Yleissivistyksen merkitys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ihan vain mielenkiinnosta utelen, että mikä merkitys nykysuomessa on mielestänne yleissivistyksellä? Välillä tuntuu, että ainut mitä arvostetaan ovat rahan ansaitsemiseen ja kuluttamiseen liittyvät asiat.

Tuntuu että edes puolittain henkevän keskustelun käyminen on mahdotonta. Jos yrittää avata suunsa Kimi Räikköstä monimutkaisemmista asioista saa aikaan vain pitkiä katseita ja vaivautunutta hiljaisuutta. Toinen ääripää ovat sitten ne ihmiset, jotka pätevät ulkoa opetellulla nippelitiedolla, vailla minkäänlaista pyrkimystäkään ymmärtää asioita suurempina kokonaisuuksina.

Oletteko huomanneet samaa? Mistä se mielestänne johtuu? onko asia aina ollut näin?

Kouluissa opetetaan yhtä sun toista ja tietoa asioista on kaikkien ulottuvilla enemmän kuin kai koskaan historiamme aikana. Miksi ihmisiä ei tunnu kiinnostavan se että heidän ympärillään on meneillään koko ajan aivan hämmästyttävän ihmeellisiä tapahtumia, joita ihmiskunnan terävimmätkään eivät ymmärrä kuin pinnallisesti?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Kaikki painottavat ympärilläni, kuinka tärkeää tämä yleissivistys on. Sitten painotetaan koulussa opitun nippelituodan osuutta...

[/quote]

Vierailija

Eivät ihmiset nykyisin sen tyhmempiä ja pinnallisempia ole kuin ennenkään. On ihan tervettä arvostaa aineellisia asioita, nehän ovat elämän edellytys. Laaja-alaiseen keskusteluun kykenevät henkilöt ovat aina olleet vähemmistö ja tulevat myös aina pysymään vähemmistönä.

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
CE-hyväksytty
Viisastelijat on todella ärsyttäviä.

Urpo. Onko sivistynyt keskustelu vahvaan yleistietoon perustuen sama asia kuin viisastelu?

Mutta olen kyllä samaa mieltä kuin ketjun aloittaja. Vihaan Big Brotheria yms. junttien viihdettä, urheilun suurta osuutta uutisoinnissa sen merkitykseensä nähden sekä kaikkea turhaa joka täyttää nykypäivän idiottien keskustelut.

Osaan kyllä teeskennellä olevani kiinnostunut myös näistä aiheista, ja seuralliseksikin minua voisi kutsua. Joskus kun itse avaan puheenaihetta jostakin yhtään vaikeammasta aiheesta, kuten vaikka energiapolitiikasta, ei kellään ole mitään sanottavaa.

Joskus tuntuu siltä että vihaan suomalaisia (ja haluan uskoa, että muualla porukka olisi keskimäärin yhtään fiksumpaa).

Vierailija

Lainaus:
Osaan kyllä teeskennellä olevani kiinnostunut myös näistä aiheista

Minä ilmaisen suoraan, ettei kiinosta. Ja olenpa sanonut suuren ihmisjoukon edessä, että ohjelmat ovat sairaita. Ei kannata teeskennellä pitävänsä jostain. Mielipide se on sekin, ettei pidä Eikä se, mistä pidämme pitäisi vaikuttaa viisauteen.

Vierailija

Niin yleissivistys on tärkeää ja kyllä mielestäni lukiossa saa aika hyvän käsityksen yleistiedosta. On vain ihmisestä itsestään kiinni mitä tällä sitten haluaa/kykenee tehdä.

Itte tykkään tietää vähän kaikista asioista suuria linjauksia vaikken sitten kumminkaan oikeasti tiedä juuri mistään mitään kunnollista. Tärkeintä kuitenkin minulle on noin yleissivistyksen kannalta muodostaa filosofisesti mahdollisimman koherentti yleiskuva maailmassa. Tässä mielestäni olen hyvin onnistunut.

Mitä olen huomannut tälläkin palstalla, niin fyysikot keskustelevat vain fysiikkaan liittyvistä asioista. Ilmastotieteilijät puhuvat ilmastosta ja yhteiskuntateoreetikot sitte osallistuvat yhteiskunnalliseen keskusteluun. Mutta rakentavana keskusteluna harvoin edes yritetään rikkoa näitä tiukkoja rajoja. Biologeja en täällä ole paljoa nähnyt. Itse kaipaisin esimerkiksi keskustelua evoluutiobiologiasta, mitä en ole juuri Tiedepalstalla nähnyt.

Daniel Dennett kiteytti tämän hyvin:

”Ei ole olemassa filosofiatonta tiedettä; on vain tiedettä, jonka filosofinen painolasti hyväksytään tutkimatta.”

Vierailija

Kaipa urheilu ja "tosi-tv" nekin kuuluvat yleisisivistykseen, mutta jotenkin vain tuntuu että siinä on jotain väärää kun istuu sohvalla katsomassa kun Sakari 37v. tunkee televisiossa paperitolloja nenäänsä ja samaan aikaan itse tulee koko ajan vanhemmaksi ja sata ja yksi tuhannesti mielenkiintoisempaa asiaa, jotka tapahtuvat itselle oikeasti, jäävät huomiotta.

On mielestäni eri asia puhua järkevästi järkevien ihmisten kanssa, kuin viisastella nippelitiedolla ja päteä ulkolukutaidoillaan. Jokainen ihminen on ymmärtääkseni kykenevä ajattelemaan ja jokainen ajattelee koko ajan. Jos päässä on päivän aikana vaikka 15 000 ajatusta ja päiviä keskimääräisessä elämässä on noin 28 000, ehtii tyhmempikin ajatella elämänsä aikana yli 400 000 000 ajatusta. Luulisi, että kaikki eivät voi olla jostain lainattuja tai aiheeltaan urheilua, seksiä tai vaikka lähimarketin erikoistarjouksia. Aivan turhaan ollaan siinä uskossa, että normaaliuden suojissa on hyvä olla tavallinen tahvo, joka ei kykene olemaan älykäs ja jonka ei edes tarvitse olla. Onhan tämä nykyelämä aamusta iltaan ihmisen valtavien älynlahjojen riemuvoittoa. Vai puistako kasvoivat tietokoneenne, sähkövalonne, autonne, keskuslämmityksenne, televisionne, kahvinkeittimenne, mp3-soittimenne, kännykkänne ja monet muut laitteenne, jotka elämää helpottavat? Ei eläimillä ole sellaisia, eivätkä ne kykene käyttämään teknologiaa, jonka tyhminkin ihminen hallitsee täydellisesti ihan huomaamattaan.

Aineelliset asiat ne ovat nekin tärkeitä, mutta loppujen lopuksi ne eivät vaadi hirveästi vaivannäköä. Tietysti niihinkin voi suhtautua hyvinkin syvällisesti, jos sellainen kiinnostaa. Ei se silti tarkoita, että asioiden oppiminen ja ymmärtäminen olisi täysin pois suljettu vaihtoehto.

En lähtisi myöskään tekemään vertailua, että olivatko asiat ennen muinoin paremmin, kun kerta tiedän, että melko varmasti eivät olleet. Ihmettelen lähinnä sitä, että tänä päivänä elämme maassa, jossa jokainen voisi hankkia suhteellisen helposti hyvin kattavan yleissivistyksen, mutta miksi ihmiset eivät tee niin?
Ajatelkaa asiaa vaikka siten, että sivistys on pohjimmiltaan sitä että opitaan uusia käsitteitä, joiden avulla hahmottaa maailmaa. Jossain asia kiteytettiin hyvin: jos ainut työkalu on vasara, kaikki ongelmat alkavat näyttää nauloilta.

Tavallaan tämä kaiken tiedon määrä tuntuu kääntyneen itseään vastaan. Filosofia on jotain mitä leuhkat professorit jahkailevat akateemisilla käytävillään suljettujen ovien takana. Tuntuu että yliopistolaisissakin on paljon sellaisia, jotka eivät näe metsää puilta. Tuntuu että tiedon, havaintojen ja historian merkitystä ei ymmärrettäisi. Eivät ne ole vain jotain mitä käytetään, vaan ne määrittelevät ne lähtökohdat, joista ihmiskunta ponnistaa tulevaisuuteen. Ei tiedon pitäisi jähmettyä kirjastoihin ja tietokantoihin, vaan elää ihmisten keskuudessa ja tuottaa uutta tietoa, uusia oivalluksia ja kehittää meitä lajina eteenpäin. Vai luuletteko että tuhannen vuoden päästä muistellaan ihmetyksen vallassa sitä kuinka Fortumin johtokunta sai jättioptiot, kun samaan aikaan Cernissä kurkistettiin aineen rakenteeseen ja opeteltiin ymmärtämään miten maailmankaikkeus toimii ja mikä on osamme siinä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Olbe
CE-hyväksytty

Urpo. Onko sivistynyt keskustelu vahvaan yleistietoon perustuen sama asia kuin viisastelu?

Mutta olen kyllä samaa mieltä kuin ketjun aloittaja. Vihaan Big Brotheria yms. junttien viihdettä, urheilun suurta osuutta uutisoinnissa sen merkitykseensä nähden sekä kaikkea turhaa joka täyttää nykypäivän idiottien keskustelut.

Osaan kyllä teeskennellä olevani kiinnostunut myös näistä aiheista, ja seuralliseksikin minua voisi kutsua. Joskus kun itse avaan puheenaihetta jostakin yhtään vaikeammasta aiheesta, kuten vaikka energiapolitiikasta, ei kellään ole mitään sanottavaa.

Joskus tuntuu siltä että vihaan suomalaisia (ja haluan uskoa, että muualla porukka olisi keskimäärin yhtään fiksumpaa).

Viisastelijat ovat todella ärsyttäviä.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14020
Liittynyt23.6.2005

Eiköhän elämämme ole jo niin fragmentoitunut, että käsite 'yleissivistys' merkitsee eri ihmisille ihan liikaa eri asioita.

Puhuisin 'eettisestä ymmärryksestä' pikemmin kuin mikropeniksiä venyttävästä nippelitiedosta, jota kovin moni tuntuu pitävän yleissivistyksenä.

Tässä auttaa sen ymmärtäminen, mistä olemme tulleet, keitä me olemme ja kuinka voimme elää täydessä kukassa ja yhteisymmärryksessä. Oma ihanteeni on siis lähellä Henryk Skolimowskia:

http://www.minaolen.com/lehti/art1_304.html

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Haha tänään kaverin kyydissä TKK:lle mennessä tuli lääketieteestä puhetta, mietittiin mm. että on varmaan aika vaikea ryhtyä kehittämään uusia lääkkeitä. Kaveri rupesi ääneen miettimään, että kun syöpään ei oikein ole lääkettä, että onko sekin virusperäistä niinkuin flunssa?

Että sellaista.. no se on vähän erikoinen kaveri.

Vierailija
Olbe
CE-hyväksytty

Vähän samoja tuntemuksia on minullakin. Inttiaikana heitin kerran kokeen vuoksi tuvassa kysymyksen: "Tietääkö kukaan, milloin Mozart eli - suunnilleen?"

Ja eihän sitä kukaan tiennyt. Vastaukset vaihtelivat 1200-luvulta 1800-luvulle. 1700-luvun loppupuolta ei kukaan ilmeisesti ajatellutkaan... Kerran esitin saman kysymyksen Ludvig XIV:tä koskien, ja tulos oli sama. Oli kuin kenelläkään ei olisi ollut mielessään alkeellisintakaan historiallista aikajanaa.

Kerran muuan kaveri - aivan normaalin oloinen - mietiskeli ääneen: "Minnekähän ruoka menee, kun se niellään?"

Tupaan laskeutui äkillinen hiljaisuus ja kaikkien päät kääntyivät häntä kohti...Hänelle oli aivan uusi asia, että ruoka menee ruokatorven kautta suoraan mahalaukkuun ja poistuu sen jälkeen seitsemän metrin pituisen suolirykelmän kautta...

Ja armeijassa sentään näkee läpileikkauksen kansakunnasta. Ettäpä näin...

Vierailija

Yhteiskunnalliset asiat tulisi kaikkien aikuistuvien ja aikuisten ihmisten ymmärtää edes pääpiirteittäin, eli kuinka asiat rullaa. Ei ole tyhmiä kysymyksiä, mutta on yllättävän paljon ihmisiä, jotka eivät edes osaa kysyä ja siten menettävät jopa rahallisesti omia lakisääteisiä etuuksiaan.

Kelan korvauskäytäntö on monimutkainen, joten epäilen, että kela korvaa vähemmän kuin mitä oikeasti ihmisille kuuluisi ja kaikki tappio yksin tietämättömyyden takia. Eihän lääkärin tarvitse osata kelan pykäliä eikä ole lääkärin asia neuvoa potilasta korvausasioissa.

Peruskoulussa kaiketi on jonkun verran yhteiskuntaoppiakin, mutta siinä iässä nämä asiat eivät jaksa kiinnostaa, koska vanhemmat ovat ne hoitaneet ja oppilaat ovat alaikäisiä.

SVT:ssä oli aikanaan Anslagstavlan, jossa lyhyesti kerrottiin erilaisista asioista, joita kaikkien olisi hallittava. Suomen tv:ssa ei koskaan ole ollut vastaavaa, mutta aihetta olisi sivistää kansalaisia, koska meillä nykyään on mahdollisuus löytää tietoa, mutta ajankohtaisohjelmat ovat useimmiten niin korkealentoisia, että aiheet eivät kosketa tavallista kansalaista.

Vierailija

msdos464: On syöpiä jotka ovat virusperäisiä, kuten naisten kohdun-
kaulan syöpä. Siihen kehitetään virusrokotetta. (Tää nyt oli ihan
offtopic viisastelua )

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

No eikähän se ole jonkinlaista viisautta tietää millä tasolla keskustelukumppaneiden tiedot mistäkin asiasta mahtavat olla. Silloin ei tarvitse joka kerta turhautua. Kyllä jokainen aina löytää tyhmempänsä. Jopa minä voisin alkaa keskustella seurueessa asioista joita muut eivät ymmärrä, eivätkä ole kiinnostuneita oppimaan. Silloin vain alkaisin tuntemaan itseni viisastelijaksi. Se tunne on myös ärsyttävä.

edit. Ymmärrän että tietysti tässä puhuttiin yleissivistyksestä eikä älystä tai viisaudesta...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat