17v itsemurha pääkaupungissa- ei myötätuntoa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Oli kauheaa huomata, että tiettyyn paikkaan tietyn kirjaston lähelle oli tuotu ruumiskynttilöitä. Kysyin yhdeltä kynttiläin lähellä itkevältä nuorelta tytöltä, että miksi... Kuulemma joku lukion nuorimies oli jostain syystä tappanut itsensä yhtäkkiä ja rajusti (ties mistä syystä) eikä asiasta enemmän puhuttu. Mikä lie se syy?

Hän oli vain 17v tekstien mukaan. Nuori ei välttämättä pura ahdistustaan perheeseen ja lähipiiriin, mutta jokin syy lienee elämän lopettamiseen, jokin jonka joku olisi voinut estää. Mikä aiheuttaa nuorten masennuksen? Muistan itsekin ajan, jolloin olin 17v... preppasin preliminääreihin, yritin kovasti olla sukuni arvomittojen mukainen eli pärjätä preleissä ja ihastuin naapurin 16v tyttöön... Oisko rakkaus tappanut hänet? Tuskin. Hänen tyttöystävänsä itki häntäkaikkein pahimmin.

Mikä sen oikein teetti, itsemurhan, jos on vain 17v?.

Kommentit (5)

Vierailija

Rakkauden karikot, huumeet, äidin ja isän ero, koulunkäynti ongelmat, pedofilia, läheisen kuolema, skitsofrenia, alkoholi, jokin rikos joka painoi mieltä. Noita nyt keksisi vaikka mitä.
Eikö sinulla itselläsi ole minkäänlaista kokemusta elämästä kun tällaisia kyselet?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Jos perehtyy tarkemmin elämän kulkuun en ihmettele miksi joku heittäytyy itsemurhaan.

Toki kuitenkin yleensä mielenterveysongelmia löytyy syyksi.

Vaikea sanoa henkilöstä miksi tekee itsemurhan, siksi kannattaakin jättää pohtimatta jos ei itse kuitenkaan ymmärrä.

Vierailija

Kaikki kuolevat ennemmin tai myöhemmin. Jotkut murhataan, toiset hoitavat homman itse. Kolmannet syövät itsensä hengiltä jne. Suomessa on ankea, kylmä sosiaalinen ilmasto. Ei mikään ihme, etteivät kaikki sitä kestä.

Vierailija

Nii-in, miksi ihmiset voivat huonosti?

Omakohtaisesti itsekin muistan voivani 16-18v. huonosti, yksi syy jälkikäteen ajateltuna varmastikin oli sosiaalinen verkosto, joka silloin oli. Maailma on muuttunut teennäiseksi, ihmiset esittää ymmärtäväisiä ja empaattisia, mutta seläntakana puhuvat toista.. Ainakin auttamishaluisten ihmisten keskuudessa on niin, tai itsellä ainakin oli ystäväpiiri jotka oli auttamishaluisia, puhuivat enketenkieltä.. sitten omaa elämääni järisytti henkilökohtainen katastrofi ja nämä ihmiset hävisi lähettyviltä. Jälkikäteen ajateltuna, niin kuului käydä.. Nyt vasta tajuaa, että niiden ihmisten lähellä voi huonosti, vaikka he eivät suoranaisesti olisi SUORAAN ilkeitä olleetkaan..

Luulen että kiireinen elämänrytmi, kylmä ilmapiiri ja luonnosta, liikunnasta ja raittiista ilmasta vieraantuminen lisää nuortenkin huonovointisuutta..

Vierailija

Surullistahan se on, mutta eipä tuo itsemurhan teko taida sinänsä ikään olla sidottu. Vanhusten väitetään tekevän tosin huomattavan paljon itsemurhia, mutta tässäkin lienisi kysymys enemmän yksinäisyyden ja hyödyttömyyden tuntemuksista tms.

Jotenkin sen ymmärtää paremmin vanhusten kohdalla kuin sellaisen nuoren jolla pitäisi olla koko elämä edessä. Toisaalta tiedämme että masennuksen ja muidenkin vahvojen tunnetilojen osalta aivot saattavat tehdä toisille vahvemmat tepposet kuin toisille. Olen ymmärtänyt että eräitä masennuspotilaita hoidetaan sähköshokeilla (kun muu ei tunnu toimivan), ja hoitoon tulevat ovat suunnilleen niin toivottamassa tilassa kuin vain olla ja voi, mutta sieltä lähtevät ovat (hoidon toimiessa) aivan uusia ihmisiä.

Vahvojen tuntemusten kontrollointikaan ei liene itsestään selvyys, ainakaan jos nuorella ei ole tiettyä metatason suhtautumista tuntemuksiinsa. Stoalaisen järkiperäisyyden opettaminen suhteessa omiin tunteisiin sekä vastuun korostaminen suhteessa omiin läheisiin saattaisi olla avuksi(?). Jos jostain syystä itse harkitsisin itsemurhaa, en suostuisi sitä omista tuntemuksistani huolimatta tn. tekemään niin kauan kuin minulla on läheisiä jotka kärsisivät tästä ratkaisusta. Toisaalta esim. vakavan syövän sairastaminen varmaankin tekisi läheiset ymmärtäväiseksi tämänkaltaisen teon suhteen.

Voimakkaat elämäntapahtumat saattavat tietenkin suistaa itse kunkin radaltaan. Tällöin on tuki tarpeen. En tiedä tuosta tapauksesta, mutta käsittääkseni perhettä ja tyttöystävääkin löytyi. Olisihan se mielenkiintoista perehtyä muutamiin vastaavanlaisiin tapauksiin ja saada lisättyä omaa ymmärrystään.

Uusimmat

Suosituimmat