Oletko viisas vai älykäs?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jeps, otsikko kertoo. Oletko jo luonnostaan älykäs löytämään virheitä yhtälöistä tms, vai luetko kirjoja päivät pitkät, jotta saat "älykkyyttä" ?

Sivut

Kommentit (36)

Toope
Seuraa 
Viestejä23166
Liittynyt23.7.2006
^Q
Jeps, otsikko kertoo. Oletko jo luonnostaan älykäs löytämään virheitä yhtälöistä tms, vai luetko kirjoja päivät pitkät, jotta saat "älykkyyttä" ?

Oletko varma, etteikö sinullakin olisi jotain tärkeämpää tekemistä kuin kirjoitella tälle palstalle?

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Viisaaksi on sanottu monestikin, itse olen nähnyt mieluummin senkin ehkä enemmän älykkyytenä. Testituloksten mukaan olen kuitenkin aika peruspeelo, joten kai tämän lampun loistamisen täytyy enemmän viisautta olla.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
^Q

Minä saan älykkyyttä syömällä kirjoja. Nahkakantisten kanssa on toisinaan ongelmia, mutta pippurikastike ei petä koskaan.

Edit. typerä vastaus typerään kysymykseen.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Echi
^Q

Minä saan älykkyyttä syömällä kirjoja. Nahkakantisten kanssa on toisinaan ongelmia, mutta pippurikastike ei petä koskaan.

Tabascon alla ei paperikaan maistu.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Jos ajatellaan viisaan määritelmää "Viisas on tyyppi joka ei joudu tilanteeseen jossa älykäs selviää älyllään" niin olen älykäs. Olen siis täysi idiootti, kun koko ajan pitää selviytyä ylivoimaisista haasteista.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
^Q
Vallinnoista puuttuu, että oletko tyytyväinen elämääsi sellaisena kuin olet.
Viisautta ei voi rinnastaa älykkyyteen. Viisaus on elämänkokemuksen mukanaan tuomaa. Älykykyyden syntymekanismia ei tiedetä. Geeneillä on siihen joku merkitys. Toivottavasti geenimanipulatiolla ei koskaan päästä käpälöimään geenejä niin, että yhdistetään Einstein ja Hitler. Tai mikä ettei. Mehän myönnymme johtajuuteen kuin Stalinin aikoina. Kaikki johtajia älykkäämmät tapetaan. Haluan olla siis tyhmä, tietämätön.

Vierailija

Jos olisimme tietokoneita, niin älykkyys olisi prosessorin kellotaajuus ja "tehokkuus", viisaus prosessorin pyörittämä softa.

Vierailija
^Q

Ihmisen älykkyys ei lisäänny kirjoja lukemalla.
Kirjoja lukemalla vain tieto karttuu.
Älykkyys on periytyvä ominaisuus .

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Eiköhän se ympäristö sitten tee johtopäätöksiä siitä millainen henkilö on hänen sanojensa ja tekojensa perusteella ja itse itseään arvostelemaan ruvetessa ei ehkä ole niin rehellinen sen enempää kuin tasapuolinenkaan itselleen, joten vaikea vastata tuohon kysymykseen mitään...

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat