Valon aaltoluonne

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ugaa,

Mulla on tällänen ongelma kuin valon aaltoluonne. Eli siis voisko joku enemmän tietävä selittää ymmärrettävästi että mikä se aalto siinä on? Käsittääkseni fotonit (kvanttipaketit?) eivät liiku ylös-alas ja eteen kuten aallot vaan suoraan. Mistä se aalto syntyy minkä me havaitsemme? Jos se syntyy jostain kentästä niin miten ihmeessä?

Help

Kommentit (4)

Vierailija
Kääpiö-Einstein
Ugaa,

Mulla on tällänen ongelma kuin valon aaltoluonne. Eli siis voisko joku enemmän tietävä selittää ymmärrettävästi että mikä se aalto siinä on? Käsittääkseni fotonit (kvanttipaketit?) eivät liiku ylös-alas ja eteen kuten aallot vaan suoraan. Mistä se aalto syntyy minkä me havaitsemme? Jos se syntyy jostain kentästä niin miten ihmeessä?

Help

Se aalto on aaltoileva sähkökenttä (ja magneettikenttä). Miten se sitten syntyy, onkin jo huomattavasti vaikeampi kysymys, johon en ainakaan itse osaa antaa vastausta.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10637
Liittynyt16.3.2005

Johdekappaleessa (kutsutaan antenniksi tai säteilijäksi) edestakaisin
liikkuva elektroni synnyttää sähkövirran (sähkövirta on elektronin liikettä).
Sähkövirta synnyttää magneettikentän, joka kiertää antennia.
Magneettikentällä on maksimiarvo virran ollessa maksimissaan, eli
elektronin suurimman nopeuden hetkellä. Kun elektroni on paikallaan
antennin päässä, niin virta ja magneettikenttä ovat nollia.

Varattu kappale, tässä tapauksessa elektroni, synnyttää sähkökentän,
joka on antennin pituussuuntainen (antennin tai säteilijän päät ovat
vuoroin negatiiviset ja vuoroin positiiviset).

Sähkö- ja magneettikenttä ovat toisiaan vastaan kohtisuorassa, ja
sähkömagneettisen kentän (tai aaltoliikkeen tai fotonien ) etenemissuunta
on antennista poispäin, eli kohtisuorassa kenttiin nähden.

Elektronin liike voidaan synnyttää esimerkiksi radiolähettimellä tai sitten
kuumentamalla antennia (tai säteilijää). Laserissa ja loistelampussa
elektronin liike tapahtuu atomin sisällä, hehkulampussa kidehilassa.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Kiitos vastauksesta, mutta silti, onko se minkä me havaitsemme aaltoliikkeenä itse fotoni vai sen synnyttämä aaltoileva sähkökenttä? Eli siis voimmeko havaita samaan aikaan itse fotonin ja sen aiheuttaman aaltoilevan kentän itsenäisinä tapauksina? Vai onko esim. fotoni kentän ominaisuus jota ei voi havaita erillään kentästä?
Nyt menee kyllä sekavaksi.

Vierailija

Se mitä havaitsemme on makroskaalalla aina sähkökenttä. Atomitasolla taas havaitsemme esim elektronin lentämisen ulos kuoreltaan ja sanomme että se nyt absorboi fotonin.

Sähkömagneettisen säteilyn energiahan tässä on kvantittunut. Klassisesti voisi olettaa että voidaan ottaa vaikka hyvin vähän röntgensäteilyä. Eli taajuus on korkea mutta amplitudi hyvin pieni. Mutta sähkömagneettinen säteily on kvantitettu, eli mielivaltaista taajuutta voidaan ottaa vain hf (plancin vakio kertaa taajuus) monikertoina. Semiklassisella tasolla fotoni on vain nimitys sille energiamäärälle jonka monikertoina sähkömagneettisen säteilyn energia esiintyy.

Uusimmat

Suosituimmat