Seuraa 
Viestejä29006

On mielenkiintoista seurata kaivinkoneiden työskentelyä. Niiden tapa kaivaa monttua ja siirrellä kiviä on joltisenkin inhimillisen näköistä. Aivan kuin niitä ohjaisi jokin ihmismäinen äly.

edit. tyhmä kirjoitsvirhe..

Sivut

Kommentit (36)

CE-hyväksytty
On mielenkiintoista seurata kaivunkoneiden työskentelyä. Niiden tapa kaivaa monttua ja siirrellä kiviä on joltisenkin inhimillisen näköistä. Aivan kuin niitä ohjaisi jokin ihmismäinen äly.

Kaipa sen kaivurin kuljettajalta jonkinlainen kortii ja lisenssi vaaditaan. Niiden suorittamiseen tarvittaneen alkeellista ihmisälyä.

Vanhat kaivinkonekuskit ovat erinomaisen taitavia koneineen. Joudun välistäkin työni puolesta kaivurilla työskentelyä seuraamaan ja aika akrobaatteja ne tuppaavat olemaan. Itse siis annan respektini kuskeille.

Kaivinkone on todella monikäyttöinen. Hieno laite kaiken kaikkiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
salai
Seuraa 
Viestejä8238

Esitän edellisen viestin luettuani kaivinkoneelle palautettavaksi vanhan kansan suussa muotoutuneen nimikkeen "Hullu-Jussi", toisella kotimaisella ehkä sitten Dårga Daniel. Hienoja vehkeitä ovat ja kuskit myös, tunnen parikin.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä18918

Tuossa naapurissa on purettu kokonaista toimistokorttelia uuden tilalta. Korttelin toiseen päähän on jo noussut ensimmäinen nosturikin vaikka toista päätä vielä puretaan. Olen moneen otteeseen käynyt seuraamssa purkutöitä. Hauskimman näköisiä ovat pitkien varsien päässä olevat "leuat" joilla tartutaan kiinni purettavan talon rakenteisiin ja revitään niitä rikki. Analogia ruokaa ahmivaan hirmuliskoon on hyvin voimakas, vahvat leuat tarttuvat ahnaasti kiinni betonipilariin ja repivät siitä isoja paloja. Purkulaitteen leukojen muotokin tuo mieleen tyrannosauruksen...

Lenkkireittini kulkee työmaan vierestä. Siinä on luvassa mielenkintoista näkemistä vielä vuosiksi...

When an educated, influential person tweets something he knows is a lie, he is announcing his contempt for the general public. He’s saying he considers you so stupid that you’ll believe the lie.
Andrew Stroehlein

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
IFEUN

Kaipa sen kaivurin kuljettajalta jonkinlainen kortii ja lisenssi vaaditaan. Niiden suorittamiseen tarvittaneen alkeellista ihmisälyä.



Ei tarvitse korttia eikä lisenssiä. Älyä kuitenkin ettei vahinkoa aiheuta.

CE-hyväksytty
Sitten kun kaivinkone saa hydraulivarsia saman verran kuin ihmisellä on synapseja se ylikäy. Joku hullu daewoo kiskoo itseään kallion reunaa ylös kuin toiseen käteensä haavoittunt rambo.

Osaavan kuskin käsissä kone menee uskomattomiin paikkoihin. Nerokas kone kaikenkaikkiaan.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Pseudohippi
Hauskimman näköisiä ovat pitkien varsien päässä olevat "leuat" joilla tartutaan kiinni purettavan talon rakenteisiin ja revitään niitä rikki. Analogia ruokaa ahmivaan hirmuliskoon on hyvin voimakas, vahvat leuat tarttuvat ahnaasti kiinni betonipilariin ja repivät siitä isoja paloja. Purkulaitteen leukojen muotokin tuo mieleen tyrannosauruksen...

Ymmärrän hyvin tuon hirmuliskoanalogian. Varmaankin "Kivisten & Sorasten" tekijät tulivat ajatelleeksi samaa kun laittoivat Retun töihin louhokselle operoimaan ronttosauruksella.

Onhan meillä vielä nykyisinkin tekniikassa paljon luonnosta otettuja rakenteita ja termejä, esim. "hauenleuat" (aika kuvaava sähköteknillinen nipistin), "banaaniliitin", "uros- ja naaraskoskettimet", "siipimutteri", "sormiparisto" ja paljon muitakin, keksikää lisää!

CE-hyväksytty
On mielenkiintoista seurata kaivinkoneiden työskentelyä. Niiden tapa kaivaa monttua ja siirrellä kiviä on joltisenkin inhimillisen näköistä. Aivan kuin niitä ohjaisi jokin ihmismäinen äly.

edit. tyhmä kirjoitsvirhe.

todista että kaivurin kuljettamiseen tarvitaan jokin äly?

vihertaapero
IFEUN

Kaipa sen kaivurin kuljettajalta jonkinlainen kortii ja lisenssi vaaditaan. Niiden suorittamiseen tarvittaneen alkeellista ihmisälyä.



Ei tarvitse korttia eikä lisenssiä. Älyä kuitenkin ettei vahinkoa aiheuta.

Etteikö tarvi mitään koetta tai lisenssiä suorittaa, että pääsee kymmenien tonnien masiinan puikkoihin? Tätä en kyllä heavyllä usko! Mopoonkin tarvitaan kortti.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
IFEUN

Etteikö tarvi mitään koetta tai lisenssiä suorittaa, että pääsee kymmenien tonnien masiinan puikkoihin? Tätä en kyllä heavyllä usko! Mopoonkin tarvitaan kortti.

Mopon ajoon mitään korttia tarvita, kun ei tarvita autoonkaan. Eri asia on sitten, jos liikkuu kulkuvälineellä liikenteen seassa - eikä mopoon kaikki silti tarvitse korttia.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
IFEUN
vihertaapero
IFEUN

Kaipa sen kaivurin kuljettajalta jonkinlainen kortii ja lisenssi vaaditaan. Niiden suorittamiseen tarvittaneen alkeellista ihmisälyä.



Ei tarvitse korttia eikä lisenssiä. Älyä kuitenkin ettei vahinkoa aiheuta.




Etteikö tarvi mitään koetta tai lisenssiä suorittaa, että pääsee kymmenien tonnien masiinan puikkoihin? Tätä en kyllä heavyllä usko! Mopoonkin tarvitaan kortti.

Miten voin todistaa jonkin asian jota ei ole? Todista sinä sen sijaan kaivinkonekortin olemassaolo. Toki raksoilla tarvitaan työtehtävästä riippuen tulityökortteja, työturvakortteja, henkilökortteja, panostajan lupakirjaa, ajokorttia (lähinnä tieliikennekäyttöön rekisteröidyn ajoneuvon kuljettamiseksi yleisellä tiellä), adr -lupaa ja vaikka mitä. Sen sijaan itseltäni ei löydy kaivinkoneen kuljettamiseksi mitään erillistä lupaa ja monien muiden työtehtävien ohella olen joutunut/saanut käyttää moista melko erikoisissakin hommissa melko vaativilla työmailla.

On muuten melko veikeä fiilis kikkailla henkilöauton kokoinen kivenmurikka kauhaan ja siirtää se kuormaan ilman että kenenkään (kaluston tahi työntekijöiden) turvallisuus kyseenalaistuisi. Ja kaikki tämä ilmastoidussa ja äänieristetyssä kopissa sormenpäillä ilotukkuja kevyesti liikutellen. Toisaalta, on se myös jotenkin lystikästä kikkailla vesisateessa ja paskaisena ja väsyneenä irtiluiskahtanutta telaa paikoilleen urakan painaessa päälle.

En kuitenkaan väitä olevani ammattilainen tuolla saralla, joskus vain noitakin hommia on tullut tehtyä. Ja ilman "kaivinkoneen ajokorttia".

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

IFEUN kirjoitti:

Etteikö tarvi mitään koetta tai lisenssiä suorittaa, että pääsee kymmenien tonnien masiinan puikkoihin? Tätä en kyllä heavyllä usko! Mopoonkin tarvitaan kortti.

Miksi tarvittaisiin??? Jos hallitsee homman niin mikäs siinä. Kyllä kaikenlaisia kuljettaja tutkintoja on, mutta jos mahdollisuus on ainahan voi opetella suoraa käytännössä.
Kaivurit yleensä siirretään työmaalle lavetilla. Itse kaivamiseen ei minkäänlaista korttia/lisenssiä vaadita (ainakaan yksityisellä alueella yms. en sitten tiedä yleisellä tiellä olevista työmaista), mutta toki kuskilla on hyvä olla C kortti plakkarissa, että saa itse hoidettua pelit ja vehkeet työmaalle.
Työ-koneilla taisi olla joku max. siirto matka jonka sai yleisellä tiellä ajaa?? olenko oikeassa.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081

Pienemmät koneet kulkevat ajokilla johon piisaa C-kortti. Lavetilla taasen kulkee isommat vehkeet ja tähän pitääkin sitten olla rekkakortti ja muistelisin hämärästi että lisäksi piti olla jotain lavettia varten mutten sano mitään kun en varmaksi muista.

Työkoneella ajaminen maantiellä on joskus rajoitettu työmaakohtaisesti jopa siten että se voi olla täysin kielletty. Laki yleisistä teistä sanoo seuraavaa:

luvatta kuljettaa tiellä työkonetta tai muuta sellaista laitetta, joka painonsa tai rakenteensa vuoksi on omiaan vaurioittamaan tietä,on tuomittava, jollei teosta muualla laissa ole säädetty ankarampaa rangaistusta, yleisistä teistä annetun lain säännösten rikkomisesta sakkoon.

Toisinsanoen riippuu täysin työkoneesta ja käytettävästä yleisestä tiestä sekä työmaan urakkasopimuksista yms. millä saa ja minkä verran ja missä kulkea. Jos saa ollenkaan. Toki joskus on pakko rikkoa tietä jolloin jäljet on luonnollisesti korjattava. Viime kesänä tuli pullautettua erään valtatien asfalttia ensin ylöspäin ja sitten heti perään romahti päälle lähes tuhat kuutiota kalliota. Tie oli tukossa melkein puoli tuntia, joskaan tähän en ollut enää syyllinen.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

timppa1984
IFEUN kirjoitti:

Etteikö tarvi mitään koetta tai lisenssiä suorittaa, että pääsee kymmenien tonnien masiinan puikkoihin? Tätä en kyllä heavyllä usko! Mopoonkin tarvitaan kortti.




Miksi tarvittaisiin??? Jos hallitsee homman niin mikäs siinä. Kyllä kaikenlaisia kuljettaja tutkintoja on, mutta jos mahdollisuus on ainahan voi opetella suoraa käytännössä.

Onko todella näin? Että jos todella hallitsee homman, niin oma juhlallinen vakuutus riittää, eikä tarvitse mitenkään virallisesti todistaa asiaa? Raskaitten työkoneiden käyttäminen on lainsäädännöllisesti melko vastuullista puuhaa. Jos olen näin erhettynyt, en enää koskaan mene lähellekään rakennustyömaata.

Tähän hieman liittyen: muistan hyvin eräänkin tapauksen monia kuunkiertoja sitten jostain Perä-Pohjolasta, missä joku kyläseppä/hullu oli rakentanut oman lentokoneen skaalaamalla lennokin piirustukset miehelle sopivaan kokoon. Istutti siihen auton moottorin ja pyrähti ilmaan, ja tekikin useita lentoja. Viranomaiset saivat vihiä asiasta, takavarikoivat koneen ja määräsivät äijän lentokieltoon. Laite on nykyisin museossa - olen nähnyt sen. Pelottavan näköinen viritys. Polkimista ei tietoakaan (tai oli siellä yksi - kaasupoljin). Muutkin hallintalaitteet olivat aivan vieraita lentokoneille. Oli miten oli, tämäkin seppä oli oppinut asiansa itse pähkäilemällä. Pitäisikö hänelle siis myöntää lentolupakirja?

Pienemmät koneet kulkevat ajokilla johon piisaa C-kortti. Lavetilla taasen kulkee isommat vehkeet ja tähän pitääkin sitten olla rekkakortti ja muistelisin hämärästi että lisäksi piti olla jotain lavettia varten mutten sano mitään kun en varmaksi muista.

Sehän riippuu ihan lavetin koosta minkälainen ajokortti siihen vaaditaan. Esim. tarpeeksi suurella liikenne traktorilla saa c kortilla lavettia vetää kunhan lavetissa on jarrut.
Monet kuljettavat kaivureita kuorma auton lavalla. Kaippa sekin ihan laillista on kunhan vain sitoo sen tarpeeksi hyvin.
Juu kyllähän se tie korjata pitää jos sen rikkoo. Metsäauto teillä liikkumista rajoitetaan kelirikon aikaan paino-rajoituksilla.

Onko todella näin? Että jos todella hallitsee homman, niin oma juhlallinen vakuutus riittää, eikä tarvitse mitenkään virallisesti todistaa asiaa? Raskaitten työkoneiden käyttäminen on lainsäädännöllisesti melko vastuullista puuhaa. Jos olen näin erhettynyt, en enää koskaan mene lähellekään rakennustyömaata.

Väitätkö, että tutkinnon omaava juuri valmistunut on aina parempi kuljettaja kuin käytännössä oppinut.
Eihän kukaan ole seppä syntyessään, mutta jos on koko nuoruuden ollut kaivinkoneiden / metsäköneiden yms. työkoneiden kanssa tekemisissä (enemmän tai vähemmän) ja todistanut taitonsa sitä kautta. En usko, että ketään uutta kuskia päästetään vaativaan kohteeseen ihmisten sekaan aluksi vaan opetetaan esimerkiksi ojalinjoja kaivamalla ja päästetään kehittymisen myötä vaativampiin kohteisiin.

Pitäisikö hänelle siis myöntää lentolupakirja?

Tämä oli kyllä aika huono esimerkki.

timppa1984

Tämä oli kyllä aika huono esimerkki.

Niin oli, kärjistin tahallani. Mutta jos rekkakuski-isä opettaa ammattinsa pojalleen pienestä pitäen, ja pojasta tulee näin isin mielestä oivallinen kuski, pitäisikö hänelle automaattisesti myöntää rekkalisenssi? Vain koska isi sanoo niin? Myönnetään, taas kärjistän. Moottorikauhan kuljettajahan ei voi yleensä tappaa kymmeniä ihmisiä kerralla, kuten bussinkuljettaja, vain muutamia uteliaita sentään sillointällöin.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
timppa1984
Pienemmät koneet kulkevat ajokilla johon piisaa C-kortti. Lavetilla taasen kulkee isommat vehkeet ja tähän pitääkin sitten olla rekkakortti ja muistelisin hämärästi että lisäksi piti olla jotain lavettia varten mutten sano mitään kun en varmaksi muista.

Sehän riippuu ihan lavetin koosta minkälainen ajokortti siihen vaaditaan. Esim. tarpeeksi suurella liikenne traktorilla saa c kortilla lavettia vetää kunhan lavetissa on jarrut.
Monet kuljettavat kaivureita kuorma auton lavalla. Kaippa sekin ihan laillista on kunhan vain sitoo sen tarpeeksi hyvin.
Juu kyllähän se tie korjata pitää jos sen rikkoo. Metsäauto teillä liikkumista rajoitetaan kelirikon aikaan paino-rajoituksilla.



Kuorma-auton perään laitettava lavetti on yleensä jo ilman kuormaa niin painava että vaatii E -kortin. Tarkoitin tuolla lisälupalapulla ettei sekään välttämättä riitä kun muistelisin että tarvittiin jotain ajokortin ulkopuolella olevaa lupaa nimenomaan raskaan lavetin kuljettamiseksi.

IFEUN
timppa1984

Tämä oli kyllä aika huono esimerkki.



Niin oli, kärjistin tahallani. Mutta jos rekkakuski-isä opettaa ammattinsa pojalleen pienestä pitäen, ja pojasta tulee näin isin mielestä oivallinen kuski, pitäisikö hänelle automaattisesti myöntää rekkalisenssi? Vain koska isi sanoo niin? Myönnetään, taas kärjistän. Moottorikauhan kuljettajahan ei voi yleensä tappaa kymmeniä ihmisiä kerralla, kuten bussinkuljettaja, vain muutamia uteliaita sentään sillointällöin.

Onhan noita vaarallisia koneita joille työmaallakin tarvitaan erityinen koulutus ja lupalaput. Taisi olla nosturinkuljettajilla oma tutkintonsa ainakin, mutta millään työmaalla ei ole vaadittu minulta mitään erityistä koulutusta kaivinkoneeseen ja mukana on ollut mm. Olkiluoto kolmonen jossa takuuvarmasti syynäsivät joka ainoan paperin joiden kaikkien olemassaoloa en edes tiennytkään ennen kuin piti hankkia ja näyttää pomoille.

Rekkalisenssi, eli rekkakortti, eli CE -kortti tai sitten lentolupakirja ovat hieman eri asioita kuin suljetulla alueella olevan koneen käsittely. Kaivinkonetta kun oppii käyttämään auttavasti päivässä (sen verran ettei tarvitse miettiä mihin suuntaan mikäkin kauhaa liikuttaa) ja työmailla työntekijät tietävät mistä suunnasta konetta lähestytään ettei jouduta vaara-alueelle.
Ja kyllähän se on niin ettei kokematonta ensikertalaista kuskia laiteta pahaan paikkaan tai sitten on jo järjen köyhyyttä työnjohdossa. Itse opettelin ihan ensimmäistä kertaa koneen salat niin syrjäisessä paikassa ettei takuuvarmasti ollut pomon lisäksi muita ihmisiä kilometrin säteellä ja kone oli tasaisella paikalla jottei kaatumisenkaan vaaraa ollut.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Yhdellä työmaalla ison telakoneen kuski tuli töihin mopolla, kun ei ollut vielä ajokortti-iässä. Ei taida olla edes kovin harvinaista. Mieleen jäi, että oli poikkeuksellisen taitava kuski.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat