Nukahtamisongelmia..

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Taas tuli valvottua liian kauan kun en saanut nukahdettua. Nukun hyvin
sitten kun saan "unen päästä kiinni", eli en varsinaisesti kärsi unettomuu-
desta, mutta unirytmi on väärä. Kestää ehkä 2-3 tuntia sängyssä ennen
kuin nukahdan ja arkisin se tarkoittaa aivan liian lyhyiksi jääviä yöunia.
Edellisyönä sain nukuttua alle neljä tuntia aikaisen herätyksen takia.

Onko kellään vinkkejä ongelmaan?

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Sama ongelma täällä. Nukuttua saa, kun vaan eka saa unenpäästä kiinni, ja aamulla silmät seisoo päässä, kunnes saa otettua parikuppia kahvia ja vitamiinit. Viikolla tämä on tosiaan ongelma kun pitää aamukuudelta lähteä töihin ja unesta on saanut kiinni siinä yhden/kolmen aikaan. Viikonloppuna yleensä nukun univelan ja silmäpussit pois.

Hassu ilmiö on myös kun joskus lukee kirjaa tai lehteä sängyssä, niin ei silmät pysy auki ja kirja valahtaa rinnalle. Mutta kun laittaa kirjan yöpöydälle ja sammuttaa lukuvalon, niin ei tulekaan unta vaikka väsyttää aivan helvetisti.

Nyt niitä vinkkejä, ne tulisi meinaan tarpeeseen.

Vierailija

Ruumiisi se vain viestittää, että lyhyemmätkin unet riittävät sinulle. Mene myöhemmin sänkyyn ja nouse samaan aikaan kuin tavallisesti.

Vierailija

Kannattaa tarkistaa seuraava lista. Myös stressi vaikeuttaa unen saantia.

Unihygienia

Noudata säännöllistä ja järkevää uni-valverytmiä
Vältä kofeiinia, nikotiinia ja alkoholia 3-6 tuntia ennen nukkumaanmenoa.
Harrasta liikuntaa niin, että se päättyy noin 3 tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Luo nukkumista edistävät ulkoiset olosuhteet (lämpötila 18-20 astetta, valaistus, meluttomuus, mukava vuode).
Vältä päiväunia.
Pura mieltä askarruttavia asioita hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa ja tee jotain rentouttavaa.

Syö kevyt hiilihydraattipitoinen iltapala (viljatuotteet, hedelmät, marjat).
Älä aikaista nukkumaanmenoa ja ole vuoteessa suurin piirtein vain se aika, jonka pystyt nukkumaan.
Vältä väkisin nukahtamista.

Rauhoita vuode ja makuuhuone vain nukkumiseen.
Nukkuma-asennolla on suuri merkitys unen laadun kannalta (kylkimaakuuasento on todettu hyväksi, selinmakuu kasvattaa kuorsaamisen riskiä).

Oikean korkuinen tyyny, napakka patja, muhkea peitto.
Hennot värit makuuhuoneessa kutsuvat unta.

http://terveysnetti.turkuamk.fi/Tyoikai ... ienia.html

Vierailija

pc = potential criminal:
Avataarissa on ilmeisesti oma kuva.
Näytät olevan ketjupolttaja
Olekkona koettanut lopettaa tuota tupakanpolttoa. Jospa se auttaisi

Vierailija

Kokeilepa nukkumispaikan vaihtamista, esim. eripuolelle huonetta, tai vaikka matalemmalle tai korkeammalle. Itselläni auttoi univaikeuksiin siirtyminen nukkumaan miltei lattiatasoon.

Vierailija
pc = potential criminal
Nyt niitä vinkkejä, ne tulisi meinaan tarpeeseen.

Ulkoilu auttaa. Min. 1 h. Ajankohta alkuilta.

Se mikä ei auta on esim. tietokoneen suurkäyttö, ankarien elokuvien katsominen, kofeiinin ryystö ja tupakin poltto.

Vierailija
väläys
Taas tuli valvottua liian kauan kun en saanut nukahdettua. Nukun hyvin
sitten kun saan "unen päästä kiinni", eli en varsinaisesti kärsi unettomuu-
desta, mutta unirytmi on väärä. Kestää ehkä 2-3 tuntia sängyssä ennen
kuin nukahdan ja arkisin se tarkoittaa aivan liian lyhyiksi jääviä yöunia.
Edellisyönä sain nukuttua alle neljä tuntia aikaisen herätyksen takia.

Onko kellään vinkkejä ongelmaan?

Rentouta kaikki lihakset yksitellen, aloita varpaista, rentouta lopuksi naama ja kieli, toista mielessäsi jotain yksinkertaista tavua, vaikka om., tyhjentääksesi jukterin höpötykset ym. tarpeettomat ajatukset mielestäsi.
Lisää aiheesta löytyy jostain joogakirjasta tai google/jooga.

Vierailija

Itse pusken kolmivuorotyötä. Ikääkin on jo kertynyt.

Pahinta on se kun on iltavuorossa (13-21) ja pitää tulla aamuvuoroon (07-15)

Siinä tahtoo vain jäädä työasiat pyörimään mielessä ja nukkuminen menee tavallaan väkisinmakaamiseksi.

Omalla kohdallani olen havainnut että paras unilääke on parin tunnin lenkillä käynti raittiissa ilmassa ja sitten saunaan. Ellei saunaa ole niin suihkuun ja puhtaaseen petiin.

Ellei uni tule niin juon kupin tai pari kamomillateetä.

http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0802/4.htm

Maku on karmea mutta toimii ainakin minulla. Tunnustan että saattaa olla uskonasia mutta minua se rauhoittaa joko omalla vaikutuksellaan tai siten että sitä ei juo kovin nopeasti makunsa vuoksi ja toivoo pääsevänsä nukkumaan.

Viimeinen puolustus -ns.Salpa-linja- on sitten unilääkkeet.

Olen joskus joutunut turvautumaan niihinkin mutta kyllä se uni on haettava pidemmän päälle jostakin muualta ellei halua jäädä koukkuun.

Vierailija

Kannattaa tilata maasäteily ja vesisuoniasiantuntija, jolta voi ostaa maasäteilyn poistavan radiosähkömagneettisen laitteen. Hän osaa opastaa myös sängyn sijoituksessa

Vierailija

Huomatkaa että kannattaa jättää täysin huomiotta jos Mustanaamion näköinen kaveri tarjoaa teille neuvojaan, varsinkin jos sillä on laskettelulasit päässään ja patterin termostaatti suussaan.

Vierailija

Sama ongelma myös täällä. Jos yrittää saada unenpäästä kiinni hiljaisessa huoneessa, ajatukset vain pyörivät päässä ja pitävät valveilla.

Itse olen ratkaissut ongelman ostamalla makuuhuoneeseen telkkarin, jossa on hyvä torkkutoiminto. Kun pitäisi saada unenpäästä kiinni, laitan telkkarin päälle hiljaisella äänellä, torkkutoiminnon päälle ja käyn nukkumaan.

Kun unta yrittäessä keskittyy tasaiseen puheeseen tai musiikkiin, ei tule ajatelleeksi mitään. Silloin aivojen nollaus on helpompaa ja unikin tulee melkein heti. Samahan se on kirjan kanssa: kun lukemiseen keskittyy, ei ajattele esim. työasioita, mutta kun kirjan laskee käsistä, palaavat ajatukset heti.

Telkkarin asemesta voi tietenkin käyttää myös radiota, jos sen saa sammuttamaan itse itsensä. Omaan korvaani radion äänimaailma on kuitenkin jotenkin 'tyhjempi' jättäen näin enemmän tilaa ajatuksille.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14026
Liittynyt23.6.2005

Seksi, raikas ilma (kunnon tuuletus tai ikkuna auki yön ajaksi) ja kalaöljy ovat parantaneet unipuolta itselläni. Kamomilla mahdollisesti, olen käyttänyt aika vähän. Tyyny polvien välissä kylkiasennossa on ollut hyväksi selälle. Olen myös käyttänyt niskaa tukevaa erikoistyynyä jo kauan.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
SAMAEL
Huomatkaa että kannattaa jättää täysin huomiotta jos Mustanaamion näköinen kaveri tarjoaa teille neuvojaan, varsinkin jos sillä on laskettelulasit päässään ja patterin termostaatti suussaan.

samaelilta jos saatte jotain positiivista infoa, olette päässy sinne taivaaseen..

Vierailija
markent
pc = potential criminal:
Avataarissa on ilmeisesti oma kuva.
Näytät olevan ketjupolttaja
Olekkona koettanut lopettaa tuota tupakanpolttoa. Jospa se auttaisi



En mää kun enhän mää oo edes hyissälän-sisaryhdistyksen jäsen

Enkä muuten ole ketjupolttaja, siis sananvarsinaisessa merkityksessä(ei edes ole sormet keltaiset). Uniongelmia oli jo ennen tupakointia, elikkä en usko sen johtuvan siitä. Olen kärsinyt lakananpyörittelystä jo ihan pannusta asti, tarkkaa ajankohtaa en muista milloin se alkoi, mutta ennen yläasteikää kumminkin. Oli kumminkin aika jolloin nukuin kuin tukki ja reippaasti yli kymmenen tuntia yössä, sinä samaisena aikana kasvoin 10-15cm noin puolessa vuodessa, silloin ei ollut uniongelmia

acedia
pc = potential criminal
Nyt niitä vinkkejä, ne tulisi meinaan tarpeeseen.



Ulkoilu auttaa. Min. 1 h. Ajankohta alkuilta.

Se mikä ei auta on esim. tietokoneen suurkäyttö, ankarien elokuvien katsominen, kofeiinin ryystö ja tupakin poltto.




Ulkoilun puutteesta tuskin johtuu mun kohdalla, liikun meinaan suhteellisen paljon kävellen. Tietokoneen suurkäyttö, tapahtuu yleensä vapaapäivinä ja silloinkin vain jos ei ole muuta tekemistä. Enkä mä mikään datanörtti ole
Kofeiinin ryystäminenkin loppuu kello 18. muuten ei oikeasti tule uni koskaan silmään, vaikka silmäluomet tuntuu lyijynraskailta.

markent
pc = potential criminal on nukahtanut ssshhhiis...



Enhän ollut, en vaan jaksanut seurata silmä kovana tätä huimaa keskustelua, eilen. Sitä paitsi sieltä tuli vaalitenttejä ym. skeidaa, jota katsoin silmäkovana, ainakin melkein. Schindlerin listan katsoin kun ei telkkarista tullut enää mitään katsomiseksi kelpaavaa(jonka DVD-extrat ovat mielestäni ainoat jotka on oikeasti mielenkiintoiset verrattuna muiden leffojen DVD-extroihin. Joiden aikana tosin nukahdin). Uni tuli siinä puolneljän aikaan, tosin tällä kertaa se ei haitannut kun on tällä viikolla nääs lomaviikko.

QueenOfMean
Telkkarin asemesta voi tietenkin käyttää myös radiota, jos sen saa sammuttamaan itse itsensä. Omaan korvaani radion äänimaailma on kuitenkin jotenkin 'tyhjempi' jättäen näin enemmän tilaa ajatuksille.



Radioikin on kokeiltuna, välillä hyvin tuloksi välillä huonoin. Mutta se tosiaan on ihan hyvä keino, Pekka Saurin Yösydän-ohjelma oli aikoinaan aika toimiva konsepti, takuuvarmasti nukahti siihen alkukirjeen lukemiseen, Ei pääsyt ajatukset karkaamaan kun yritti saada selvää Saurin tasaisenmatalasta lukuäänestä.

ai niin…

Neiti
Nukkuma-asennolla on suuri merkitys unen laadun kannalta (kylkimaakuuasento on todettu hyväksi, selinmakuu kasvattaa kuorsaamisen riskiä).

Nukun muuten aina kyljeltään, paitsi kännissä jolloin tosin kuorsaankin, tai näin ainakin on kerrottu.

Oma huomio, ja duunikaverin:
Pari(2) kalja iltauutisten aikaan kun naukkaa bärstäänsä niin tuntuu jotenkin auttavan. Mutta ei sitäkään viitsi tosin jatkuvasti harrastaa, lähinnä vain silloin kun sattuu olemaan lavoja Tallinnasta tuotuna.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat