Flunssan pikaparannus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä muita keinoja löytyy kun c-vitamiini?

Sivut

Kommentit (32)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Valkosipuli, hunaja. En sitten tiedä kuinka paljon auttavat. Mutta C-vitamiinin tehohan taisi olla ihan tutkittuakin - mutta sitä piti olla aika paljon.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Flunssa kestää ilman hoitoa keskimäärin seitsemän päivää, mutta hoidettuna vain noin viikon.

Oireita sen sijaan voi helpottaa monellakin tapaa. Runsas juominen on ainakin yksi tekijä, ja toinen on lämmin mehu ja chili, jos on nenä tukossa niin auttaa kummasti.

Itse huitelen Duactia ja Zyrteciä naamaan jos on valuva nuha joka kutittaa nenässä. Ibuprofeeni auttaa kanssa jos sitä on tarpeeksi (400 tai enemmän milligrammaa).

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Flunssaa ei tietääkseni voi juurikaan lyhentää, mutta sitä voi kyllä ehkäistä. Käsittääkseni D-vitamiinia pidetään yhtenä tehokkaimmista talvisten flunssien ehkäisijänä.

Vierailija
Fiisas
Lepo on flunssan aikana tärkeää. Usein flunssan aikana voi tulla lievä keuhkoputkentulehdus, mutta sitä voi huoletta yrittää hoitaa mm.höyryhengityksellä. Astmaatikoiden kohdalla antibiootit aloitetaan usein hieman herkemmin, mutta 2-4krt. annos tarv. inhaloitavaa lääkettä helpottaa monesti riittävästi oireita. Eli ei kannata rynnätä heti terv.asemalle jos lievää keuhkoputkentulehdusta esiintyy.

Gefilus tuotteet on hyviä. Karpalossa on todettu olevan kaikkien muiden hyvien vitaaminien ja ominaisuuksien lisäksi myös antibioottisia vaikutuksia.

Mikäli on lämpöä, niin ruumiinlämpöä on hyvä alentaa mm. huoneenlämpöä viilentämällä ja heittämällä ylimääräiset peitteet päältä pois. Sekä tulehduskipulääkkeitä voi käyttää tarvittaessa alentamaan lämpöä ja poistamaan lihas- ym. -särkyjä.

Paranemisiin!

Kuumetta alentavia lääkkeitä tulee nauttia vain kuumeen ollessa yli 39 ast. Kuume käynnistää immunologisen prosessin, joten se parantaa ja flunssa kestää vähemmän aikaa kuin lääkkeitten kanssa.

Juro Vonkaaja
Seuraa 
Viestejä274
Liittynyt8.9.2006
Herra Tohtori
Itse huitelen Duactia ja Zyrteciä naamaan jos on valuva nuha joka kutittaa nenässä.

Olen kans käytellyt noita Zyrteciä ja myös reseptillä saatavia antihistamiineja flunssalääkkeinä varsinkin kun on ollut muka pakollisia lento- ja esiintymismatkoja. Kyllähän ne nenän kuivaa ja pitää korvat auki lennoilla.

Mutta vuosien mittaan olen tullut aika vakuutuneeksi, että ainakin minulla ne saa aikaan lähes takuuvarman flunssan pitkittymisen ja hyvin usein antibiootteja vaativan keuhkoputken- ja /tai poskiontelotulehduksen. Nykyään en suostu niitä nuhalääkkeinä käyttämään vaikka tohtorisedät kuinka suosittelisivat.

Onko tohtorilla havaintoja tällaisista vaikutuksista?

Allergiseen nuhaan flunssattomina aikoina voin näitä pillereitä popsia ilman sivuvaikutuksia.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Enpä ole huomannut. Tosin harvemmin niin pahaksi limakalvojen ärtyminen yltyy että antihistamiinia kaipaisin; pahimpaan kutinaan auttaa mainiosti. Itselläni on flunssassa selkeät vaiheet, yleensä alkaa nielun takaosassa kutinana joka muuttuu hiljalleen yskäksi, sieltä se sitten nousee valuvaksi nuhaksi joka muuttuu sitten tukkoiseksi nuhaksi, joka sitten menee pois ajan kanssa.

Kuumetta ei normi flunssassa meikäläiselle nouse.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Juro Vonkaaja
Herra Tohtori
Itse huitelen Duactia ja Zyrteciä naamaan jos on valuva nuha joka kutittaa nenässä.

Olen kans käytellyt noita Zyrteciä ja myös reseptillä saatavia antihistamiineja flunssalääkkeinä varsinkin kun on ollut muka pakollisia lento- ja esiintymismatkoja. Kyllähän ne nenän kuivaa ja pitää korvat auki lennoilla.

Miksi ihmeessä? Tavalliset nuhasumutteet hoitavat saman. Esim. Vicks Sinex, jota spruuttaa rööreihin just nyt (flunssan toinen päivä menossa). Miksi syödä allergialääkkeitä, jos ei ole allergiaa?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Koska Zyrteciä sattuu olemaan kotoa mukaan annettuna pari liuskaa laatikossa, nenäsumute pitää lähtä hakemaan apteekista ja siitä pitää vielä maksaakin.

Juro Vonkaaja
Seuraa 
Viestejä274
Liittynyt8.9.2006
Aweb
Miksi ihmeessä? Tavalliset nuhasumutteet hoitavat saman. Esim. Vicks Sinex, jota spruuttaa rööreihin just nyt (flunssan toinen päivä menossa). Miksi syödä allergialääkkeitä, jos ei ole allergiaa?

Allergia lääkkeitä syön siksi, kun minulla on allergia, joka vaatii hoitoa. Jos en hoida sitä, niin varsinkin öisin kurkkuun valuva lima ärsyttää keuhkoputkia. Ja niiden ärsytystä pitäis kuulemma estää, etten saisi astmaa tai ettei se pahenisi nyt kun se on puhjennut. Näin on tohtorit minua valistaneet. Ja monenmoista itsehoitoakin kokeilleena ole todennut, että heidän ohjeitaan kannaattaa kuunella ja tropeistakin tuntuu olevan apua.

Ja mitä tuohon nuhan kuivattamiseen noilla antihistamiineilla tulee, niin aikoinaan työterveyshoitaja tarjosi niitä kun valitin korvien lukkiutumista lentomatkoilla. Niillä tosiaan saa kyllä nuhan kuivumaan ja kaikki röörit auki niin että lentäminen ja esitelmän pito onnistuu niiskuttamatta. Mutta kuten sanottu, olen havainnut keinon pitkällä tähtäimellä itselleni sopimattomaksi. Parempi sairastaa nuha mahdollisimman nopeasti ilman pitkityksiä niin pääsee vähemmällä. Nykyään en flunssassa ja räkätaudissa käytä edes noita allergia suihkeita. Asmalääkityksen sen sijaan tuplaan heti kun flunssan oireeita ilmenee. Se ei estä flunssaa, mutta ehkäisee jälkitautina herkästi tulevia keuhkoputkentulehduksia.

Onhan noita Vickkejä ja muita vapaasti saatavia suihkeita tullut kokeiltua. Tehoavat aika huonosti. Eikä ne tehonneet vielä silloinkaan mainitsemassani tarkoituksessa, kun astmasta ei ollut tioetoakaan.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Yksi hyvä on kova hermopaine eli stressi. Minä ottaisin mieluummin kuitenkin muutaman normaalin flunssan petissä vastaan kuin jatkuvan hermopaineen.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

tieteellistä näyttöä löytyy siitä, että C-vitamiini ja sinkki lyhentävät flunssan kestoa: Itse nappailen C-vitamiinia 2-3 g ja sinkkiä 40 mg flunssan aikana, lisäksi otan Mucomystia (n-asetyylikysteiini) ja alfalipoiinihappoa (r-isomeeria)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat