Uniensa huijaama

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka moni on joutunut itsensä huijaamaksi omissa unissaan? Itse en lakkaa hämmästelemästä, miten omat aivoni joskus yllättävät minut.

“Olen iloinen, ettei kyseessä oleva painajaisuni ole totta, koska näen vain unta ja lopetan painajaiseni heräämällä uuteen painajaiseen. Kolmannella kerralla herään oikeasti.”

Onnistuin aikaisemmin päättämään epämiellyttävät unet kokeilemalla “silmieni sulkemista” kesken unen – tämä oli ikään kuin tietoinen päätös kesken unen, että nyt lopetetaan ja herätään. Tajusin kuitenkin jälkeenpäin, että aivot osaavat huijata tässäkin. Juuri kun luulit olevasi takaisin turvallisessa todellisuudessa, oletkin jatkoepisodissa. Jaoin opiskeluaikoinani usein sanomalehtiä joka toinen viikonloppu n. klo 3 aikaan aamuyöstä. Sydän pamppailen sitten pelkäsin, että nukun joku kerta pommiin ja herään lehdet jakamattomana. No voiko olla hirveämpää unta, jossa olet ensiksi jakanut lehdet oikein määrättyinä viikonloppuina, mielestäsi päättänyt unen ja astunut “todellisuuteen”, elänyt tätä todellisuutta kuukauden, kunnes muistat, että voi paska, mullahan oli se lehdenjakotyö.

“Olen tietoinen siitä, että kyseessä on uni, mutta en saa sitä millään loppumaan, vaikka kuinka yritän tahdonvoimallani.”

Eräs uneni oli sellainen, että “heräsin” jonkinlaiseen tietoisuuteen, mutta kaikkialla oli vain pimeää ja mustaa. No tästä tietysti hätäännyin suuresti ja yritin lopettaa tämän unen keinolla millä hyvänsä. Tulos oli mitä ihmeellisin: aluksi ei tuntunut tapahtuvan mitään, mutta sitten alkoi kuulua hitaasti laskevan “hissin” ääni eli ikään kuin minut laskettaisiin alas hissillä. No odottelin siinä uneni päättymistä kunnes hissin ääni loppui ja heräsin.

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, että mihin perustuu se, että ihminen voi olla tietoinen omassa unessaan, mutta ei välttämättä pysty tietoisesti vaikuttamaan tilaansa?

Kommentit (9)

Vierailija

Minulla on kokemus omien unien manipuloinnista. Vielä yli kolmekymmpisenä näin toistuvat painajaisia isästäni, joka pahoinpiteli minua jatkuvasti ihan aikuisikään asti.

Unissa nämä tilanteet ja niihin liittynyt avuton pelko toistui painajaisisa, joista heräsin huutaen ja itkien.

Niinpä kokeilin tietoista unenmuokkausta: painajaisöiden aamuna kävin läpi unen (joka muuten toistui lähes samanlaisena) mutta kuvittelin siihen intensiivisesti toisenlaisen lopun. Hakatuksi tulemisen sijasta puolustauduinkin rohkeasti ja samalla haukuin isäni pienen ja avuttoman lapsen lyömisestä.

Muutama harjoituskerta ja kas, kun painajainen taas alkoi, toiminkin unessa kuten valmennusohjelmassai ja samalla pelkon ja kauhun sijaan tunsin kirkasta, puhdistavaa vihaa. Sen jälkeen en ole sitä painajaista nähnyt.

Vierailija

mikä aiheuttaa painajaisia?

itse en ole niitä moneen vuoteen nähnyt. haluaisin vaihtelun vuoksi nähdä niitä, joten arvostaisin suuresti, jos joku osaisi kertoa keinon nähdä painajaisia.

Vierailija
Mummo
Minulla on kokemus omien unien manipuloinnista. Vielä yli kolmekymmpisenä näin toistuvat painajaisia isästäni, joka pahoinpiteli minua jatkuvasti ihan aikuisikään asti.

Unissa nämä tilanteet ja niihin liittynyt avuton pelko toistui painajaisisa, joista heräsin huutaen ja itkien.

Niinpä kokeilin tietoista unenmuokkausta: painajaisöiden aamuna kävin läpi unen (joka muuten toistui lähes samanlaisena) mutta kuvittelin siihen intensiivisesti toisenlaisen lopun. Hakatuksi tulemisen sijasta puolustauduinkin rohkeasti ja samalla haukuin isäni pienen ja avuttoman lapsen lyömisestä.

Muutama harjoituskerta ja kas, kun painajainen taas alkoi, toiminkin unessa kuten valmennusohjelmassai ja samalla pelkon ja kauhun sijaan tunsin kirkasta, puhdistavaa vihaa. Sen jälkeen en ole sitä painajaista nähnyt.

Ja nykyisin kehdataan vielä haukkua vapaata kasvatusta. Oma isäni uskoi myös perinteisiin kasvatusmetodeihin. Mikäli jostain kumman syystä sattuisin saamaan omia lapsia, en todellakaan siirtäisi traditiota eteen päin. On todella mielenkiintoista kuinka puolustuskyvyttömiin lapsiin saa käyttää väkivaltaa, mutta aikuisten rikkomuksista seuraa muunlaisia rangaistuksia.

Vierailija

Nykyisin lapsen pahoinpiteleminen on rikos, onneksi.

Omia Mukuloita en hakannut enkä haukkunut tai ivannut (sitäkin väkivallan muotoa isäni harrasti vuolaasti). Muuten kyllä jämäkästi kasvatin ja oppivat kammoamaan niitä saarnoja ja selityksentivauksia joita hullunhommista saivat. Tietty ydinpelotevaikutus

Ihan aikuisena olen tietyllä tavalla oppinut ymmärtämään isääni, sodan raatelema äijäpaha ja natsi. Mutta anteeksi en anna, en vaikka on jo vuosia ollut tuhkana kiven alla.

Ehkä siksi halusin miehekseni lempeän arkisen,huolehtivan ja huumorintajuisen. Tällä lapsuudella turvallisuus on alfapiirre uno.

Vierailija

Tulin juuri saunasta.Tällä kertaa en kaljoitellut
vaan join puolitoistalitraa kivennäisvettä. Tämä poika on
päättänyt muuttaa elämänsä kertaheitolla.

Vierailija

Minä olen joutunut useinkin unieni huijaamaksi, nämä vain eivät ole painajaisia vaan ihan tavallisia arkipäivän juttuja. Viimeksi tänään huomasin näin käyneen: olin unessani tarkastanut sen, että kuinka kauan ajokorttini on voimassa (en ole vieläkään suorittanut kakkosvaihetta), mutta ikävä kyllä unessa tarkistamani päivämäärä ei vastannut todelle, ja tänään huomasin sitten korttini vanhentuneen. Kun siis hereillä ollessani mieleeni tulee, että pitääpä tarkistaa se päivämäärä, niin sitten ajattelen et vastahan mä tarkastin sen ja muistelen näkemääni unta, joka on ollut kaikinpuolin todellisen kaltainen, enkä kykene erottamaan unta ja todellisuutta. Välillä tämä on saanut koomisiakin piirteitä - eräänkin kerran menin erään miehen luokse, johon olin vasta tutustunut, kävin kyselee häneltä et "no missä se sun chihaua on". Hän tietysti ihmetteli, että mistä hitosta mä puhuin, mutta uneni oli ollut niin todellisen kaltainen etten heti antanut asiassa periksi.. Kyllä on jälkikäteen naurattanut, se suhde jäi onneksi siihen. Nykyään olen hieman skeptinen kaiken kokemani suhteen, mikä tietysti vähän hankaloittaa asioita. Onneksi ovat nyt aikuisiällä vähentyneet..

Edit: kikrotushäirät

Vierailija
Mummo

Voisiko olla, että aivomme yrittävät painajaisten avulla tarjota meille tilaisuuden ratkaista ahdistavat asiat? Sinä päätit vastata tälle painajaiselle ja pääsit siitä eroon omalla "huijaustekniikallasi". Muistaakseni masennuksestakin on sanottu, että se on aivojen eräänlainen puolustusreaktio ylitsepääsemätöntä uhkaa vastaan ja tarjoaa näin ihmiselle mahdollisuuden päästä ongelmista yli.

Uusimmat

Suosituimmat