Millainen ääni miinan räjähdyksessä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tarvitsen jälleen apua kirjoittamiseen. Jos jalkäväkimiina räjähtää, millaisen äänen se päästää? Siis jos kello sanoo tik-tak ja juna tsuku-tsuku, mitä sanoo miina?

Kommentit (14)

Vierailija

Pamauksen. Sanoo pam. Uhri alkaa huutaa hillittömästi jalkaterän luiden iskeytyessä sirpaleina hänen nivusiinsa sekä käsiin, ja maa-aineksen tunkeutuessa syvälle jalantyngän kudoksiin.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Kyllähän niitä pienen jalkaväkimiinan kokoisia paukkuja räjäyteltiin paljon intissä. Riittävältä turvaetäisyydeltä pienet paukut kuulostavat aika teräviltä. Isommat paukut (ja pitemmältä turvaetäisyydeltä) kuulostavat bassovoittoisemmilta. Jos on useampia kymmeniä kiloja, niin menee jo jymähdyksen yli melkein humahdukseen. (ei siis mitkään jalkaväkimiinat)

Sävy oli ehkä vähemmän terävä kuin ilotulitteina myytävissä "tykinlaukauksissa". Kuulosuojaimetkin vähän sotkee muistikuvia...

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija
tiäremiäs
Sellanen terävä ja kipeetä tekevä ääni jos on tarpeeksi lähellä. Ei kuitenkaan niin lähellä että itse miinan sirpaleet tai paineaalto vahinkoittaa.
Millainen ääni on etäisyydellä, jossa sirpaleet tai paineaalto vahingoittavat?

Vierailija

Astu miinaan niin tiedät. Matkusta vaikka Vietnamiin, siellä(kin) on maaperä vieläkin väärällään pommeja ja miinoja USA:n ("sota kommunismia vastaan") jäljiltä.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Lepakko
tiäremiäs
Sellanen terävä ja kipeetä tekevä ääni jos on tarpeeksi lähellä. Ei kuitenkaan niin lähellä että itse miinan sirpaleet tai paineaalto vahinkoittaa.

En osaa sanoa minkälainen sitten on, mutta tuskin se on yhtään kivempi.

L
Seuraa 
Viestejä7878
Liittynyt17.3.2005

Lepakko:

Kirjoitit:

Jalkaväkimiina ei tuota sirpaleita eikä sellaisen paineaalto vahingoita ketään. Painevaikutus suoraan jalan alla on tietenkin eri juttu, eli se koko värkin toimintaperiaate. Jalkaväkimiinassa on muistaakseni tuollainen 200 g TNT:tä, jonka paineaalto ei heittele yhtään ketään yhtään mihinkään. Paitsi tietenkin Hollywood -leffoissa, joissa käsikranaattikin heittelee ihmisiä ja autoja holtittomasti ympäriinsä.

Itse olen ollut muutaman metrin päässä 200 g TNT biitistä, eikä se mitään tosiaankaan heittele. Pamaus kyllä miehekäs ja korvat voi viheltää jonkun päivän.

Vierailija

Siinä sakaramiinassa on 60grammaa tenttua ja jokunen gramma hexogenenia laukaisimessa. Ja todellakaan sellainen puolenkilon tenttupussi ei kauhiasti tömähdä, ihan parin metrin päässä on tullut oltua.

http://tietokannat.mil.fi/pioneeri/putkiraivain66ja95.html
Tuo on sitten jo kuumoittavampi vehje. Tuttu TST-Pioneereille

http://www.youtube.com/watch?v=0SMFtP5OeWk
Tuossa vielä pätkä videota ko. vekottimesta... Pistää hymyilyttämään

Ps. ykkösellä menossa dokumentti japanilaisten ilmapalloista toisessa maailmansodassa.

Vierailija
L
Lepakko:

Kirjoitit:

Jalkaväkimiina ei tuota sirpaleita eikä sellaisen paineaalto vahingoita ketään. Painevaikutus suoraan jalan alla on tietenkin eri juttu, eli se koko värkin toimintaperiaate. Jalkaväkimiinassa on muistaakseni tuollainen 200 g TNT:tä, jonka paineaalto ei heittele yhtään ketään yhtään mihinkään. Paitsi tietenkin Hollywood -leffoissa, joissa käsikranaattikin heittelee ihmisiä ja autoja holtittomasti ympäriinsä.

Itse olen ollut muutaman metrin päässä 200 g TNT biitistä, eikä se mitään tosiaankaan heittele. Pamaus kyllä miehekäs ja korvat voi viheltää jonkun päivän.

En olisi varma ettei siitä nyt vähän sirpaleitakin lähde... Mallejakin on aika runsaasti. Katsopas niitä dokumentteja joissa on miinaan astuneita, tapaa niillä toisessakin jalassa arpia olla.

Vierailija
Skitsorusina
En olisi varma ettei siitä nyt vähän sirpaleitakin lähde... Mallejakin on aika runsaasti. Katsopas niitä dokumentteja joissa on miinaan astuneita, tapaa niillä toisessakin jalassa arpia olla.

Ei ole tavatonta, että uhri menettää kätensäkin. Muuan mies astui ryssäläiseen miinaan jossakin Afrikassa, jossa apinakulttuurien kasvatit kylvävät niitä surutta ympäriinsä; toinen jalka jouduttiin amputoimaan polvesta ja käsi kyynärpäästä. Mies opetteli uimaan ja juoksemaan uudelleen proteesien avulla.

Uusimmat

Suosituimmat