Alkuräjähdystä ei ehkä ole ollutkaan...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen lukenut fysiikkaa AMK tasolla, ja sen lisäksi astrofysiikkaa uteliaisuudesta. Siksi tulikin mieleeni eräs asia. Avaruudella, eli tyhjiöllä planeettojen ym. välillä ei ole kokoa. Miksei ihminen voi ymmärtää käsitettä ääretön? Minä ainakin voin. Jokin, joka vain jatkuu ja jatkuu, on luonnollisempaa, kuin rajattu tila. Koska tyhjiö on toki ymmärrettävämpi, kuin että avaruus olisi jokin "kupla". Mitä nimittäin olisi kuplan ulkopuolella? Mitä olisi avaruuden ulkopuolella? Näinpä.

Ja tyhjiöllä ei tarvitse olla alkua eikä loppua. Materiaa syntyy ja painuu kasaan tyhjiössä loputtomiin. Nimittäin alkuräjähdys-teoria muistuttaa kovasti mustan aukon massan purkautumista sen "syötyään" itsensä täyteen tietyn galaktisen järjestelmän muita tähtiä ja planeettoja.
Otetaan riittävän iso tähti, annetaan sen romahtaa mustaksi aukoksi. Se nielee tietyn määrän planeettoja ja toisia tähtiä loputtomaan vetovoimaansa. Lopulta se on saanut kriittisen massan täyteen, ja valtavan gravitaation pieneen tilaan puristama massa leviää taas laajalle muodostaen planeettoja ja tähtiä/ tähden tietylle alalle.

Muissa galakseissa on omat "alkuräjähdyksensä" ja loppunsa, meillä omansa. Alkuräjähdys onkin ehkä vain oma lähilinnunratamme purkautuminen ja muodostuminen jostain mustasta aukosta sen käytettyä gravitaationsa kyllästämisen loppuun asti. Tämä olisi valtavan yksinkertainen ajatus. Vaan mitä muut tuumivat?

Sivut

Kommentit (62)

Vierailija
taiteilijatyyppi
Miksei ihminen voi ymmärtää käsitettä ääretön? Minä ainakin voin. Jokin, joka vain jatkuu ja jatkuu, on luonnollisempaa, kuin rajattu tila.

Ikuisuus, ääretön ja jumala ovat synonyymeja; niitä ei voi loogisesti johtaa mistään. Niiden toteamiselle ei ole taustaa.

Vierailija

Universumin ulkopuolella oleva ääretön tyhjiö voisi pakottaa universumia laajenemaan fysiikan lakien mukaan aineen levitessä sinne missä sitä on vähiten. Ei tarvittaisi eettereitä eikä pimeitä aineita.

Vierailija
Sissilima
Universumin ulkopuolella oleva ääretön tyhjiö voisi pakottaa universumia laajenemaan fysiikan lakien mukaan aineen levitessä sinne missä sitä on vähiten. Ei tarvittaisi eettereitä eikä pimeitä aineita.

Aika hyvä kommentti.

;):)

Vierailija
Savor
Sissilima

Aika hyvä kommentti.

Höpsis! Heitä kuperkeikka!

Ääretön on samaa skeidaa kuin ikuinen ja jumala!

Kieli- ja ajatusleikki: Minne ääreton laajentuu olleessaan valmiiksi ääreton? + 1 ei kelpaa!

Vierailija

Pubi, mitä on sen sinun mielikuviesi rajallisen avaruuden ulkopuolella?
Kerropa minulle, mitä sen ulkopuolella on? Rajaton avaruus ei tarvitse jumalia, pelkkä ihmisen hahmotuskyky taas ei sille riitä.

Mutta rajattu avaruus taas tarvitsee selityksen, että mitä sinun kuplasi ulkopuolella on? Joku heebo joka puhaltaa sitä kuplaa isommaksi kun saa lisää saippuaa, muovailee ja ja tökkii?
Rajaton äärettömyys täynnä tyhjyyttä ja taas uusia galakseja iäti on realistisempaa. Ei alkua, ei loppua, pelkkää tyhjyyttä ja hitunen materiaa siellä täällä, loputonta tyhjyyttä...
Se kuulostaa realistisemmalta.

Vierailija

Homman nimihän on se, että alkuräjähdysteoria kyllä pitää paikkansa,
paitsi siltä osin, ettei sitä 'itse räjähdystä' ole koskaan tapahtunut.

Miten se on mahdollista? No, johtuen nimenomaan siitä itse tilan äärettömyydestä.

Jos käännämme ajan kulkemaan taaksepäin (tätä tehdään jatkuvasti paremmissa piireissä)
niin huomaamme, että maailmankaikkeuden 'kutistuminen' jatkuu loputtomiin,
aina ja ikuisesti kohti äärettömän pientä pistettä,
jota koskaan ei saavuteta.

Vierailija

Snaut ja Lentotaidoton tulevat kohta sanomaan, ettei sitä 'itse räjähdystä'
tietenkään tapahtunut, koska itse aikaakaan ei ollut vielä olemassa.

Se ei kuitenkaan pidä kuin osittain paikkansa.

Maailmankaikkeuden laajeneminen on jatkunut ikuisesti siitä äärettömän pienestä pisteestä
ja väitetyllä 'pamaushetkellä' tämä ikuinen (fysiikkamme) muutos
on vain käynyt ajallemme otolliseksi.

(muutos lienee huono sana, sillä miten voi olla muutosta ilman aikaa?)

Koko asiaa voidaan verrata vauhtiaan tasaisesti kiihdyttävään
hävittäjälentokoneeseen:

Hävittäjän saavuttaessa äänennopeuden, äänivalli murtuu ja tätä pamausta
edeltävistä tapahtumista emme saa koskaan tietää.

Äänivallin murtuminen on vain meidän kaikkeutemme alkuhetki.
Siitä hetkestä alkaen kyseinen laajeneminen/'muutos' alkoi vain käydä
pikkuhiljaa tietoisuudellemme otolliseksi.

Sitäkään emme koskaan saa tietää, kuinka monta kertaa täysin
vastaavanlaisessa kolmen tilaulottuvuuden ja yhden aikaulottuvuuden tilanteessa
onkin tiedostavat olennot jäänyt kokonaan syntymättä
tällä ikuisella, päättymättömällä matkalla.

Vierailija

taiteilijatyyppi kirjoitti:]

Pubi, mitä on sen sinun mielikuviesi rajallisen avaruuden ulkopuolella?

Matematiikka, jos se perustuu "tosi"arvoille. Matematiikassa ääretön on raja-arvo, joka ei kasva.

Kerropa minulle, mitä sen ulkopuolella on? Rajaton avaruus ei tarvitse jumalia, pelkkä ihmisen hahmotuskyky taas ei sille riitä.

Rajallisen avaruuden ulkopuolella ei ole mitään, ei edes tilaa, johon laajeneva kaikkeutemme kasvaisi; kaikkeutemme laajentaa olemassa oleva tilaansa. Kaikkeuden erottaminen toisesta tilaulottuvuudesta vaatisi välilleen muodon, joka ei kuulu kumpaistenkaan luonnonlakeihin. Illuusion kalvon.

Tähän ei tarvita ääretontä, ei ikuista, eikä jumalaa.

Olkoon!
[/quote]

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Lyhyt kommentti:

Alkuräjähdys ei muistuta laisinkaan räjähdystä, jossa materia sinkoutuu poispäin keskipisteestä. Avaruus näyttää laajenevan siten, että se näyttää samalta kaikkialta katsottuna, toisin kuin räjähdyksessä.

Toiseksi: Mikään ei periaatteessa estä avaruutta olemasta ääretön, vaikka hieman siitä poikkeavasti vihjaavia havaintoja on. Avaruus saattoi olla ääretön jo syntyessään, eikä se näyttäisi nykymaailmassa erilaiselta. Ei alkuräjähdyksessä siitä ole kyse, että joku ei tykkää liian isosta avaruudesta.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija
taiteilijatyyppi
Olen lukenut fysiikkaa AMK tasolla, ja sen lisäksi astrofysiikkaa uteliaisuudesta. Siksi tulikin mieleeni eräs asia. Avaruudella, eli tyhjiöllä planeettojen ym. välillä ei ole kokoa. Miksei ihminen voi ymmärtää käsitettä ääretön? Minä ainakin voin. Jokin, joka vain jatkuu ja jatkuu, on luonnollisempaa, kuin rajattu tila. Koska tyhjiö on toki ymmärrettävämpi, kuin että avaruus olisi jokin "kupla". Mitä nimittäin olisi kuplan ulkopuolella? Mitä olisi avaruuden ulkopuolella? Näinpä.

Ja tyhjiöllä ei tarvitse olla alkua eikä loppua. Materiaa syntyy ja painuu kasaan tyhjiössä loputtomiin. Nimittäin alkuräjähdys-teoria muistuttaa kovasti mustan aukon massan purkautumista sen "syötyään" itsensä täyteen tietyn galaktisen järjestelmän muita tähtiä ja planeettoja.
Otetaan riittävän iso tähti, annetaan sen romahtaa mustaksi aukoksi. Se nielee tietyn määrän planeettoja ja toisia tähtiä loputtomaan vetovoimaansa. Lopulta se on saanut kriittisen massan täyteen, ja valtavan gravitaation pieneen tilaan puristama massa leviää taas laajalle muodostaen planeettoja ja tähtiä/ tähden tietylle alalle.

Muissa galakseissa on omat "alkuräjähdyksensä" ja loppunsa, meillä omansa. Alkuräjähdys onkin ehkä vain oma lähilinnunratamme purkautuminen ja muodostuminen jostain mustasta aukosta sen käytettyä gravitaationsa kyllästämisen loppuun asti. Tämä olisi valtavan yksinkertainen ajatus. Vaan mitä muut tuumivat?

Kaikki galaksit ovat olleet melko pienellä alueella joskus, ainakin loppuosa tarinasta menee väärin.
Maailmankaikkeuden reuna ketjussa nm arvelee kaikkeuden syntyneen kun ääretön tyhjön kenttä on ensin osittain tiivistynyt alkuräjähdyspisteeksi, syntyneen mustan aukon kasvettua kriittiseen pisteeseen, energia vapautuu alkuräjähdyksenä.
Ainakin minun mielestä tämä selitys on parempi kuin se ettei ole olemassa muuta kuin singulariteetti joka on syntynyt tyhjästä.
Singulariteetti päättää sitten avautua vähemmäntiheäksi kolmiulotteiseti laajenevaksi energiakimpuksi, astetta pienemmän aineen kokoluokan enemmän haaleaksi maailmankaikkeudeksi.
Jo 19 vuosisadan alussa taisi olla savoreita, joiden avautuessa syntyi vähemmän järkevää lässytystä.

Vierailija
bosoni
Lyhyt kommentti:
Avaruus saattoi olla ääretön jo syntyessään, joku ei tykkää liian isosta

Avaruus saattoi olla ääretön jo ennen syntymäänsä.

Vierailija
bosoni
Lyhyt kommentti:

Alkuräjähdys ei muistuta laisinkaan räjähdystä, jossa materia sinkoutuu poispäin keskipisteestä. Avaruus näyttää laajenevan siten, että se näyttää samalta kaikkialta katsottuna, toisin kuin räjähdyksessä.

Toiseksi: Mikään ei periaatteessa estä avaruutta olemasta ääretön, vaikka hieman siitä poikkeavasti vihjaavia havaintoja on. Avaruus saattoi olla ääretön jo syntyessään, eikä se näyttäisi nykymaailmassa erilaiselta. Ei alkuräjähdyksessä siitä ole kyse, että joku ei tykkää liian isosta avaruudesta.

Ajatellaanpa ajatuksella.

Kun räjähdyksen keskipisteestä poispäin räjähtävä energia sopii laajenemaan eli räjähtämään koko ajan nopeammin, sen liike kiihtyy. Nyt tämä edellä menevä energia jätättää takana tulevaa energiaa.

Ja kun sivulla menevä energia loittonee sektorin laajentumisen takia, niin silloin räjähdyksessä mukana olija kokee, että kaikki kohteet loittonevat hänestä. Ja sama kuva syntyy joka puolella räjähdystä.

Varsinkin kun havaitsija ei näe itse räjähdyspisteeseen josta on työntymässä poispäin, koska sieltä ei ehdi tulla energiaa hänen luokseen niin nopeasti.

No, tässä pitää siis muistaa, että havainnoitsija itse räjähtää koko ajan kaiken muun ympärillä olevan energian kanssa jne.

Lueppa tämä ajatuksella ja kumoa jos pystyt. Et pysty.

No lue sitten täältä lisää asiaa.

http://www.onesimpleprinciple.com

Savor

Vierailija
Tero Tekojärki

Maailmankaikkeuden laajeneminen on jatkunut ikuisesti siitä äärettömän pienestä pisteestä
ja väitetyllä 'pamaushetkellä' tämä ikuinen (fysiikkamme) muutos
on vain käynyt ajallemme otolliseksi.
Miten tämä "pamaushetki" olisi ikinä saavutettu? Jos maailmankaikkeus olisi ollut äärettömän pieni, se ei ikinä voisi saavuttaa mitään kokoa, koska ennen sitä sen pitäisi laajeta ikuisesti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat