Koulut Suomessa. Millaisia ovat?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Millaisia on Suomen koulut nykyään?
Saavatko lapset jo ensimmäiseltä luokalta lähtien todistuksen?

Toinen kysymys : Saako todistukseen arvosanan käyttäytymisestä?

Kysyn koska aihe tuli muualla esille. Yksi suomalainen sanoi että todistukset saatte jo ensimmäiseltä luokalta asti ja että todistukset on 1 - 10, siis yhden ja kymmenen väliltä. Sanoi myös että saatte käyttäytyminen arvostellaan.

Pitääkö paikkansa???

Jos pitää paikkansa, niin miten käy "heikkolahjaisimmille" lapsille, joilla on vaikeuksia oppimisen kanssa?

Käyttäytyvätkö lapset kiltimmin jos saavat todistukseensa lausunnon käyttäytymisestään?

Sivut

Kommentit (60)

Vierailija

Kyllä saa, mutta käyttäytymisnumerot vaativat myös tekoja, muuten tulee vain seiska.
Jos käyttäytyy huonosti niin numero laskee tuosta seiskastakin.

Suomalainen koulu on erittäin hyvin menestynyt näissä kansainvälisissä vertailuissa, taisi olla peräti ykkönen viime vuonna.

Heikkolahjaiset saavat erityisopetusta, kuten kuuluukin.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Toistaiseksi useimmissa peruskouluissa ja lukioissa käytetään arvostelua seitsemänportaisella asteikolla 4-10:

4=hylätty
5=välttävä
6=kohtalainen
7=tyydyttävä
8=hyvä
9=kiitettävä
10=erinomainen

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija
Ayla
Millaisia on Suomen koulut nykyään?
Saavatko lapset jo ensimmäiseltä luokalta lähtien todistuksen?

Toinen kysymys : Saako todistukseen arvosanan käyttäytymisestä?

Kysyn koska aihe tuli muualla esille. Yksi suomalainen sanoi että todistukset saatte jo ensimmäiseltä luokalta asti ja että todistukset on 1 - 10, siis yhden ja kymmenen väliltä. Sanoi myös että saatte käyttäytyminen arvostellaan.

Pitääkö paikkansa???

Jos pitää paikkansa, niin miten käy "heikkolahjaisimmille" lapsille, joilla on vaikeuksia oppimisen kanssa?

Käyttäytyvätkö lapset kiltimmin jos saavat todistukseensa lausunnon käyttäytymisestään?

Ne jotka tekevät robottimaisesti mitä opettaja käskee, pärjäävät paremmin kuin oikeasti omilla aivoillaan ajattelevat ja opetusta kritisoivat paljon lahjakkaammat oppilaat. Jos et painu muottiin, niin sinut painetaan maahan. Moni "häirikkö" on vaan kyllästynyt hitaaseen etenemiseen, ja purkaa turhautumistaan huonolla käytöksellä. jostain syystä tämä katsotaan pikkunaskalin viaksi eikä systeemin viaksi.

Vierailija
Armitage
Ayla
Millaisia on Suomen koulut nykyään?
Saavatko lapset jo ensimmäiseltä luokalta lähtien todistuksen?

Toinen kysymys : Saako todistukseen arvosanan käyttäytymisestä?

Kysyn koska aihe tuli muualla esille. Yksi suomalainen sanoi että todistukset saatte jo ensimmäiseltä luokalta asti ja että todistukset on 1 - 10, siis yhden ja kymmenen väliltä. Sanoi myös että saatte käyttäytyminen arvostellaan.

Pitääkö paikkansa???

Jos pitää paikkansa, niin miten käy "heikkolahjaisimmille" lapsille, joilla on vaikeuksia oppimisen kanssa?

Käyttäytyvätkö lapset kiltimmin jos saavat todistukseensa lausunnon käyttäytymisestään?




Ne jotka tekevät robottimaisesti mitä opettaja käskee, pärjäävät paremmin kuin oikeasti omilla aivoillaan ajattelevat ja opetusta kritisoivat paljon lahjakkaammat oppilaat. Jos et painu muottiin, niin sinut painetaan maahan. Moni "häirikkö" on vaan kyllästynyt hitaaseen etenemiseen, ja purkaa turhautumistaan huonolla käytöksellä. jostain syystä tämä katsotaan pikkunaskalin viaksi eikä systeemin viaksi.

Riippuu paljon opettajasta, minä olen itsekkin sellainen AHDL tapaus, etten ilman opettajan hyvää sydäntä ja sormien läpi katsomista olisi koskaan jaksanut istua koulua loppuun ...
Elämässä olenkin sitten pärjännyt paremmin.

Vierailija
Ayla
Käyttäytyvätkö lapset kiltimmin jos saavat todistukseensa lausunnon käyttäytymisestään?

Niin tosiaan aika jännää se on että oikein käyttäytyminen arvostellaan. Vähän niin kuin koiria ois... Ehkä se ( = käytösarvostelu) silti on ennemminkin viesti vanhemmille.

Multa vietiin ruoka luokkaan ikkunalaudalle kylmenemään kun en oikein pitänyt mausta. Sitten koulupäivän lopuksi piti tuota syödä. Sessio tapahtui jokunen kerta kohdallani. Enkä edelleenkään syö jauhoista tehtyä muusia! tai muuta hirveää keittoa. Tämä tarina on tosi ja se EI tapahtunut 50-luvulla VAAN 90-luvulla.

Vierailija
Lapin Mies
Kyllä saa, mutta käyttäytymisnumerot vaativat myös tekoja, muuten tulee vain seiska.
Jos käyttäytyy huonosti niin numero laskee tuosta seiskastakin.

Siis miten käyttäytyminen arvostellaan todistukseen?

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Samalla asteikolla kuin muutkin. Paitsi etten tiedä voiko käytösnumeron perusteella jäädä luokalle. Ehkä.

Lisäksi ainakin ala-astellaa on tietääkseni erillinen numero huolellisuudesta. Meikäläisen aikana ne oli niputettu yhdeksi arvosanaksi "käyttäytyminen ja huolellisuus".

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

Kaivoinpa vanhat todistukseni esiin.
Vasta viidennellä luokalla tuli todistukseen numerot.
Ensimmäisestä kolmanteen luokkaan ei yksittäisiä oppiaineita edes arvosteltu, oli vain yleistä, sanallista arviointia opiskeluinnokkuudesta ja käyttäytymisestä. Neljännellä luokalla alettiin arvioida oppiaineita, mutta rastein. (Rasti laitettiin välille välttävä-kiitettävä.) Käytöksen arviointi oli edelleen sanallinen. Viidennellä muuttui käytöksenkin arviointi numeroilla annettavaksi.

Vierailija
elba
Kaivoinpa vanhat todistukseni esiin.
Vasta viidennellä luokalla tuli todistukseen numerot.
Ensimmäisestä kolmanteen luokkaan ei yksittäisiä oppiaineita edes arvosteltu, oli vain yleistä, sanallista arviointia opiskeluinnokkuudesta ja käyttäytymisestä. Neljännellä luokalla alettiin arvioida oppiaineita, mutta rastein. (Rasti laitettiin välille välttävä-kiitettävä.) Käytöksen arviointi oli edelleen sanallinen. Viidennellä muuttui käytöksenkin arviointi numeroilla annettavaksi.

Kiitos paljon tiedosta. Tuota noin, etkös sinä ole aika nuori muistaakseni, jotta tietosi on siis aika uutta? Tiedätkö onko kaikissa kouluissa noin, vai vaihteleeko todistukset koulusta kouluun?

Vierailija
Ayla
Kiitos paljon tiedosta. Tuota noin, etkös sinä ole aika nuori muistaakseni, jotta tietosi on siis aika uutta? Tiedätkö onko kaikissa kouluissa noin, vai vaihteleeko todistukset koulusta kouluun?

Juu, aika nuori olen, 15 vuotias.
Taitaa olla ihan yleinen käytäntö että numeroarviointi alkaa vasta viidennellä, mutta sitä ennen taitaa olla vaihtelua arviointitavoissa eri koulujen välillä.

Vierailija
Lapin Mies
Riippuu paljon opettajasta, minä olen itsekkin sellainen AHDL tapaus...
AHDL? Altera Hardware Description Language? Ettet vain olisi kuitenkin ADSL-tapaus, aika moni täällä varmasti on sellainen. Jotkut meistä ovat jopa Kaapeli-, Ethernet-, tai WLAN-tapauksia.

Muistaakseni meillä käytettiin 80-luvulla "yks-risti-kaks" eli rasti ruutuun-todistuksia kolmen ensimmäisen luokan ajan. Lisäksi käyttäytyminen & huolellisuus-kohtaa kommentoitiin vielä muutamin sanoin. Tai joskus hieman useammallakin sanalla, kuten allekirjoittaneen kohdalla.

Ai niin, tuli mieleeni, että lisäksi meillä kulkivat joka päivä mukana "reissuvihkot". Niiden avulla opettajat ja vanhemmat pysyivät ajan tasalla lasten tekemisistä. Nämä vihkoset ovat olleet näin jälkeenpäin hupaisaa luettavaa, en olisi muuten varmasti muistanutkaan mitä kaikkea sitä on kirkassilmäisenä silkkihapsena tullut puuhasteltua! Joskus kävi niinkin että tuhmien oppilaiden reissuvihkot olivat vain jotenkin "kadonneet". Kuin olisi laitettu pukki kaalimaan vartijaksi.

Vieläköhän nämä reissuvihkot ovat käytössä, tietääkö kukaan? Taitaa nykyään opettajien ja vanhempien kommunikointi tapahtua sähköpostin, tms. välityksellä.

Vierailija
Teje
Vieläköhän nämä reissuvihkot ovat käytössä, tietääkö kukaan?

Tiedän, että vuonna 2001 vielä oli käytössä ala-asteilla moinen.

Etsinpä itsekin vanhat peruskoulutodistukseni esiin. Kun kävin peruskoulua, oli ensimmäisellä ja toisella luokalla arviointi neliportainen "rasti ruutuun"-menetelmä. Äidinkieli ja matematiikka arvioitiin kyseisellä menetelmällä, muut oppiaineet hyväksytty/hylätty.

Kolmannella ja neljännellä luokalla oppiaineet arvioitiin skaalalla A-B-C-D-E, missä A oli paras ja E huonoin. Koearvosanat olivat esim. A-, B+, D+ (vaikutteita Yhdysvalloista?). "Käyttäytyminen ja huolellisuus" arvioitiin neliportaisesti kiitettävä-hyvä-tyydyttävä-välttävä.

Viidennestä luokasta lähtien koe- ja todistusarvosanat arvosteltiin "perinteisesti" neljästä kymppiin.

Vierailija

Opetushallitus on laatinut peruskouluille yhteiset opetussuunnitelmien perusteet, joissa käsitellään mm. arviointia. Niihin saa vapaasti tutustua osoitteessa http://www.oph.fi. Näiden pohjalta kunnat ja koulut muokkaavat omat opetussuunnitelmansa tarkemmiksi.

Arvioinnista sanotaan mm. seuraavaa (Lähde Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004, http://www.oph.fi):

Päättöarvioinnin kriteerit on laadittu siten, että oppilas saa arvosanan kahdeksan (8 ), mikäli hän osoittaa keskimäärin oppiaineen kriteereiden edellyttämää osaamista. Joidenkin kriteerien saavuttamatta jäämisen voi kompensoida muiden kriteerien tason ylittäminen. Oppilas on saavuttanut perusopetuksessa vaadittavat tiedot ja taidot välttävästi (5),
mikäli hän pystyy osoittamaan jossakin määrin kriteerien edellyttämää osaamista.
Päättöarvioinnissa työskentelyn arviointi sisältyy oppiaineen arvosanaan.
Jos henkilökohtaisessa opetuksen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa on päätetty, että oppilas opiskelee yksilöllisen oppimäärän mukaan yhdessä tai useammassa oppiaineessa, arvioidaan oppilaan suorituksia henkilökohtaisessa opetuksen järjestämistä
koskevassa suunnitelmassa määriteltyihin hänelle yksilöllisesti asetettuihin tavoitteisiin perustuen. Silloin oppilaan osaamista ei arvioida suhteessa opetussuunnitelman perusteissa määriteltyihin päättöarvioinnin kriteereihin.

Oppisvaikeudet on siis toki huomioitu jo opetussuunnitelman perusteista lähtien. Koulun tehtävä on opettaa oppiaineiden lisäksi myös paljon elämäntaitoja, joista käytöstavat on oikein hyvä esimerkki. Miksei tämänkin tavoitteen toteutumista siis arvioitaisi siinä missä muitakin opittuja tietoja ja taitoja? Lisäksi tämä on hyvä mahdollisuus saada todistukseen hyvä arvosana, myös niille oppilaille joille esimerkiksi oppimisvaikeuksien vuoksi on vaikeaa saavuttaa korkeita arvosanoja varsinaisissa oppiaineissa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat