Hyvää kampanjointia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Vaalikampanjat ovat tuttuun tapaan olleet aivan hanurista. SAK herätti keskustelua, mutta se ei ole poliittinen puolue. Varsinaiset puolueet ovat olleet toinen toistaan tunkkaisempia ja etovampia. No, ei niin että olisin juuri muuten seurannut, kuin kaduilla nähnyt.
Olen törmännyt positiiviseen poikkeukseen kahden henkilön kampanjoinnissa. Molemmat kuuluvat vasemmistoliittoon. Tähän väliin sanottakoon, että en ole äänestänyt, en tiedä ketä äänestän ja tuskin äänestän vasemmistoliittoa.

Törmäsin molempiin, kun he jakoivat flaijereitaan. Molemmat tekivät positiivisen vaikutuksen.

1. Saila Ruuth. Aloitti antamalla minulle tikkuaskin, ennen kuin tiesin mistä on edes kysymys. Mainiota, maanläheinen ja arkinen lähestymistapa ja olisin muutoin joutunut juuri ostamaan uusia tikkuja. Kiitos tikuista, hyvin toimivat. Kysymys: miksi tikkujen rikkipää on musta? Outoa vasemmistoliittolaiselta, eikä sovi hirveän hyvin esteettisesti askin väritykseenkään. Toisaalta plussaa tylsän värisymboliikan hylkäämisestä. Kysyin, kuuluuko hän kenties Uudenmaan vaalipiiriin, kun kampanjoi siellä. Kyllä kuuluu. No, minä en. Sain silti tikut ja flaijerin, jossa kerrottiin seuraavaa linjoista:
-Päiväkoteihin riittävästi työntekijöitä sekä joustavat palvelut ja aikataulut.
-Perustulo käyttöön heti ja kaikille. Perustulo turvaa ihmisoikeudet.
-Kansainvälisessä kaupassa noudatettava ympäristö- ja ihmisoikeussopimuksia. Myös köyhien maiden päästävä tasaväkisesti markkinoille.
-Toimiva joukkoliikenne koko Uudellemaalle. Lippujen hinnat alas valtion tuella.
-Adoptio tehtävä helpommaksi ja halvemmaksi kaikille. Samat vanhempain tuet kaikille vanhemmille. Adoptio-oikeus myös samaa sukupuolta oleville pareille.
-Ihmisoikeuksien on toteuduttava myös maahanmuuttajien kohdalla. Kansalaisuuden saaminen tehtävä helpommaksi. Natsit ******n.
-Asunnottomuus poistettava heti! Lisää halpoja asuntoja ja tuettuja asumispalveluja. Valtion keskityttävä monipuoliseen sosiaaliseen asuntotuotantoon.

En ole samaa mieltä kaikesta, mutta kyllähän tuo paremmalta kuulostaa kuin useimmat poliitikot. Erityisesti julkista liikennettä ja asuntoja koskevat näkemykset ovat hyviä, samoin adoptio-kohta, joka ei edes lisää kustannuksia. Kysymys kuuluu, miten tämä kaikki tehdään, mutta flaijerissa ei voi odottaa selvitettävän tällaisia asioita. Hän luo uskoa siihen, että hänellä on jotain kompetenssia arvioida näitä "miten toteutetaan" -kysymyksiäkin sillä, että flaijeri ilmoittaa hänen olevan sosiaalipolitiika opiskelija. Siellä niitä juttuja taidetaan opettaa. Flaijerissa oli netti-osoite: http://www.saila.info. Ehkä sielä kerrotaan lisää, en ole käynyt katsomassa.

2. Jussi Saramo. Lykkäsi käteen CD-levyn. "Vaalilevy". Naureskelin ja esitin saman kysymyksen vaalipiiristä. Sama vastaus ja ujo lisäys "ota nyt silti, jos haluat kuulla mun levyn". Se kannatti. Levy on mainio, ei mitään vaalilaulupaskaa, vaan Saaritsan 'Laulu kaikille' ja Leinon 'Kumpi on kauniimpi' laulettuna pianosäestyksellä, sekä minulle tuntemattoman Typpön 'Kiire' pianolla ja viululla säestettynä. Poika osaa laulaa ja sävellykset ovat kauniita. Mukana on myös ihan hyvä kuoro. Minulla ei ole aavistustakaan siitä, mitä tämä poika ajaa politiikassa, mutta hyvä kulttuurillinen maku hänellä on ja ihanan symppiksen oloinen kaveri. Mieleeni tulee, olisiko Claes Anderson ollut samankaltainen nuorena. Clasu on historiamme hienoimpia poliitikkoja, eivätkä olleet harvassa ne, jotka äänestivät häntä kulttuurillisuuden takia.

Flaijerissa lukee "nuori & kokenut, idealisti & realisti, punainen & vihreä". No, kertoo se jotain. Lievillä vastakkaisuuksilla pelaaminen, osoittaen, että ne eivät ole vastakohtia, on plussaa. Mutta ei tuosta yleisesti paljoa saa irti. Tässäkin oli osoite, josta ehkä saa lisää tietoa: http://www.saramo.net. En ole käynyt katsomassa.

Joka tapauksessa, parasta kampanjointia, mihin olen törmännyt. Ajattelin levittää sitä, niin saavat hyötyä hyvästä työstään. Minä kun en heille muuten ole hyödyksi. Saattaisin äänestää jompaa kumpaa, jos kuuluisin vaalipiiriinsä.

Kommentit (2)

Vierailija

Sympaattinen ja hauska oli tämä somalitaustainen naisehdokas, joka jakeli kadulla bannatulla lakupoikamerkillä varustettuja lakritseja.

Mauttomin on nuori nainen, joka jakaa kondomeja joissa teksti "Pane xxx eduskuntaan". Ikivanha vitsi, joka ei naurattanut ennenkään.

Vierailija

Yksi aika irvokas kampanja ovat Keskustan "Vähän kuin itseäsi äänestäisit" -mainokset - Helsingissä! On kyllä tosi vähän kuin itseään äänestäisi stadilaisille, tai kelle tahansa kaupunkilaisille. Milloinkohan Keskusta oppii olemaan kampanjoimatta kaupungeissa kaupunkilaisia loukkaavalla tavalla.

Uusimmat

Suosituimmat