Älykkyysosamäärän kasvu iän myötä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miten äo kasvaa iän myötä eli jos minulla 15v täyttävällä on nyt äo 130 niin paljoko se suurinpiirtein on parhaimmillaan, ja kuinka paljon se vielä tuosta parhaimmillaan voi nousta(eli voiko minusta vielä tulla nero, tyylin Einstein )

Sivut

Kommentit (25)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

ÄO pysyy samana koko iän, ellei sitten putoa jonkin sairauden tai tietyille aineille altistumisen vuoksi.

ÄÖ:stä en osaa sanoa.

Mutta neroha voi olla, vaikeki ÄO kovin suuri olisikaan. Älykkyystestit, kun testaavat älykkyyttä kovin suppealta alalta.

Vierailija

Niin siis eikö ne testit nimenomaan suhteuteta ikään?

Eli jos sinulla(sulla) on 130 tänään, niin 130 on kymmenenkin vuoden päästä.

Vierailija
Doctor
Miten äo kasvaa iän myötä eli jos minulla 15v täyttävällä on nyt äö 130 niin paljoko se suurinpiirtein on parhaimmillaan, ja kuinka paljon se vielä tuosta parhaimmillaan voi nousta(eli voiko minusta vielä tulla nero, tyylin Einstein )

Riippuu siitä opiskeletko jotain vai juotko aivosi, kyllä se varmaan 150 voi nousta.
Älykkyystesti näyttää oikeahkon arvon ensimmäisellä testikerralla, jos toistat saman testin, tulos vääristyy aika paljon ylöspäin.
Lisäksi testeissä arvataan osa vastauksista, joku arvaa lottonumerotkin, yksi testi ei anna välttämättä luotettavaa tulosta.

Vierailija

Älykkyys ei kasva iän myötä, mutta viisaus eli elämänkokemus kylläkin.
Testit mittaavat muistamista ja "osaälykkyyttä", eli niitä voi treenaamalla parantaa.

Vierailija
Doctor
olen siis tehnyt vain epävirralisen testin, paljokohan oli einsteinin äo?

Jotain 180:nen ja äärettömän väliltä..

Vierailija

Aivojaan voi toki treenata läpi eliniän. Mutta vanhempi henkilö tehdessään älykkyystestiä on todennäköisesti nähnyt samantapaisia tehtäviä elämänsä aikana useaan kertaan ja osaa vastata niihin paremmin. Kokemuksella on siis merkitystä. Mitä nuori pitää uutena temppuna, ei vanhalle välttämättä olekaan niin uusi.

Vierailija
Doctor
Miten äo kasvaa iän myötä eli jos minulla 15v täyttävällä on nyt äo 130 niin paljoko se suurinpiirtein on parhaimmillaan, ja kuinka paljon se vielä tuosta parhaimmillaan voi nousta(eli voiko minusta vielä tulla nero, tyylin Einstein )

Se sun 130 on eriasia kuin 25 vuotiaan 130. Näin siis jos olet tehnyt mensan testin. Muistaakseni 25-30 vuotiaille (?) arvostelu on tiukin ja sitten sitä vanhemmant taikka nuoremmat saavat "tasoitusta".
Se sun 130 on suhteutettu oman ikäluokkasi arvoihin, joten älykkyytesti tulee kyllä kehittymään vielä, mutta se ei välttämättä vaikuta ÄO:si.

Toki jos toi tulos on ns. yleistestistä, jossa ei ikää oteta huomiioon, niin on todennäköistä että saat siinä testi parhaimman tuloksen sitte kun olet sen 25-30 vuotta.

En tota ikähaarukkaa muista tarkasti, saatto olla myös 25-35, tietääkö joku?

Vierailija
Doctor
olen siis tehnyt vain epävirralisen testin, paljokohan oli einsteinin äo?

Mulla on sellanen tanskalainen ÄO testi ohjelma, missä oli maininta albertin älykkyydestä. Muistaakseni joku 156, voin tarkistaa kun pääsen kotii.

Vierailija
Fëanor
Aivojaan voi toki treenata läpi eliniän. Mutta vanhempi henkilö tehdessään älykkyystestiä on todennäköisesti nähnyt samantapaisia tehtäviä elämänsä aikana useaan kertaan ja osaa vastata niihin paremmin. Kokemuksella on siis merkitystä. Mitä nuori pitää uutena temppuna, ei vanhalle välttämättä olekaan niin uusi.

Ai tyyliin:

Vierailija
Tarkkailija
Älykkyys ei kasva iän myötä, mutta viisaus eli elämänkokemus kylläkin.
Testit mittaavat muistamista ja "osaälykkyyttä", eli niitä voi treenaamalla parantaa.

Mihinköhän väitteesi perustuu?
Neuronien väliset yhteyden lisääntyvät aina kun oppii jotain uutta, joka lisää kykyä ymmärtää myös muita asioita kun tietoa on riittävästi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat