Vasenkätisyys ja nerous?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko totta, että suurin osa neroista on vasenkätisiä? eNtä tuleeko tämä luonnostaan vai sen takia että vasenkätiset käyttävät paljon oikeaa aivopuoliskoa.. Sillä itse olen pienenä ottanut kaikki esineet vasemalla, mutta minut on "opetettu" oikeakätiseksi, koska vasenkätisenä elämä on vaikeampaa... Eli voiko minussa olla ripaus vvasenkätistä neroa??

Sivut

Kommentit (67)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Sanotaan myös että kaikki parturit ovat ****, mutta kaikki **** eivät ole partureita.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Doctor
Onko totta, että suurin osa neroista on vasenkätisiä? eNtä tuleeko tämä luonnostaan vai sen takia että vasenkätiset käyttävät paljon oikeaa aivopuoliskoa.. Sillä itse olen pienenä ottanut kaikki esineet vasemalla, mutta minut on "opetettu" oikeakätiseksi, koska vasenkätisenä elämä on vaikeampaa... Eli voiko minussa olla ripaus vvasenkätistä neroa??

"Vallitsevasta oikeakätisyydestä poikkeavalle vasenkätisyydelle on keksitty lukemattomia syitä. Suomalaisessa kansanperinteessä esiintyy mm. seuraavia selityksiä: "Lapsesta tulee vasenkätinen, jos paritellessa mies nousee vasemmalta puolelta naisen päälle" tai "Kun äiti rupeaa imettämään lasta, niin ei pidä ensin antaa vasenta rintaa. Siitä lapsi tulee vasenkätiseksi." http://www.saunalahti.fi/arnoldus/oik_vas.html

"Oikeakätisyyden yleisyys tulee esille yllättävissäkin asioissa eri kulttuureissa. Muslimeille vasen käsi on saastainen, koska sitä käytetään asioitaessa vessassa. Ruoka ja juoma on tarjoiltava oikealla kädellä, saastaista vasenta kättä ei saa käyttää tähän tarkoitukseen."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Oikeak%C3%A4tisyys

Kunhan laitoin. Ei kantaa asiaan. En todellakaan halua loukata ketään.

Toope
Seuraa 
Viestejä23147
Liittynyt23.7.2006
Doctor

Olen nero, mutten vasenkätinen.

Mikä minussa on vialla?

Käsittääkseni taiteilijoissa on suhteellisesti enemmän vasenkätisiä kuin oikeakätisiä, noh, näin ainakin väitetään (?!). Asia saattaa hyvinkin riippua aivopuoliskojen työnjaosta. Tosin luulisi, näin maallikon silmin, että ihminen, jokä pystyy käyttämään molempien aivopuoliskojen etuja hyväkseen, on nero, ei suinkaan se, joka keskittyy toisen puoliskon ominaisuuksiin.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija

Mie pyörittelin asiat pienenä molemmilla käsillä samalla tavalla, joskus tuossa kymmenen ikävuoden jälkeen päädyin oikee kätiseks, mut en ookkaa nero. Yhä teen joitain asioita vasurilla kun muut oikeakätiset oikealla. Lätkämailallakaan ei ollu penskana väliä oliko lefti vai raitti.

Eka luokalla koulusta kysyvät mutsilta oonko vasuri, mutsi ei tienny koko asiasta mittää, oli luullu minnuu oikee kätiseks, mut ei sekkää oo nero.

Vierailija

Joskus kauan sitten luin tieteenamatöörikuvalehdestä, että vasureilla olis pieni muotonen aivovamma, mut voiphan sitä lehteen kirjotella mitä haluaa, olhan se kyllä oikeen tutkimustulos, mut tutkimusten tuloksethan riippuu melekein aina siitä kuka tutkii.

Vierailija

Sellainen lääketieteessä tilastoitu, jotta vasenkätiset kuolevat keskimäärin n. 10-15 vuotta oikeakätisiä aikaisemmin

Vierailija

Entä jos on sekakätinen? Mitä se merkitsee?
Kirjoittamisen suhteen olen puhtaasti oikeakätinen, kirjoittaminen vasemmalla ei onnistu alkuunkaan. Mutta muuten on kädet tasavertaiset. Palloa heitän molemmilla. Pesiksessä lyön kummalta puolelta tahansa. Lätkässä on sama kummalla puolella pelaa.
Vasen on kuitenkin ehkä piirun verran vahvempi ja vakaampi. Soutuvene lähtee pyörimään ympyrää jos ei soutuun kiinnitä huomiota.
Lisäksi ammun ja heitän tikkaa aina vasemmalla. Pyörääkään ei oikealla voi ohjata, muuten olen ojassa.
Voiko tämä olla vain tottumuksesta kiinni? Vai olenko oikeasti vasenkätinen ja "pakottanut" itseni oikeakätiseksi?

Vierailija

Onko vasenkätisillä oikeakätistä enemmän luustovääntymiä?
Katsoo heidän kirjoitteluaan, se on kuin koko ajan laittaisi takkia yllensä.

Vierailija
markent
Onko vasenkätisillä oikeakätistä enemmän luustovääntymiä?
Katsoo heidän kirjoitteluaan, se on kuin koko ajan laittaisi takkia yllensä.

Humpuukia.

Itse oon vasenkätinen ja ku itse katson kirjottamisiani, niin on ku koko ajan strippaisin.

Tulee niin paljo paljasteltuu tääll.

Vierailija

Olen jostain kuullut että vasenkätisillä on suurempi todennäköisyys ajaa nokkakolari elämänsä aikana.
Asiaa perusteltii siten että hätätilanteessa väistät vahvemman kätesi suuntaan. Oman kaistan oikealla puolella yleensä on jokseenkin tasaista maata, mutta vasemmalla vastaantulijoita.
Aiheesen liittyen olen yhtä kätevä molemmilla käsilläni. Osaan esimerkiksi kirjoittaa kummallakin kädelläni yhtä selkeää tekstiä. Kirjoitan tosin melkein aina oikealla kädellä.

edit:
Entäs Englanti, Japani ja Australia, kun niissä ajetaan "väärällä" puolella tietä? Asiasta pitää ottaa selvää...

Vierailija

Pubi kirjoitti:
"Itse oon vasenkätinen ja ku itse katson kirjottamisiani, niin on ku koko ajan strippaisin."

Miten se Intissä käden vetäminen lippaaseen onnistuu vasenkätisellä?
Saako tevehtiessä vasemmalla kädellä vetää "lippaaseen" tai miten sitä armeijan upseerien tervehtimistä sanotaan.

Vierailija
markent
Pubi kirjoitti:
"Itse oon vasenkätinen ja ku itse katson kirjottamisiani, niin on ku koko ajan strippaisin."

Miten se Intissä käden vetäminen lippaaseen onnistuu vasenkätisellä?
Saako tevehtiessä vasemmalla kädellä vetää "lippaaseen" tai miten sitä armeijan upseerien tervehtimistä sanotaan.

Vasemmall kädell ei saa ees koskee lippaaseen, joss on kovii, ellei oo vartios.

Oikeell kädell lippaan vetäminen onnistu muuten hyvin, mutt paljon tuli alkuun hutei, ku koordinaatio ei pelannu.

Kyll ne sitt Rukin jälkeen tervehti ihan kivasti. Mimmi suukotti ja äiskä syötti pullaa ja sano, "ett kiva, ku oot taas kotona".

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Olenkohan minä nero?
Kun en osaa runkata kuin vasemmalla kädellä, vaikka olen muuten oikeakätinen?

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
salai
Olenkohan minä nero?
Kun en osaa runkata kuin vasemmalla kädellä, vaikka olen muuten oikeakätinen?

Ehkä lahjakkuutesi on rajoittunut hyvin kapealle alueelle?

Vierailija
Paul M
Sanotaan myös että kaikki parturit ovat ****, mutta kaikki **** eivät ole partureita.

Ja tästäkin on totta juuri se sama osa kuin väitteestä "kaikki nerot ovat vasenkätisiä, mutta kaikki vasenkätiset eivät ole neroja".

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat