Korkea masto

Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Tänään on tullut aamuvälipaloina myös television alkutaipaleita. Siinä rakennetaan jonnekkin Jyväskylän lähelle yli 550 metristä lähetysmastoa, taisi olla 558m. Miksi niiden piti olla noin korkeita. Oletus on minulla, että lyhyillä aalloilla lähetettäessä pitää olla jonkinlainen "näköyhteys" antennien välillä. Eikö silloin olisi kannattanut tehdä näköyhteysantenni jonnekin Saanan laelle, josta sitä olisi siirretty lyhyemillä antenneilla myös lantalaisten nähtäväksi telkkari.

Oikeastaan, miksi noita korkeita mastoja nyt räjäytetään alas armeijan pioneerien toimesta? Meneekö data satelliittien kautta? Pidin kymmenkunta vuotta sitten leikekirjaa Kalevasta, niin siinäkin on kuva, kuinka pioneerit onnistuneesti tuollaisen korkean maston kaatavat räjäyttämällä Kiimingissä, n 25 km Oulusta pohjoiseen, jollei joku satu tietämään.

Lierikki Riikonen

Kommentit (5)

Vierailija
lierik
Tänään on tullut aamuvälipaloina myös television alkutaipaleita. Siinä rakennetaan jonnekkin Jyväskylän lähelle yli 550 metristä lähetysmastoa, taisi olla 558m. Miksi niiden piti olla noin korkeita. Oletus on minulla, että lyhyillä aalloilla lähetettäessä pitää olla jonkinlainen "näköyhteys" antennien välillä.

Joo, mitä lyhyempi aallonpituus, sitä tärkeämpi näköyhteys on.

Itse veikkaisin että antettnista tehtiin noin korkea kun ei viitsitty rakennella tukiasemia kovin paljoa, ja sitten oli pakko pistää varsinainen lähetysasema niin korkealle että kuuluu.

Vierailija
lierik
Oletus on minulla, että lyhyillä aalloilla lähetettäessä pitää olla jonkinlainen "näköyhteys" antennien välillä.

Näin ehkä lyhyemmillä aalloilla, mutta kysymys kuuluukin, että rakennettiinko nämä mastot vain ja ainoastaan VHF- ja UHF-taajuuksille? Onhan nimittäin mahdollista että samoja mastoja käytettiin esim. AM-radiolähettiminä, ja AM-radiothan käyttävät jopa 1,5 kilometrin (vai olivatko pitempiäkin? En muista) aallonpituuksia, jolloin neljännesaaltoantennin pitää olla lähes 400 metriä pitkä.

Vierailija

Kyllä ne naapuritkin isoja rakennelmia tekee kuten tämä kovasti kiistelty Pietarin historialliseen keskustaan nouseva 70 hehtaarin suuruinen Gazprom City (vähän kuin Gottham City). Tuo korkea pytinki nousee nimenomaan siihen paikkaan mistä Pietarin rakentaminen lähti liikkeelle ja siinä sijaitsi aikoinaan ruotsalainen linnoitus nimeltään Nevanlinna.

Uusimmat

Suosituimmat