Seuraa 
Viestejä45973

Pyydän foorumin ylläpidolta, että lopettaa tämän forumin toistaiseksi. Ei ole oikein, että kaiken maailman meuhkaajat, turhautuneet täällä kiinnittävät enemmän huomiota, kuin asia vaatii.

Haluan asiallista Tiede -lehdelle ja sen tarkoitukseen liittyvää keskustelua. Lopetin muuten Tiede -lehden tilauksenkin juuri tämän vuoksi, ja niin tulee tekemään monet muutkin.

Jatkossa sitten maksulliseksi esim. 50 euroa/vuosi /nimimerkki. Uskoisin tuon rauhoittavan useampia hörhöilijöitä

No ehdotus tämäkin, mutta itse olen vamis maksamaan asiallisesta keskustelusta, en feikkien jutuista.

Mitäpä mieltä ollaan?

Sivut

Kommentit (52)

Etanoli on siitä ihmeellinen aine että se saa aivonystyrät liikkeelle. Asia kannattanee laittaa nyt "pöydälle" ja palata aiheeseen, kun keskustelijoilla veren alkoholipitoisuus on tasan nolla

Taitaa todellakin olla ainut keino saada oikeita henkilötietoja nimimerkkien taakse laittamalla palsta maksulliseksi.

Onhan täällä ihan hyvääkin läppää monesta asiasta mutta jotenkin villimmäksi mennyt meininki viimeisen puolen vuoden aikana, turhaan skeidaan on syyllistynyt moni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

No eikö Tiede.fi foorumin käyttäjät saa mielestäsi olla sosiaalisia? Jos sosiaaliset keskustelut jätettäisiin pois, olisi täällä kylläkin ehkä ainoastaan vain tieteellistä keskustelua. Sosiaaliset ihmiset häipyisi muualle oletattavasti missä sosiaalisesti saa käyttäytyä. Tämä foorumi taitaisi tulla aika hiljaiseksi paikaksi.

Minä ainakin toivon että foorumi pysyy tällaisenaan. Tietenkin voisi olla enemmän moderointia ja siirtää sosiaaliset keskustelut vapaa puolelle niin ne ei tuottaisi häiriötä heille jotka häiriintyy toisten sosiaalisuudesta tai avoimuudesta tai miksi sitä nyt sitten nimitetäänkin.

Eihän palstan tarvitsisi olla erikseen maksullinen, paitsi optiona. Tiede lehden julkaisijahan voisi kytkeä foorumin kirjoitusoikeuden vain lehden tilaajille mutta kuitenkin kaikille lukuoikeuden (näin menetellään paljolti jenkeissä). Tässä on tietenkin se vaara, että palsta totaalisesti näivettyisi, mistä on tässä pienen kielialueemme maassamme muutamakin esimerkki.

En kannata, tuskin maksullisuus sinänsä muuttaisi keskustelujen
sisältöä. Ja kyllähän täällä enimmäkseen tieteestä keskustellaan.
Vapaa sanahan on varta vasten sosiaalisia juttuja varten.

Jos foorumista tulisi maksullisena niin todennäköisesti tämä olisi aika hiljainen paikka. Jos tästä maksullinen tulisi, niin pääsisi foorumi ainakin minusta eroon. ja varmaan häipyisi foorumin enemmistö muualle.

Minä en oikein ymmärrä sitä miksi täällä on niin mitätön moderointi? Foorumi toimii ehkä niin kuin sen pitääkin, hieman anarkisesti, kaaosmaisesti monen mielestä. Noo, minä en suuria valittele. Olen aika sosiaalinen, jotta palstan olotila ei ole minua suuriakaan häirinnyt. En hätkähdä pienistä

Pubi
Miksei!

Onkohan parempi laittaa ns. lukukausimaksu vai mennä suoraan viestihinnoitteluun?

Totta, Ayla!

Itsekin heitin ton sarkasmina.

Kummaa riitelyy ja toraa oon kyll keskusteluissa viime aikoina huomannu; enteileeks kevättä?

Pubi
Pubi
Miksei!

Onkohan parempi laittaa ns. lukukausimaksu vai mennä suoraan viestihinnoitteluun?

Totta, Ayla!

Itsekin heitin ton sarkasmina.

Kummaa riitelyy ja toraa oon kyll keskusteluissa viime aikoina huomannu; enteileeks kevättä?

Tuo aloitusviesti on siis tällä Psykologia, aivot ja aistit palstalla. Hyvin tänne sopiva. Tunteet kuuluu psykologiaan ja aloitus oli tyypillinen tunteitten ilmaisu.

Riita taitaa myös olla yksi elämään kuuluva tunnetila. Siksi niin helposti suututaan muihin ja kinaillaan. Sikseen kyllä hieman outoa, kun riitaisuus ja eripura ottaa ehkä joskus voiton monenkin ihmisen tunteissa. Ystävällisyys ja toisen arvostaminen unohdetaan silloin. Mutta sellaista on elämä. Eiköhän foorumi elä niin kuin reaali elämässäki eletään, riitaa, kinaa, ilmiselvää vihaa, mutta onhan sitä ystävällisyyttäkin täällä ja kaveruutta ja rakkauttakin.

No jaa, se on kevät tulossa, niin tunteet alkaa jyllätä ja kaipaa aurinkoa ja lämmintä kesää.

Hyvä Lassi Lässyttäjä

Tämä sama itkuvirsi on soinut palstalla jo pari vuotta..

Miksi ylläpito juuri tällä kertaa reagoisi mitenkään näihin
foorumin tappaviin toimenpidevaatimuksiin?

Tarvitse aina uutta viestiketjua luoda samasta asiasta.
(kiinnittävät muuten enemmän huomiota, kuin asia vaatii..)

Juuh, maksullisex vaan ja mäkin alan Mummox. 50 egee ei oo mittää, ei se mua ainaska hillitsis, suoraan 100 egee ja jos haluutte vähentää mun kirjotteluu, 1000 egee. Eix reiluu olis tietty maksu per kirotus--oh-pahuksen kirotusvire - kirjoitus.

Kyllähän asiallisia forumeita löytyy pilvin pimein, mutta monet ovat englanninkielisiä. Monille täällä se on ylivoimaista.

Jos Lassi haluaa, minä tiedän monta asiallista forumia. Kysy rohkeasti, Lelian olkapää vastaa!!!

Ollaan vakavia kun tilanne vaatii.
Irrotellaan myös silloin kun ollaan sillä tuulella.
Foorumi on antanut minulle paljon, niin asiatietoa kuin myös mahdollisuuden yhtyä teidän kanssanne yhteiseen huulenheittoon.
Minulla ei ole näistä keskustelupalstoista paljoa kokemusta, joten vaikea ottaa kantaa sen asiallisuuteen.
Viihtynyt olen teidän kanssanne, että KIITOS! seurasta.

Maksullisuus ei olisi tiedelehdelle maksutonta. Siinä pitäisi järjestää rahaliikenne, kirjanpitoa, moderointia, kysymyksiin vastailua, yms. Jotta ne kulut voitaisiin kattaa ja tehdä voittoa (kyseessä on kuitenkin yritys), niin maksajia pitänee olla aika paljon ja riittävällä maksuosuudella. Uskoisin että halukkaita maksajia ei olisi riittävästi, että homma kannattaisi taloudellisesti.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35428
Lassi
Pyydän foorumin ylläpidolta, että lopettaa tämän forumin toistaiseksi. Ei ole oikein, että kaiken maailman meuhkaajat, turhautuneet täällä kiinnittävät enemmän huomiota, kuin asia vaatii.

Miksi kaikki, mistä juuri sinä et pidä, pitää lopettaa, vaikka se ei häiritsisi mitenkään. Tuo on ihmeellinen ajatusmaailma, joka on yleinen mutta jota minä en kerta kaikkiaan voi käsittää. Klikkaa sitä rastia selaimesi oikeassa yläkulmassa ja hävitä osoite tiede.fi selaimesti muisteista, niin tämä palsta ja sen idiooteimmatkaan häiriköt eivät tuota sinulle koskaan enää mitään harmia.

Haluan asiallista Tiede -lehdelle ja sen tarkoitukseen liittyvää keskustelua.

Suomi on hyvin pieni maa ja asiallisia tieteellisestä keskustelusta kiinnostuneita on niin vähän, että heistä ei toimivaa foorumia saa. Sitä on kyllä kokeiltu useaan kertaan, surkealla menestyksellä. Se on toisaalta ikävä juttu, mutta sen kanssa ei voi oikein muuta kuin koittaa tulla apinalauman kanssa toimeen tai sitten opetella englantia niin että pärjää kansainvälisillä palstoilla.

Jatkossa sitten maksulliseksi esim. 50 euroa/vuosi /nimimerkki. Uskoisin tuon rauhoittavan useampia hörhöilijöitä

Varmasti, kuten myös lähes kaikkia asiakirjoittajia. Kun ilmaisille tiukasti moderoiduille palstoille löytyy hyvin niukasti kiinnostuneita kirjoittajia, kuka sitten olisi valmis maksamaan siitä että pääsee keskustelemaan tyhjälle palstalle. Olen melko varma, että korkeintaan kymmenen suomalaista, joihin itse en lukeudu, olisi valmis maksamaan tuollaisen summan. Vaikka se ei työssäkäyvälle ihmiselle välttämättä iso summa olekaan, kyse on myös periaatteesta.

No ehdotus tämäkin, mutta itse olen vamis maksamaan asiallisesta keskustelusta, en feikkien jutuista.

Oletko kokeillut Näkökulmaa. Siellä häiriköintiin puututaan tiukasti, mutta muuten siellä on aivan erilainen henki kuin täällä. Tietty porukka yrittää siellä vääntää joka aiheesta ihmeellistä mukafilosofista lässytystä. Itse henkilökohtaisesti en siitä pidä, mutta suosittelen silti selaamaan hieman palstaa ja katsomaan josko se sopii paremmin sinulle.

Neutroni

Oletko kokeillut Näkökulmaa. Siellä häiriköintiin puututaan tiukasti, mutta muuten siellä on aivan erilainen henki kuin täällä.

Aivan. Henki on rehti ja oikeudenmukainen. Asiattomuudet poistetaan
heti. Samoin asiattomat kirjoittajat ja tuplanikit!

Neutroni

Tietty porukka yrittää siellä vääntää joka aiheesta ihmeellistä mukafilosofista lässytystä. Itse henkilökohtaisesti en siitä pidä, mutta suosittelen silti selaamaan hieman palstaa ja katsomaan josko se sopii paremmin sinulle.

Jos/kun ei filosofisen pohdinnan päälle mitään ymmärrä, on myös
jäävi kommentoimaan sellaista. Itse pidän näkökulman keskusteluja
korkeatasoisina ja ennenkaikkea asiapitoisina. Häiriköinti puuttuu
täysin.

edit: Niin itse otsikosta vielä. Maksullisuus voisi tehdä terää. Tai, jos ei
toimisikaan, niin asiakirjoittajat voisivat siirtyä näkökulmaan ja tämä
trollaus palsta voitaisiin sulkea kokonaan. Häiriköille jäisi vielä
muita leikkikenttiä: mm. Suomi24.

Minulla on palstasta kokemus, että kun olen kysynyt jotain puhtaasti tieteellistä mieltäni askartanutta asiaa, saan kyllä asiallisia vastauksia. Täällä on eri alojen osaajia, jotka kyllä mielellään nostavat vakan kynttilänsä päältä.

Asiatonta kommentointia esiintyy enimmäkseen Historia ja Yhteiskunta ja Muut Tiedeaiheet-otsikon alla. Syy siihen on, että aiheet ovat usein tunnepohjaisesti latautuneita, esmes. maahanmuuttopolitiikka ja rasismiaiheet. Yleensäkin erilaiset maailmankatsomukset herättävät tunnereaktioita ja asiatonta kommentointia.

Moderointi on ongelmallista; jos pidetään tiukkaa linjaa niin 60% viesteistä joudutaan poistamaan. Se taas tarkoittaa, ettei keskustelua pääse syntymään.
Tehokkain keino vastustaa asiattomiksi katsomiaan kommenteja on olla vastaamatta niihin.

"Huumorintaju on henkevyyden mitta", jos foorum menee liian totiseksi,
kuka sitä viitsii lukea ? Tylsiä oppikirjoja on kirjastot pullollaan. Trollit
virkistävät ja vaikka joku "floodaisi" vuosikaupalla hassuja teorioitaan,
mitäs siitä, ihmiskunta on tällainen,meitä on moneksi. Eihän ole pakko
lukea sitä, minkä kokee turhaksi tai epämiellyttäväksi. Jos serveritila
alkaisi olla kortilla,se olisi toinen asia. Tiede tarvitsee juuri tällaista
vapaan ilmaisun foorumia jossa uudet ja yllättävätkin aiheet putkahta-
vat esiin. "Antaa kaikkien kukkien kukkia", sanoi Mao,massamurhaaja,
mutta tuossa on viisautta. Toisille suukapulan laittavia Aristoteleita
tieteen historia on nähnyt riittämiin ja he ovat hidastaneet tieteen ke-
hitystä jopa vuosituhansilla.

Hannibal the kannibal
Toisille suukapulan laittavia Aristoteleita
tieteen historia on nähnyt riittämiin ja he ovat hidastaneet tieteen ke-
hitystä jopa vuosituhansilla.

Sanoin jo aiemmin, etten enää kommentoi BUSHMANin kirjoituksia.
Poikkeus vahvistakoon säännön:

Suukapuloista puhuu mies joka surutta esiintyi allekirjoittaneen
nimimerkillä ja vielä röyhkeästi samalla avatarilla. Pelastukseksesi
koitui varsin ripeät bännit. Soittoni oikealle ihmiselle toki edisti
asiaa.

Tässä ei ole nyt kysymys Pekka Virtasesta, Kauko Niemisestä tai
Savorista. Kysymys on puhtaan häiriköinnin poistamisesta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat