Mistä johtuu vauhtisokeus?

Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Myönnän tässä ensi alkuun, että elämäni aikana olen ajanut lukuisia kertoja ylinopeutta, sekä autoilla että varsinkin moottoripyörilllä. Nykyään vanhemmiten en rikokseen ole syyllistynt tietoisesti, niin lienevät jo vanhentuneet sanktioiden osalta nekin. Jos syytetään, niin näyttö olisi kovin vajavaista.

Siis mistä johtuu, kun ajelet ihan turvallisesti autolla 160 km/h ja tullessasi jonkin kylän kohdalle jossa rajoitus on 80 km/h tuntuu niinkuin pysähtyisit ja kävelyvauhtiin, heti on jo 50 ja silloin voisi autosta astua ulos jo. Maailma ympärillä kulkee niin hitaasti. Moottoripyörällä nopeudet lähes tuplaantuvat, tosin tarpeen vaatiessa myös hidastuvuus.

Vielä se, että minulle on ajokortti myönnetty reilut 30v sitten. Ylinopeussakkoja tasan 1. 50km/h ajoin 63. En minä mikään kaahaaja ole koskaan ollut. Tuo vauhtisokeus, mitä tivaan on eri asia. Pitkillä asumattomilla taipaleilla. Myös moottoriteillä. Olen lukenut, että jokin matkustaja olisi aukaissut oven kovan vauhdin jälkeen ja astunut ulos luullen auton jo pysähtyneen tarpeeksi, vaikka sataa vielä mentiin autostradalla.

Lierikki Riikonen

Kommentit (3)

Vierailija

Yhdessä Tintti-sarjakuvakirjassa etsivät Dupond ja Dupont ajoivat maastoautolla hiekkaerämaassa. Yhtäkkiä ohi hurahti toinen auto ajaen kaksi kertaa lujempaa kuin etsivät. No Dupont astui ulos autosta ihmetellessään, että liikkuiko heidän oma autonsa ollenkaan. Huonostihan siinä kävi Dupontille, kun herrojen etsivien auto oli kuin olikin liikkeessä.

Kaikkeen tottuu. Eli jos ajellaan kovaa vauhtia niin kohta pikkumatelu ei tunnu enää missään etenkään jos kylän halki kulkeva tie on yhtä suora kuin metsän kohdalla. Mutta ylinopeutta ajaessa ei luonnollisestikaan ehdi pysäyttää autoaan esim. suojatien eteen niin helposti kuin hitaammalla vauhdilla. Eli vaikka pysyisit tiellä, niin aiheuttaisit pahempia liikenteellisiä riskejä suhteessa niihin, jotka ajavat sallittua nopeutta.

Rajansa kaikella. Mielestäni, kun joillakin paikkakunnilla on 40 km/h rajoitus, niin se se vasta on matelua. Mutta kaipa se on sen takia, että siellä huristaa vanhuksia, jotka eivät ehdi reagoida niin nopeasti kuin nuoremmat. Ja on niitä erilaisia liikunta- ym. rajoitteisiakin autoilijoita erilaisilla apulaitteilla liikenteessä.

Mutta sitten en kyllä yhtään käsitä niitä alueita, joilla on 30 km/h rajoitus. Kaipa se on sitä turvallisuuden maksimointia alueilla, joilla asuu vapaan kasvatuksen saaneita lapsia, joille ei ehkä ole tähdennetty että tielle ei sitten rynnätä tuosta vaan.

Vierailija

Eikös se vauhtisoikeus ole vain ajantajun vääristymistä. Saman olon aiheuttaa monet päihteetkin. Itse asiassa vauhtisaokeus on joskus jopa rasittavaa, vaikka kuinka yrittäisi liikkua nopeasti ja huitoa käsillä, niin kaiki vain menee rasittavan hitaasti. Saman kyrpäisevän olon saa, jos käyttää palomuuritonta Windowsia.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Eiköhän se ole vain aistien sopeutumista vallitseviin olosuhteisiin.

Muutamankin kerran rata-ajokilpailun jälkeen (ajajana siis), olen mielestäni ajanut rauhallisesti, mutta nopeusmittari onneksi paljastaa todellisen nopeuden ennen poliisia.

Saksan autobahneilla saa olla tarkkana kun ajaa liittymästä pois moottoritieltä. Vauhtia kun on lähemmäs 300 km/h, niin siinä ei hyvälläkään autolla auto kovin tiukkaan kurviin taitu. Tuollaisen nopeuden jälkeen 200 km/h tuntuu todella rauhalliselta nopeudelta.

Eli ei se nopeusmittari mikään turha peli ole.

Uusimmat

Suosituimmat