Seuraa 
Viestejä45973

Naisten ja miesten erillaisesta huumorista ja huumorintajusta on varmaan näillä foorumeilla aikaisemminkin keskusteltu.
Lämpeäisikö tuo aihe vielä?
Minua asia alkoi kiinostaa kun muistaakseni Echi toi asian esille jossain keskustelussa jotenkin tähän tapaan, että foorumin vanhemmilla naisilla huumori alkaa muistuttamaan miesten huumoria. (Ethän Echi pahenna mieltäsi huonosta lainauksestani. Alkuperäisen hakeminen olisi ollut työläistä)

Minkälainen ero on miesten ja naisten huumorilla/huumorintajulla?
Vaikuttaako ikä miesten/ naisten huumorintajun muuttumiseen?

Sivut

Kommentit (24)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
markent
Naisten ja miesten erillaisesta huumorista ja huumorintajusta on varmaan näillä foorumeilla aikaisemminkin keskusteltu.
Minua asia alkoi kiinostaa kun muistaakseni Echi toi asian esille jossain keskustelussa jotenkin tähän tapaan, että foorumin vanhemmilla naisilla huumori alkaa muistuttamaan miesten huumoria. (Ethän Echi pahenna mieltäsi huonosta lainauksestani. Alkuperäisen hakeminen olisi ollut työläistä)

Kokemukseni mukaan naiset ja miehet nauraa samoille jutuille. Miehet usein kertoo jutut ja naiset nauraa. Harvemmin toisin päin.

Edit: Liekkö naiset sitten vitsailevat keskenään. Siitähän Maukka ei sitten mitään tiedä.

markent
Vanha sanonta:
Varas epäilee aina toista varkaaksi.
Jep

Ei vaan: "Takes one to know one" eli "kyllä koira koiran tunnistaa"

Mutta en oo homo. mulla on naisii joka sormelle niinku Maukalla

tappelevat meitistä

Mummo
Ikääntyminen vaikuttaa huumoriin .

Tilannekomiikan taju lisääntyy, kun huomaa tuottavansa sitä ihan itse.

Hyvä itsetunto antaa mahdollisuuden nauraa itselle eikä vedä hernettä nenuun jos muutkin nauraa. Kumma juttu, että vanhoissakin on paljon herkkänahkaisia.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4720
Tosimies 187cm
markent
Vanha sanonta:
Varas epäilee aina toista varkaaksi.
Jep

Ei vaan: "Takes one to know one" eli "kyllä koira koiran tunnistaa"

Mutta en oo homo. mulla on naisii joka sormelle niinku Maukalla

tappelevat meitistä

Nythän sinä vasta vitsin murjaisit... Jokos olet muuten näyttänyt äidillesi ne äskettäin ilmestyneet ensimmäiset karvasi "tiedät kyllä minne"? Toisten homottelua harrastavat yleensä varhaisessa teini-iässä tai sille asteelle henkisesti jääneet miehen puolet...

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

markent
... klips... Minkälainen ero on miesten ja naisten huumorilla/huumorintajulla? Vaikuttaako ikä miesten/ naisten huumorintajun muuttumiseen?
Nauratko tälle:
------
VÄÄRÄN SÄHKÖPOSTIOSOITTEEN VAHINGOLLISUUS
Keski-ikäinen pariskunta Pohjois-Amerikassa kaipasi etelän lämpöön. Niinpä he päättivät matkustaa Floridaan vieläpä samaan hotelliin, jossa olivat viettäneet hääyönsä 20 vuotta sitten.

Miehellä oli vapaata, joten hän matkusti päivää aikaisemmin. Saavuttuaan perille hän huomasi, että hotellihuoneessa oli tietokoneet ja hän päätti lähettää vaimolleen sähköpostiviestin.
Yksi kirjain sähköpostiosoitteessa meni kuitenkin väärin ja posti päätyi papin leskelle, joka juuri tullut miehensä hautajaisista kotiin ja halusi läpikäydä saapuneen postin sisältävät surunvalittelut sukulaisilta ja ystäviltä.

Lesken poika löysi hänet pyörtyneenä tietokoneen ääreltä ja luki näytöltä:
Rakkaalle vaimolleni. Olen juuri saapunut perille. Tiedän, että yllätyt kuullessasi minusta. Niillä on tietokoneet täällä nykyään ja sähköpostia saa lähettää läheisille ja tutuille. Olen juuri kirjautunut sisään. Kaikki on valmista sinun huomista saapumistasi varten. Odotan innolla tapaamistasi. Toivottavasti pääset tänne yhtä vaivattomasti kuin minä.

PS. Täällä on todella kuuma.
----
Ero vois olla myös tuossa...

Lassille:
Kyllä nauroin silloin kun sen ensikertaa luin.

Yleensä:
Minä olen ehkä pikkuisen jäävi edustamaan naisnäkökulmaa tässä tuiki tärkeässä tieteellisessä keskustelussa. Olen koko ikäni joutunut sekoilemaan miesten maailmaa sivuavissa tilanteissa ja heistä on varmaan jotain huumorillista tajua tarttunut minuunkin.
Sen olen huomannut, että naisten huumorintaju on kuvannollisempaa.
Kyllähän sinä ymmärrät, niin kuin silleen, niin kuin ne yleensä ovat jne ovat sanakompostit millä naiset huumorijutuissa usein ilmaisevat jotain tapahtumaa tai toimintaa.
Miehet sanovat sen jutuissaan suoraan, naiset arvoituksellisemmin.

Voi pappi parka, tai eihän hän ole parka, vaan vaimo raukka, kun ymmärsi miehensä joutuneen (päässeen) ilotaloon: helvettiin eikä taivaaseen.

Minun jutuilleni pääsääntöisesti nauretaan niin nais- kuin miesporukassa. Yksi poikkeustilanne on: jos seurustelen niin poikaystävän kaveriporukka ei naura. Minulle on parin miehen taholta selvennetty, että mieskaverit eivät uskalla nauraa toisen tyttöystävän jutuille. Näyttäisi muka siltä, että yrittävät iskeä.

Aika naurettavaa (sopiva ilmaus). Naiselle taas on kunnia, jos hänen poikaystävänsä saa koko mimmiremmin nauramaan.

Itselläni on kuulemma miesmäinen huumorintaju. Onneksi, sillä se mitä miellän naismaiseksi huumorintajuksi ei ole järin kummoista.

Ikä lienee omalta kohdaltani muuttanut huumorin mieltymystä. Tuon seikan olen huomannut, että mitä lyhyemmin ja nasevammin kerrottu, sen parempi. Varsinkin pilakuvissa. Kuivahko, englantilaistyylinen huumori puree.

Mutta nuo ukonreppanat. Niillä on yhteisissä tilaisuuksissa, seuranpidoissa, sauvakävelylenkeillä jne aina seksiin viittaavia humoristisia kommentteja. Tuntuu ihan kuin niille nuoruudestaan olisi v...u jumahtanut päähän kuin karvahattu, toisille ihan silmille.
Kait ne ottavat sen hautaankin mukaan.

Työyhteisössä tulee samanlaisia vitsejä miehiltä ja naisilta. Nuoret naiset ja miehet ovat kainompia, mutta elämää kokeneilta irtoaa molemmilta sukupuolilta välillä sellaista huumoria, että huh huh....

Stinger
Seuraa 
Viestejä4720
Maukka Perusjatka
markent

Kokemukseni mukaan naiset ja miehet nauraa samoille jutuille. Miehet usein kertoo jutut ja naiset nauraa. Harvemmin toisin päin.

Edit: Liekkö naiset sitten vitsailevat keskenään. Siitähän Maukka ei sitten mitään tiedä.

Jaa, minä taas ystäväpiirissäni ja vähän tuntemattomienkin kanssa naurattelen molempia sukupuolia juttuineni. Riippuen seurasta tietenkin jutun aihekin muttuu ja se mikä kuvataan huvittavana. Toisaalta on niitä juttuja, jotka naurattavat molempia sukupuolia liittyen tavallaan siihen ihmiseen ja hänen heikkouksiinsa sitten enemmän yleisessä mielessä. Voi olla, että ikääntyessä ja oppiessa tuntemaan itsensäkin paremmin se itselleenkin nauraminen sitten onnistuu huomattavasti helpommin, kun esimerkiksi joltain vielä epävarmalta nuorelta.

Yleensä ottaen kyllä näyttää siltä, että ihmiset nauravat sellaisille asioille, joitten suhteen heillä on jonkin sorttinen kompleksi eli tykkäävät nauraa sellaisesta tyypistä kertovalle jutulle, joka osaa jotain heitä paremmin, mutta munaa itsensä. Ehkä yrittävät poistaa stressiä tosimaailman realiteettien aiheuttamista paineista tai vain tavallinen jäytävä kateus sitten tarvitsee jotain vahingonilonsa tyydyttämiseksi. Iästäkin riippuu se mikä naurattaa, koska itsensä, muitten ja elämänkin tunteminen sitten vaikuttaa siihen minkä kokee hauskaksi.

Se millaisesta huumorista tykkää ja minkä kokee huumoriksi kertoo tavallaan ihmisestä enemmän kuin ne vuodatukset, mitä hän haluaa itsestään uskottavan erinäisine kertomuksineen itsestään ja elämästään. Toisinaan yritetään nimetä huumoriksi myös sellaisia käyttäytymistapoja, jotka eivät sitä ole pelkästään päästäkseen vastuusta omista sanomiisistaan. Esimerkiksi kiusaamisessa on yleinen pakokeino väittää, että koko juttu olikin huumoria, jota vastapuoli ei ymmärtänyt, vaikka sitten useammaltakin taholta sivustakatsojille olisi tullut ihan erilainen kuva asian suhteen...

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vaimollani ja minulla ainakin on hyvin samankaltainen huumorintaju. Toisaalta tunnen naisia ja miehiä joiden huumorintaju poikkeaa täysin omastani, joten epäilen huumorin olevan enemmän hekilöstä kiinni kuin sukupuolesta.
Toisaalta on vitsejä joita miehet kertovat miehille ja vitsejä joita naiset kertovat naisille.

Stinger
Maukka Perusjatka
markent

Stinger

Jaa, minä taas ystäväpiirissäni ja vähän tuntemattomienkin kanssa naurattelen molempia sukupuolia juttuineni. Riippuen seurasta tietenkin jutun aihekin muttuu ja se mikä kuvataan huvittavana. Toisaalta on niitä juttuja, jotka naurattavat molempia sukupuolia liittyen tavallaan siihen ihmiseen ja hänen heikkouksiinsa sitten enemmän yleisessä mielessä. Voi olla, että ikääntyessä ja oppiessa tuntemaan itsensäkin paremmin se itselleenkin nauraminen sitten onnistuu huomattavasti helpommin, kun esimerkiksi joltain vielä epävarmalta nuorelta.

Joo, huumori on monipuolista. Kaikki kuitenkaan ei osaa adaptoitua tilanteeseen. Jos sinä osaat niin hieno homma. Joku saatta taasen kokea ikään liittyvän huumorin loukkaavan jos se napsahtaa omalle kohdalle.

Stinger

Yleensä ottaen kyllä näyttää siltä, että ihmiset nauravat sellaisille asioille, joitten suhteen heillä on jonkin sorttinen kompleksi eli tykkäävät nauraa sellaisesta tyypistä kertovalle jutulle, joka osaa jotain heitä paremmin, mutta munaa itsensä. Ehkä yrittävät poistaa stressiä tosimaailman realiteettien aiheuttamista paineista tai vain tavallinen jäytävä kateus sitten tarvitsee jotain vahingonilonsa tyydyttämiseksi. Iästäkin riippuu se mikä naurattaa, koska itsensä, muitten ja elämänkin tunteminen sitten vaikuttaa siihen minkä kokee hauskaksi.

Tuota en ole koskaan ymmärtänyt. Paras kaverini ja menttorini on minua yli parikymmentä vuotta vanhempi ja kertoi, että olen ainoa kaveri hänellä joka ei ole kateellinen. Kaveri on tyhjästä luonut omaisuutensa ja vanhat kamut on jääneet kauas jälkeen. Tapasimme aikanaan erittäin myrskyisissä olosuhteissa ja ystävyys on jatkunut yli 20 vuotta. Itse olin poju silloin, mutta selkärankainen.

Stinger

Se millaisesta huumorista tykkää ja minkä kokee huumoriksi kertoo tavallaan ihmisestä enemmän kuin ne vuodatukset, mitä hän haluaa itsestään uskottavan erinäisine kertomuksineen itsestään ja elämästään. Toisinaan yritetään nimetä huumoriksi myös sellaisia käyttäytymistapoja, jotka eivät sitä ole pelkästään päästäkseen vastuusta omista sanomiisistaan. Esimerkiksi kiusaamisessa on yleinen pakokeino väittää, että koko juttu olikin huumoria, jota vastapuoli ei ymmärtänyt, vaikka sitten useammaltakin taholta sivustakatsojille olisi tullut ihan erilainen kuva asian suhteen...

Totta, ilkeät ihmiset eivät edes osaa lukea käyttäytymistään.

Hänen pyhyytensä
Seuraa 
Viestejä28239

Sikäli hassu kysymys, jotta onko huumorintajuissa jotain sukupuolista eroa, sikäli kun kunkin sosiaalinen kasvuympäristö omine tabuineen määrää aika vahvasti sitä yksilöllistä huumorintajua. Myös yksilön älyllisyys näyttelee tässä keskeistä roolia aivan samoin kuin se psyykkinen vireystilakin. Tilastollisesti naiset nauravat miehiä useammin mutta sellainen tilasto ei vielä paljon huumorin laadusta kerro. Jos jostain niin sosiaalisesta statuksesta enemmänkin kuin muusta, koska huumori sukupuolesta riippumatta perustuu aina sosiaaliseen statukseen. Tosin kenellä se pallo on ja missä tilanteessa määrää yleensä myös sen kuinka se peli kaikessa hauskuudessaan etenee. Muutaman muun ohella palauttaisin ne suurimmat erot pikemminkin yksilölliseen itsetuntoon, joka on enemmän ikä ja elämänkokemusasia kuin puhtaasti sukupuolinen.

Jos argumentista ei voi johtaa yleistä sääntöä, sillä ei ole sisältöä.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14249

-:)lauri on ihan oikeassa siinä, että useimmiten sukupuoli on riittämätön kategoria puhekulttuurin tutkimuksessa; monet sosiaaliset tekijät selittävät varmasti vakuuttavammin myös huumorintajun keskimääräisiä eroja. (Crawford 1994)

Riippunee kovastikin siitä onko kyseessä heterososiaalinen (naiset + miehet) vaiko homososiaalinen (sukupuoli sama) konteksti. Tyypillisesti ihmisten sukupuoliroolittuminen kun vaikuttaa moninaisiin asioihin sosiaalisissa tilanteissa. Edelleen haluaisin puhua toimijanpaikasta tai subjektipositiosta, koska käsite kuvaa sosiaalista paikan ottamisen prosessia toimijuuden näkökulmasta & kuulostaakin rehevämmältä (ja akateemisemmalta).

Naiset tykkäävät konventionaalisen käsityksen mukaan miehiltä kuultuna yksittäisistä nokkeluuksista, joita voi olla sijoitettu jonkin tarinan sisään rönsyilevästi tai tiukemmin juonta mukaillen. Tämä sopii kyllä loistavasti omien heterososiaalisten havaintojeni kanssa yhteen; nokkeluuksia tilannespesifisti ja luovasti taikovat miehet saavat aikaan kikattelua ja hymyä vähän kaikkialla.

Molemmilla sukupuolilla vaikuttaisi tuo "kaikkein hauskimmat ihmiset" -kriteeri sulkevan pois ne kaikkein törkeimpien ja toisia ihmisiä ja ihmisryhmiä mollaavien vitsien laukojat; miehet vain diggaavat sellaista huumoria keskimäärin naisia enemmän (mts.: 143). Mutta kun rooli jää päälle, niin ei sitä saa hevillä pois kun se on kerran omaksuttu ja sen skeemaan totuttu. Puhumattakaan sen neuroottisesta puolustelemisesta, mitä on huomannut aivopieruileensa joskus aiemmin. Sen näkee tälläkin foorumilla, trollit naurattavat nykyisin vain lähinnä toisiaan ja itsejään kaskujensa pallottelullaan.

Michael Mulkay (1988) on koonnut neljä (4) miesten seksuaalihuumoriille tyypillistä ominaisuutta:

1: Yhdynnän ensiarvoisuus – miehet haluavat vain seksiä.

2: Naisten saatavuus – kaikki naiset ovat seksuaalisesti saatavilla kaikille miehille, vaikka he teeskentelisivät etteivät olisi.

3: Naisten objektivointi – naiset ovat olemassa miesten tarpeita varten ja he ovat, tai heidän tulisi olla, passiivisia.

4: Naisten puheen väheksyminen – naiset tulee hiljentää.

PS: Miesten ja naisten huumorintajun tutkituista keskimääräisistä eroista löytyy havainnolliset taulukotkin, mutta niiden selostaminen jäänee myöhempään ajankohtaan...

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat