Apua fysiikan laskuihin?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

1. Motoristi ajaa surmanajoa pallon sisällä. Pallon säde on 3,0 m. Pallon ja ajajan painopiste on lähellä pallon pintaa.
a)kuinka suuri tulee nopeuden olla yläkohdassa jotta syntyisi silmukka pystytasossa

b)pallon pinnan ja renkaiden välinen kitkakerroin on 0,8. MIllä nopeudella syntyy silmukka vaakatasossa pallon isoympyrää pitkin

2. Aseella joka antaa luodille nopeuden 120 m/s , ammutaan vaakasuuntaan samalla korkeudella 20 m:n päässä olevaan tauluun
a)kuinka paljon luoti putoaa matkalla?

b)mihin lähtökulmaan luoti tulisi ampua jotta se osuisi kymppiin taulussa?

viisaat päät yhteen ! (itseltäni ei sitä löydy)

Kommentit (1)

Vierailija
oppilas
1. Motoristi ajaa surmanajoa pallon sisällä. Pallon säde on 3,0 m. Pallon ja ajajan painopiste on lähellä pallon pintaa.
a)kuinka suuri tulee nopeuden olla yläkohdassa jotta syntyisi silmukka pystytasossa

Yläasennossa moottoripyörään vaikuttaa painovoima G ja pinnan tukivoima N. Rajatapauksessa N=0. Näiden yhteenlaskettu voima (rajatapauksessa siis pelkkä G) täytyy olla sellainen, että se toteuttaa ympyräradallapysymisehdon ΣF=mv²/r.

oppilas
b)pallon pinnan ja renkaiden välinen kitkakerroin on 0,8. MIllä nopeudella syntyy silmukka vaakatasossa pallon isoympyrää pitkin

Vaakasilmukassa moottoripyörään vaikutta alaspäin painovoima G ja kohti pallon keskipistettä tukivoima N ja ylöspäin (tai alaspäin) kitkavoima F. Toisaalta kitkavoima F = μN. Kyseisessä tilanteessa F = G, eli pystysuorat voimat kumoavat toisensa. Lisäksi tukivoiman täytyy olla yhtä suuri kuin ympyräradallapysymisehdon eli N=mv²/r.

oppilas
2. Aseella joka antaa luodille nopeuden 120 m/s , ammutaan vaakasuuntaan samalla korkeudella 20 m:n päässä olevaan tauluun
a)kuinka paljon luoti putoaa matkalla?

Laske ensin minkä aikaa luoti lentää tauluun. Laske sitten kuinka paljon luoti ehtii pudota tässä ajassa.

oppilas
b)mihin lähtökulmaan luoti tulisi ampua jotta se osuisi kymppiin taulussa?

Olkoon α se kulma vaakatasoon nähden, missä luoti ammutaan. Luodin vaakanopeus on tällöin v0∙cosα ja pystynopeus lähdössä v0∙sinα. Vaakanopeuden avulla voit laskea (lausekkeena) kuinka kauan kestää luodin lento ja pystynopeus aluksi on asetettava sellaiseksi, että se kyseisessä ajassa palaa lähtökorkeuteensa.

Uusimmat

Suosituimmat