Ruoan arvonlisäveron alennus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

En tajua, miksi maatalousyrittäjät eivät kannata ruoan arvonlisäveron alentamista!

Jos olisin itse yrittäjä ja minun arvonlisäveroani joku ehdottaisi alennettavan, en totisesti pistäisi hanttiin!

Vai onko kaiken takana MTK ja väärentyneet tukiaiset?

Ovatko viljelijät oikeita yrittäjiä lainkaan, jos vastustavat veronalennuksia

Sivut

Kommentit (48)

Vierailija
Leuka
En tajua, miksi maatalousyrittäjät eivät kannata ruoan arvonlisäveron alentamista!

Jos olisin itse yrittäjä ja minun arvonlisäveroani joku ehdottaisi alennettavan, en totisesti pistäisi hanttiin!

Mikäli ruoan veroa lasketaan ei hyöty siirry suomalaisen viljelijän kukkaroon. Kilpailu ajaa sen normaaleille kuluttajille. Toiseksi kun hinta alenee moni siirtyy ostamaan kalliimpia tuotteita, jotka usein ovat ulkomaisia.

Ps Olen sitä mieltä, että ruoan arvonlisäveroa tulee pudottaa

Vierailija
Köppä
Toiseksi kun hinta alenee moni siirtyy ostamaan kalliimpia tuotteita, jotka usein ovat ulkomaisia.

?? Ihmellinen ajattelutapa. Näin talvella ovat esim. suomalaiset vihannekset turhan kallita monille. Jos niiden hinta saataisiin jonkin verran alemmiksi, niin se kyllä lisäisi varmasti niiden myyntiä ulkomaisten kustannuksella. Tämä siksi, koska ihmisiin on iskostunut mielikuva suomalaisen ruoan puhtaudesta.

Vierailija

Riippuu siitä mihin ko. alennuksilla tähdättäisiin. Jos on tarkoituksena jakaa rahaa köyhille, niin sen voi tehdä muutenkin.

Vierailija
Leuka

hmm. jos olisit yrittäjä ja alkaisit maksella alv'tä, sinut pitäisi ohjata hoitoon. tai takaisin kauppakorkeaan...

Vierailija
Imagine
Riippuu siitä mihin ko. alennuksilla tähdättäisiin. Jos on tarkoituksena jakaa rahaa köyhille, niin sen voi tehdä muutenkin.

Jos alv:n alennus tehtäisiin porrastetusti keskittämällä suurin alennusprosentti kiistattomasti terveellisiin elintarvikkeisiin kuten kasviksiin, niin sillä olisi myös kansanterveydelle positiiviset vaikutukset.

Vierailija
Leuka
Mutta mitä ihmettä viljelijät ja MTK pelkää veronalennuksessa?

Minen käsitä

En tiedä tästä mitään, enkä tiedä vastustavatko viljelijät moista, mutta jos, niin sillä on varmaan jotain tekemistä tukiaisten menettämisen kanssa.

asdf
Seuraa 
Viestejä11066
Liittynyt16.3.2005
Köppä
Toiseksi kun hinta alenee moni siirtyy ostamaan kalliimpia tuotteita, jotka usein ovat ulkomaisia.

Tätä jo kommentoitiin, mutta en malta olla ihmettelemättä tätä logiikkaa. Ajatteleeko joku tosiaan niin, että "voi perhana, nyt sain tätä aikaisemminkin ostamaani tuotetta halvemmalla kuin ennen. Pakko vaihtaa kalliimpaan, muuten en saa enää samaa summaa kulumaan"?

Ei kai?

Vierailija
Köppä

Ps Olen sitä mieltä, että ruoan arvonlisäveroa tulee pudottaa

Kyllä itse olen havainnut kaupoissa käydessäni olevan päin vastoin. Ulkomaiset tuotteet ovat paljonkin halvempia, kuten kurkut, tomaatit jne. .

Vierailija
Leuka

Arvonlisävero nostaa nimenomaan lopputuotteen hintaa, ei niinkään vaikuta alkutuotannossa.
Maanviljelijä saa huomattavan osan tuloistaan tukiaisina, joista ei makseta ollenkaan arvonlisäveroa.
Maataloudesta tuleva myyntitoiminta josta verot maksetaan yleensä kuittaantuu ostolaskuilla, joten varsinainen valtiolle tilitettävä vero on mitätön tai joskus jopa negatiivinen, eli maanviljelijä saa palautuksia.

Mutta kuluttajalle se laskee kotimaisen ruuan hintaa, siitä myös hyötyy jokainen.

Vierailija
asdf
Köppä

Tätä jo kommentoitiin, mutta en malta olla ihmettelemättä tätä logiikkaa. Ajatteleeko joku tosiaan niin, että "voi perhana, nyt sain tätä aikaisemminkin ostamaani tuotetta halvemmalla kuin ennen. Pakko vaihtaa kalliimpaan, muuten en saa enää samaa summaa kulumaan"?

Ei kai?

Ideana lienee se, että kalliimpien ruoka-aineiden hinnat tipahtavat muidenkin kuin kansanedustajien kukkarolle sopiviksi. Ostelisin minäkin useammin ilmakuivattua kinkkua, mutta saatavuus on kehno, valikoima pieni ja hintakin toisinaan vähän kohtuuton.

Vierailija
A. Ankka
asdf
Köppä

Ei kai?

Ideana lienee se, että kalliimpien ruoka-aineiden hinnat tipahtavat muidenkin kuin kansanedustajien kukkarolle sopiviksi. Ostelisin minäkin useammin ilmakuivattua kinkkua, mutta saatavuus on kehno, valikoima pieni ja hintakin toisinaan vähän kohtuuton.

Toisaalta jos näin kävisi, että kansalaiset ostaisivat kalliimpaa ruokaa, niin valtiohan saisi silloin melkein yhtä paljon kuin ennenkin arvonlisäverotuottona.

Samajuttu kuin autoveroissa, mikäli autovero poistuu tai alenee merkittävästi, niin autokauppa kasvaa ja autojen myyntihinnat nousee koska kansalaiset ostavat kallimpia uusia autoja. Eli valtio voittaa tai saa todennäköisesti ainakin saman kuin ennenkin autoveron muodossa.

asdf
Seuraa 
Viestejä11066
Liittynyt16.3.2005
A. Ankka
asdf
Köppä

Tätä jo kommentoitiin, mutta en malta olla ihmettelemättä tätä logiikkaa. (--)

Ok, tuo on tietysti loogista. Kauppakassin hinta pysyy samana, mutta sisältää enemmän laatua ja gourmeta.

Vierailija
asdf
Ok, tuo on tietysti loogista. Kauppakassin hinta pysyy samana, mutta sisältää enemmän laatua ja gourmeta.

Olisi mielenkiintoista tietää toisiko tämänsuuntainen kehitys synergiaetuja myös viinien saamiseksi maitokauppoihin. Kun opimme syömään muutakin kuin pottua ja läskisoossia, opimme ehkä myös juomaan ruuan kanssa muutakin kuin maitoa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat