Ahvenanmaa ja jokamiehen oikeudet

Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Kuulin huhun jonka mukaan Ahvenanmaan erinomaiset ihmiset olisivat päättäneet tallata suomalaisuuden peruspilaria, jokamiehen oikeuksia kieltämällä väliaikainen leiriytyminen ilman maanomistajan lupaa. Koska ympäristöministeriön ohjeet eivät tue tätä mielivaltaiselta kuulostavaa itsemäärättyä määräystä, ei asialla lie ainakaan lainvoimaa, vai onko?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Sivut

Kommentit (59)

Vierailija

Ei ole mikään huhu, vaan leiriytymiskielto on ollut siellä voimassa iät ajat, perusteluna herkän luonnon suojeleminen. Kielto on täysin lainvoimainen ja riippumaton mannersuomen ympäristöministeriöstä koska sen on säätänyt Ahvenanmaan maakuntapäivät (Ålands lagting). Ahvenanmaallahan on itsehallinto omine lainsäädäntöelimineen.

Vierailija

Olen kuullut, että Suomen eduskunnassa valmistellaan lakia, jonka mukaan Suomen valtio myöntää Ahvenanmaalle suvereenisen valtiollisen itsenäisyyden, jos 27 syntyperäistä ahvenanmaalaista sitä kirjeellisesti vaatii.
Mistä johtuu tuo kuku 27?

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Missä on se lakipykälä joka kieltää leiriytymisen? Toisaalta, jos päädyn tuonne telttailemaan, olen totaalisen tietämätön itsepäisten ja itsekeskeisten pellejen päätöksistä. Lisäksi asiaa edesauttaa täydellinen kielitaidottomuus, sillä kuten Vares kakkosessa, jutellaan kunnes vastapuoli osaa suomea.

edit: viiden minuutin googlettaminen ei tuonut selvällä suomenkielellä muuta kuin satunnaisten foorumeiden urbaaneja legendoja joten lähtökohtaisesti en voi edes tietää tällaisesta suvaitsemattomuudesta.

Vierailija
vihertaapero
Missä on se lakipykälä joka kieltää leiriytymisen? Toisaalta, jos päädyn tuonne telttailemaan, olen totaalisen tietämätön itsepäisten ja itsekeskeisten pellejen päätöksistä. Lisäksi asiaa edesauttaa täydellinen kielitaidottomuus, sillä kuten Vares kakkosessa, jutellaan kunnes vastapuoli osaa suomea.

edit: viiden minuutin googlettaminen ei tuonut selvällä suomenkielellä muuta kuin satunnaisten foorumeiden urbaaneja legendoja joten lähtökohtaisesti en voi edes tietää tällaisesta suvaitsemattomuudesta.

Tietämättömyys jostakin laista ei oikeuta sen rikkomiseen, lähtökohtaisesti sinulla itselläsi on velvollisuus ottaa määräyksistä selvää. Tämäkin asia selviää alle minutin googlettamisella, joten nyt olet asiasta tietoinen:
http://www.infoa.fi/ahvenanmaa/showpage.php?id=20

Kuitenkin, kun sinulla on jo alkujaan tuollainen asenne maakunnan ihmisiä kohtaan, niin miksi yleensä mennä sinne telttailemaan? Onko ikinä päähäsi pälkähtänyt, että asiaoista voi sopia, siis maanomistajan kanssa?

Vierailija

Kaikkia sääntöjä ei tarvitse noudattaa. Eihän Ahvenanmaakaan kunnioita suomenkieleisten oikeuksia. Itse olen Ahvenanmaalla leiriytynyt juuri siellä, missä olen halunnut, lupia kyselemättä.

Vierailija

markent kirjoitti:
”Olen kuullut, että Suomen eduskunnassa valmistellaan lakia, jonka mukaan Suomen valtio myöntää Ahvenanmaalle suvereenisen valtiollisen itsenäisyyden, jos 27 syntyperäistä ahvenanmaalaista sitä kirjeellisesti vaatii.
Mistä johtuu tuo kuku 27?”

Snaut kirjoitti:
”Olet kuullut urpaania.”

Ymmärsit varmaan, piruuttaanhan minä tuon kirjoitin.
Tämän ketjun saatesanat olivat niin tökeröt ”ja olen kuullut” proosaa, että yritin panna omalta kohdaltani halvalla.
Ylimielisyys on ärsyttävää - tietämättömyyteen perustuva ylimielisyys on tympeää.

P.s Nyt katsomaan kuinka meidän naiset tuovat viestissä kultaa

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
Snaut

Kuitenkin, kun sinulla on jo alkujaan tuollainen asenne maakunnan ihmisiä kohtaan, niin miksi yleensä mennä sinne telttailemaan? Onko ikinä päähäsi pälkähtänyt, että asiaoista voi sopia, siis maanomistajan kanssa?

En ole mahdollisesti menemässä tuonne todellakaan alueen ihmisiä miellyttääkseni vaan kokonaan muiden syiden vuoksi. Olisin ikionnellinen jos en ainuttakaan paikallista edes näkisi koko reissulla. Syy, miksi maanomistajien tapaaminen ei miellytä, on heidän kielitaidottomuus/haluttomuus puhua suomen virallista kieltä.

Arnold Goyakla
Kaikkia sääntöjä ei tarvitse noudattaa. Eihän Ahvenanmaakaan kunnioita suomenkieleisten oikeuksia. Itse olen Ahvenanmaalla leiriytynyt juuri siellä, missä olen halunnut, lupia kyselemättä.

Tulihan sieltä joku järkeväkin kommentti. Juuri tällainen tietynlainen kansalaistottelemattomuus olisi laajemmassa määrin oikein tervettä sillä jos jokainen tekisi samoin, saattaisi asiat hieman muuttua järkevämmiksi tuolla saaristopahasella.

Ja jos maanomistaja tulee paikalle rettelöimään, saa hän luvan selvittää asiansa selvällä suomenkielellä tai kutsua viranomaiset paikalle puhumaan suomea. Sen verta isokokoinen olen ettei hän väkisinkään pois leiriäni kanna.

Vierailija
vihertaapero
Snaut

En ole mahdollisesti menemässä tuonne todellakaan alueen ihmisiä miellyttääkseni vaan kokonaan muiden syiden vuoksi. Olisin ikionnellinen jos en ainuttakaan paikallista edes näkisi koko reissulla. Syy, miksi maanomistajien tapaaminen ei miellytä, on heidän kielitaidottomuus/haluttomuus puhua suomen virallista kieltä.

Arnold Goyakla

Tulihan sieltä joku järkeväkin kommentti. Juuri tällainen tietynlainen kansalaistottelemattomuus olisi laajemmassa määrin oikein tervettä sillä jos jokainen tekisi samoin, saattaisi asiat hieman muuttua järkevämmiksi tuolla saaristopahasella.

Ja jos maanomistaja tulee paikalle rettelöimään, saa hän luvan selvittää asiansa selvällä suomenkielellä tai kutsua viranomaiset paikalle puhumaan suomea. Sen verta isokokoinen olen ettei hän väkisinkään pois leiriäni kanna.

Huoh! Suomen viralliset kielet ovat suomen- ja ruotsinkielet poikkeuksena Ahvenanmaan maakunta, jossa ruotsinkieli on ainoa virallinen kieli. Suosittelen leiriytymistä suomalaismetsiin (siis mannersuomen).

Vierailija
vihertaapero

Aivan ku suomalaisilla/suomenkielisillä ei olis aika helvetinmoisia asenneongelmia Suomen toista virallista kieltä kohtaa? Ja Ahvenanmaalla virallinen kieli on tosiaan ruotsi. Ite koen ainaki eduks ja hyödyks osata vähä ruotsia

Vierailija
vihertaapero

Koulussa olit liian tyhmä oppimaan ruotsia ja nyt olet valmis kompensoimaan sitä väkivallalla? Meilläpäin tuollaisia kutsutaan junteiksi.

Vierailija
A. Ankka
vihertaapero

Koulussa olit liian tyhmä oppimaan ruotsia ja nyt olet valmis kompensoimaan sitä väkivallalla? Meilläpäin tuollaisia kutsutaan junteiksi.

Owned

Vierailija
skOh
A. Ankka
vihertaapero

Owned

Minulla taasen on kyse asennevammasta.

Vierailija
A. Ankka
vihertaapero

Älä jeesustele! Oikea mies leiriytyy, missä lystää, olkoon maan virallinen kieli vaikka kwarner-reekuh. Ja leiri on aina joka tapauksessa hyvä sijoittaa niin, ettei sen huomaaminen ole helppoa. Tulee samalla harjoitelluksi sissitaitoja. Muuta maastoa korkeammalla oleva pensaikkoinen alue on hyvä, varsinkin jos sieltä on melko hyvä näkyvyys eri suuntiin. Nuotio kannattaa pitää pienenä ja se on syytä tehdä kuivista risuista.

Vierailija

markent kirjoitti:
Olen kuullut, että Suomen eduskunnassa valmistellaan lakia, jonka mukaan Suomen valtio myöntää Ahvenanmaalle suvereenisen valtiollisen itsenäisyyden, jos 27 syntyperäistä ahvenanmaalaista sitä kirjeellisesti vaatii.
Mistä johtuu tuo luku 27?

Olekko sinä vihertaapero kuullut mitään tuosta minun kuulemastani huhusta?
Jos siinä on totta, niin miksi me enää välitettäisiin mannersuomalaisten ns, jokamiehen oikeudesta Ahvenanmaalla.
Ja miksi juuri 27, sanoppa se!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat