Vaikeuksia yhdistää nimeä kasvoihin

Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minulla on pieni mutta kiusallinen ongelma. En kykene pitämään mielessä erään julkisuuden henkilön nimeä, tai yhdistämään nimeä kasvoihin. Sen sijaan minulle tulee mieleen tämän henkilön kuvan nähdessäni aina heti toinen nimi, joka kuuluu eräälle fyysisesti ja ammatillisesti samankaltaiselle henkilölle.

Olen nähnyt tämän kyseisen henkilön kymmeniä tai satoja kertoja televisiossa, lehdissä ja webissä, mutta joka kerta yhdistän hänet tuohon väärään nimeen. Minun pitää miettiä puoli minuuttia ennenkuin oikea nimi tulee mieleeni. Se nimi on aina kuin jonkin oven takana, joka minun pitää keskittyneellä ajattelulla avata.

Kenenkään muun henkilön kohdalla ei tätä tapahdu. Tämä on pikkuasia, mutta vaivaa silti, koska asia ei näytä paranevan itsestään. Onko tälle ilmiölle tieteellistä nimeä, selitystä tai syytä, ja miten pääsen siitä eroon? Onko muillakin samanlaista ongelmaa jonkin tietyn nimen kanssa?

Kommentit (11)

Vierailija

Mielenkiintoista.

Itse sotkin joskus jopa kavereiden nimet ja kasvot toisiinsa lapsuudessa ja sekoitan helposti julkisuuden henkilöitä toisiinsa satunnaisesti. Minulla kyllä parani tuo nimi- ja kasvomuisti, mutta siitä jäi tuollainen harmillinen jälkioire, että saatan olla melko varma julkisuuden henkilön nimestä ja silti väärässä. Tai sitten en tunnista todella tunnettuja henkilöitä, jos he näyttävät hieman eriltä.

Vierailija

Prosopagnosia on eräs agnosiatyyppi, eli neurologinen havaintohäiriö, jolla tarkoitetaan erityistä kasvojentunnistushäiriötä. Molempien edellä kirjottaneiden kohdalla voisi olla kenties kyse jostain lievästä tämän tapaisesta oireesta. Pelkästä puhtaasta prosopagnosiasta kärsivä henkilö havaitsee yleensä kyllä moitteettomasti kasvojen piirteet ja yksityiskohdat, mutta kyky yhdistää piirteet kokonaiskuvaksi on vaikeutunut; vaikeissa tapauksissa jopa täysin kadonnut. Oire on nimenomaan siis visuaalisessa tunnistamisessa. Tuttu henkilö saattaakin olla täysin tunnistettavissa esim. äänestä.

"-- tuttujen kasvojen tunnistamisessa voi ilmetä häiriöitä. Potilaalla ei ole muita huomattavia näköhavainnon vaikeuksia. Hän ei kuitenkaan pysty tunnistamaan kasvojen perusteella aikaisemmin tuntemiaan läheisiä ihmisiä, ei myöskään julkisuuden henkilöitä. --" (Neuropsykologian perusteet, 1994, Kuikka, Pulliainen, Hänninen)

Puhdas diagnosoitu prosopagnosia on kuitenkin hyvin harvinainen, joten ongelmalle voi olla monia muitakin selityksiä (kuten aina kognitiivisista häiriöistä puhuttaessa). Prosopagnosia yhdistetään yleensä myös jonkinasteiseen saatuun aivovaurioon, vaikka kongenitaalista, eli synnynnäistä prosopagnosiaakin esiintyy (josta Meikämien tapauksessa villinä heittona voisi olla kyse).

Ongelma voi toki olla myös ihan puhtaasti psykologinen, jolloin kasvojen ja persoonien assosiaatiovaikeuksia esiintyy ilman mitään varsinaisesti neurologisesti todettavia häiriöitä. Etenkin Ding Dingin tapauksessa esiintyvä häiriö vain ja ainoastaan yhden henkilön kohdalla viittaisi enemmänkin psykologiseen häiriöön - ellei sitten havaintojen määrä ole hyvin rajallinen, koska ongelma on hyvin lievä, eikä toista yhtä helposti toisiinsa sekoitettavaa henkilöparia ole toistaiseksi tullut vastaan.

Näin niukan tiedon perusteella on kuitenkin lähes mahdotonta lähteä arvailemaan mistä ongelmat edellä mainituissa tapauksissa voisivat johtua. Kuvauksissa ei kuitenkaan sinänsä ole mitään vikaa. Psykologisten ja neuropsykologisten häiriöiden paikantaminen johonkin tiettyyn yksittäiseen syyhyn on vain usein hyvin hankalaa ilman kliinisiä tutkimuksia.

Mutta kuten jo aiemmin toin esille, niin yksi keino erottaa puhtaasti psykologinen assosiaatiovaikeus (<- tämä ei ole virallinen lääketieteellinen termi) ja neuropsykologinen prosopagnosia, on todeta onko myös esim. auditiivisessa tunnistamisessa häiriöitä. Tarkkailkaapa siis itseänne seuraavan kerran ongelman havaitessanne sujuuko tunnistaminen ongelmitta juuri henkilön äänen perusteella.

Lisää aiheesta Wikipediassa: http://en.wikipedia.org/wiki/Prosopagnosia (suomenkielinen versio on hyvin niukka ja osittain virheellinen)

Vierailija
Ding Ding
Minulla on pieni mutta kiusallinen ongelma. En kykene pitämään mielessä erään julkisuuden henkilön nimeä, tai yhdistämään nimeä kasvoihin. Sen sijaan minulle tulee mieleen tämän henkilön kuvan nähdessäni aina heti toinen nimi, joka kuuluu eräälle fyysisesti ja ammatillisesti samankaltaiselle henkilölle.

Olen nähnyt tämän kyseisen henkilön kymmeniä tai satoja kertoja televisiossa, lehdissä ja webissä, mutta joka kerta yhdistän hänet tuohon väärään nimeen. Minun pitää miettiä puoli minuuttia ennenkuin oikea nimi tulee mieleeni. Se nimi on aina kuin jonkin oven takana, joka minun pitää keskittyneellä ajattelulla avata.

Kenenkään muun henkilön kohdalla ei tätä tapahdu. Tämä on pikkuasia, mutta vaivaa silti, koska asia ei näytä paranevan itsestään. Onko tälle ilmiölle tieteellistä nimeä, selitystä tai syytä, ja miten pääsen siitä eroon? Onko muillakin samanlaista ongelmaa jonkin tietyn nimen kanssa?

Mulla menee Edward Norton ja ööh, kuka se nyt oli, perkele... se joka näytteli Seitsemässä, niin, eli Kevin Spacey, sekaisin, jatkuvasti, aina. Kumpikin on hyviä näyttelijöitä, mutta jostain kumman syystä kummankin nimi ei mahdu yhtä aikaa mun päähän.

Veikkaan sen johtuvan joskus menneisyydestä virheellisestä olettamuksesta, että jompi kumpi näytteli jossain elokuvassa, ja sitten pitkään kelasi sen olevan tämä toinen henkilö, vaikka olikin toinen. Ehti "liimautua" selkärankaan tuo väärä oletus, ja heijastelee sitten lopun ikää...

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minullakin on kysymys kahdesta näyttelijästä. Unohtuva nimi on Chris Farley, ja se nimi joka putkahtaa mieleen on Drew Carey. Kumpikin on lihavia koomikoita, joista Farley on tosin jo kuollut. Nimetkin vähän samanlaisia.

Erotan miehet kyllä hyvin toisistaan, mutta Farleyn nimi vain "katoaa" ja aivot pukkaavat Careyn nimeä tilalle.

Voi olla että tämän ketjun myötä ongelma katoaa, tai jos ei, yritän poistaa sen harjoittelulla myöhemmin. Eikös psykologiset häiriöt usein katoa jos nostaa kissan pöydälle ja tunnustaa ongelman.

Vierailija

Mulla on just tuo prosop-mikälie ja Tyttärellä myös!

Tunnistan ihmiset vaivatta äänestä ja jopa kävelytyylistä, mutta naamat menee sekaisin, on aina menny. Kamalia nolouksia seurannut, kutsuilla esittäytyy monta kertaa, ei tervehdi naapureita toisaalta helssaa kaikki vähänkin tutun näköiset.

Lisäksi ihan käytännön vaikeuksia, esmes amerikkalaisten sarjafilmien seuraaminen on hirmuisen työlästä, kun näyttelijöitä ei erota toisitaan. No, juonenkäänteet tuntuu sitten mielenkiintoisemmilta.

Kaikkien pitäisi koko ajan kantaa nimilappua!

Vierailija

Yleensä kyllä tunnistan ja muistan naamat, vuosikymmenienkin takaa. Nimistä taas ei ole mitään hajua... mielestäni tämä on luonnollista, koska jokainen naama on omanlaisensa, nimet taas samoja.

Vierailija

Naamat ja äänet ja mielipiteet jää hyvin mieleen, ja kykenin kohtuu hyvin esim. vartijana ollessani katsomaan että onko joku ihminen käynyt kaupassa aiemmin samana päivänä. Mutta nimet jää tosi huonosti mieleen; Esimerkiksi lukiossa minulla oli yksi kaveri, jonka kanssa juttelin tosi usein, mutta jonka nimeä en muistanut vielä 2 vuoden jälkeen. AMK:ssa vielä vuoden tuntemisen jälkeen mokasin pääkaverini nimen (Tuija) yhdistämisessä.. Samoin eksyn uusiin paikkoihin älyttömän helposti.

Se on kuin terminologia, pakko vaan päntätä joka sana erityisellä huolella. Samoin joka paikka tulee painaa erikseen mieleen, suunnilleen joka nurkka. Että "ulos pääsee kun ottaa 1 kulmasta oikealle ja sitten vasemmall" -tyylisillä ohjeilla mennään aika kauan. Toki lähisiwan osaan sen kummemmin miettimättä ulkoa

Vierailija

Meillä tuo muuten kulkee suvussa, kuten Mummollakin. Äitini meinasi pitkään kutsu tyttöystävääni milloin parhaan kaverini tyttöystävän, milloin pikkuveljeni tyttöystävän nimellä ja sitten yhdessä välissä keksi tälle aivan uudenkin nimen, eikä edes huomannut käyttävänsä sitä olematonta nimeä...

Itse asiassahan minäkin muista kyllä usein ainakin kavereiden kasvot jotenkin, mutta nimet menevät sitten täysin väärin tai niistä ei ole mitään muistihavaintoa. Tietynlaiset kasvot taas eivät jää mieleen. Esimerkiksi yksi päivä en TV:tä katsoessani tunnistanut Jessica Simpsonia, vaikka olin toki nähnyt hänet ennenkin. Syy oli erilainen kampaus ja vaatteet.

Vierailija

JOO, minullakin tuppaa menemään Vesa-Matti Loirin ja tämän
Mervin ( Matin ex ) kasvot aina sekaisin. Jostain syystä.

Vierailija

Naamat kyllä pysyy muistissa hyvinkin pitkään, ehkä siksi että omaan kohtalaisen hyvän valokuvamuistin, mutta äänet menee helposti sekaisin.
Esimerkkinä tästä: Soitin kaverilleni ja puhelimeen vastattiin. Nimeä en kuullut kunnolla. Pyysin häntä kahville ja kerroin murheistani. Toisesta päästä kommentoitiin vällillä vaan "aha" ja "no harmi". Vuodatukseni jälkeen vastattiin: "Oli ihan kiva kuunnella mutta mä arvelen että sä haluisit puhuu mun siskon kanssa mieluummin". Olin siis höpöttänyt koko ajan kaverini veljelle. Nolona pyytelin anteeksi ja kaverini tuli puhelimeen.

Uusimmat

Suosituimmat