Musiikin kopiointi

Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Onko laillista siirtää kirjastosta lainattuja levyjä kovalevylle?

Vaimo sanoo että ei, minä sanon etten tiedä. Ei varmaan?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Eikös kopion tekeminen omaan käyttöön ole sallittua? Vai saako senkin tehdä vain, jos omistaa itse alkuperäisen kappaleen? Hitto kun on hankalaa

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Desi
Eikös kopion tekeminen omaan käyttöön ole sallittua? Vai saako senkin tehdä vain, jos omistaa itse alkuperäisen kappaleen? Hitto kun on hankalaa

No noin minäkin sen olin ajatellut olevan. Mutta kun vaimo ei usko ja on eri mieltä, niin omakin usko alkaa horjua...

Vierailija
Aweb

Miten se muuten laitonta voisi olla? Eihän kukaan voi tarkistaa kaikkien ihmisten kovalevyjä säännöllisin väliajoin että mitä niissä on, se on mahdottomuus.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Ayla
Aweb

Miten se muuten laitonta voisi olla? Eihän kukaan voi tarkistaa kaikkien ihmisten kovalevyjä säännöllisin väliajoin että mitä niissä on, se on mahdottomuus.

Mutta joku voi välillä kärähtää jossain muussa yhteydessä. Kiusa se on pienikin kiusa.

Vierailija
Aweb

Varmuuskopion tekeminen on sallittua!

Miksi tekisit varmuuskopion kirjaston omistamasta CD:stä?

Ai, niin mehän omistetaan kirjastot ja siksi niitten omistamien CD:en kopioiminen on luonnollisesti laillista...

Psss. Mä oon lainannut tätä CD:tä jo komelletuhannelle kaverilleni ja ne on kaikki tehneet siitä kopion. Hei, miksen mä samantien vois laittaa tätä jakoon tonne P2P -verkkoon, niin se olis kaikki helpompaa...

Niin, miksen, Aweb?

Vierailija
Aweb
Ayla
Aweb

Mutta joku voi välillä kärähtää jossain muussa yhteydessä. Kiusa se on pienikin kiusa.

Ei saa olla liian tottelevainen. Etenkin musiikkin kopioinnissa. Kun omaan tarpeeseen kopioi, ei se ole tietääkseni laitonta. Ja vaikka olisikin, niin kukaan ei tiedä että olet kopioinnut. Ainoastaan sinä tiedät,. Jollei sitten vaimosi omantunnon tuskissaan käräytä sinua. Mutta et sinä siitä mitään rangaistusta saisi.

Vierailija
Aweb

Täysin laillista omaan käyttöön. Tämä on oikein laissa määritelty ja sen vastapainoksi kirjastot maksavat korvauksia eri järjestöille ja tyhjille medioille on olemassa kasettimaksu.

En tiedä, voiko kirjastosta omaan käyttöön kopioitua materiaalia antaa kaverille eteenpäin (ja nyt ei puhuta P2P-kavereista).

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Phony
Aweb

Varmuuskopion tekeminen on sallittua!

Miksi tekisit varmuuskopion kirjaston omistamasta CD:stä?

Ai, niin mehän omistetaan kirjastot ja siksi niitten omistamien CD:en kopioiminen on luonnollisesti laillista...

Psss. Mä oon lainannut tätä CD:tä jo komelletuhannelle kaverilleni ja ne on kaikki tehneet siitä kopion. Hei, miksen mä samantien vois laittaa tätä jakoon tonne P2P -verkkoon, niin se olis kaikki helpompaa...

Niin, miksen, Aweb?

Oletko sinä vai Arla väärässä? Veikkaan sinua.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005
Ayla

Käytännönläheinen kommentti, mutta johtaa täysin omaksuttuna ja kaikkien soveltamana yleisenä periaatteena infernoon.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija

Eikös vastikään tehty lakimuutos, jonka myötä musiikkia ei enään ollenkaan saa kopioida ellet tekijänoikeuksia omista. Siitähän syntyi iso haloo eteenkin nuorten keskuudessa kun lain mukaan musiikkia ei saanut enään siirtää cd-levyltä mp3:seen.
Joten minun veikkaukseni: ei saa.

Vierailija
elba
Eikös vastikään tehty lakimuutos, jonka myötä musiikkia ei enään ollenkaan saa kopioida ellet tekijänoikeuksia omista. Siitähän syntyi iso haloo eteenkin nuorten keskuudessa kun lain mukaan musiikkia ei saanut enään siirtää cd-levyltä mp3:seen.
Joten minun veikkaukseni: ei saa.

Perehdyhän hieman siihen lakiin. Kyllä musiikkia saa edelleen kopioida ja cd:itä saa ripata mp3-tiedostoiksi, jos levyssä ei ole kopiosuojausta. Kokemukseni mukaan nämä kopiosuojaukset ovat harvinaisia: minulla on yli 200 cd:tä, joista tasan yksi on kopiosuojattu.

Lisäksi levystä saa tehdä muutaman kopion esimerkiksi kavereille tai autoon. Sen sijaan musiikkia ei saa levittää eikä ladata vertaisverkoista silloin, jos lähde on tuntematon. Kuitenkin ymmärtääkseni kaverini saa lähettää minulle netin välityksellä levyn.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
Aweb

Kyllä saa kopioida itselleen. Laillisen lähteen vaatimus täyttyy teoksen ollessa laillisesti yleisön saataville asetettu ja kirjasto kompensoi sen korotettuina tekijänoikeusmaksuina. [size=59:3d21qaed]Voit pyytää myös kaveriasi kopioimaan sinulle sen haluamasi kirjaston CD:n[/size:3d21qaed] (TekijäL 12§ 1. ja 2 mom.).

EDIT: viimeisin, pienellä kirjoitettu lause on väärin. Valmistuttaminen ei koske: "sävellysteoksen, elokuvateoksen, käyttöesineen tai kuvanveistoksen kappaleen valmistamista eikä muun taideteoksen jäljentämistä taiteellisin menetelmin."

Pahoittelen virhettä.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
Scylla
Perehdyhän hieman siihen lakiin. Kyllä musiikkia saa edelleen kopioida ja cd:itä saa ripata mp3-tiedostoiksi, jos levyssä ei ole kopiosuojausta.

Tässä on nyt sitten se kuuluisa TekijäL 50a §. Mainitsemasi kopiosuojan tulee - ollakseen kopiosuoja - lain mukaan olla "tehokas tekninen toimenpide", jota ei täytä läheskään kaikki markkinoilla tällä hetkellä käytettävät kopiosuojat. Mikä sitten on tätä, se jää oikeuden ratkaistavaksi. Lisäksi laissa vaaditaan tältä "toimenpiteeltä" se, että sillä saavutetaan tavoiteltu suoja. Tämänkin merkitys jää oikeusasteisiin. Tehokkaan kopiosuojan, mikä se sitten lieneekään, saa kiertää saadakseen teoksen katseltavaksi tai kuunneltavaksi, mutta ei kopioitavaksi.

Tähän väliin on pakko vielä lisätä kysymys: minkälainen on sellainen kopiosuoja, joka on tehokas, mutta sillä ei saavuteta tavoiteltua suojaa tai sellainen, joka on tehoton, mutta sillä saavutetaan tavoiteltu suoja?Oikeus päättäköön.

Tekijä joutuu tarjoamaan kopiosuojan kiertävän metodin, mikäli käyttäjällä on hallussaan tai saatavillaan tehokkaalla teknisellä toimenpiteellä suojattu teos seuraavissa tapauksissa: 14:n § 3 mom., 15, 16, 16 a–16 c tai 17 §:n, 25 d §:n 2 mom. tai 25 f §:n 2 mom. perusteella, jotka ovat siis poikkeuksia edelliseen. Tosin mikäli tekijä tästä kieltäytyy, ratkaistaan sekin sitten välimiesmenettelyssä, paitsi jos tekijä kieltäytyy siitäkin, niin sitten oikeudessa. Nämä tosin harvemmin soveltuu yksityiseen kansalaiseen; koskee ylioppilastutkintoa, laitoksia, virastoja, arkistoja, ääni-, viittoma- ja pistekirjoituskappaleita, radio- ja tv-lähetyksiä, julkisia asiakirjoja, jne.

Tämä laki on monessa kohdasssa niin sekava, että kansalaisella ei ole mitään mahdollisuutta tietää mitkä hänen jokapäiväisen elämänsä teot rikkovat sitä vastaan, vasta oikeuskäytäntö selvittää tämän.

Jos lainaat kaveriltasi CD:n ja kopioit sen itsellesi, et tuosta kopiosta saa enää tehdä muille kopioita (12 § 1.mom), mutta sähköpostin välityksellä tuo lainaaminen käy kätevästi.

Kaikenlainen rippaaminen omaan käyttöön on sallittu, eikä formaateilla ole merkitystä.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
Arla
En tiedä, voiko kirjastosta omaan käyttöön kopioitua materiaalia antaa kaverille eteenpäin (ja nyt ei puhuta P2P-kavereista).

Ei voi. Käsittääkseni 12 § 1.mom. estää nimenomaan mm. ketjukopioinnin, joskin tätä on mahdotonta käytännössä todistaa, jos kaverikin sanoo lainanneensa alkuperäisteoksen kirjastosta ja kopioineensa sen kirjaston kappaleesta itselleen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat