Äänestämisen vaikutus

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Eikö olekin tavallaan vammaista, että kun äänestät, siitä ei ole mitään hyötyä. Siis oikeasti. Ollaan rehellisiä. Se että äänestät sellaisessa joukossa kuin esimerkiksi 5 miljoonaa suomalaista, ei vaikuta lopputulokseen juuri ollenkaan. En nyt ole lietsomassa äänestämistä vastaan tai mitään, käykää ihmeessä äänestämässä, mutta olen miettinyt tätä jo pitkään.. aika filosofinen juttu. Onko äänestämisessä kyse vain periaatteesta? Onko tosiaan niin että jos minä en äänestä, eivät muutkaan jostain syystä äänestä ja silloin sillä on merkitystä äänestänkö minä vai en? Vaikuttaako se muka muiden äänestämiseen äänestänkö minä? Minun äänenihän ei vaikuta yhtään mihinkään, tilannetta jossa minun ääneni ratkaisisi lopputuloksen ei voi tulla, aivan liian epätodennäköistä, sitä ei tarvitse edes ottaa huomioon.

Mutta miksi sitten on niin tärkeää jokaisen äänestää? En pysty ymmärtämään. Tiedän että jos jokainen ajattelisi ettei hänen äänensä vaikuttaisi, ääniä ei tulisi ollenkaan ja se olisi silloin huono juttu. Mutta jos vain minä totean että ääneni ei hyödytä mitään enkä äänestä, eihän siinä mitään. Jos muut eivät äänestä, eivät he äänestäisi muutenkaan, ei se minun päätöksestä riipu. Tämä juttu on niin yksinkertainen, mutta niin ärsyttävä. Turhauttaa äänestää kun tietää että kyse on vain ja ainoastaan periaatteesta.

くそっ!

Kommentit (7)

Vierailija

Jos et äänestä, niin se on sama kuin antaisit vajaa 25% äänestäsi keskustalle, reilu 20% äänistä kokoomukslle ja saman verran demareille, vajaa 10% äänestä vasemmistoliitolle ja saman verran vihreille jne. koska muut päättävät puolestasi. Jos siis olet 11 kertaa äänestämättä, niin olet tavallaan kerran äänestänyt vasemmistoliittoa. Mieti sitä!

Vierailija

Äänestäminen on vähän eri asia kuin esim. lotto.

Jos lottaat, niin lähes joka kierroksella joku voittaa suuren summan rahaa.

Äänestämisellä ei tule samanlaisia voittoja, mutta se on demokraattisin tapa toteuttaa yhteisten asioiden hoitoa.
Voi tuntuaa kliseeltä, mutta, jollei äänestä ei ole edes oikeutta arvostella poliitikkoja ja heidän tekemiään virheitä. ( Jotka nykyään rajoittuvat lähinnä pääministerin tyttöystäviin).

Ei ole niin kaukana ajalliesesti ja maantieteellisesti se aika, kun kaikilla ei ollut mahdollista äänestää ( tai sitten vain yhtä vaihtoehtoa).

Nykyisin surkutellan ja valitetaan asioista, mutta perspektiivi tällaisissa tapauksissa on aika lyhyt.
En tarkoita vanhaa CCCP:tä, vaan maailmassa on tälläkin hetkellä monia monia maita, joissa ei demokratia toimi ja siellä ei järjestetä edes "oikeita" vaaleja.
Äänioikeus ei ole pakote, voi olla äänestämättä.

Jos poliitikot ovat korruptoneita, se on taas meidän oma vikamme, saamme juuri niin hyvät johtajat kuin ansaitsemme.
Nuoremmat ihmiset ovat eläneet ikänsä, maailmassa, joka on tehty heille valmiiksi.
Jollei poliitinen toiminta riitä, niin mennään polttelemaan makasiineja!

On helppoa jatkaa katetulta pöydältä.
Onhan sekin kannanotto, eikä koske kaikkia.

.
Seuraa 
Viestejä846
Liittynyt10.9.2005
Kale
Jos et äänestä, niin se on sama kuin antaisit vajaa 25% äänestäsi keskustalle, reilu 20% äänistä kokoomukslle ja saman verran demareille, vajaa 10% äänestä vasemmistoliitolle ja saman verran vihreille jne. koska muut päättävät puolestasi. Jos siis olet 11 kertaa äänestämättä, niin olet tavallaan kerran äänestänyt vasemmistoliittoa. Mieti sitä!

Hyvä rautalankamalli.
Pahinta on kuitenkin se että äänestämättä 4 kertaa olet olet antanut 1 äänen keskustalle

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Ronron
En nyt tarkoittanut mitään vaaleja. Ihan yleisesti äänestämisestä vaan.

Viimeksi kun minä äänestin, minun ääneni ratkaisi. Kyse oli yhdistyksen kokouksesta, mutta kuitenkin. Voihan sinun äänesi ratkaista sen, kuka omasta vaalipiiristäsi pääsee jatkoon, tai ainakin se voi rohkaista äänestämääsi ehdokasta osallistumaan seuraaviinkin vaaleihin, joissa hän ehkä menee läpi.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Monelle aloittelevalle poliitikolle pääsy eduskuntaehdokkaaksi on jo voitto, ja jos ääniä tulee kohtuulinen määrä,, merkitsee se vaikutusvallan lisääntymistä omissa yhteisöissä. Seuraavalla kerralla voi sitten olla jo näkyvyyttä enemmän ja äänisaalis riittävä.

Ei mene hukkaan äänet.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vierailija

Asiaa myös kannattaa ajatella jatkumona. Vaikkakin äänestys on aina puhtaalta pöydältä niin muutokset ovat pienia, vain joitain prosentteja. Jos saat jonkun puolueen ääniä nostettua yhdellä äänellä, niin se vaikuttaa tuleviinkin vaaleihin psykologisesti.

Uusimmat

Suosituimmat