Seuraa 
Viestejä6081

Lieneekö kukaan pohtinut että siinä missä liikennemerkit, liikennevalotolpat sekä valotolpat ovat suunniteltu taittumaan tai katkeamaan ajoneuvon törmäämisen varalta, aiheuttavatko murto/ilkivaltasuojatut nopeusvalvontatolpat riskin?

Toisinsanoen jos nukahtaa rattiin tai väistää hirveä tai ylipäätään jostain syystä törmää kameratolppaan, meneekö henki vai antaako tolppa periksi?

edit:

tässä vielä loppukevennys:

http://www.speedbandits.dk/

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Sivut

Kommentit (93)

Juro Vonkaaja
Seuraa 
Viestejä274
vihertaapero
Lieneekö kukaan pohtinut että...aiheuttavatko murto/ilkivaltasuojatut nopeusvalvontatolpat riskin?

Ihan varmasti ne aiheuttaa todellisen riskin. Kerran sadassa vuodessa kameratolppa tappaa jonkun viattoman rattiinnukahtajan.

Tolpat on poistettava välittömästi.

Ja tällä mielipiteellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että sain eilen kirjeen, jossa kysyttiin, että kuka ajeli autollani viimeviikolla Mikkelin ja Juvan välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Dredex
Kohta ei tolpat vaaranna liikennettä: Valvontakamerat laskevat pian autojen keskinopeuksia. Tällöin ajajan täytyy ajaa koko ajan oikeaa nopeutta, mutta silloin ei tarvitse tarkkailla erikseen että missä on tolppia.

http://tinyurl.com/29m8eq


Kyllä ne vaarantavat liikennettä. Valvontatolpat kun lisäävät jarrutuksia tolppien kohdalla ja kiihdytyksiä tolppien jälkeen. Eli liikenteestä tulee jatkuvaa jarrutusta ja kiihdytystä myös kaupunkien ulkopuolella.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337

Radikaali ajatus. Entäpä jos ajaisikin kunnolla, sääntöjen mukaan ja temppuilematta? Entäpä jos alettaisiin jälleen kiittämään vilkulla ja ilmoittamaan ohitusaikeesta valoilla? Entäpä, jos ei ängettäisi siihen turvaväliin, joka lain puolesta on pidettävä edellä ajavaan autoon? Ajatelkaa, jos ei ohitettaisi 100 metriä ennen omaa risteystä. Olen myös kuullut, että vilkunkäyttö on pakollista ennen risteystä, eikä vasta risteyksessä samalla kun kääntää rattia.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

David
Seuraa 
Viestejä8877
Marssilainen
Radikaali ajatus. Entäpä jos ajaisikin kunnolla, sääntöjen mukaan ja temppuilematta? Entäpä jos alettaisiin jälleen kiittämään vilkulla ja ilmoittamaan ohitusaikeesta valoilla? Entäpä, jos ei ängettäisi siihen turvaväliin, joka lain puolesta on pidettävä edellä ajavaan autoon? Ajatelkaa, jos ei ohitettaisi 100 metriä ennen omaa risteystä. Olen myös kuullut, että vilkunkäyttö on pakollista ennen risteystä, eikä vasta risteyksessä samalla kun kääntää rattia.

Entäpä jos oltaisiin robotteja. Minäkin olen valmis ajamaan kaikkien sääntöjen mukaan, kunhan säännöt on laadittu minun omia käsityksiäni vastaaviksi, mutta kun ei ole. Kaikenkarvaiset niuhottajat valitaan sääntöjä laatimaan, ja sitten niiden mukaan pitäisi elää.

Kannatan kaikenlaista joustavuutta liikenteessä, myös noiden sääntöjen osalta. Jos on suora asfaltti metsäisellä tieosuudella hiljaiseen aikaan ja ajaa siinä kohtuullista nopeutta, ei siitä mitään ylimääräistä riskiä aiheudu. Tilanne saattaa olla pitkällä matkalla päinvastoin, turtuminen ja väsymys / keskittymiskyvyn heikkeneminen hitaalla nopeudella ja pitkällä ajalla aiheuttaa niitä onnettomuuksia enemmän.

Ruuhkaliikenne on sitten asia erikseen, eipä silloin kannata ohitella. Joskus sitäkin tulee tehtyä, jotta näkee eteensä paremmin (esim. kuorma-auton ohitus).

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

Törmäystilanteessa kameratolppa on vaarallinen. Itse tolppa antaa periksi ja kaatuu auton päälle kuin valotolppa mutta laatikon ja lyhyemmän tolpan ansiosta kameralaatikko osuu auton kattoon aika tarkasti etupenkeillä istuvien kohdalle riippuen tietysti mihin kohtaan keulaa tolppa osuu törmäyksessä.

Kyllä ne on suunniteltu liikenneturvallisuutta ajatellen.

toisen polven pilkkuvirhe

David
Seuraa 
Viestejä8877
Marssilainen
Sitä saa, mitä tilaa. Olisitte kaikki ajaneet, miten laki määrää, niin ei olisi tolppiakaan.

Asia on kyllä niin, että nuo kameratolpat ovat vain lisänneet ajonopeuksia. Poliisista ei nykyään juuri liikenteessä pelkoa ole. Tuskin muistan koska olen viimeksi nähnyt.

Joka kerta kun näen poliisit tai kameratolpan, säikähdän niin, että autoni meinaa ajautua vastaantulijan kaistalle.
Mokomatkin liikenteenvaarantajat !

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Volitans
Jaa-a. Mitenköhän nuo tolpat toimivat? Kuvaavat ilmeisesti rekisterinumeron? Ei taida toimia kovin hämärässä enää.

ihan tarkkoja kuvia tulee yötä päivää joten älä huoli, mutta kampaa hiukset ennen ajoon lähtöä.

ellen väärin muista niin infrapunalamppua käytetään salamana.

toisen polven pilkkuvirhe

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337

Toissaviikonloppuna tutkasivat vähän Oulusta pohjoiseen. Onhan se niinkin, että ei tuollainen kamera osaa huomioida senhetkistä tilannetta. Kelin liukkautta, ruuhkaa, kuljettajan ajokuntoa yms. lukuisia asioita. Arvaan, että tolppiin totutaan ennenpitkää niin, ettei niistä joko välitetä, tai toisilla ajonopeus pienenee. Suomihan on ylireagoinnin luvattu maa, mutta onhan tämä ollut jo vuosia arvattavissa, että tähän mennään. Jos lähtee pohjoisesta etelään, niin mitä etelämmäs ajaa, sen typerämmiksi ihmiset muuttuvat liikenteessä. Olen nähnyt niin monta idioottimaista vaaratilannetta, etten nyt ihan lämpimiksenikään juttele. Siitä tuo pieni vittuilu. Ei sillä, että osataan sitä lapissakin tolloilla.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176

Ite aina hidastan kameratolppien kohdalla mulla on 2 mahdollisuutta käyttää, sitten joudun meneen uudestaan autokouluun. Eli 2 vuoden aikana saa tehdä kaksi virhettä eli 2kpl sakkoja.

En tiedä kauan tälläinen systeemi on ollut, kesällä heinäkuussa sain vasta kortin.

Muuta riskiä en tolpista tiedosta.

Volitans
Jaa-a. Mitenköhän nuo tolpat toimivat? Kuvaavat ilmeisesti rekisterinumeron? Ei taida toimia kovin hämärässä enää.

Et ole tainnut koskaan nähdä, kun joku kärähtää tolpan kohdalla? Tolppien kameroiden yhteydessä on lamppu, joka välähtää. Siitä tietää narahtaneensa filmille.

Mutta koko hommahan on helppo kiertää, kiitos eduskunnan tekemien myönnytysten asiaan, kuten ettei firman autoja sakoteta, koska ei voida tietää kuka sitä oikeasti ajoi. Ei käsittääkseni edes silloin, vaikka olisi kyseessä yksityisyrittäjä, jolla ei muita palkollisia ole. Saatan olla tässä asiassa väärässä, en ole lakiin niin pitkälle tutustunut.

David
Seuraa 
Viestejä8877

Kiusallisimpia nuo ovat vieraalla paikkakunnalla, kun ei välttämättä ole varma, mikä nopeusrajoitus ko. paikassa onkaan voimassa. Saattaa paniikissa vetää satasen alueella nopeuden kuuteenkymppiin.

Noissa tolpissa pitäisi ehdottomasti olla se nopeusrajoitus merkittynä, vaikkapa vähän pienemmällä kuin normaalissa liikennemerkissä. Jäisi turhat jarruttelut pois. Liikenteessä on meitä puutteellisia ihmisiä ja säännöt pitää laatia sen mukaan, ei teoreettisesti mallioppilaan mukaisesti, kuten nykyään.

David
Seuraa 
Viestejä8877
asdf
David
Asia on kyllä niin, että nuo kameratolpat ovat vain lisänneet ajonopeuksia.

Tälle väitteelle on varmaan ihan turhaa pyytää lähdettä?

Näin on käynyt omalla kohdallani, lisäksi kaikki reippaasti ajavat suunnilleen samaa vauhtia kanssani, joten johtopäätöksiä voi tehdä.

Reippaasti ajaminen ei tarkoita kaahaamista, se on asia erikseen, siihen en syyllisty. Toisaalta keskityn liikenteeseen tiiviisti, enkä ole kanssamatkustajien kanssa katsekontaktissa, kuten monet jotka ajavat nopeusrajoitusten mukaan.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Ceanna
Volitans
Jaa-a. Mitenköhän nuo tolpat toimivat? Kuvaavat ilmeisesti rekisterinumeron? Ei taida toimia kovin hämärässä enää.



Et ole tainnut koskaan nähdä, kun joku kärähtää tolpan kohdalla? Tolppien kameroiden yhteydessä on lamppu, joka välähtää. Siitä tietää narahtaneensa filmille.

En ole täällä Suomessa, kun nuo tolpat näkyvät pitkän matkan päähän ja ehtii hyvin sovittamaan ajonopeuden sopivaksi. Saksassa olen parit sakot saanut (tosin en maksanut) - siellä autobahnan kamerat ovat piilossa ja molemmin puolin välähtää vain punainen salamavalo.

Mutta tässä olikin juuri tuo pointtini. Jos kyseessä on rekisterikilven kuvaamiseen liittyvä tekniikka, niin kameran tulee olla superherkkä - tai sitten salamavaloja tulee räpsytellä jatkuvasti. Äkkiseltään väittäisin, että hämärällä/pimeässä voisi sitten ajella koviakin keskinopeuksia, kunhan vain jarruttaa ennen tolppia.

Itsekin olen nähnyt monen monta tolppien aiheuttamaa vaaratilannetta - varsinkin Tku-Salo -välillä aamuisin on aikamoista rallia, kun töihin on kova kiire. Huomattavia ylinopeuksia ja täpäriä ohituksia ja täysjarrutuksia ennen tolppia. Ei näistä varmaan mitään tilastoja ole tehtykään - tuskin on löytynyt rahoitusta sille, että tutkija kirjauisi tapahtumia joka tolpan kohdalla. Onnettomuuksilta on ilmeisesti silti vältytty, mikä on hyvä asia - ja käsittääkseni onnettomuudet ovat tolppien ansiosta vähentyneet.

David
Seuraa 
Viestejä8877
Volitans
- ja käsittääkseni onnettomuudet ovat tolppien ansiosta vähentyneet.

Kuolintilastot ovat synkenneet, mistä sitten johtuu. Todennäköisesti siitä että poliisi on vähentänyt valvontaa ja kaaharit pääsevät hengestään. Kameratolpat eivät vaikuta kaahareihin, eli juuri siihen pahimpaan asiaa mihin pitäisi puuttua - ei puututa. Sitä vastoin järkevää ajotapaa hankaloitetaan tarpeettomasti.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat