Harvoin ajavan akkuongelma

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Uudesta autostani (vm 2006) simahti akku, koska olin viimeisen kuukauden ajan ollut ahkera ja kävellyt töihin lähes joka päivä. Autolla huristelin lyhyehkön reissun kerran viikossa + muutama satunnainen matka. Ja akku ei sitten näköjään kestänyt.

Tarvitsen siis kaiketi jonkinlaisen lisälaturin pitämään akkua hengissä silloin kun ajan harvemmin. Käytännön ongelmana on se, että asun kerrostalossa: sähkötolppa antaa ajastimen takia sähköä vain 2 tuntia kerrallaan / vrk, eikä siellä ole normaalia töpseliä josta voisin vetää jatkojohdon autoon (enkä tiedä edes saanko). Riittääkö se akun elossapitoon? Vai tarvitaanko pidempi latausjakso?

Olen harkinnut ratkaisuksi esim. tätä Defa-laturia (3 A) joka asennetaan konepellin alle. Se olisi kaikkein kätevin sillä sen saisi toimimaan saman töpselin kautta kuin autossa oleva lohko- ja sisätilanlämmitinkin.

Eräs kaveri neuvoi että latausvirtana pitäisi käyttää jopa 20 A jotta akku latautuisi varmasti. Toinen kaveri taas varoitti että liian kova latausvirta rasittaa akkua. Ovatko molemmat oikeassa?

Kaiken kaikkiaan, mikä olisi paras ratkaisu tähän harvemmin ajavan ihmisen akkuongelmaan? (paitsi tietty auton myyminen ja julkisiin siirtyminen )

Sivut

Kommentit (66)

Vierailija

Ei sun systeemit ihan kunnossa ole... oisko alkuperäisakku ihan sökö tai laturi kehno? mihin autosi kuluttaa sähköä kun ei ole käytössä?

nuo kun selvität ja jos tuntuu, että vielä tarttee lisälatausta, niin kyllä pienempi latausvirta on terveellisempi akulle. Usein pelkästään akun lämpeneminen on iso apu kylmäkäynnistyksessä.

mä yllä olen huomannut, että akku kannattaa ostaa uusi heti kun havaitsee ongelmia sen kanssa. tulee paljon halvemmaksi kuin tappelu sen kanssa. eikä niitä ole tarkoitettukaan kovin montaa vuotta kestämään.

Vierailija
PeterH
Uudesta autostani (vm 2006) simahti akku, koska olin viimeisen kuukauden ajan ollut ahkera ja kävellyt töihin lähes joka päivä. Autolla huristelin lyhyehkön reissun kerran viikossa + muutama satunnainen matka. Ja akku ei sitten näköjään kestänyt.

Tarvitsen siis kaiketi jonkinlaisen lisälaturin pitämään akkua hengissä silloin kun ajan harvemmin. Käytännön ongelmana on se, että asun kerrostalossa: sähkötolppa antaa ajastimen takia sähköä vain 2 tuntia kerrallaan / vrk, eikä siellä ole normaalia töpseliä josta voisin vetää jatkojohdon autoon (enkä tiedä edes saanko). Riittääkö se akun elossapitoon? Vai tarvitaanko pidempi latausjakso?

Olen harkinnut ratkaisuksi esim. tätä Defa-laturia (3 A) joka asennetaan konepellin alle. Se olisi kaikkein kätevin sillä sen saisi toimimaan saman töpselin kautta kuin autossa oleva lohko- ja sisätilanlämmitinkin.

Eräs kaveri neuvoi että latausvirtana pitäisi käyttää jopa 20 A jotta akku latautuisi varmasti. Toinen kaveri taas varoitti että liian kova latausvirta rasittaa akkua. Ovatko molemmat oikeassa?

Kaiken kaikkiaan, mikä olisi paras ratkaisu tähän harvemmin ajavan ihmisen akkuongelmaan? (paitsi tietty auton myyminen ja julkisiin siirtyminen )

Akku itsepurkautuu jos sitä ei käytetä.
Se pitäisi ladata n. 3 kk välein, lämpimässä purkautuminen on nopeampaa.
Autossa voi lisäksi olla joku sähkölaite jatkuvasti päällä, mikä purkaa akkua.
Kun akku purkautuu ja sen jännite laskee alle 11,? volttiin, se alkaa tuhoutumaan.
20 A on liikaa, latausvirran pitäisi olla korkeintaan 10 % akun virrasta, 60 Ah akulla max. 6 A.
Aja autolla välillä pidempi lenkki niin akku ehtii latautua, eikä tarvitse leikkiä latureiden kanssa tai lainaa autoa juoppokuskilleni, tuomme sen ehjänä takaisin.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Vastaaja_s24fi
Ei sun systeemit ihan kunnossa ole... oisko alkuperäisakku ihan sökö tai laturi kehno? mihin autosi kuluttaa sähköä kun ei ole käytössä?

Edellisen autoni kanssa minulla oli aivan sama ongelma, joten luulen että vika on ihan omaa syytäni. En vain aja tarpeeksi usein ja tarpeeksi pitkiä matkoja, varsinkin näinä kausina kun urheilen kävelemällä töihin.

Mutta voisihan sitä autoa toki käyttää takuuhuollossa ja akun ja sähköt tarkistaa. Saattaahan olla että autossa on vuotovirtaa. Ja joka tapauksessa se otti damagea kun se nyt pääsi tyhjenemään kokonaan.

Auton varashälytin ja elektroniikka kuluttavat kaiketi jonkin verran sähköä auto sammutettunakin. Kyseessä on uusi Honda Civic 5D joten siinä on aika paljon sähköhärpättimiä.

Vierailija
PeterH
Vastaaja_s24fi

Edellisen autoni kanssa minulla oli aivan sama ongelma, joten luulen että vika on ihan omaa syytäni. En vain aja tarpeeksi usein ja tarpeeksi pitkiä matkoja, varsinkin näinä kausina kun urheilen kävelemällä töihin.

Mutta voisihan sitä autoa toki käyttää takuuhuollossa ja akun ja sähköt tarkistaa. Saattaahan olla että autossa on vuotovirtaa. Ja joka tapauksessa se otti damagea kun se nyt pääsi tyhjenemään kokonaan.

Auton varashälytin ja elektroniikka kuluttavat kaiketi jonkin verran sähköä auto sammutettunakin. Kyseessä on uusi Honda Civic 5D joten siinä on aika paljon sähköhärpättimiä.

Juttele sitten huoltoputiikin kanssa onko tarpeen jonkinlainen ylläpitolaturi. Vanhemmissa autoissa oli mahdollista irrottaa akun piuha jos tiesi että seisoo pitempään, mutta uudemmista en uskalla sanoa mitään.

Toisaalta jos fyrkkaa ja innostusta riittää, voi kehitellä pienen aurinkokennolaturin. Uusissa autoissahan on aurinkokennoja (kattoluukussa) mm. jäähdytysenergian tuotantoon.

Vierailija
PeterH
... klips ...

Mulla oli sama ongelma. Tosin kysessä vanhempi auto

Aloin oikein tutkimaan asiaa. Otin akkunkengän irti ja tsekkailin, miten se kosketuksesta kipinöi. Löytyhän se vika. Hapettunut liitin purki akkua (sisävalo)
Tosin sulla on sen verran uus auto, että tuosta tuskin on kyse. Kyllä uuden akun täytyy pitää varaus vuodenkin käyttämättä. Kyseessä ei varmaankaan ole ns. hyytelöakku http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=500
Tuo arvio, joka oli aikaisemmin varashälyttimestä jne. hörpöttimistä voi pitää hyvinkin paikkansa. Startin jälkeen pitäis kyllä antaa akun latautua ainakin 15 minsaa.
Autossasihan on vielä takuu, joten huoltoon vaan. Aika mielenkiintoisen asian otit esille

EDIT

Vastaaja_s24fi
Juttele sitten huoltoputiikin kanssa onko tarpeen jonkinlainen ylläpitolaturi. Vanhemmissa autoissa oli mahdollista irrottaa akun piuha jos tiesi että seisoo pitempään, mutta uudemmista en uskalla sanoa mitään.
Hyvä pointti muuten. Jos autossa on ajotietokone, niin alä missään tapauksessa ota akkukenkää irti. Onhan siellä järjestelmässä ylläpitoakku, mutta kuitenkin...

Vierailija
PeterH

Tämmöisen aparaatin hommasin vaimon siskolle:

http://www.flinkenberg.fi/elektroniikka ... t/ctek.htm

Sen jälkeen kun oma autoni sai apuvirtakäynnistyksestä ilmeisesti jonkin jännitepiikin ajon vakautusjärjestelmän tietokoneeseen ja jouduin viemään auton huoltoon ko. järjestelmän uudelleen ohjelmointiin.
(Olisi ilmeisesti pitänyt sammuttaa auto ja antaa vasta sen jälkeen virtaa)

Huomaa, tässä seuraa varusteena osat akkuun, jotka voi asentaa akkuun kiinteästi ja lataaminen tapahtuu silloin vain kytkemällä laturin pistoke ja adapterin pistoke yhteen.
Kts pdf.-käyttöohje. , josta löytyy jännitteet ja laturin latausohjelmat latausaikoikoineen ja jännitteineen, sekä suositukset varaajan mallista.

Vierailija
PeterH

Mittaa, paljonko virtaa auto kuluttaa sammuksissa. Akusta napa irti ja virtamittari väliin. Akusta katsot ampeeritunnit (n.50Ah) ja jaat mittaamallasi virralla (joitain kymmeniä mA mutulla) ja saat suuntaa antavaa tietoa, kuinka nopeasti akku tyhjenee. Onhan siellä tosiaan radio, ajotietokone, varashälytin, ajonesto ja mitä vielä, jotka kuluttavat lepovirtaa. Ei niiden pitäisi kuitenkaan vetää akkua viikossa tyhjiin. Mikäli kulutus ei ole kovin suuri, niin haet akkukaupasta kunnon akun. Ylläpitolaturia et tarvi. Ei siitä tosin haittaakaan ole.

Vierailija
Vastaaja_s24fi

nuo kun selvität ja jos tuntuu, että vielä tarttee lisälatausta, niin kyllä pienempi latausvirta on terveellisempi akulle. Usein pelkästään akun lämpeneminen on iso apu kylmäkäynnistyksessä.

mä yllä olen huomannut, että akku kannattaa ostaa uusi heti kun havaitsee ongelmia sen kanssa. tulee paljon halvemmaksi kuin tappelu sen kanssa. eikä niitä ole tarkoitettukaan kovin montaa vuotta kestämään.

Vastaajan huomioihin nyt yleensä kannattaa suhtautua varauksella. Harvemmin ovat oikeat (ei vielä koskaan)

Vierailija
PeterH

Ratkaisuna on tietysti että silloin kun kerran viikossa ajat niin ajat vain ykkösvaihteella. Silloin akku varautuu kaikkein eniten.

Moottorin voi myöskin jättää yöksi päälle. Jos on kiire niin voi kaasupolkimen päälle laittaa tiiliskivi.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Lassi
Jos autossa on ajotietokone, niin alä missään tapauksessa ota akkukenkää irti. Onhan siellä järjestelmässä ylläpitoakku, mutta kuitenkin...

Akun loppuminen oli nollannut kellon, mutta sitäkään ei tarvinnut asettaa uusiksi sillä se osasi ottaa ajan radiosta. Myöskin navigaattorille (auton oma) tallennetut määränpäät näyttivät säilyneen.

Taidan asennuttaa autooni tuon Defan 3 A:n akkuvaraajan ja pitää autoa töpselissä seisontakausina. Eiköhän se 2h / vrk -lataus riitä pitämään akun hengissä.

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005

Käynnistysakut on suunniteltu sekä antamaan virtaa että ottamaan sitä vastaan suureella virralla. Kääntöpuolena mm. suuri itsepurkaus. Kuukaudessa akku tyhjenee jo melko runsaasti, eikä lyhyet kauppareissut riitä lataamaan akkua varsinkaan kovilla pakkasilla läheskään täyteen. Itsepurkauksen lisäksi vie nykyautoissa virtaa radion muisti, ajotietokoneen muisti, mahd. varashälytin ja virrankulutus voi nousta ml. itsepurkaus yli 100 mA:n.

Periaatteessa halvin ratkaisu voisi olla ihan tuiki tavallinen 4-8A:n akkulaturi. 2h päivässä riittää kyllä kompensoimaan tuon purkautumisen, ja ylilatauksen vaaraa ei pääse syntymään.

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Vierailija

Eikös noiden uusian autojen ajotietokoneet sun muut ole tavallaan flash-muisteja? Virtaa ei tarvita tiedon pitämiseen muistissa

Vierailija
Jyde
Itsepurkauksen lisäksi vie nykyautoissa virtaa radion muisti, ajotietokoneen muisti, mahd. varashälytin ja virrankulutus voi nousta ml. itsepurkaus yli 100 mA:n.

Tähän viestiin viittasin flash-muisteilla. Varashälyttimen virrankäytön ymmärrän, mutta en muita. Aika outoa (imo), että valmistajat eivät ole huomioineet virran loppumista ja sen saurauksia.

Kyllä jokin ram-muisti vie loppujen lopuksi yllättävän paljon virtaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat