Mistä mausteesta pidät eniten?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tässä tämmöinen tyhmä aihe jonka Lierik käski panna kun ei itse uskaltanut =b. Se oli kuulemma liian lapsellista. Minun suosikini on ketsuppi...Kyllä se soija kastikekin menee alas riisillä mutta tabasco ei mene millään. Maisoin kerran yhden tipan ja kieli oli sen jälkeen 3 min "tulessa" . Lierik laittaa tabascoa reippaasti kaikkiin ruokiin .

Sivut

Kommentit (173)

Vierailija

Mausteissa mitään lapsellisuutta ole. Maausteet ne on jotka antaa makua ruoalle.

Minä käytän usein ruoissa seuraavia mausteita :

Gurkmeja
Curcuma longa

Kommer från Asiens tropiska delar. Den torkade rotstocken innehåller det gula färgämnet curcumin och ger indisk curry dess gula färg. Används främst som färgsättning i ris, stuvningar och soppor

Curry
Är en blandning av olika kryddor och skiljer sig från varandra beroende på i vilken region i Indien de är blandade i. Som huvudingrediens kan man hitta gurkmejan som ger den karakteristiska färgen. I övrigt ingår oftast koriander, ingefära, peppar, kanel och spiskummin. Curry fräses i matfett så förstärks aromen

Koriander
Coriandrum sativum

Odlas numera i hela Europa och används förutom i matlagning även till likörer samt parfymer.
Passar till färsrätter samt även äppelkakor och brödbak. Även fisk- och skaldjursrätter får en bra smak med koriander.

Paprika
Capsicum annuum

Får inte fräsas eller brynas. Ger både en vacker färg samt en god smak. Passar utmärkt till äggrätter, gulasch, soppor och grytor. För enkelhetens skull gör men bäst i att tillsätta paprika i matlagningen utrörd i lite vätska.

Spiskummin
Cuminum cyminum

Ingår gärna i orientaliska kryddblandningar samt även som smaksättning i bla ostar. Krydda gärna vanlig köttfärssås med spiskummin för en extra effekt.

Tandoori
Är en kryddblandning från Indien. Beroende på var i Indien man befinner sig kan innehållet skilja sig men främst innehåller den ett rött färgämne. Övriga ingredienser kan vara koriander, salt, kanel, spiskummin, svartpeppar, ingefära, muskot och selleri. Passar utmärkt till kött men även till rätter med tomatsåser

....ja paljon paljon muita mausteita

Cayennpeppar
Chilipeppar
Citronpeppar
Piri piri (chili) grovmald
Saffran

....onhan noita. Rakastan maustettua ruokaa, namnam ....

Vierailija

EIEIEI ruotsia. se hermostuttaa minua.

ASIAAN

riippuu ruosta.
nakkien ja makkaroiden päälle pistän yleensä kumpaakin.
samoin saarioisten lihapullat.
eli tarkoiten ketsuppia ja sinappia.

Vierailija

Suola, ehdottomasti tarpeelisin.

Sekotan suolaa ja chiliä keskenään ja käytän sitä mm. salaattien kanssa miksattuina öljyihin.

Vierailija

Noista maustekastikkeista suosikkini taitaa olla ketsuppi.
Mausteista suosikkejani ovat valkosipuli ja curry. Voi mitä namia ovatkaan valkosipulileivät. Ai niin ja chili, sopivana määränä.

Vierailija

Vähän vaikea oli valita vain yksi. Päädyin sitten soijaan, sillä käytn sitä aika moneen ruokaan. Sinappi käy myös moneen ja tabascoakin käytän, mutta paljon varovaisemmin kuin lierik.

Mielestäni ketsuppi ja HP kastike ovat..no suoraan sanoen kamalia.

Muista mausteista valkosipuli on ehdoton suosikkini. Syön sitä jopa murskattuna leivän päällä.

Vierailija

Eihän ketsupit ja sinapit jne. hp:t ole sinällään mausteita. Lähinnä jonkinsortin maustesekoituksia tms.

Oletkos mummo kokeillut sitä hp:n hapanimelää? Sitä kun laittaa hernerokkaan valkosipulin ja chilin kanssa niin johan alkaa maittamaan.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Inkivääriä ja cajunia olen viime aikoina käytellyt. Mitä nyt jää, kun Echi pöllii kännissä minkä ehtii.

Pitkään aikaan en ole edes mausteita käyttänyt, nyt nuudelikanawokkiin ihastuneena on ollut hyvinkin tarpeellista.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005

Eihän ketsuppi ole mikään mauste, se on kastike, tulee kylläkin käytettyä sinapin kera jonkin verran, grillimakkaroissa, HP kastikkeet taas haisevat jalkahielle ja makukin on aivan sama.
Tabasco on taas aivan hirveää, ihmettelen, että miksi joku haluaa pilata sillä ruokansa, soijakastike on taas varsin mainio maun antaja liharuokiin.
Suola, normaalit pippurit, anis, kumina, timjami, katajanmarja, ym. kuuluvat meikäläisen ruoanlaiton perusmausteisiin.
Itse käytän ruokiin mausteita hyvin harkiten, ja olen kyllä saanut monet kiitokset kana-, kala- ja liharuuista, jotka olen tarjoillut curry-, punaviini- tai sitruunakastikkeiden kera.
Poikkeuksetta kiitosta on tullut juuri siitä, että mausteita ei ole liikaa, mausteet maustavat, eivätkä vie pääosaa ruoasta.

Ihmettelen vain miksi jotkut himoitsevat chiliä, ja jalopenaa, ym. tulisia mausteita, ensinnäkin ne , polttavat suun ja vatsalaukun puhki, mutta myös ruoan maku katoaa näiden mausteiden myötä.
Jos mauste hävittää ruoan alkuperäisen maun, on silloin saman syödä sitä maustetta ja jättää se pihvi tai kala lihatiskille.

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Vierailija

Ei sitä chiliä tule laittaa liialti, ainoastaan niin että alkuperäinen maku ei peity ja että endorfiini alkaa virtaamaan. Kokeile huoletta ja huomaa että alkujärkytyksen perästä huomaa kapsaiinin kyllästämästä ruuasta vienoja häivähdyksiä.

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005

No, kyllähän tuota chiliä tulee myös käytettyä, mutta tosi maltillisesti,
kuten miedossa chili ja valkosipulikastikkeessa olevat katkaravun pyrstöt ovat maukkaita, taikka balsamiviinietikassa kypsytetty lohi.

Pokasaha

Vierailija

Juustokumina, paprikajauhe, korianteri, fenkolisiemenet, mustapippuri, viherpippuri, punapippuri, suola, rakuunaa, basilikaa, meirami, oregano, laakerinlehti, kaneli, kardemumma, vanilja, viinietikka, fondit, sitruna tai lime, chili, hunaja, soijakastike, valkosipuli... jne

Ja ketsuppikin

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Pokasaha

Ihmettelen vain miksi jotkut himoitsevat chiliä, ja jalopenaa, ym. tulisia mausteita, ensinnäkin ne , polttavat suun ja vatsalaukun puhki, mutta myös ruoan maku katoaa näiden mausteiden myötä.
Jos mauste hävittää ruoan alkuperäisen maun, on silloin saman syödä sitä maustetta ja jättää se pihvi tai kala lihatiskille.

Eivät chli eivätkä siitä tehdyt maustekastikkeet mitään "polta puhki". Se ensi kertaa kokeilevien kova tulisuus ei johdu mistään haposta, vaan kuten edellä mainittiin, kapasiinista joka hämää makusoluja poltteellaan, joka kyllä häviää ajan kanssa,pitkäaikaisessa säännöllisessä käytössä ja maku tulee esille. Chiliä on tutkittu päinvastoin mahahaavan hoitoaineena ja tietämäni tulokset ovat olleet lupaavia.

Chiliä suosivat olisivat voineet äänestää hyvin Tabascoa, nyt siellä ei ole kuin minun ääneni.

Lierikki Riikonen

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005

Olen kyllä koettanut totutella niihin, mutta maha ei kestä, ei todellakaan. Nuorempana kun vielä paikatkin oli paremmassa kunnossa tuli syötyä joitakin vihreitä palkopippureita, polttivat silloinkin mennen tullen. Mutta jotakin niissä taitaa olla, koska ihmiset niistä tykkää, jopa itsekin koin jonkinlaisen himon niihin, mutta oli luovuttava kun vatsa pani hanttiin. Toisaalta myös ruoan maku kyllä häviää näiden mausteiden liiallisella käytöllä, joten olen jättänyt niiden käytön tosi vähiin.

Pokasaha

Vierailija
lierik
Pokasaha

Eivät chli eivätkä siitä tehdyt maustekastikkeet mitään "polta puhki". Se ensi kertaa kokeilevien kova tulisuus ei johdu mistään haposta, vaan kuten edellä mainittiin, kapasiinista joka hämää makusoluja poltteellaan, joka kyllä häviää ajan kanssa,pitkäaikaisessa säännöllisessä käytössä ja maku tulee esille. Chiliä on tutkittu päinvastoin mahahaavan hoitoaineena ja tietämäni tulokset ovat olleet lupaavia.

Chiliä suosivat olisivat voineet äänestää hyvin Tabascoa, nyt siellä ei ole kuin minun ääneni.

Tabascoa menee pizzaan kuin pizzaan, suosin sitä vihreää mallia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat