Uskotko johdatukseen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

...

Sivut

Kommentit (42)

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Ystäväni käännytettiin sairaalasta kotiin ja hän on nyt kuollut. Että sellaista johdatusta

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija
Fiisas
Viimeksi tänään kohdelleni tuli outo tapahtumasarja ja jälleen aloin miettimään, ohjataanko meitä jostain:

Hoitoon tuli asiakas, jolla ei ollut kiireellistä hoitoa vaativa tila. Hänet oli ohjattu hoidettavaksi eri henkilöille, mutta minulla oli aikaa sillähetkellä ja päätin hoitaa hänet. Ulospäin mitään suuresti hälyttävää ei ollut. Järkevästi ajateltuna olisin voinut ohjata hänet labraan ja käskeä soittamaan huomenna voinnistaan ja lab. vastauksesta. Jostain syystä minä kuitenkin laitoin hänet akuuttina lääkärille ja labraan pikapyynnön tulehdusarvosta.. Pian labrasta soitettiin, että tulehdusarvo ylitti mittausluvut... Siis, mistä syystä tämä ihminen, monen sattuman summana päätyi minun hoidettavaksi ja miksi minä hoidin hänet jopa "järjenvastaisesti"?

Lucky.

Marssilainen
Ystäväni käännytettiin sairaalasta kotiin ja hän on nyt kuollut. Että sellaista johdatusta

Unlucky.

Vierailija
Fiisas
Viimeksi tänään kohdelleni tuli outo tapahtumasarja ja jälleen aloin miettimään, ohjataanko meitä jostain:

Hoitoon tuli asiakas, jolla ei ollut kiireellistä hoitoa vaativa tila. Hänet oli ohjattu hoidettavaksi eri henkilöille, mutta minulla oli aikaa sillähetkellä ja päätin hoitaa hänet. Ulospäin mitään suuresti hälyttävää ei ollut. Järkevästi ajateltuna olisin voinut ohjata hänet labraan ja käskeä soittamaan huomenna voinnistaan ja lab. vastauksesta. Jostain syystä minä kuitenkin laitoin hänet akuuttina lääkärille ja labraan pikapyynnön tulehdusarvosta.. Pian labrasta soitettiin, että tulehdusarvo ylitti mittausluvut... Siis, mistä syystä tämä ihminen, monen sattuman summana päätyi minun hoidettavaksi ja miksi minä hoidin hänet jopa "järjenvastaisesti"?

En väitä että sinulla, joillakin hoitajilla on pätemistarve ja ehkä halusit tietoisesti tai tiedostamatta tehdä vaikutuksen osaamisestasi lääkärille.
Mitä tarkoitat sillä että tulehdusarvot ylittivät mittausluvut?
Mitä oireita potilaalla oli?

Vierailija

Wikipedia sanoo intuitiosta:

Intuitio on välitöntä tietämistä, jossa tieto tiedon kohteesta saavutetaan suoraan. Intuitiivinen tieto eroaa analyyttisesta tiedosta, joka sisältää käsitteellistä aineistoa. Intuitiivisen tiedon vastakohta on abstrahoiva tieto. Abstrahoiva tieto saavutetaan tietoisen analysoivan ajatteluprosessin tuloksena. Sanaa "intuitio" on käytetty eri aikoina toisistaan poikkeavilla tavoilla. Intuitiota pidetään tärkeänä osana luovuutta. Sana intuitio on muodostettu latinan sanasta intueor, joka tarkoittaa `katsoa`, `nähdä`. Toiset intuitiota koskevat teoriat painottavat intuition intellektuaalisia piirteitä, toiset teoriat enemmän suoran ja välittömän havainnon osuutta. Ajatusta intuitiivisesta tietämisestä on kritisoitu sen epämääräisyyden vuoksi. Eräs intuitiviisen tietämisen kriitikoista on pragmaatikko Charles S. Peirce. Peircen kritiikin mukaan intuitiivista tietämistä ei ole olemassa.

ja:

Eräs tietämisen perusluokittelu johtaa intuitioon. Tiedämme tai emme tiedä. Tiedostamme tietävämme tai emme tiedosta. Saamme seuraavat neljä tietämisen mahdollisuutta:

* Tiedämme, että tiedämme (positiivinen tieto)
* Tiedämme, että emme tiedä (negatiivinen tieto)
* Emme tiedä, että tiedämme (intuitio)
* Emme tiedä, että emme tiedä (tietomme rajat).

Esimerkki näistä tasoista: olemme menossa kotiin naapurin talon ohi. Yleensä oikaisemme naapurin nurmikon kautta, koska naapurin isäntä, joka ei pidä nurmikkonsa kautta oikaisemisesta, ei ole tänä viikonpäivänä vielä kotona. Tiedämme, että tiedämme, että naapurin Matti on kotona. Näimme hänet ikkunassa kulkiessamme naapurimme kodin ohi. Tiedämme, että emme tiedä, onko naapurin Liisa kotona. Naapurin Liisan kotona olosta ei ole vielä merkkejä.

Emme oikaiseet nurmikon poikki, kuten yleensä tänä viikonpäivänä. Kotona mietimme miksi emme nyt oikaiseet nurmikon poikki kuten normaalisti. Hetken asiaa pohdittuamme, huomasimme, että naapurin isännän poikkeuksellisesta kotonaolosta oli joku pieni viite, joka ei tavoittanut tietoisuuttamme, kun valitsimme nurmikon kiertämisen. Siis valitessamme reittiä kotiin (oikaisu nurmikon kautta tai ei), emme tienneet että tiesimme naapurin isännän olevan kotona.

Illalla kotona keskustellessa selvisi, että naapuriin oli tullut kylään kaukainen sukulainen Amerikasta. Ennen keskustelua emme tieneet, että emme tieneet kyseisestä sukulaisvierailusta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Intuitio

Kokenut lääkäri voi hyvinkin nähdä potilaasa jotain jota ei välttämättä suoraan tiedosta, mutta joka jää kuitenkin jonnekin mielen sopukoihin vaivaamaan, ja joka sitten pistää ottamaan vaikka ne kiireiset labrakokeet.

Vierailija

Johdatukseen on pakko uskoa, siis siihen, että ihmisellä on intuition kyky. Intuitiota voi kutsua tiedostamiseksi.

Analyyttinen ajattelu johdattaa tilanteeseen, että haaviin jää jotain tai sitten ei. Ennen intuitiota on ajatellut myös analyyttisesti.

Intuition voi myös nähdä vaistona. Ihminen on vaistoeläin siinä missä mikä tahansa nisäkäs.

Kokenut ammattilainen on jo ammattia opiskellessa tullut huomanneeksi, ettei mitkään pienimmätkään asiaan liittyvät huomiot ole merkityksettömiä, vaan juuri ne voivat johdattaa olennaisen äärelle.

Vierailija
Fiisas
en nyt periaatteessa tehnyt mitään norm. poikkeavaa,

Minun isoisoäiti on ollut kansanparantaja ja itkuvirsienveisaaja.. kulkeekohan tuollaiset taidot suvussa. Minäkin aistin, aavistan usein asioita.. vai pohjautuuko ne limbisen järjestelmän toimivuuteen.. Onko joskus lobotomialla katkaistu ihmisiltä yhteyksiä "vaistoihin"?
Oman elämäni suhteen minulla on tällähetkelläkin aavistus, vaikka mitään sellaista mitä aavistaa ei vielä ole edes olemassa/tiedossakaan.

Jos et tehnyt mitään normaalista poikkeavaa, mikä oli sitten syynä olettamukseen oudosta tapahtumasarjasta?
Sinulla taitaa mielikuvitus laukata kuvitteellissa asioissa, kannattaa sopeutua ajatukseen ettei täällä ole mitään yliluonnollista.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
Fiisas
Viimeksi tänään kohdelleni tuli outo tapahtumasarja ja jälleen aloin miettimään, ohjataanko meitä jostain

No mihin tulokseen päädyit?

Vierailija
Loptio
Fiisas
Viimeksi tänään kohdelleni tuli outo tapahtumasarja ja jälleen aloin miettimään, ohjataanko meitä jostain

No mihin tulokseen päädyit?

Uskon että ohjataan, jos miettii eläimiäkin, niin kyllähän nekin tietää kuinka niiden tulee toimia. Muuttolinnut löytävät reitit, ilman karttoja Tietävät milloin on tultava takaisin, milloin täällä on kesä, ilman almanakkaa.. Lisääksi eläimet luonnostaan nukkuvat silloin kun nukuttaa, yöllä luonnollisestikin ei pysty liikkumaan ja etsimään ravintoa, ainakaan osa eläimistä, niin silloin nukutaan.. He lepäävät ja niin välttävät epäterveellistä stressiä. Syövät terveellisesti, vaistomaisesti niille tarkoitettua ravintoa, ilman ravitsemusterapeuttia..
Lisäksi eläimet vaistoaa asioita, esim. Aasian katastrofin yhteydessä, eläimet pakeni vuorille. Norsut tunnistivat käsittääkseni maan tärinästä vaaran.. Ja joku koira oli näykkinyt lapsenkin tietääkseni ennen tsunamia vuorille...
Eli aika luonnollisesta asiasta on mielestäni kyse..

Eli onko ihminen luomakunnan älykkäin eläin?

Vierailija

En usko en ainakaan halua heittäytyä minkään kohtalon tai vaistojen johdateltavaksi. Ties mihin katu ojaan siinä sitten päätyisi, vaan käytän järkeä ja suunnittelen hieman tulevaisuutta.
Maailmassa on niin paljon ihmisiä joilla menee huonosti, että ei minulla ole oikeutta ajatella että minulla menee vähän paremmin siksi koska olen valittu tai jotain.
Juuri tuollaiset jutut on varmaan saaneet ihmiset uskomaan kohtaloon. Niitä tapahtuu harvoin mutta niistä on niin mukava puheskella, että jotkut ihmiset saavat kuvan, että niitä tapahtuu useastikin.
Ehkä näit ja koit alitajuntaisesti jollain herkällä tasolla, että tyyppi on tosi sairas. Ja pyörit siellä työpaikallasi varmasti niin paljon, ettei ole mikään ihme että törmäsit siihen tyyppiin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat