Seuraa 
Viestejä45973

Muutaman sukupolven aikaisten virheiden ja niistä johtuneiden katastrofaalisten seurausten jälkeen ihmiskunta alkaa tulla järkiinsä ja turvautua luonnon tarjoamiin ilmaisiin energioihin - rahtilaivatkin kulkevat pian taas tuulivoiman avulla, sen voiman avulla, jonka ahneet jo kerran uhrasi halvemman ja keskitetymmän, mutta myös myrkyllisen ja saastuttavan energian alttarille, ja jota vieläkin itsekeskeisimmät vastustaa.

Sivulla http://www.tekniikkatalous.fi/doc.te?f_id=1137913
on asiasta enemmän - kuva onkin jo tuttu täällä :)

Muutama pikku asia kuitenkiin tekstistä:

- tavoitteena 30-40% säästö polttoaineessa
- jo 1926 on ylitetty Atlanti vastatuuleen tuulivoiman avulla
- Magnus-ilmiö, siitä erillinen kuva sivulla
"Enerconin kehittämässä prototyypissä tuulivoimaa hyödyntää neljä, halkaisijaltaan nelimetristä, 27 metriä korkeaa sylinteriä. Päämoottori on dieselsähkökäyttöinen. Energiansäästö on optimaalista, jos laivan nopeus ei ylitä 16 solmua. Tuulen voimakkuuden pitää olla vähintään 7 metriä sekunnissa."

"Rahtilaivat kuuluvat maailman pahimpiin ilmaston saastuttajiin."

Eikä tilannetta yhtään helpota se, että halpa energia tekee mahdolliseksi tuottaa monenlaista turhaa krääsää kuljetettavaksi ympäri maailmaa...

Sivut

Kommentit (34)

Vastaaja_s24fi
"Rahtilaivat kuuluvat maailman pahimpiin ilmaston saastuttajiin."

Kyllähän ne laivat liikkuu ydinvoimallakin... Tai ydinvoimalla tuotetulla vedyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Aweb
Tuo kuva ja asia on ollut jo moneen kertaan palstan tuulivoimakeskusteluissa.

Kuvan kyllä muistan hyvin - sitä esiteltiin häiritsevän paljon, joten teksti jäi lukematta. Esimerkiksi Magnus-ilmiö tuollaisessa yhteydessä on minulle uusi asia.

Kun halvasta energiasta luovutaan, on mahdollista kehittää järkeviä ja kestäviä menetelmiä. Se on tuonkin uutisen syvällinen sanoma.

Vastaaja_s24fi
Aweb
Tuo kuva ja asia on ollut jo moneen kertaan palstan tuulivoimakeskusteluissa.



Kuvan kyllä muistan hyvin - sitä esiteltiin häiritsevän paljon, joten teksti jäi lukematta.

En ole yllättynyt. Kannattaisi lukea viestit, joita muut kirjoittavat aloittamiisi ketjuihin. Nimimerkki Ertsu on tuota kuvaa levitellyt monessa paikkaa.

Hannibal the kannibal
VARO, varo, GAIA ei tykkää, että siltä varastetaan tuulta 8) !

Tuuli on uusiutuva luonnonvara. Vaikka sitä rosvottaisiin, kuten esimerkiksi hiiltä ja uraania, luonto tekee uutta.

Vastaaja_s24fi

Tuuli on uusiutuva luonnonvara. Vaikka sitä rosvottaisiin, kuten esimerkiksi hiiltä ja uraania, luonto tekee uutta.

Ei luonto tee tuulta vaan taivaalla paistava ydinvoimala.

bena
Vastaaja_s24fi

Tuuli on uusiutuva luonnonvara. Vaikka sitä rosvottaisiin, kuten esimerkiksi hiiltä ja uraania, luonto tekee uutta.



Ei luonto tee tuulta vaan taivaalla paistava ydinvoimala.

Sehän mollikkahan se on loppupeleissä tuulenkin takana. Ja jos tarkennetaan niin ydinfuusiovoimala

MarsMan
bena
Vastaaja_s24fi

Tuuli on uusiutuva luonnonvara. Vaikka sitä rosvottaisiin, kuten esimerkiksi hiiltä ja uraania, luonto tekee uutta.



Ei luonto tee tuulta vaan taivaalla paistava ydinvoimala.

Sehän mollikkahan se on loppupeleissä tuulenkin takana. Ja jos tarkennetaan niin ydinfuusiovoimala

Käsittääkseni aurinko ei ole uusiutuvaa energiaa vaan kuluu loppuun. Puu ynnä muu kasvusto voidaan katsoa lyhyellä aikavälillä uusiutuvaksi, mutta aurinko ei uusiudu millään aikavälillä.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Vastaaja_s24fi
Aweb
Tuo kuva ja asia on ollut jo moneen kertaan palstan tuulivoimakeskusteluissa.



Kuvan kyllä muistan hyvin - sitä esiteltiin häiritsevän paljon,

Ei millään pahalla, mutta mielestäni sinä olet vielä minuakin huonompi henkilö puhumaan jonkin asian häiritsevän paljon esittämisestä.

Sinänsä olen hämmästynyt, ettet ole lukenut noita Ertsun viestejä. Nehän ovat olleet tuulivoimaa tukevia.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vastaaja_s24fi
"Rahtilaivat kuuluvat maailman pahimpiin ilmaston saastuttajiin."
Rahtilaivat ovat kaikista luontoystävällisin tapa kuljettaa rahtia. Mitä suurempi laiva, sitä pienempi teho tarvitaan suhteessa rahdin massaan.

Suurimmat rahtilaivat voivat kuljettaa tonnin tavaraa alle yhdellä hevosvoimalla.

bena
MarsMan
bena
Vastaaja_s24fi

Tuuli on uusiutuva luonnonvara. Vaikka sitä rosvottaisiin, kuten esimerkiksi hiiltä ja uraania, luonto tekee uutta.



Ei luonto tee tuulta vaan taivaalla paistava ydinvoimala.

Sehän mollikkahan se on loppupeleissä tuulenkin takana. Ja jos tarkennetaan niin ydinfuusiovoimala



Käsittääkseni aurinko ei ole uusiutuvaa energiaa vaan kuluu loppuun. Puu ynnä muu kasvusto voidaan katsoa lyhyellä aikavälillä uusiutuvaksi, mutta aurinko ei uusiudu millään aikavälillä.

Itse asiassa ei ole, aivan oikein. Vetyä palaa oikein urakalla koko ajan raskaammiksi alkuaineiksi ja siitä ei ole paluuta. Luonto on uusiutuvaa todellakin vain niin pitkään kun Auringon "fuusiovoimala" jyllää.

ilesoft
Vastaaja_s24fi
"Rahtilaivat kuuluvat maailman pahimpiin ilmaston saastuttajiin."
Rahtilaivat ovat kaikista luontoystävällisin tapa kuljettaa rahtia. Mitä suurempi laiva, sitä pienempi teho tarvitaan suhteessa rahdin massaan.

Suurimmat rahtilaivat voivat kuljettaa tonnin tavaraa alle yhdellä hevosvoimalla.

Niin. Mutta eihän tämä suhteellisuudentaju ole koskaan ko. henkilön vahvuuksiin kuulunut. Miksi tämä olisi poikkeus?

Canccu
ilesoft
Vastaaja_s24fi
"Rahtilaivat kuuluvat maailman pahimpiin ilmaston saastuttajiin."
Rahtilaivat ovat kaikista luontoystävällisin tapa kuljettaa rahtia. Mitä suurempi laiva, sitä pienempi teho tarvitaan suhteessa rahdin massaan.

Suurimmat rahtilaivat voivat kuljettaa tonnin tavaraa alle yhdellä hevosvoimalla.

Niin. Mutta eihän tämä suhteellisuudentaju ole koskaan ko. henkilön vahvuuksiin kuulunut. Miksi tämä olisi poikkeus?
Sillä ole väliä kuka möläyttää päättömyyksiä. Haluan vain korjata tuon väärän väittämän. Olen myös kiitollinen, jos joku korjaa kun minä puhun läpiä päähäni.

Noita uusia purjelaivakeksintöjä, jotka mullistavat koko merikuljetukset tulee aina vuoden parin välein. Muutama vuosi sitten oli puhe sellaisesta laivasta, jossa ei olisi perinteisiä purjeita lainkaan. Haittapuoli oli sata metriä korkeat mastot. Ei siis kävisi Itämerelle Tanska-Ruotsi-sillan takia. Muuten vaikutti kyllä realistisemmalta, kuin tuo leijapurja tai mikä sen nimi sitten lieneekin.

Suuren hitaan laivan etu on pieni polttoaineen kulutus ja pieni miehistön tarve lastin kokoon nähden. Hidas laiva voi käyttää hyvin hyväkseen merivirtoja ja pääsee liikkumaan pitkiäkin matkoja lähes tyhjäkäynnillä. Nopeat kylmälaivat ym. eivät virroista hyödy samoin, koska ne joutuvat menemän nopeinta reittiä täydellä vauhdilla.

ilesoft
Vastaaja_s24fi
"Rahtilaivat kuuluvat maailman pahimpiin ilmaston saastuttajiin."
Rahtilaivat ovat kaikista luontoystävällisin tapa kuljettaa rahtia. Mitä suurempi laiva, sitä pienempi teho tarvitaan suhteessa rahdin massaan.

Suurimmat rahtilaivat voivat kuljettaa tonnin tavaraa alle yhdellä hevosvoimalla.

Tuohan oli siis lainaus uutisesta. Maininta ei huomioi hevosvoimia tai rahdin määriä, vain aiheutetun saasteen määrän, mikä luonnonkin kannalta on merkitsevä asia. Ja oma kantani on edelleen, että

"Eikä tilannetta yhtään helpota se, että halpa energia tekee mahdolliseksi tuottaa monenlaista turhaa krääsää kuljetettavaksi ympäri maailmaa..."

Tämä kuuluisi paremmin tuonne aerodynamiikkaketjuun, mutta juoruan nyt tähän, kun on laiva-aiheinen.

Näin pari kuukautta sitten mainion dokumentin "Driven by Wind" tjsp. Siinä esiteltiin erikoinen brittikeksintö:

Vene jossa oli pitkän maston päähän asennettu tuulimylly. Vene meni hurjalla nopeudella pienessäkin tuulessa, jopa vastatuuleen. Siinä ei ollut mitään potkuria veden alla, vaan se sai jotenkin työntövoimansa siitä tuulessa pyörivästä potkurista. En nyt muista mikä keksinnön nimi oli, joten en pysty linkkaamaan lisäinfoa.

EDIT: Vaikka Vastaaja kuinka yrität väännellä ja käännellä, rahtilaiva on taloudellisin kuljetuskeino. Jos sinulla on kontillinen tavaraa, joka pitäisi saada valtameren taakse tavalla tai toisella, on rahtilaiva kaikista ympäristöystävällisin tapa.

Täten ei voida todeta, että rahtilaivat olisivat pahimpia saastuttajia maailmassa. Ne eivät ole lähelläkään lentokoneiden, tai maaliikenteen päästöjä, ja ovat kaikista polttoainetaloudellisin kuljetustapa. Lainaamasi virke on virheellinen.

EDIT2: Aweb, syötkö banaaneita?

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Vastaaja_s24fi

"Eikä tilannetta yhtään helpota se, että halpa energia tekee mahdolliseksi tuottaa monenlaista turhaa krääsää kuljetettavaksi ympäri maailmaa..."

Tämä on erittäin totta ja yksi vahingollisimmista asioista maailmassa. Tämä on minun suurimpia kantimiani vastustaa ydinvoimaa.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Ilesoft kirjoitti:

EDIT: Vaikka Vastaaja kuinka yrität väännellä ja käännellä, rahtilaiva on taloudellisin kuljetuskeino. Jos sinulla on kontillinen tavaraa, joka pitäisi saada valtameren taakse tavalla tai toisella, on rahtilaiva kaikista ympäristöystävällisin tapa.

Näinhän se on, mutta ei kai siitäkään haittaa ole, jos niidenkin päästöjä vähennetään ilmaisella energialla ?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat