Vatsatauti - Jaffa ja korput

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Auttavatko Jaffan juonti ja korppujen syönti vastatautiin? Jos niin miksi?

Kommentit (13)

Vierailija

eivät auta.
nestettä on tosin hyvä juoda sillä oksentelun/ripuloinnin myötä elimistö kuivaa muuten.
miksiköhän se on nimenomaan jaffa jota vatsataudissa juodaan. kaipa sitä on mukavampi oksentaa appelsiinin makuista oksennusta kuin pelkkää vettä.

Vierailija

Kai keltaisen Jaffan suosioon vatsalääkkeenä selittyy pitkän perinteen aiheuttamalla plasebo vaikutuksella. Asia oli nimittäin tunnettu jo 1960 luvulla. Varmaan alkuaan asiaan vaikutti sekin, että keltainen Jaffa oli melko neutraali limonaadi ja sitä sai joka kiskasta kun kaikki maan sadat limonaaditehtaat sitä tekivät.

Vierailija

Itse olen huomannut, että urheilujuomat ovat parhaita vatsataudissa. Esim Powerade, Hartsport ja Gatorade. Niissä on myös tärkeitä suoloja. Sokerittomissa versioissa ei ole edes vatsaa ärsyttävää sokeria.

Vierailija
Leuka
Itse olen huomannut, että urheilujuomat ovat parhaita vatsataudissa. Esim Powerade, Hartsport ja Gatorade. Niissä on myös tärkeitä suoloja. Sokerittomissa versioissa ei ole edes vatsaa ärsyttävää sokeria.

Vaikean ripulin hoitoon pätevä on myös usein pikkulapsille juotettava apteekista saatavaa Osmosal oraaliluosta, jota myös nenämahaletkun kautta juotetaan.

Vierailija
Fiisas
Mitään superimeliä juomia, kuten jaffa ei mahataudissa saisi juoda. Sokerit sitoo elimistössä nesteitä

Oon ymmärtänyt, että sokeri auttaa myös tietyissä määrin nestettä imeytymään kehoon, ja hoitajat/lääkärit tapaavat sanoa että pitäisi syödä/juoda niin suolaista kuin makeaakin. Kuumaa ei myöskään kannata juoda, mieluiten hailakkaa nestettä, se ärsyttää vähiten.

edit:sokeri ei ilmeisesti auta nesteen imeytymistä, mutta sitä suositellaan silti juotavaksi myös mahataudin yhteydessä, ilmeisesti energian saannin vuoksi.

Vierailija

Sitä en tiedä, että mitä kannattaa ottaa, mutta sen sanon, että silloin, kun huomaa oksennuksen olevan tuloillaan kannattaa ottaa paljon kylmää vettä, sillä on paljon mukavampi oksentaa, kun on mitä oksentaa ja se on viileää. Samoin olen huomannut, että oksentamisen päälle kun juo, niin se kestää huomattavasti kauemmin mahassa, kuin muuten.

Pikaista paranemista.

Vierailija

Auttoi se ennen kuin menit kysymään. Placebo-vaikutusta ei pidä väheksyä. Jossain tutkimuksessa placebo oli ollut oikeaa lääkettä tehokkaampi. Siis oikeilta fysiologisilta vaikutuksiltaan.

Vierailija

Mutta minkäs vuoksi noro-virus on yleinen talvella? Miksei kesällä? Mikä mekanismi siinä on.. ja miksi se ei menesty kesällä? Tai mistä sen tietää, mihin nuo uudet variantit pystyvät.

Uusimmat

Suosituimmat