Isänmaa - isänmaallisuus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Katsoin foorumimme hausta isänmaa/isänmaallisuus aiheita. Ei sanottavammin ollut, vaikka aiheita oli hyvin useissa keskusteluissa sivuttu.
Usein psyykaan omaa psykoani ja törmään pohdinnoissani noihin sanoihin.
Ainoastaan kansa- ja elämänkoulun käyneenä olen pohdinnoissani vailla kirjatiedon tuomaa oppineisuutta. Tuntemukseni ovat elämänkoulun ja satunnaisten kirjojen lukuhetkien muovaamia.
Elämäni aikana olen joutunut muuttamaan suhtautumista noihin käsitteisiin.

Koin sota-aikana isänmaallisen hurmoksen. Nuori mieli oli täynnä sankaruutta, ryssävihaa ja taistelua isänmaan puolesta. Se oli hurraa-isänmaallisuutta.
Rauhan tullessa koin, että minua oli petetty. Olin katkera, että meidät oli silloisen valtiovallan toimesta vedetty mukaan eurooppalaiseen suursotaan. Valtiovalta pelasi uhkapeliä itsenäisyydellämme tukemalla hitler-Saksan sodan päämääriä. Tavallinen kansa taistellen pelasti silloin meille itsenäisyyden. Monien muiden tavoin olen hiljaa ylpeä siitä.

Vierastan isänmaa/isänmaallisuus käsitteitä.
Suomi on minulle kotimaa, synnyinmaa.

Mitä on nykysuomalaiselle isänmaa/isänmaallisuus?

Sivut

Kommentit (78)

Vierailija

Äkkiseltään mieleen tulleita ylpeydenaiheita:

1.Ensinnäkin suomalainen kulttuuri merkitsee minulle kaikki kaikessa.
Muotoilu, arkkitehtuuri sekä erilaiset teknologiset sovellukset ovat maailmallakin huomattu.

2.Suomalainen sisukkuus (Joka valitettavasti on hiipumassa...)

3.Suomalainen ruoka! (Ja juoma) Perskeles, mikään ei ole mummun läskisoossin voittanutta. Ja meillähän valmistetaan sitä iki-ihanaista sahtia.

Vierailija

Se tuntuu vaihtelevan Suomessa, tuo siis, että mitä se kellekin merkittee. Suomessa on paljon nuoria aikusia ja keski-ikäsiä, jotka on kovin isänmaallisia. Syytä moiseen mielenhäiriöön on vaikee sanoa. Moni noista elää siinä menneiden ajassa, Suomen sankaruuden sodassa ja pitää Suomea ja jopa itteään tänäänki jollain tapaa verrattavissa siihen, mitä ne isoisoisät, suoraan sanottuna helvetin kovat jätkät oli.

Vapaus on tärkeä asia, muutoin varsinaisesti isänmaallisuus, ainakaa mulle, ei ole.

Vierailija

Olen aina pitänyt isänmaallisuutta jonkinlaisena sairautena. Sitä en tiedä, että onko syynä ahdasmielisyys vai laput silmillä.

Isänmaa on sanana minulle todella vieras. Voisin sanoa, että kohdallani se on sana, joka liittyy suomen historiaan, eikä sillä ole mitään käyttöä nykypäivänä.

Vierailija

Koti, uskonto ja isänmaa ovat silmissäni menettäneet niin paljon arvoaan että en voi itseäni kovin isänmaalliseksi kutsua.

Isänmaassani parasta on luonto, vuodenaikojen vaihtelut ja muut hallinnosta riippumattomat elämykset. En tekisi hallituksen vuoksi mitään, kaikista vähiten sotisin.

Isänmaallisuudeksi riittää nykyään se, että maksaa verot suomeen.

Vierailija

Suomen maisemat, kalevala ja äidinkieli nostattaa ylpeyttä Suomalaisuudesta.

Toisaalta Suomi valtiona on vieraannuttava kaikessa uskonnollisuudessa ja takapajuisessa ahdasmielisyydessään.

Vierailija

Minusta muut ovat ihmisiä siinä kuin suomalaiset, ja muissa kulttuureissa on hyvää ja huonoa siinä missä suomalaisessakin kulttuurissa. Jonkin verran olen leimautunut paikalliseen luontoon ja vanhaan aitoon suomalaiseen kulttuuriin (jota ei ihmeemmin enää löydä kuin historiankirjoista), mutta valtiolliset embleemit, hymnit, instituutiot, kansallismyytit ja sankarit eivät merkitse minulle tunnetasolla juuri mitään.

Jos minulla on jokin viiteryhmä, niin tunnen ehkä kuuluvani tieteellisen maailmankuvan omaaviin sekulaarihumanisteihin, vihollisia edustavat nationalistit, militaristit ja fundamentalistit, joiden päämäärä on ilmeisesti tuhota lopullisesti tämä hauras avaruusaluksemme keskinäisten riitojen ja vallantavoittelun kautta. Jos jollekin ryhmälle liputan, niin kaikille ajattelijoille ja tiedemiehille, joille totuus ja paremman elämän etsiminen on ollut korkein tavoite, en todellakaan millekään karttaan piirretyin rajoin eristäytyneelle kieli- ja kulttuurialueelle.

Vierailija

Isänmaa... Käsitän sanan niin, että siksi kutsutaan maata jossa isät ja heidän isänsä jne. ovat syntyneet, perustaneet perheensä ja maata asuttavat...

Entä jos jonkun isä onkin vaikka Kanadasta? (Katsoin ko. maan olevan jollakin tavoin neutraali )
Onko Suomessa syntynyt suomalaisen äidin ja kanadalaisen isän lapsi mielestään isänmaassa asuessaan Suomessa?

Entä äidinkieli?
Kuinka sen voi määritellä?

Vierailija
Armitage
Isänmaallisuudella saadaan Andurilin kaltaiset hömelöt juoksemaan riemuiten tankin alle.

Isänmaallisuus lienee käsitettävissä niin että isänmaa halutaan sellaisena pitääkin?

Vierailija

Oma isänmaallisuuteni kiteytyy mielestäni hyvin virren sanoihin "On isät täällä taistelleet ja uskoneet ja toivoneet. Me saimme saman asunnon, ja samat vaiheet meidän on. Ja meidän polkuamme saa taas lapsemmekin taivaltaa. He kyntää kerran peltomme ja uskoo kuin me uskomme."

Vierailija
Kuukkeli
Armitage
Isänmaallisuudella saadaan Andurilin kaltaiset hömelöt juoksemaan riemuiten tankin alle.

Isänmaallisuus lienee käsitettävissä niin että isänmaa halutaan sellaisena pitääkin?

Isänmaallisuus on valtiovallan keino saada kansalaiset tarttumaan aseisiin ja tappamaan toisen maan isänmaallisia kansalaisia. Harva kenraali on niin isänmaallinen, että on valmis uhraamaan henkensä. Kylläkin kovin innokkaita muita käskyttämään tankkien alle.

EDIT: Olla isänmaallinen tarkoittaa siis sitä, että rakastat valtiovaltaa enemmän kuin lähimmäisiäsi, toisen maan kansalaisia, ja olet valmis tappamaan muita valtiovallan niin käskiessä.

Pidätkö Venäjän isänmaallisista henkilöistä? Eivätkö he ole yhtä ylevää sakkia kuin Suomen isänmaalliset?

Vierailija

Vieläkö täällä Suomessa on puupäitä, jotka uskovat 50 vuotta vanhaa sodan jälkeistä propagandaa.

Olisikohan jo lastenkin ymmärtää, että nykyinen Isänmaa on koko Eurooppa. Isänmaa on vanha vertaus vihollista vastaan. Vihollista ei ole, joten vääristynyt skini-oikeisto-isänmaa- pullshit politiikka on menneiden vuosikymmenten lööperiä.

Vierailija
Armitage
Harva kenraali on niin isänmaallinen, että on valmis uhraamaan henkensä. Kylläkin kovin innokkaita muita käskyttämään tankkien alle.

Tuo on totta. Eivät he isänmaan puolesta taistelleet eivätkä taistele. Kunnian kyllä saavat "johtamisestaan" jossakin poterossa kaukana kentältä.

Armitage
EDIT: Olla isänmaallinen tarkoittaa siis sitä, että rakastat valtiovaltaa enemmän kuin lähimmäisiäsi, toisen maan kansalaisia, ja olet valmis tappamaan muita valtiovallan niin käskiessä.

Pidätkö Venäjän isänmaallisista henkilöistä? Eivätkö he ole yhtä ylevää sakkia kuin Suomen isänmaalliset?

Jos mihinkä tahansa maahan hyökätään, en usko että kukkia hyökkääjien jalkoihin heitellään.
Mitä tulee Venäjään, en ole pienimmissäkään määrin kiinnostunut sen maan touhuista.
Silloin kun esim. toimittajia ammutaan jotteivät nämä kertoisi tapahtumista, ei kyse ole enää mistään "isänmaallisuudesta" vaan tiettyjen tekojen peittelystä ja rangaistuksesta siitä että joku on niitä esiin tuonut niin, että muukin maailma tietää.

Vierailija

Kannattaa muistaa, että kenraalimme ovat kuitenkin valtiovallan asettamia isänmaallisuuden symboleja ja "puhtaimpia" ilmentymiä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat