, voin ilmaista sen aika tylystikin.

Koetapa parantua taudistasi.

Vierailija
Jäärä
Kissaa ja koiraa pidetään yleensä vähän isommassa purkissa, asetelma on kuitenkin jokseenkin sama.

Kyllä täällä ainakin kissat saa olla ihan vapaasti ulkona. Hiekkalaatikkoakaan ei pidetä kuin 30 asteen pakkasella.

Vierailija
Jäärä
Kissaa ja koiraa pidetään yleensä vähän isommassa purkissa, asetelma on kuitenkin jokseenkin sama.

Ei maalla pidetä kissoja ja koiria ainoastaan vain sisällä.

Vierailija

Munmielestä herpit ei mitenkään eroa muista lemmikeistä, ei esim. lintuja tai vaikka kanejakaan ole alunperin tarkoitettu laitettavaksi häkkeihin.

---
Seuraa 
Viestejä3395
Liittynyt6.9.2006
Tuppu L
Jäärä

Kyllä täällä ainakin kissat saa olla ihan vapaasti ulkona. Hiekkalaatikkoakaan ei pidetä kuin 30 asteen pakkasella.

Niin näemmä täälläkin, tekisi mieli ampua ne kun paskovat tenavien hiekkalaatikkoon

Uusimmat

Suosituimmat