Oikosulkumoottorin konkan vaikutus.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sattuipa käymään niin, että pesukoneen moottorista hävisi tehot. Oikosulkumoottorin ollessa kyseessä ei syyllistä tarvinnut miettiä. Konkka vaihtoon. Kuitenkin kävi niin, että omassa X-Stuff kokoelmassani ei ollut samanlaista 14 (mistä hitosta saa myyn?)F kondensaattoria, joten laitoin paikalle lähimmän sopivan eli 16 (en löytänyt vieläkään)F konkan.

Muistelisin, että joku (viisas?) mies sanoi, että 10% heitto sallitaan, mutta mitä käytännössä saa aikaan suuremmalla konkalla?

Kommentit (6)

Vierailija
beever
Sattuipa käymään niin, että pesukoneen moottorista hävisi tehot. Oikosulkumoottorin ollessa kyseessä ei syyllistä tarvinnut miettiä. Konkka vaihtoon. Kuitenkin kävi niin, että omassa X-Stuff kokoelmassani ei ollut samanlaista 14 (mistä hitosta saa myyn?)F kondensaattoria, joten laitoin paikalle lähimmän sopivan eli 16 (en löytänyt vieläkään)F konkan.

Muistelisin, että joku (viisas?) mies sanoi, että 10% heitto sallitaan, mutta mitä käytännössä saa aikaan suuremmalla konkalla?

Vähän lisää tehoa, 16 mikron kondensaattori käy siihen hyvin.
En muista laskukaavaa, teho jaetaan jollain vakioluvulla, mistä saadaan konkan arvo.

Vierailija
fenomenologi

Vähän lisää tehoa, 16 mikron kondensaattori käy siihen hyvin.
En muista laskukaavaa, teho jaetaan jollain vakioluvulla, mistä saadaan konkan arvo.

Siis laskentakaavaa kondensaattorin koon määrittämiseen?
Onko kondensaattorilla oikosulkumoottorissa mitään merkitystä käynnistymisen jälkeen? Oma muistikuvani on, että koska oikosulkumoottorissa ei ole paikallaan momenttia, niin konkalla pistetään alkuvauhtia.

Vierailija
beever
fenomenologi

Vähän lisää tehoa, 16 mikron kondensaattori käy siihen hyvin.
En muista laskukaavaa, teho jaetaan jollain vakioluvulla, mistä saadaan konkan arvo.



Siis laskentakaavaa kondensaattorin koon määrittämiseen?
Onko kondensaattorilla oikosulkumoottorissa mitään merkitystä käynnistymisen jälkeen? Oma muistikuvani on, että koska oikosulkumoottorissa ei ole paikallaan momenttia, niin konkalla pistetään alkuvauhtia.

Konkalla käännetään vaihe.

Vierailija
beever
Onko kondensaattorilla oikosulkumoottorissa mitään merkitystä käynnistymisen jälkeen? Oma muistikuvani on, että koska oikosulkumoottorissa ei ole paikallaan momenttia, niin konkalla pistetään alkuvauhtia.

Se vähän riippuu koneesta. Kolmivaihekoneessa kenttä pyörii, joten momenttia löytyy heti startista, yksivaihekoneessa sen sijaan kenttä hakkaa vain edestakaisin, joten lähtötilanteessa roottori ei "tiedä" mihin suuntaan lähtisi, vaan jää paikoilleen. Kondensaattorin ja ylimääräisen staattorinkelan avulla saadaan yksivaihekoneesta kaksivaihekone. Tästäkin on sitten kaksi eri variaatiota, nimittäin toista vaihetta voidaan käyttää joko pelkästään käynnistykseen, jolloin sitä kondensaattoria nimitetäänkin "käynnistyskondensaattoriksi", tai vaihtoehtoisesti toinen vaihe voi olla jatkuvasti käytössä, jolloin kondensaattori onkin nimeltään "käyntikondensaattori".

Vierailija

Piti eilen hieman kerrata yksivaiheisesti syötettyjen moottoreiden toimintaperiaatteita.

Eli kyseessä olleessa pesukoneessa on käyntikondensaattorin omaava moottori, eikä käynnisstyskondensaattorin, jollaiseksi sitä alunperin luulin. Lisäksi on olemassa näiden yhdistelmä.

Käyntikondensaattori pyritään mitoittamaan nimellisjättämällle, jolla saataisiin aikaan pääkäämin ja apukäämin välille optimi 90asteen vaihesiirto. Sekä suuremmalla, että pienemmällä konkalla saadaan aikaan momentin alenema.

Käynnistyskondensaattorit ovat sitten huomattavasti suurempia, kuin käyntikondensaattorit. Ne kytketään irti käynnistyksen tapahduttua.

Uusimmat

Suosituimmat