Seuraa 
Viestejä45973

Öljy loppuu kohtapuoliin ja sitämyöten polttomoottoriset ajoneuvot pysähtyvät. On dieselvetureita, lentokoneet käyttävät kerosiinia ja laivatkin kulkevat öljyllä, autoista puhumattakaan. Monet talot lämpiävät öljyllä, tulee kalliiksi vaihtaa systeemiä. Kannattaisi panostaa maalämpöön. Aikovat kuulemma ottaa sitä ihan oikeaan käyttöön kauppakeskuksissa kertoi aamun hesari.

Palataanko puukaasuun ja höyryvoimaan vai kulkevatko kaikki sähköllä? Joku iso laiva tai sukellusvenekin nyt voi kulkea ydinvoimalla mutta lentokoneeseen tai henkilöautoon sellaista on vähän hankala laittaa. Miten akut riittäisivät 10 tunnin lentoon? Onko edes olemassa tai suunnitteilla sähkölentokoneita? Miksei? Riittääkö sähkömooottorin teho lentämiseen?

Sivut

Kommentit (64)

Onneksi lentokoneelle tai tarkemmin sanottuna suihkumoottorille kelpaa mikä tahansa palava neste, joka pysyy juoksevana -40 asteen lämpötilassa. Eiköhän rypsiöljystä voi sellaisen kehittää ?

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875

Öljy ei lopu silleen töks, vaan pikkuhiljaa sen hinta lähtee nousemaan, kun joudutaan pumppaaman yhä vaikeammin hyödynnettäviä öljylähteitä. Jo tämän ansiosta ei tule kriisiä, vaan siirtymävaihe. Siirtymävaiheen aikana siirrytään muihin energianlähteisiin.

Talous taitaa kaikki nämä muutokset viime kädessä sanella. Hommiin ryhdytään tosissaan vasta kun se on taloudellisesti järkevää ja/tai kannattavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eihän se öljy noin yhtäkkiä lopu. Kun kysyntä ylittää tarjonnan niin hinta alkaa nousta yhä nopeammin. Öljyn kulutuksen kasvu hidastuu, pysähtyy ja lopulta kääntyy laskuun. Samalla tämä motivoi kehittämään ja hankkimaan öljystä riippumatonta teknologiaa.

Suomessa tapahtuvaa maa- ja metsätaloutta ajatellen myöskin suomenhevoskantaamme olisi syytä ylläpitää.

Muokkaus: Kas, PeterH ehti todeta saman hiukan ennemmin.

Tiedän toki ettei öljy lopu kertarysäyksellä ja uusia kenttiäkin löydetään jatkuvasti, mutta kyllä se joskus loppuu kun sen uusiutuminen on vähän hidasta, kymmeniä miljoonia vuosia. Kuinka pitkä tämä siirtymäkausi on? 50-100 vuotta ehkä. Mitä nämä muut energianlähteet ovat? Maailmassa on aika lailla polttomoottoreita ja lisää tehdään koko ajan, liikenne, tavaroiden ja ihmisten liikkuminen lisääntyy koko ajan. Kyllä öljyn hupeneminen vaikuttaa siihen aika tavalla. Enpä usko että jossain kehittyvissä maissa on varaa muutella liikenneinfrastuktuuria kovinkaan helposti kun varaa ei ole kuin tähän nykyiseen nippa nappa. Mahtaa tulla sitten paha lama tai taloudenkehityksen painopisteet siirtyvät.

L
Seuraa 
Viestejä7979

Asimov

Tästä pelätystä öljyn loppumisesta on täällä melko monta keskustelua jo. Miksi taas uusi?

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... c&start=30

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... ljy+loppuu

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... ljy+loppuu

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... ljy+loppuu

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... ljy+loppuu

Kun joskus raakaöljyn hinta asettuu pysyvästi riittävän korkealle tasolle, alkaa raakaöljyn korvaaminen polttonestetuotannossa muilla raaka-aineilla, kuten kivihiilellä tai öljyliuskeella. Mitään huolta siis ei ole, polttonesteitä kyllä tulee riittämään. CERA arvioi, että tämä siirtymä alkaa joskus 2040 kieppeillä.

En itse aio kirjoittaa enää sanaakaan tästä jo täysin loppuunkalutusta aiheesta. Saatan lainailla vanhoja postauksiani, mutta tuskinpa sitäkään.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Asimov
kyllä se joskus loppuu kun sen uusiutuminen on vähän hidasta, kymmeniä miljoonia vuosia.

Eikö tässä ole ratkaisevampaa se, kuinka paljon uutta öljyä maapallolla syntyy / aikayksikkö, kuin se, kuinka pitkä tämä prosessi on? Syntyyhän uutta öljyä yhä edelleenkin, eihän se prosessi ole tietääkseni pysähtynyt?

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
L
Asimov

Tästä pelätystä öljyn loppumisesta on täällä melko monta keskustelua jo. Miksi taas uusi?

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... c&start=30

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... ljy+loppuu

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... ljy+loppuu

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... ljy+loppuu

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... ljy+loppuu

Kun joskus raakaöljyn hinta asettuu pysyvästi riittävän korkealle tasolle, alkaa raakaöljyn korvaaminen polttonestetuotannossa muilla raaka-aineilla, kuten kivihiilellä tai öljyliuskeella. Mitään huolta siis ei ole, polttonesteitä kyllä tulee riittämään. CERA arvioi, että tämä siirtymä alkaa joskus 2040 kieppeillä.

En itse aio kirjoittaa enää sanaakaan tästä jo täysin loppuunkalutusta aiheesta. Saatan lainailla vanhoja postauksiani, mutta tuskinpa sitäkään.

Tulihan se sieltä.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

L
Kun joskus raakaöljyn hinta asettuu pysyvästi riittävän korkealle tasolle, alkaa raakaöljyn korvaaminen polttonestetuotannossa muilla raaka-aineilla, kuten kivihiilellä tai öljyliuskeella. Mitään huolta siis ei ole, polttonesteitä kyllä tulee riittämään. CERA arvioi, että tämä siirtymä alkaa joskus 2040 kieppeillä..

Siis miten lentokone lentää tulevaisuudessa? Kivihiilellä vai? Ei nyt niinkään ollut uusi aihe vaan keskustelua samasta asiasta, uuden aiheen avaus vain kerää vähän paremmin lukijoita, ei pidä ottaa niin vakavasti asioita. Tuo 2040 on aika optimistisen kuuloinen arvio minusta. Pari viikkoa sitten maailman pörssitkin notkahtivat eikä sitä kukaan ennakoinut. Kaikkea voi sattua.

L
Seuraa 
Viestejä7979

Asimov

Kirjoitit:

Siis miten lentokone lentää tulevaisuudessa? Kivihiilellä vai?

Oliko ilmaisuni noin epäselvää? Vai etkö vain kytkenyt aivojasi päälle?

Kirjoitin, että kivihiilellä voi korvata raakaöljyn polttonesteiden, myös siis lentopetroolin, tuotannossa. Näinhän toimi Natsi-Saksa aikoinaan ja Etelä-Afrikka myöhemmin. Ja Kiinassa laitettu pystyyn tuotantoa, ja väittävät, että prosessi kilpailukykyinen raakaöljyn kanssa, jos raakaöljyn hinta yli 30 taalaa.

Ja:

Ei nyt niinkään ollut uusi aihe vaan keskustelua samasta asiasta, uuden aiheen avaus vain kerää vähän paremmin lukijoita, ei pidä ottaa niin vakavasti asioita.

Tämä asia on käsitelty juuriaan myöten jo monta kertaa. Se, että asia käsitellään monessa ketjussa tosiaankin laskee keskustelun tasoa. En itse aio tuoda tässäkään mitään uutta keskusteluun, koska noissa linkkaamissani vanhemmissa on jo sanottu kaikki, mitä tästä aiheesta voi sanoa.

Ja:

Tuo 2040 on aika optimistisen kuuloinen arvio minusta. Pari viikkoa sitten maailman pörssitkin notkahtivat eikä sitä kukaan ennakoinut. Kaikkea voi sattua.

CERA (linkki ensimäisessä linkkaamassani vanhemmassa keskustelussa) arvioi, että 2040 öljyn hinta siinä pisteessä, että raakaöljyn korvaajat edullisempia raaka-aineita polttonesteiden tuotantoon.

Eikä sillä ole mitään merkitystä, alkaako siirtyminen laajemmin jo 2020 vai vasta 2060. Ajankohta tulee riippumaan öljyn hinnan ja teknologioiden hintojen kehityksistä. Mitään perustavaa laatua olevia ongelmia ei ole eikä voi tullakaan. Pörssikurssit, ja niiden heilahtelut, eivät liity asiaan mitenkään.

L

CERA (linkki ensimäisessä linkkaamassani vanhemmassa keskustelussa) arvioi, että 2040 öljyn hinta siinä pisteessä, että raakaöljyn korvaajat edullisempia raaka-aineita polttonesteiden tuotantoon.

Eikä sillä ole mitään merkitystä, alkaako siirtyminen laajemmin jo 2020 vai vasta 2060. Ajankohta tulee riippumaan öljyn hinnan ja teknologioiden hintojen kehityksistä. Mitään perustavaa laatua olevia ongelmia ei ole eikä voi tullakaan. Pörssikurssit, ja niiden heilahtelut, eivät liity asiaan mitenkään.

CERA-sivusi myytit on kumottu:
http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... 373#424373

Perinteiset, taloudellisesti hyödynnettävät öljyvarat on loppu jo ennen vuotta 2030:
http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... ht=#401904

Tuulivoima
L

CERA (linkki ensimäisessä linkkaamassani vanhemmassa keskustelussa) arvioi, että 2040 öljyn hinta siinä pisteessä, että raakaöljyn korvaajat edullisempia raaka-aineita polttonesteiden tuotantoon.

Eikä sillä ole mitään merkitystä, alkaako siirtyminen laajemmin jo 2020 vai vasta 2060. Ajankohta tulee riippumaan öljyn hinnan ja teknologioiden hintojen kehityksistä. Mitään perustavaa laatua olevia ongelmia ei ole eikä voi tullakaan. Pörssikurssit, ja niiden heilahtelut, eivät liity asiaan mitenkään.




CERA-sivusi myytit on kumottu:
http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... 373#424373

Perinteiset, taloudellisesti hyödynnettävät öljyvarat on loppu jo ennen vuotta 2030:
http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... ht=#401904

Itse asiassa öljyn hinta rupeaa jo nyt olemaan tarpeeksi korkealla tasolla. Kannattava taso kivihiilestä tai maakaasusta tuotettavalle öljylle on siinä 40 US$ tasolla. Joitakin laitoksia rakennetaan jo. Öljyn hinta heittelehtii kuitenkin edelleen liikaa jotta panostettaisiin laajamittaiseen konversioon. Ongelmana on myöskin että kasvanut kapasiteetti helposti romauttaisi öljyn hinnan ja tekisi hommasta kannattamatonta.

Toiveikas ajatukseni on, että auto ei enää tarkoittaisi samaa kuin autonominen ihminen. Liikkuminen vapaasti viikonloppuisin viettämään vapaa-aikaa vapaa-aikatilassa ei eroa mitenkään kirkonmenoista ( se kolmasti siunattu). Autonominen ihminen ei aina ole autistinen, tosin liian usein, jonkun kannalta, en muista kenen.

Suurin osa peloistamme johtuu siitä, että joku voi vapaasti ajella mossellaan tänne. Sen sijaan emme näe mitään kauheampaa kuin se, ettemmekö voisi omalla Fiatillamme kiertää ensin pillukorttelia, työmaa-ajoa ja lopuksi viikonloppuista kesämökkireissuamme cowboyhattu rennosti unohtuneena vinoon.

Ajakaa niin perskuleesti, niin minäkin teen, mutten köyhien autoilla.

Hannibal the kannibal
JALAN.
tai päyörällä

Öljyn hinta ei vaikuta ainoastaan liikkumisen hintaan. Ruoan hinta uhkaa nousta suhteettomasti kun öljy loppuu. Nykyaikainen maanviljelys käyttää enemmän energiaa öljyn muodossa, kuin pelloilta saadaan viljana. Tästä uhkaa tulla todella suuri ongelma, joka saattaa romahduttaa nykyisen taloussysteemin, joka perustuu suurille yksiköille ja koneistukselle. Hevonen ei juurikaan ratkaise ongelmaa, sille se ei osaa niittää.Toki voidaan kehittää hevosvetoisia niittokoeita, mutta niitä ajamaan tarvitaan suuria määriä ihmisiä nykysysteemiin verrattuna.

Minä lähden nyt kirjastoon ja kauppaan jalan.

Norppa

Itse asiassa öljyn hinta rupeaa jo nyt olemaan tarpeeksi korkealla tasolla. Kannattava taso kivihiilestä tai maakaasusta tuotettavalle öljylle on siinä 40 US$ tasolla. Joitakin laitoksia rakennetaan jo. Öljyn hinta heittelehtii kuitenkin edelleen liikaa jotta panostettaisiin laajamittaiseen konversioon. Ongelmana on myöskin että kasvanut kapasiteetti helposti romauttaisi öljyn hinnan ja tekisi hommasta kannattamatonta.

Kasvanut kapasiteetti romuttaisi öljyn hinnan? Kyllä ne suunnitellut ctl-tehtaat ovat tuotannoltaan melko pieniä, tuskin niin suuria että globaaliin hintaan vaikuttaisivat. Silti jostain syystä niitä suunnitellaan vasta tulevaisuudessa rakennettavan. Luulisi jenkkilänkin kansallisen turvallisuutensa suhteen kiinnostuvan, mutta kaipa heille SPR riittää.

Saattaa se silti olla rahasta kiinni, mutta jostain syystä kovin suuria tällaisia laitoksia ei suunnitella. Jotain olen kymmenistä tuhansista barreleista per päivä lukenut. (vai onko jollakulla linkkiä?)

on surullista, kun nyt olisi tilaisuus öljyn käydessä vähiin korvata koko nykyinen saastuttava ja ilmastoa lämmittävä teknologia vaikka vedyllä, niin sen sijaan ruvetaankin vain valmistamaan lisää öljyä kivihiilestä.

kaikkien kulkuneuvojen ja lämmitysjärjestelmien uusiminen olisi toki kallista, mutta ne voitaisiin uusia pikkuhiljaa, aivan kuten öljykin joka loppuu pikkuhiljaa. Esimerkkiä voitaisiin ottaa vaikka Islannista.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat