Kännyköiden vaihto tuhoaa ympäristön

Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Palstalla on aika ajoin näitä juttuja virtuaalisen maailman ympäristöystävällisyydestä. Välillä eräs kirjoittajista on käyttänyt kännykkää vähän ympäristöä kuluttavan tuotteen esimerkkinä.

Tässäpä hieman päinvastaisia tietoja:

"Tietokoneiden, kännyköiden ja televisioiden jatkuva mallien uudistaminen kuormittaa tarpeettomasti ympäristöä ja nopeuttaa ilmastonmuutosta. Näin siteerasi saksalainen aluelehti YK:n bonnilaisen tutkimuslaitoksen julkaisematonta tutkimusta.

UNU-yliopiston Saksan laitoksen mukaan monitorilla varustetun tietokoneen valmistukseen kuluu viisi kertaa enemmän energiaa kuin auton tuottamiseen.

– Sähköisten laitteiden valmistaminen on varsinainen energiansyöjä ja lisää näin ilmanpäästöjä, sanoo YK:n asiantuntija Rüdiger Kühr Saarbrücker Zeitung -lehdelle."

http://www.taloussanomat.fi/page.php?pa ... 5514&rss=2

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Kommentit (67)

Vierailija

Tulevaisuudessa autoissa on yhä enemmän elektroniikkaa. Mutta olen samaa mieltä siitä, että mitä järkeä on ostaa koko ajan uusia malleja. Parempi tapa olisi pystyä päivittämään vanhoja. Toisaalta jos on kaksi mallia eri valmistajilta ja toinen niistä kestää pitempään kuin toinen vaikka ne ovat saman hintaiset, niin kestävämpi menee kaupaksi. Tästä on siis kilpailuetuakin.

Vierailija

Tuohan on nykymeiningin ikävimpiä seuraamuksia. Sama koskee esim. vaatteita. Pitää olla joka sesonki uudet rätit päällä vaikka ei olla keretty kuin 3 kk käyttää entisiäkään. Sinällään siis ei mitään uutta auringon alla. Kulutusta, kulutusta, kulutusta. Firmat vaihtavat työsuhdeautoja 50 000 kilsan välein ja kommunikaattorista pitää todellakin jostain syystä olla se uusin malli käytössä.

Vierailija
A. Ankka
Tuohan on nykymeiningin ikävimpiä seuraamuksia. Sama koskee esim. vaatteita. Pitää olla joka sesonki uudet rätit päällä vaikka ei olla keretty kuin 3 kk käyttää entisiäkään. Sinällään siis ei mitään uutta auringon alla. Kulutusta, kulutusta, kulutusta. Firmat vaihtavat työsuhdeautoja 50 000 kilsan välein ja kommunikaattorista pitää todellakin jostain syystä olla se uusin malli käytössä.

Näinpä. Kaks kultasta sääntöä ne on ohjannu toimintaa jo pitkään täysin seurauksia pohtimatta. Kulutus, kulutus, kulutus. Kasvu, kasvu, kasvu.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

lienevät liian usein edessämme siksi, että ns. uudistetun teknologian mukaisia vimpaimia on mahdoton sovittaa yhteen kotona jo olevien liitännäishilavitkuttien kanssa tai wanhat koneet eivät yksikertaisesti enää toimi. Scart-liitännättömien televisiovastaanottimien pimenemisestä digiaikana on kohistu, tosin ilman tuota mitokondriota muistuttavaa mötikkääkin olevat töllöt voi erityistoimin liittää digitaalisen signaalinsaajain ryhmään.
Ongelmana on myös se, että vanhoihin laitteisiin on vaikea saada varaosia tai niitä huoltamaan kykenevät mekaanikot ovat vaihtaneet alaa tai peräti ns. hiippakuntaa.
Jätevuori kasvaa kasvamistaan, joten tarttis tehrä jotakin elektroniikkaromukertymän pienentämiseksi!

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
skOh

Näinpä. Kaks kultasta sääntöä ne on ohjannu toimintaa jo pitkään täysin seurauksia pohtimatta. Kulutus, kulutus, kulutus. Kasvu, kasvu, kasvu.

Nuo eivät ole ohjaavia tekijöitä vaan seuraamuksia. Seuraamuksia ihmisen haluista ja toiminnasta. Ohjaavia tekijöitä ovat ihmisen ahneus, kyltymättömyys, lyhytjänteisyys ja vastuuttomuus, tärkeimpiä mainitakseni.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

Minä olen vaihtanut kännykkääni 4 kertaa vuodessa. Ostan aina vanhan mallin, jonka saa halvalla. Entisen puhelimeni heitän metsään, siellä se saa rauhassa odottaa maatumistaan luonnonkiertoon seuraavien 2 000 000 vuoden aikana.

Luonto kestää vuosittain satoja upotettuja öljynporauslauttoja ja tankkereita. Miksi se ei kestäisi kapsista kännykkää???????????????

Vierailija
risat
Minä olen vaihtanut kännykkääni 4 kertaa vuodessa. Ostan aina vanhan mallin, jonka saa halvalla. Entisen puhelimeni heitän metsään, siellä se saa rauhassa odottaa maatumistaan luonnonkiertoon seuraavien 2 000 000 vuoden aikana.

Metalliosat eivät kauheasti maadu, mutta muuten olet oikealla asialla. Itse tosin metsään heittämisen sijaan viskaan omani suohon.
*EDIT: sitten ojitan suon.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
risat

Luonto kestää vuosittain satoja upotettuja öljynporauslauttoja ja tankkereita. Miksi se ei kestäisi kapsista kännykkää?[eksessiiviset välimerkit poistettu]?

Lue tarkemmin. Ei syntyvä jäte ole ongelma, vaan tuotannossa kuluva energia (ja siis energiantuotannossa syntyvä saaste).

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija
Dredex
Tulevaisuudessa autoissa on yhä enemmän elektroniikkaa. Mutta olen samaa mieltä siitä, että mitä järkeä on ostaa koko ajan uusia malleja. Parempi tapa olisi pystyä päivittämään vanhoja. Toisaalta jos on kaksi mallia eri valmistajilta ja toinen niistä kestää pitempään kuin toinen vaikka ne ovat saman hintaiset, niin kestävämpi menee kaupaksi. Tästä on siis kilpailuetuakin.

Eihän siinä olekkaan mitään järkeä ostaa aina uusia malleja ja uusinta.
Laitevalmistajat ja markkinoijat ovat vain niin älykkäitä mainostamaan ja järjestämään kaiken siten että ihmisten on pakko uusia laitteitaan , muuten ei kaikki oikein pelitä= toimi

Päivityksillä esim tietokoneita päivittämällä se koko homma tyssää määrätyssä pisteessä.
Minullakin on koneeni päivitetty kaikilta osin jo loppuun. Nyt pitäisi päivittää jo emolevystä alkaen melkein kaikki ennenkuin koneeni saisi siedettävämmäksi = esim. nopeammaksi.
No äänikortti on hyvä tässä, kotelo ja virtalähde jäisi uuteen päivitykseen.

Läitemyyjät osaavat / laitevalmistajat ym vedättää asiakkailta rahat pois tyylikkäästi jopa.
No näyttö on kyllä riitttävän uusi jo ennestään.

Niin unohtamatta ohjelmien tekijöitä ja suunnittelijoitakaan joo-.

Vierailija
risat
Luonto kestää vuosittain satoja upotettuja öljynporauslauttoja ja tankkereita. Miksi se ei kestäisi kapsista kännykkää???????????????

Kumma ettei laivoja tai lauttoja kannattaisi kierrättää uudelleen. Paljon metallia.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Miksi Norppa ei kommentoi tätä aihetta? Norpan mielestä kännykkä on useaankin otteeseen edustanut ympäristöystävällistä, ongelmatonta tuotantoa ja kulutusta siksi kun kyse on niin pienestä esineestä.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
Miksi Norppa ei kommentoi tätä aihetta?

Sinun pitää yrittää pontevammin. Voit heitellä kärrynpyörää bikineissä, soittaa huuliharpulla jotain marssia ja poltella tähtisädetikkua isovarpaitten välissä. Luulisi sillä heltiävän huomiota.

Mutta nuo ympäristön pilaantumiseen liittyvät julistukset kuulostavat aina lopulta hirmuisen itsekkäiltä. Tarkoit kai, että kännyköiden vaihtaminen tms. muuttaa Sinun ympäristöäsi siten, että se on Sinun mielestäsi ihan pilalla?

Vierailija
El Presidente
Aweb
Miksi Norppa ei kommentoi tätä aihetta?

Sinun pitää yrittää pontevammin. Voit heitellä kärrynpyörää bikineissä, soittaa huuliharpulla jotain marssia ja poltella tähtisädetikkua isovarpaitten välissä. Luulisi sillä heltiävän huomiota.

Mutta nuo ympäristön pilaantumiseen liittyvät julistukset kuulostavat aina lopulta hirmuisen itsekkäiltä. Tarkoit kai, että kännyköiden vaihtaminen tms. muuttaa Sinun ympäristöäsi siten, että se on Sinun mielestäsi ihan pilalla?

Minä ainakin käsitän niin, että ympäristömme on yhteinen.

Ihminen on itsetuhon erikoisosaaja. Mikään muu eliölaji ei tee sitä harkitusti.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
Vastaaja_s24fi

Voisit laittaa rinnakkaisnikin hokemaan noita latteita tuomiopäiväjulistuksia, vaikkapa Messias_s24fi.
Tällä päänikilläsi harjoittaisit sitten muuta kusetusta, sitäkin toki uskonnollisen hurmoksen vallassa.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
Vastaaja_s24fi

Minä ainakin käsitän niin, että ympäristömme on yhteinen.

Hienosti käsitetty sinun kannalta, kaikki mikä on sinun on myös minun.

Mutta tässä oli tarkoitus käsitellä ympäristön tuhoutumista, eikä itsetuhoutumista. En ymmärrä, miten se ympäristö oikein tuhoutuu, ellei kyse ole esim. rantatonttien arvosta tai siitä maisemasta josta juuri itse tykkää eniten. Sillä se ympäristö on ollut tuolla ulkonakin jo miljardeja vuosia ja aina välillä täysin erilaisena.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat