Butanoli

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Butanoli jota käytetään mm. jarrunesteenä vaikuttaisi hyvältä ehdokkaalta biopolttoaineeksi.

Energiasisältö on kutakuinkin sama kuin bensalla. Sitä voi käyttää suoraan bensan korvikkeena. Valmistus on helpompaa kuin etanolin. Siihen ei liukene vettä eikä se ole yhtä räjähdysherkkää kuin etanoli tai bensa.

Biopolttoaineissa hyvä pari olisi biodiesel ja butanoli.

http://www.technologyreview.com/Energy/18443/

Sivut

Kommentit (20)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10611
Liittynyt16.3.2005

Ei ole ainakaan minun jarruissani butanolia, ei ole ollut, eikä tule olemaan.
Sen verran kuumana käyvät jarrusatulat ja jarrusylinterit, että butanoli
possauttaisi tiivisteet pihalle ruvettuaan kiehumaan.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
o_turunen
Ei ole ainakaan minun jarruissani butanolia, ei ole ollut, eikä tule olemaan.
Sen verran kuumana käyvät jarrusatulat ja jarrusylinterit, että butanoli
possauttaisi tiivisteet pihalle ruvettuaan kiehumaan.

Kai se butanolinkin kiehumispiste riippuu paineesta...

Hydrauliikkanesteenäkin käytetään.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Norppa
http://butanol.com/

Mukavaa nähdä että uutinen (?) joka ratkaisisi biopolttoaine ja öljyn loppumisesta aiheutuvat ongelmat herättää niin vilkkaan keskustelun.

Miksi pitäisi keksiä keinoja jatkaa polttomoottoreiden aikakautta?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
Norppa
http://butanol.com/

Mukavaa nähdä että uutinen (?) joka ratkaisisi biopolttoaine ja öljyn loppumisesta aiheutuvat ongelmat herättää niin vilkkaan keskustelun.




Miksi pitäisi keksiä keinoja jatkaa polttomoottoreiden aikakautta?

Häh?

Olen keksimässä keinoja jolla saadaan estettyä kivihiilen keittämisen bensaksi 30% hyötysuhteella (3 kertaiset CO2 päästöt).

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10611
Liittynyt16.3.2005

Ei käytetä butanolia jarrunesteenä.

Howstuffworks antoi seuraavan vihjeen:

The three main types of brake fluid now available are DOT3, DOT4 and DOT5. DOT3 and DOT4 are glycol-based fluids, and DOT5 is silicon-based. The main difference is that DOT3 and DOT4 absorb water, while DOT5 doesn't.

Saattaisi joku butyyliglykoli kelvata tarkoitukseen, mutta ei siitä
varmaankaan polttoaineeksi ole.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
Norppa
o_turunen
Ei ole ainakaan minun jarruissani butanolia, ei ole ollut, eikä tule olemaan.
Sen verran kuumana käyvät jarrusatulat ja jarrusylinterit, että butanoli
possauttaisi tiivisteet pihalle ruvettuaan kiehumaan.



Kai se butanolinkin kiehumispiste riippuu paineesta...

Hydrauliikkanesteenäkin käytetään.

Ei käytetä, siinä käytetään hydrauliikkaöljyä, joka on aika paljon paksumpaa.
Vielä vähemmän sitä käytetään jarrunesteenä.
Butanoli höyrystyy aika huonosti pakkasella, voi olla ettei autoa saisi käymään.
Muuten ihan hyvä vaihtoehto bensan tilalle.

Vierailija
fenomenologi
Norppa
o_turunen
Ei ole ainakaan minun jarruissani butanolia, ei ole ollut, eikä tule olemaan.
Sen verran kuumana käyvät jarrusatulat ja jarrusylinterit, että butanoli
possauttaisi tiivisteet pihalle ruvettuaan kiehumaan.



Kai se butanolinkin kiehumispiste riippuu paineesta...

Hydrauliikkanesteenäkin käytetään.




Ei käytetä, siinä käytetään hydrauliikkaöljyä, joka on aika paljon paksumpaa.
Vielä vähemmän sitä käytetään jarrunesteenä.
Butanoli höyrystyy aika huonosti pakkasella, voi olla ettei autoa saisi käymään.
Muuten ihan hyvä vaihtoehto bensan tilalle.



Sori.

JarrunesteISSÄ ja hydrauliikkanesteISSÄkin käytetään.

Mutta se ei nyt ollut tämä pääpointti.

Paremmin kuulemma syttyy pakkasella kuin etanoli.


[edit] Uses
Butanol sees use as a solvent for a wide variety of chemical and textile processes, in organic synthesis and as a chemical intermediate. It is also used as a paint thinner and a solvent in other coating applications where it is used as a relatively slow evaporating latent solvent in lacquers and ambient-cured enamels. It finds other uses such as a component of hydraulic and brake fluids.[1]

It is also used as a base for perfumes, but on its own has a highly alcoholic aroma. Butanol is also considered as a potential biofuel (see Butanol fuel). Butanol at 85 percent strength can be used in cars without any change to the engine (unlike ethanol) and it produces more power than ethanol and almost as much power as gasoline.

Salts of butanol are chemical intermediates for example alkali metal salts of tert-butanol are tert-butoxides.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10611
Liittynyt16.3.2005

Viitsisitkö vilkaista vastaustani pari pykälää ylempänä.
Butanolia _ei_ käytetä hydraulinesteenä. Butanolista voidaan valmistaa
butyyliglykolia, joka on aivan eri aine.
Butanoli on tuossa raaka-aine, ja joku lehtimies voi jopa väittää sitä
hydrauli- tai jarrunesteen komponentiksi.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
o_turunen
Viitsisitkö vilkaista vastaustani pari pykälää ylempänä.
Butanolia _ei_ käytetä hydraulinesteenä. Butanolista voidaan valmistaa
butyyliglykolia, joka on aivan eri aine.
Butanoli on tuossa raaka-aine, ja joku lehtimies voi jopa väittää sitä
hydrauli- tai jarrunesteen komponentiksi.



Kyllä minä sitä vilkaisin. En vain ole vakuuttunut.

Useampi lähde puhuu toista.

Hydraulic fluid
Hydraulic fluids are a large group of liquids made of many kinds of chemicals. They are used in automobile automatic transmissions, brakes, and power steering; forklift trucks; tractors; bulldozers; industrial machinery; and aircraft. The three most common types of hydraulic fluids are mineral oil, organophosphate ester, and polyalphaolefin. Others are based on glycol esters and ethers, castor oil, or silicone. Some of the trade names for hydraulic fluids include Durad®, Fyrquel®, Skydrol®, Houghton-Safe®, Pydraul®, Reofos®, Reolube®, Hydraunycoil®, and Quintolubric®.

Brake fluid is a subtype of hydraulic fluid with high boiling point and low freezing point.

Hydraulic systems, like the ones mentioned above, will work efficiently if the hydraulic fluid used has low compressibility.

Some hydraulic fluids have a bland, oily smell and others have no smell; some will burn and some will not burn. Certain hydraulic fluids are produced from crude oil and others are manufactured by many companies.

Hydraulic fluids can contain a wide range of various chemical compounds; oils, butanol, esters (e.g. phthalates, like DEHP, and adipates, like bis(2-ethylhexyl) adipate), polyalkylene glycols (PAG), phosphate esters (e.g. tributylphosphate), silicones, alkylated aromatic hydrocarbons, polyalphaolefins (PAO) (e.g. polyisobutenes), corrosion inhibitors, etc.

It was reported that 3,800 patients of the Duke University Health System in Durham and Raleigh were operated on in late 2004 with instruments that were washed in PAG (polyalkylene glycol) hydraulic fluid 32-AW instead of detergent. This occurred after an elevator company drained hydraulic fluid into empty Mon-Klenz detergent barrels, and the detergent supplier redistributed them as detergent; both substances are similar in appearance, similar to maple syrup. The problem was not fixed for weeks in spite of the fact that staff members complained that the tools were "slick"; however a small amount of lubricant is commonly applied to them, as a corrosion protection and to protect the instruments from locking up, therefore it took some time to figure out the oiliness is beyond normal level. The hospital claims that there are no risks associated with the mix-up however, patients have reported lingering health concerns.[1]

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10611
Liittynyt16.3.2005

Joo. Tiesitkö, että Lontoossa Tower Bridgen koneisto on todella
hydraulinen: siinä käytetään hydraulinesteenä vettä. Aikoinaan
veden käyttö oli yleistä. Nykyään sitä käytetään, jos tarvitaan
ehdottomasti palamatonta nestettä, mutta ei sellaisenaan korroosion
vuoksi. Lisäaineena käytetään inhibiittoreita.
Autojen jarrunesteiltä tavallisesti vaaditaan vähintään n. 300 C
kiehumispiste. Vesi tai butanoli eivät tuohon pysty maan pinnalla
käytännössä mitenkään.
Voidaan tietysti käyttää hydraulinesteenä vaikkapa asetonia tai
nestemäistä typpeä, jos niin halutaan. Tai jarrunesteenä. Mutta ei
minun autoni jarruissa.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
Norppa

Brake fluid is a subtype of hydraulic fluid with high boiling point
Hydraulic fluids can contain a wide range of various chemical compounds; oils, butanol,

Eli jarruneste on hydrauliikkaöljyä, jolla on korkea kiehumispiste.
n-butanoli kiehuu 116*C, se ei käy jarrunesteeksi.
Kuten oturunen kertoi, sitä voidaan käyttää eräänä lähtöaineena valmistettaessa yhdisteitä, jotka sopivat jarrunesteeksi.
Hydrauliikkaöljyt jotka eivät joudu kovaan kuumuuteen, voivat sisältää lisäaineena butanolia.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10611
Liittynyt16.3.2005

Hiukan etsimällä selvisi, mistä on peräisin tieto butanolin käytöstä
hydraulinesteenä: wikipedia, yllätys, yllätys. Hohhoijaa.

Yhtä hyvin olisi tuonne luetteloon voinut tunkea ihan mitä alkoholeja
tahansa. Ehkä niitäkin joku on joskus käyttänyt. Luettelo on muutenkin
ihan kuin kemian oppikirjasta, eli erittäin epälooginen. Kunhan
luetellaan jotain, mitä on joskus kuultu tai siteerataan vanhaa kirjaa.

Tarkemmin määriteltynä: luettelossa on sen kummemmin erittelemättä
termi "oils", joka on ehdottomasti yleisin hydraulinesteiden luokka.
Hydrauliöljyjä löytyy n+1 erilaista. Sitten löytyy yksittäisenä
esimerkkinä "butanol", ikäänkuin samanarvoisena.

En tietenkään mene väittämään, että butanolia ei käytettäisi
hydraulinesteenä, mutta jo sen palovaarallisuus panee hiukan
ihmettelemään.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005

Jarruneste
2.1 Vaaraa aiheuttavat aineosat
2.1.1 2.1.2 2.1.3 2.1.4
CAS-numero tai
muu koodi
Aineosan nimi Pitoisuus Varoitusmerkki, R-lausekkeet ja muut
tiedot aineosasta
Butyylitriglykoli >20 % Xi ; R36
Dietyleeniglykoli <20 % Xn ; R22
Metylidiglykoli <5 % Xn ; R63
2.1.7 Muut tiedot
Tuote ei sisällä monoglykolieettereitä, hiilivetyjä eikä mineraalioljyä.

Hydrauliöljy
2.1 Vaaraa aiheuttavat aineosat
2.1.1 2.1.2 2.1.3 2.1.4
CAS-numero
tai muu
koodi
Aineosan nimi Pitoisuus Varoitusmerkki, R-lausekkeet
ja muut tiedot aineosasta
64741-96-4
EINECS
265-097-6
Perusöljy - täsmentämätön 50-99% Xn; R65

Näyttäs vahvasti että sitä butyyliglykolia löytyy jarrunesteistä. Nissä ei sen sijaan näytä olevan minkäänsortin öljyjä. Hydraulineste taas näyttäisi olevan ihan öljypohjaista. Toki laatujahan on monia ja otos oli aika suppea.

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Vierailija
o_turunen
Hiukan etsimällä selvisi, mistä on peräisin tieto butanolin käytöstä
hydraulinesteenä: wikipedia, yllätys, yllätys. Hohhoijaa.

Yhtä hyvin olisi tuonne luetteloon voinut tunkea ihan mitä alkoholeja
tahansa. Ehkä niitäkin joku on joskus käyttänyt. Luettelo on muutenkin
ihan kuin kemian oppikirjasta, eli erittäin epälooginen. Kunhan
luetellaan jotain, mitä on joskus kuultu tai siteerataan vanhaa kirjaa.

Tarkemmin määriteltynä: luettelossa on sen kummemmin erittelemättä
termi "oils", joka on ehdottomasti yleisin hydraulinesteiden luokka.
Hydrauliöljyjä löytyy n+1 erilaista. Sitten löytyy yksittäisenä
esimerkkinä "butanol", ikäänkuin samanarvoisena.

En tietenkään mene väittämään, että butanolia ei käytettäisi
hydraulinesteenä, mutta jo sen palovaarallisuus panee hiukan
ihmettelemään.

Hohhoijajaa. Toivottavasti et käyttänyt liikaa aikaa etsimiseen. Pitkien lainauksien etsiminen on muuten erittäin helppoa. Pistät muutaman lauseen lainausmerkeissä Googleen niin pääset alkulähteille.

Lainaukseni ei ollut wikipediasta. Näyttäisi kuitenkin siltä että samaa tekstiä on lainattu sinnekin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat